Home office: íme a válaszok a jogi és adózási dilemmákra
A kormány február 22-ig meghosszabbította a home office rendelet hatályát, amely a második hullám eleje óta lehetővé teszi, hogy a munkavállalókkal a cégek egyedileg állapodhassanak meg a távmunka feltételeiről. A meghosszabbítással együtt lassan egy éve biztosított a jogszabályi háttér, a gyakorlatban azonban több kérdés is felmerül.
Mit kell biztosítani az otthonról dolgozóknak?
A munkaviszony jellemzője, hogy a munkáltató biztosítja a munkavégzéshez szükséges feltételeket, a munkavégzés eszközeit. Ez igaz akkor is, ha a munkavállaló részben vagy egészben otthonról dolgozik. Tehát alapvetően a munkáltatónak kell számítógépet, telefont adni, de távmunka esetén a felek másképp is megállapodhatnak, amit mindenképpen célszerű írásban rögzíteni.
Költségtérítést a home office rendelet hatálya alatt - tehát egyelőre február 22-ig - adómentesen adhat a munkáltató az otthonról dolgozóknak. Ez a minimálbér 10% százalékát meg nem haladó összeg a kiszivárgó információk szerint a jövőben is adómentes marad.
"Sok a félreértés ezzel kapcsolatban, ugyanis költségtérítést nem kötelező adnia a munkáltatónak, ez csupán egy lehetőség. Éppen ezért - mivel home office-ra csak a munkaszerződés közös módosításával lehet váltani - a költségtérítés ezzel együtt könnyen rendezhető. Abban az esetben, ha a munkavállaló számára fontos a költségtérítés és ez a munkáltatónak is elfogadható, akkor erről a munkaszerződés-módosításban célszerű megállapodni" - hívja fel a figyelmet Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere.
Felmondás home office alatt
Azoknál a munkavállalóknál, ahol már meg tudtak állapodni a felek az otthoni munkavégzésben és ennek feltételeiben, már nem a home office hétköznapi teljesítése, sokkal inkább a munkaviszony megszüntetése szokott jogi problémát jelenteni. Ha ugyanis a munkavállaló egyáltalán nem jár be az irodába, nem lehet neki személyesen átadni a felmondást.
Munkaviszonyt felmondani csak írásban lehet a Munka Törvénykönyve szerint. Az írásbeli felmondás pedig akkor lép hatályba, ha azt a címzett meg is kapta. Emiatt eleve nagyon figyelni kell a felmondásra például próbaidős munkavállaló esetén, mivel ahhoz, hogy a felmondás a próbaidő alatt megtettnek minősüljön, a munkavállalónak meg is kell azt kapnia még a próbaidő lejárta előtt. Másrészt ez a határidőkre is kihat, hiszen a felmondási idő is aznap indul, amikor a munkavállaló kézhez vette a felmondást.
A felmondás közlése
De vajon hogyan lehet igazolni a felmondás kézhezvételét akkor, ha azt nem személyesen adják át a munkavállalónak?
Ilyenkor a legegyszerűbb postán, tértivevénnyel megküldeni a felmondást, mert ha a munkavállaló átveszi a küldeményt, a tértivevény igazolja az átvétel dátumát. A jogszabályok kezelik azt az esetet is, ha nem veszi át („nem kereste”) a küldeményt, ilyenkor a második értesítő kihelyezését követő 5. munkanapon tekinti az eljárásjog kézbesítettnek a levelet.
A Niveus Consulting Group szakértője szerint elméletileg nem zárható ki az SMS-ben, e-mailben történő felmondás sem, bár vannak olyan álláspontok, hogy ezek nem minősülnek írásbeli közlésnek.
A valódi probléma azonban nem ez, hanem a már említett átvételi igazolás. E-mailben ugyan kérhető olvasottsági visszaigazolás, azonban kérdés, hogy ezt ténylegesen visszaküldi-e a címzett. Az SMS-nél ez még nehezebb kérdés.
Mivel az átvételt a munkáltatónak kell igazolnia, valamilyen írásbeli jelzést kapnia arról, hogy a munkavállaló ténylegesen tudomást szerzett a felmondásról. Ezért a munkáltató jelentős kockázatot fut, ha nem hagyományosan, postán küldi a felmondást.
Elképzelhető viszont, hogy a munkáltatónak van olyan informatikai rendszere, amely alkalmas írásbeli iratok közlésére és a kézbesítés egyértelmű visszaigazolására. Esetleg a munkáltató valamilyen egyéb módon kezeli az ilyen helyzeteket (például saját kézbesítővel).
Ezek mind jó megoldások lehetnek, de ha van rá lehetőség, célszerű előre rögzíteni ezeket a munkaszerződésben vagy annak egy mellékletében a későbbi viták elkerülése érdekében.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az EU-ban a nemek közötti bérszakadék átlagosan 13%. Magyarországon a női bérek hátránya 18%. Az egyenlő díjazás alkalmazásának egyik gátja a... Teljes cikk
Az év végi bér- és adótervezési időszakban a vállalatok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a költségek optimalizálására – ebben pedig a... Teljes cikk
Most októberben is aktuális egy "ledolgozós szombat". Sokan tapasztalják, hogy bizonyos ünnepnapok körüli munkarend-átalakítás különösen a... Teljes cikk
- Közös megegyezésnél jár a felmondási idő vagy annak megváltása? 6 napja
- Ezeken a helyszíneken ellenőriz a NAV az év végén 1 hete
- Miért segíti sokkal jobban a home office a nők mentális egészségét mint a férfiakét? 1 hete
- Kedvezőbb adó 2026-tól! Már decemberben dönteni kell 1 hete
- Év végi juttatási útmutató munkáltatóknak: mire figyeljünk 2025-ben? 2 hete
- Sok ezer vállalkozó eshet el a kedvezőbb adózástól - Hamarosan figyelmeztet a NAV 2 hete
- Felmérés: nem a távmunka, hanem a bizalmatlanság csökkenti a termelékenységet 3 hete
- Elindult a NAV karácsonyi ellenőrzéssorozata - ezt figyelik majd a revizorok 3 hete
- Brother nyomtatók extra garanciával: csak december 31-ig! 3 hete
- 2026: Évtizedes adóátalakítás indul – így változik a cégek és dolgozók adóterhe 3 hete
- The show must go on! 4 hete
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja