Home office: íme a válaszok a jogi és adózási dilemmákra
A kormány február 22-ig meghosszabbította a home office rendelet hatályát, amely a második hullám eleje óta lehetővé teszi, hogy a munkavállalókkal a cégek egyedileg állapodhassanak meg a távmunka feltételeiről. A meghosszabbítással együtt lassan egy éve biztosított a jogszabályi háttér, a gyakorlatban azonban több kérdés is felmerül.
Mit kell biztosítani az otthonról dolgozóknak?
A munkaviszony jellemzője, hogy a munkáltató biztosítja a munkavégzéshez szükséges feltételeket, a munkavégzés eszközeit. Ez igaz akkor is, ha a munkavállaló részben vagy egészben otthonról dolgozik. Tehát alapvetően a munkáltatónak kell számítógépet, telefont adni, de távmunka esetén a felek másképp is megállapodhatnak, amit mindenképpen célszerű írásban rögzíteni.
Költségtérítést a home office rendelet hatálya alatt - tehát egyelőre február 22-ig - adómentesen adhat a munkáltató az otthonról dolgozóknak. Ez a minimálbér 10% százalékát meg nem haladó összeg a kiszivárgó információk szerint a jövőben is adómentes marad.
"Sok a félreértés ezzel kapcsolatban, ugyanis költségtérítést nem kötelező adnia a munkáltatónak, ez csupán egy lehetőség. Éppen ezért - mivel home office-ra csak a munkaszerződés közös módosításával lehet váltani - a költségtérítés ezzel együtt könnyen rendezhető. Abban az esetben, ha a munkavállaló számára fontos a költségtérítés és ez a munkáltatónak is elfogadható, akkor erről a munkaszerződés-módosításban célszerű megállapodni" - hívja fel a figyelmet Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere.
Felmondás home office alatt
Azoknál a munkavállalóknál, ahol már meg tudtak állapodni a felek az otthoni munkavégzésben és ennek feltételeiben, már nem a home office hétköznapi teljesítése, sokkal inkább a munkaviszony megszüntetése szokott jogi problémát jelenteni. Ha ugyanis a munkavállaló egyáltalán nem jár be az irodába, nem lehet neki személyesen átadni a felmondást.
Munkaviszonyt felmondani csak írásban lehet a Munka Törvénykönyve szerint. Az írásbeli felmondás pedig akkor lép hatályba, ha azt a címzett meg is kapta. Emiatt eleve nagyon figyelni kell a felmondásra például próbaidős munkavállaló esetén, mivel ahhoz, hogy a felmondás a próbaidő alatt megtettnek minősüljön, a munkavállalónak meg is kell azt kapnia még a próbaidő lejárta előtt. Másrészt ez a határidőkre is kihat, hiszen a felmondási idő is aznap indul, amikor a munkavállaló kézhez vette a felmondást.
A felmondás közlése
De vajon hogyan lehet igazolni a felmondás kézhezvételét akkor, ha azt nem személyesen adják át a munkavállalónak?
Ilyenkor a legegyszerűbb postán, tértivevénnyel megküldeni a felmondást, mert ha a munkavállaló átveszi a küldeményt, a tértivevény igazolja az átvétel dátumát. A jogszabályok kezelik azt az esetet is, ha nem veszi át („nem kereste”) a küldeményt, ilyenkor a második értesítő kihelyezését követő 5. munkanapon tekinti az eljárásjog kézbesítettnek a levelet.
A Niveus Consulting Group szakértője szerint elméletileg nem zárható ki az SMS-ben, e-mailben történő felmondás sem, bár vannak olyan álláspontok, hogy ezek nem minősülnek írásbeli közlésnek.
A valódi probléma azonban nem ez, hanem a már említett átvételi igazolás. E-mailben ugyan kérhető olvasottsági visszaigazolás, azonban kérdés, hogy ezt ténylegesen visszaküldi-e a címzett. Az SMS-nél ez még nehezebb kérdés.
Mivel az átvételt a munkáltatónak kell igazolnia, valamilyen írásbeli jelzést kapnia arról, hogy a munkavállaló ténylegesen tudomást szerzett a felmondásról. Ezért a munkáltató jelentős kockázatot fut, ha nem hagyományosan, postán küldi a felmondást.
Elképzelhető viszont, hogy a munkáltatónak van olyan informatikai rendszere, amely alkalmas írásbeli iratok közlésére és a kézbesítés egyértelmű visszaigazolására. Esetleg a munkáltató valamilyen egyéb módon kezeli az ilyen helyzeteket (például saját kézbesítővel).
Ezek mind jó megoldások lehetnek, de ha van rá lehetőség, célszerű előre rögzíteni ezeket a munkaszerződésben vagy annak egy mellékletében a későbbi viták elkerülése érdekében.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Most októberben is aktuális egy "ledolgozós szombat". Sokan tapasztalják, hogy bizonyos ünnepnapok körüli munkarend-átalakítás különösen a... Teljes cikk
A 2026-ban életbe lépő bértranszparencia irányelv új kötelezettségeket ró a HR-re: a bérek nyilvánossá tétele mellett ügyelni kell arra, hogy... Teljes cikk
Az EU új irányelve szerint, ha egy cégnél jelentős eltérés van a férfiak és nők fizetése között, a vállalatnak kötelező lépéseket tennie a... Teljes cikk
- Rejtett nyertesek: több ezer cég járhat jól a Kormány–MKIK megállapodással 4 napja
- Felmondtál? 10 érv, hogy miért ne fogadd el a munkáltatód marasztalását 6 napja
- Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere? 1 hete
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 4 hete
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 4 hete
- NAV: ezek a leggyakoribb hibák az szja-bevallásokban 1 hónapja
- Minimálbér-emelés: több, mint bérváltozás – így hat az egész ügyviteli rendszerre 1 hónapja
- A britek majdnem fele toxikus munkakörnyezetben dolgozik 1 hónapja
- Hogyan válasszunk megbízható könyvelő- és adótanácsadó partnert – szakmai útmutató vállalkozásoknak 1 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 2 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?