kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 éve

Így alakul át az irodai munkatér - jön az agilis forradalom?

Jelenleg az „illékony irodák” idejét éljük. Vagyis hol bent vagyunk, hol nem. Ugyanakkor mindenkinek meg kell találnia, hogy mi számára a működőképes, nem trendeket kell követni. Most úgy néz ki, hogy az iroda „anyahajó” lesz, és a nagyvállalatok is egyre inkább használják a közösségi lehetőségeket is az irodapiacon.

Nagyon sokféle az a kép, ami elénk kerül, ha az irodára gondolunk. Az elmúlt időszak tükrében egyértelmű, hogy csinálni kell valamit az irodatérrel, sok esetben azonban még nem kristályosodott ki, hogy mit. „Nem a trendeket kell követni,”- hangsúlyozta Paukovics Gábor, a Kinnarps Market Development & Concept managere a 2. Office@Home konferencián - „az üzletvitelt, a munkavállalók napi szokásait, a vállalat átfogó céljait és igényeit kell kielégítenie az irodatérnek.”

Felvázolta az elmúlt hónapok eseményeit az irodákra vetítve: volt a klasszikus iroda, amiből a kijárási korlátozás alatt jelentős részben home office lett. Majd a visszatérés után érkezett az „illékony iroda”, a dolgozók egy része visszatért, távolságtartással és egyéb elővigyázatossági szabályok mellett működnek az irodák, egy más részük pedig vissza sem tért. Következő lépésként pedig ki kell alakítani, hogy hosszú távon mi lesz a megoldás a munkavégzés helyére. Jelenleg úgy néz ki, hogy az iroda „anyahajó” lesz, ami a hátteret biztosítja, kisebb lesz, mint eddig, sokkal kisebb arányban lesznek bent a munkavállalók, több lesz a home office, lesz coworking és egyéb helyszíneken munkavégzés egyaránt.
 

Nincs agilitás bevonás nélkül


Ehhez pedig Paukovics Gábor szerint agilitásra van szükség, gyors ütemű alkalmazkodásra a változásokhoz úgy, hogy közben a vállalat megőrizze a stabilitását, az immunrendszere működőképes maradjon. Ehhez az kell, hogy felmérjék az iroda valós kihasználtságát, kialakítsanak egy munkatér mixet, amit rugalmasan lehet az aktuális igények szerint használni, amihez persze megfelelő belső designra, technológiai felszereltségre van szükség, és arra is oda kell figyelni, hogy az iroda mit kommunikál a munkavállalók felé.

A vállalati kultúrát is ehhez a szemlélethez kell igazítani, be kell vonni a döntésekbe a kollégákat, felmérni az igényeket, az iroda kialakítása önmagában nem elég, mert akkor megint ott tarthatunk, hogy bármilyen jól is igyekszünk kialakítani a munkakörnyezetet, nem lesz kihasználva. Ehhez megfelelő tudatosság kell, amikor érezzük, hogy valami nem jó, nem működik, akkor változástervezésre van szükség, hogy ne csak megtörténjenek velünk a dolgok, ne kényszer szülje a változást, hanem tudatosan történjen ennek a változásnak a menedzselése. Az iroda fontos része minden ilyen szervezeti szintű változásnak. A szakértő a design thinking technikájának bevonását említette. Ezeket a lépéseket érdemes követni: állapotfelismerés, hipotézisek felállítása, kutatás - valóban jól hisszük-e, elemzés, célállítás - milyenek akarunk lenni, majd a változás tényleges beindítása.

 

 

Intelligens munkakörnyezet


Az agilis működést elősegítheti például egy irodai foglalási rendszer alkalmazása, amellyel megfelelően után lehet követni a hely- és eszközhasználatot, valamint az egészségügyi védekezéshez szükséges eszközök készleteinek menedzselését is. A digitális rendszeren keresztül könnyebben fenntartható az alkalmazottak megfelelő koordinációja, a munkaállomások közötti optimális távolság betartatása, a fizikai érintkezések minimalizálása. Egy ilyen rendszert ismertetett Patyi László, az Invensol Hungary managing partnere. Mint mondta az eszközzel javítható a helykihasználtság és a munkavállalók is elégedettebbek, ha a munkaigényüknek leginkább megfelelő helyen tudnak dolgozni, attól függően, hogy éppen mi a feladatuk, a csapatok együttműködését is optimalizálni lehet, és az aktuális igényeknek megfelelően alakítani az „ültetést”.

 

 

 

 

Coworking megoldások


Egyre több nagyvállalat alakít ki együttműködést közösségi irodákkal, amelyek alternatív munkavégzési helyként működnek munkavállalóik számára. A HR ezeket az együttműködéseket a munkaerő bevonzására használja, hiszen ezek az irodák kreatív munkaterek, az Y és Z generáció számára vonzó, inspiráló környezetet jelentenek, ahol bár önállóan, mégis közösségben lehet dolgozni, úgy, hogy az egyén közben változatos ingereknek van kitéve. Gyakran az alkalmazottak produktívabbak a formális irodán kívül, és a munkavállalói élmény is más.

Az online konferencián Füzi Anita coworking szakértő és Levendel Áron a Kaptár társalapítója beszélt arról, hogy 2020-ra várhatóan 40 ezer közösségi iroda lesz a világon. Globális adatok szerint, míg 2012-ben a közösségi irodák „lakóinak” több mint fele szabadúszó volt, az alkalmazottak közel 27%-ban, vállalatok pedig csak nagyjából 13%-ban használták. 2017-re jelentősen megváltoztak az arányok: 41%-ban használták szabadúszók, alkalmazottak 36%-ban, a vállalatok pedig 16%-ot tettek ki. Az irodai költségek akár 20-30%-kal is csökkenthetők, ha csapatokat helyeznek ki közösségi irodákba. Ez a környezet a startup együttműködéseket is elősegítheti, hisz sok startup kezd közösségi irodákban, a velük való találkozás támogathatja a vállalati innovációt. A Kaptárnak létezik már együttműködése például a Telenorral, amelynek fontos volt a belvárosi irodai helyszín, a rugalmas feltételek; az NN-nel, ahol az értékesítőknek jelentett megkülönböztető környezetet; míg a Scolvonál jutalom volt a coworking, a munkáltatói márka része.

Persze másik megoldás is létezhet a startup kultúra céges beépítésére, egyre több vállalat gondolkozik abban, hogy kiadja üresen maradó irodáit, akár feltörekvő új vállalkozásoknak, akár külsősöknek, ami új tudást hozhat helybe egy céghez.

 

 

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A kiküldetés a legelőnyösebb, avagy fontos tájékozódni a külföldi munkavállalás lehetőségeiről

A külföldi munkavállalásnál a kiküldetés előnyeire hívta fel a figyelmet az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) keddi... Teljes cikk

Lehet távmunkázni, csak előléptetés nem jár érte

A világ egyik legnagyobb technológiai vállalatának tartott Dell új irányelvei szerint nem jár előléptetés azoknak a munkavállalóknak, akik nem... Teljes cikk

Sok vezetőt hozhat nehéz helyzetbe az új bevándorlási törvény

Sok hazai vállalatnak okoz problémát, hogy vezető vagy magas pozícióban lévő külföldi kollégáik papíron igazolt végzettség hiányában az új... Teljes cikk