Isten után az üzlet az első - egy magyar kapitány viszontagságai
A kelet-európai hajósok csak bérmunkásnak számítanak erős hazai vállalatok híján - ilyen utóíze (is) van egy magyar kapitány bérmunkás karrierjének.
Bálint András a RajnánBálint szépnek tartja az 1980-as éveket, mert nem sokkal korábban 10 új tolóhajóval bővült a flotta (négyet Újpesten gyártottak, a többit Komárnóban), ezeken jó technika volt és a fizetésük is javult valamennyit, míg gyorsan vissza nem vágták. A hajósok között az a hír járta, hogy fizetésükbe beszámították a csempészett áruk eladásából származó jövedelmet. Közben erősödött a MAHART lejtmenete, '88-ra megszűnt a tengeri hajózás.
Honfitársi bizalom
Nem titok, hogy sokan fáradoztak az 50 ezres valutakeret orkánkabátba, rágógumiba, kvarcórába, Commodor 64 alkatrészekbe fektetésével. Főként Ausztriából és Németországból vitték a cuccokat. Jugoszláviában kelendő volt a kávé, Bulgáriában és Romániában a piperecikkek meg a farmer. Hajókon rejtve szállították a fogamzásgátló tablettát a Szovjetunióba, ahol szeretettel átvették a nyugtatókat is, amire alkoholt ittak. A csempészek között voltak, akik külföldi börtönélményeket szereztek. A csempészet és az alkoholizmus miatt nemzetközi vizekről eltiltott hajósokat a MAHART elbújtatta, hazai vizeken foglalkoztatta.
Bálint Andrást áruszállító kapitányként érzékenyen érintette, hogy nem épültek új hajók, a flotta amortizálódott. Állítja, hogy a külföldi munkát nemcsak a magasabb fizetés miatt választották, modernebb technikára, jobb munkakörülményekre vágytak. A külföldi cégeknek végzett bérmunka általában több hónapos távollétet, vagy az otthon és a hajó közötti 1-1 hónapos váltást jelentett, persze végtelen a variációk száma. Most, 56 évesen visszatekintve újabb hőskorának tekinti, amikor egy osztrák-magyar céghez került, majd '94-ben kapitánynak állt a 3 ezer tonnát szállító önjáró hajóra (viszi az árut is, vagyis nem vontató és nem tolóhajó - a szerk.), a Johann Straussra, mely az általa csodált gépek közé tartozott, mígnem a német tulajdonos több hónapot csúszott a bérek kifizetésével. "Ekkor váltottam személyhajóra, pedig utáltam az egyenruhát. A hajós-vámos ellentétnek mély gyökerei vannak" - mondta mosolyogva. Francia és egy amerikai társaság után most amerikai-ausztrál cégnek dolgozik főként a Dunán, Majnán és Rajnán. Bálint szereti az országot, legszívesebben hazai céghez igazolna, de nem versenyképes az ágazat, míg ő annak tartja magát, hiszen megszerezte a teljes Duna- és Rajna-szakaszra érvényes hajózási engedélyt.
Rolerey-szikláról a kikötő a francia hajókkalBár napjainkra visszaesett az állami oktatás színvonala, a magyar hajósok mindenhol megállják a helyüket (lásd keretes írásunkat). A kelet-európaiak azonban mindig csak bérmunkásnak számítanak erős hazai vállalatok híján. "Nincs megbecsülve az ember. Hiába hívott meg egy sörre is, tudom, hogy én leszek az első, akit lapátra tesz" - összegzi Bálint András. Érteni véljük, hogy miért csak annyit adnak külföldön a hajós bérmunkások, amennyit kérnek tőlük. Addig egyensúly áll fenn, míg a megegyezés szerint viszik a hajót, és közben megkapják a szabadságukat, fizetésüket. Ha nem, akkor tovább kell menni. Bálint András volt már másodtiszt olyan hajón, ahol a holland első tiszt alacsonyabb képesítéssel, kevesebb tapasztalattal rendelkezett, mint ő, a hajó üzemeltetője persze a honfitársában bízott meg. Karrier álmai már nincsenek, tud annyit, hogy nem kell attól tartania, hogy kiszorítja az alacsonyabb bérért is szerződő bolgár, román és újabban ukrán konkurencia. Ennek a folyamatnak egy korábbi hullámában a magyar hajósokat sem szerették Nyugaton, talán érthető, hogy most "mi" nem szeretjük az ukránokat.
"Menj el!"
