A tehetség, a piac, a célcsoportok és az ötletek sokszínűsége
Rina Goldenberg Lynch szerint a szervezeten belüli sokszínűség különösen fontos akkor, ha az adott piac is színes és szerteágazó, illetve a vállalat célcsoportja is különféle. Több olyan példát hozott, ahol a diverzitás és bevonás stratégiai céllá vált, hatalmas profitnövekedést és dolgozói elégedettség növekedést teremtve.
A szakértő négy megatrendet hangsúlyozott: a piac, a célcsoportok, az ötletek és a tehetség diverzitását.
A kutatások szerint 2025-re a világ középosztálybeli lakossága, a 2009-ben mért 1,8 milliárdhoz képest, 3,2 milliárdra nő. A legnagyobb növekedés Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában várható. A bérek növekedésével a vásárlók igényei is megváltoznak. Jelentős kulturális, politikai és gazdasági különbségekre lehet számítani, és nehéz lesz helyben kiemelkedő tehetségeket találni.
2050-re a teljes népesség 22%-a a 65+ korosztály lesz (most 10%). 2030-ra többen diplomáznak le Kínában, mint ahányan le tudnák fedni az Egyesült Államok teljes munkaerőpiacát. 2020-ra Indiában négyszer annyian szereznek felsőfokú végzettséget, mint az Egyesült Államokban, és ekkorra a globális munkaerőpiac 50%-át a millenniumi nemzedék fedi majd le.
Az empátia, a kapcsolódás és a tervezői gondolkodás kulcsfontosságúvá válik a fogyasztók mélyebb megismeréséhez
A célcsoportok is egyre sokrétűbbé válnak. Mivel a digitális eszközöknek egyre több funkciója van, a vásárlók egyre komolyabban igénylik, hogy választott eszközük személyre szabható legyen, visszajelzéseiket pedig építsék be a fejlesztésekbe és frissítésekbe. A vállalatok így új kihívások elé kerülnek: olyan eszközöket kell kifejleszteniük, melyek eleget tesznek mind a vásárlók egyéni igényeknek, mind a vállalatok a gazdasági elvárásainak. Az empátia, a kapcsolódás és a tervezői gondolkodás (design thinking) kulcsfontosságúvá válik a fogyasztók mélyebb megismeréséhez és az eljövendő igények kielégítéséhez.
Egy 2014-ben készült kutatás szerint, a megkérdezett 1500 vezérigazgató 75%-a emelte az innovációt a három legfontosabb stratégiai prioritás közé, ám közülük 83% azt vallotta magáról, hogy innovációs képessége átlagos, vagy gyenge.
Az innováció korában, az újítások utáni eszeveszett versenyben a diverzitás és a sokszínű gondolkodás alapvető stratégiai elemmé válik, mely megvédi a vállalatokat attól a jelenségtől, melyet Orwell csak „csoportgondol”-nak hívott volna. A diverzitás és a bevonás már nem luxus, és nem is a csupán „szerencsés-ha-van”, hanem nélkülözhetetlen és kulcsfontosságú az elvárt áttörések megvalósításához, a dolgozók elégedettségéhez, a profitnövekedéshez és alapvetően a hosszú távú sikerhez.
Tánczos Éva
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Ítélkezés helyett kíváncsiság: diverzitás és bevonás
2. oldal - A tehetség, a piac, a célcsoportok és az ötletek sokszínűsége