Felfutóban az irodai albérletek, nehéz helyzetben a co-working
A nagyobb bérleményt fenntartó vállalatok a járvány hatására átgondolják ingatlanhasználatukat, s akár 15-20 százaléknyi területre is beengednek más cégeket. Az albérlet vonzó lehet azoknak a cégeknek, amelyek jó lokációban, jól felszerelt, de olcsóbb bérleti díjú irodát keresnek - állapítja meg júliusi tanulmányában a VLK Cresa ingatlan tanácsadó.
Azt is mérlegelik, hogy - akár ideiglenesen - mekkora területet tudnának albérletbe adni anélkül, hogy nehezítenék a dolgozók visszatérését és különösebb költségbe vernék magukat.
A VLK Cresa azt tapasztalta az elmúlt hetekben-hónapokban, hogy megjelentek az alkalmat kihasználni kívánó vállalkozások és kisebb területeket - jellemzően 300-400 négyzetmétert - bérbe vennének, sőt, többen bérbe is vettek. Elsősorban a több ezer négyzetméteres irodabérleményt fenntartó cégeknél próbálkozhatnak, azok ugyanis gyorsan akarnak lépni, és a hirtelen „feleslegessé vált” területet ily módon hasznosítani, vagyis költséget csökkenteni.
„Nem jellemző, hogy a nagyvállalatok visszaadnának területet az irodaház bérbeadójának. Egyelőre nem tömeges az albérleti opció felhasználása, de mindenképpen új színfoltról van szó. Racionális egy ilyen döntés a “főbérlő” részéről, hiszen bevételhez jut egy kihasználatlan terület után, azaz csökkenti a költségeit” - érvelt Kalaus Valter, a VLK Cresa ügyvezetője.
A tanácsadó szerint azoknak a cégeknek éri meg bérlőként albérletbe adni területük egy részét, amelyeknek nem túl régen indult az általában ötéves szerződése. Ha már csak fél vagy egy év van hátra, akkor többnyire nem éri meg ezzel bajlódni és eleve kisebb az esély, hogy ilyen, viszonylag rövid időre lesz albérlő.
Az egészen kis területre (100-150 nm) vágyó vállalkozások egyelőre nem nagyon reménykedhetnek abban, hogy jó helyen lévő, korszerű A-kategóriás irodaházakban tudnak a hivatalos, kínálati bérleti díjnál jóval olcsóbban albérlethez jutni. Az ilyen irodaházakat eleve nem így alakították ki, jellemző, hogy a legkisebb kivehető iroda 200-250 négyzetméteres. A nagyobb területből leválasztani vagy nem is lehet fizikailag vagy nem éri meg a főbérlőnek.
„Azt látjuk, hogy a járvány miatt átmenetileg a co-working irodák nehéz helyzetbe kerültek, hiszen kevesen akarnak potenciális fertőzést hordozó helyen dolgozni, sok idegennel, esetleg vírushordozóval egyetlen térben. Ebből a szempontból is előnyösebb lehet egy albérlet” - mondta a VLK Cresa ügyvezetője.
A tanácsadó cég helyzetértékelését alátámasztják a Budapesti Ingatlantanácsadók Egyeztető Fóruma (BRF) által most kiadott második negyedéves adatok is. Eszerint a második negyedévben jelentősen visszaesett az irodapiaci kereslet, és a tranzakciók száma nagyméretű csökkenést mutatott. Az üresedési ráta 7,3%-ra nőtt, ami 1,1 százalékpontos negyedéves emelkedésnek felel meg, míg éves szinten 1 százalékpontos növekedést jelent.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A legújabb csendes munkaerő-trend lassan aláássa a munkahelyi termelékenységet, és valószínűleg sok vállalat nem veszi észre időben. Teljes cikk
Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk
A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk
- Vezetőváltás a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Irodánál 3 hónapja
- Flexibilis terek: Irodák a hibrid munkavégzés korában 3 hónapja
- Egyre nagyobb az igény a dolgozók részéről a hibrid irodák és az íróasztal-megosztás felé 3 hónapja
- A Covid utóhatásai - A fiatalok közel háromnegyedét érinti a szociális szorongás, a karrierjüket is befolyásolja 3 hónapja
- Minden hatodik brit dolgozó a háziállatához igazítja a munkaidejét 3 hónapja
- Nemzetközi munkaerő-bevonás: EoR, az új csodaszer? 3 hónapja
- Külföldi munka: adókon innen, határokon túl 4 hónapja
- Indul a Lakhatási Tőkeprogram: széles a pályázói kör 4 hónapja
- Külföldi munka: hogyan foglalkoztassunk munkavállalókat külföldön? 4 hónapja
- Próbanap, egyszerűsített foglakoztatás, rejtett munkavállalás: adócsapdák, amikbe a munkáltatók beleeshetnek 5 hónapja
- Hogyan zajlik a profi iroda költöztetés? 5 hónapja