A 2008-as válságot egy éven át érezte a nyugati üdültető személyhajózás. Bálint szerint azóta újabbnál újabb hajókat építenek, nekik pedig vinni kell őket. "Jó innen elmenni, de három nap után hazavágyom. Egy Zorán-dal sok igazságot elmond arról, miért hajózom: Hogyha unod már a szobád négy falát, / Hogyha unod már az utcátok zaját, / Hogyha unod már a szomszéd kedvenc rezesbandáját, / Menj el, menj el, menj el!" - de nem csak elmenni, hazatérni is tudni kell, ehhez nélkülözhetetlen a család, a jó feleség.
Majnai alacsony hídA hajózás veszélyes üzem. Elég triviális, hogy acélkötelekkel dolgoznak, amik ha megfeszülnek és szakadnak, sok halálos balesetet okoznak, de nem csak erről van szó. "Éjszaka is dolgozunk, ami szellemileg nehéz. Fejben ott kell lenni, amikor egy 135 méter hosszú, 11 méter széles hajót vezetek, amin 200 ember alszik. A stresszhez járul a család távolléte, amit sokan nem bírnak elviselni, és az alkoholhoz nyúlnak. Sok ismerősöm elitta az eszét és elkallódott" - Bálint András mostani beosztása szerint 12 órát kormányoz, a többiben olvas, napozik, alszik. Neki korábban sem okozott gondot a magára és az egymásra utaltság, a teherszállító Strausson négyen voltak, főztek egymásra, szép volt. Inkább az zavarta, amikor az áruszállító hajó tulajdonosa a hajó ritmusánál gyorsabb haladást vártak tőle a kirakodás miatt, 2 újonc hajóskapitánnyal a nyakán, akiket végül nem engedett felügyelet nélkül a kormányhoz: "Miután a harmadik éjszaka is megaludtunk, megint hívtak a rádión, hogy miért nem haladtunk éjszaka. Elmondtam, hogy én is emberből vagyok, de ha el tudja vezetni a hajót, a következő alkalommal kikötök, és átadom a kormányt. Mire odaértünk Rotterdamba, kiderült, nem várnak minket kirakodásra. Ezért kellett volna kockáztatni az életünket".
A személyszállításban ennél is többen diktálnak. "Megdőlt az ősi mondás, hogy Isten után a kapitány az első a hajón. Megelőzte az üzemeltető, az utast küldő iroda és a személyzetnek is meg kell felelni" - ezért nem vágyik az első tiszti pozícióra; gyakrabban megtalálnák az utasok, akik egyre inkább elvárják a törődést, és igen kritikusak, amikor késve érkezik a hajó a következő kikötőbe.
Az EU oktatási rendszere gyermeteg a korábbi magyar követelményrendszerhez képest, és annyiban hasonlít a KGST-re, hogy ott olyan volt a színvonal, hogy a leggyengébb tagállam is teljesíteni tudja. A magyar oktatás a fokozatosságra épült, például több év gyakorlat után kezdhetett egy matróz hivatásos (nagyhajók vezetésére jogosító) hajóvezetői tanulmányokat, és érvényesült a fokozatosság elve, míg egy matróz ma keddről csütörtökre hajóvezető lehet a kényszerűen átültetett uniós szabályok szerint, ha 4 évig takarította a hajót matrózként. Valamelyest csökkenti ezt a "hibát" a magyar rendszer követelményerősítő hatása, ezért nem kell félnie annak, akinek hajóját magyar kapitány irányítja.
A bérek közötti különbség mellett a külföldön dolgozó magyar hajósok visszatérését hátráltatja, hogy a Magyarországon működő hajótársaságokat az elmúlt pár évben magas díjakkal fojtogatta a kormányzat, ezért a magyar lobogó alatt közlekedő áruszállító hajók mintegy 20 százaléka nemrég került külföldi lobogók alá, a jóval alacsonyabbak díjak miatt. Ez jelentős bevételkiesés az államnak és kedvezőtlen a korábban e hajókon dolgozó magyar hajósoknak.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk
A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk
A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk
- Sosem látott pénzosztás jön a nyugdíjasoknak – itt a lista, mikor és mennyi pluszt kapnak 1 hete
- Sok nő elszámolja magát a nyugdíjjal – mikor éri meg tényleg beadni a kérelmet? 2 hete
- "Állás-apokalipszis" - nehéz helyzetben a frissdiplomások 3 hete
- A fenntartható karrier mint új HR-trend 3 hete
- Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés 3 hete
- Új vezérigazgató az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. élén 3 hete
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 1 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 1 hónapja
- Nyugdíjemelés 2026: mértéke, korrekció, 13. havi nyugdíj 2 hónapja
- Meddig jár az árvaellátás? – erről sokan nem tudnak 2 hónapja
- Milyen bevételek után kell nyugdíjjárulékot fizetni? 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?