Jön az új főnök: valóban tartsunk tőle?
Egy vezető kiválasztásánál nagy kérdés, hogy kívülről, külső cégtől, más osztályról, vagy belülről, az alkalmazottak közül érdemes-e választani. Annyi bizonyos, hogy a két helyzetben máshogy zajlik az új vezető munkakezdése, a munkakapcsolatok kialakítása az alkalmazottakkal. E két szituációról kérdeztük Répáczki Rita pszichológust, valamint az SAP két csoportvezetőjét.

A vezetői kinevezés minden esetben egy stresszhelyzet, ami részben pozitív és kihívást jelent, ugyanakkor az újfajta reakciók és dolgozói megnyilvánulások miatt negatív stresszforrássá válhat egy ilyen szituáció.
A vezető részéről a legfontosabb saját szerepének tisztázása és az azzal való azonosulás, ami segítheti őt abban, hogy külső reakciók hatására ne billenjen ki. A szívósság, a kitartás és a stabilitás azok a kompetenciák, amelyek nagy segítséget nyújtanak ilyen helyzetben, továbbá a vezetői szerep tudatos megélése. Fontos, hogy a vezető el tudjon köteleződni a saját céljai, koncepciója, stratégiája mellett, és tartson is ki annak megvalósítása érdekében.
A határok újrarajzolása

A kívülről vagy belülről jött vezetőnek van könnyebb dolga?
Répáczki Rita szerint a kívülről és az alkalmazottak közül választott vezető munkakezdésének is vannak könnyítő és nehezítő aspektusai. A belülről kinevezett vezetőről a dolgozóknak eleve van egy véleménye, aminek intenzitása fokozódik (esetleg szélsőségessé válik), ha ez a személy a vezetői kinevezés révén előtérbe kerül. Ugyanakkor ő ismeri a belső folyamatokat, a dolgozók helyzetét, nehézségeit és van egy múltja a szervezetben, ami jó alap lehet. Persze éppen ez a „múlt” hátránnyá is válhat az olyan dolgozókkal szemben, akik nem kedvelik őt, vagy nem bíznak benne.
A kívülről jövő vezető friss szemmel tud ránézni az aktuális helyzetre és problémára, számos olyan jó ötlete lehet, ami egy belsősnek már eszébe sem jutna, mert múltbeli céges tapasztalatai miatt nem lát meg fontos szempontokat. Ugyanakkor a kívülről jövő vezetőnek nincs múltja, sokszor azt gondolják a régi dolgozók, hogy „ő nem tudhatja”. Viszont azáltal, hogy nincsen múltja, előítéletek sincsenek vele kapcsolatban. Számára kifejezett feladat, hogy bizonyítsa hozzáértését, és győzze meg az érintett dolgozókat arról, hogy nem véletlenül került az adott pozícióba.
Az SAP csoportvezetői szerint ennek csupán az első időszakban van jelentősége. Míg a belülről kiemelt vezető a múltjából származó bizalomra építhet, ugyanakkor folyamatosan küzd az esetleges negatív tapasztalatokkal és vélt előítéletekkel, addig a kívülről jött vezetőnek egy teljesen új környezetben, számára eddig ismeretlen beosztottaknál kell felépítenie a kapcsolatot és a bizalmat. Ha a vezető ráadásul egy másik cégtől vagy részlegből kerül kinevezésre, akkor még kulturális különbségek is nehezíthetik a dolgát.
Első lépés az információgyűjtés és a kapcsolatfelvétel
Mindenképpen a helyzet felmérése legyen az elsődleges, hiszen a terep, a munkakör mindkét esetben új a vezető számára – mondta a pszichológus. Érdemes beszélni azokkal a kollégákkal, akikkel együtt fog dolgozni, akiknek a vezetőjévé válik. Kellenek csoportos, de személyes megbeszélések is a dolgozókkal, az új beosztottaival. A vezető világossá kell tegye elképzeléseit, amit a vezetői pozícióban szeretne elérni, megvalósítani, ezt a dolgozók felé a számukra megfelelő formában kommunikálni kell.
Érdemes résztvenni egy vezetői coaching folyamatban is, ami a vezető számára is segít letisztázni saját elképzeléseit. Egy jó coach a vezetői szereppel való hiteles azonosulást is nagymértékben tudja segíteni.
Ha a vezető kívülről jött, rá még a szervezet megismerése is vár, mint feladat, ezzel a belülről kinevezett vezetőnek nem kell foglalkozni, mert ismeri a rendszert. A legfontosabb mindkét esetben az információgyűjtés és a kapcsolatfelvétel a releváns személyekkel, ez kell ugyanis a bizalmi alap megteremtéséhez, amire apellálva aztán idővel a vezető hatékony lehet.

Új csapat építése a cél
A pszichológus szerint fontos, hogy a vezető éljen a kommunikáció eszközével: kérdezzen, tájékoztasson, egyeztessen. Ezzel elkerülhető, hogy a dolgozók bizonytalanságban érezzék magukat, ami legtöbbször eredményezi az ellenállást.
Az is fontos, hogy a vezető minél hamarabb átlássa, melyik dolgozó mihez ért. Ennek megfelelően ugyanis be tudja őket vonni a folyamatokba, és tud élni a felhatalmazás eszközével. Ezáltal eléri azt, hogy a dolgozók az új felállás mellett is megtalálják saját helyüket és felelősségi körüket a szervezetben, ami a vezetővel való együttműködést erősítheti.
Fontos továbbá, hogy az új csapat összekovácsolódását ne csak informális programokkal (bulikkal, bowlingozással) tűzdelt csapatépítő programokon keresztül próbálják erősíteni, ez ugyanis általában kevés. Az új csapatban a munka szempontjából kell összekovácsolódni, ezért helyesebb, ha a vezető a team coaching módszerét alkalmazza, mely különböző technikákon keresztül a munkafolyamatok során segíti elő, hogy a csapat tagjai együtt, egymást támogatva egyre hatékonyabbá váljanak az új vezető közreműködésével.
Az SAP szakemberei szerint az egy általános eset, hogy egy új vezető kiválasztásánál feszültség keletkezik, ezért ezzel nem kell különösebben foglalkozni. Ha túl sok jelentőséget adunk ennek a pontnak, akkor ez akadályozni fog abban, hogy sikeresek legyünk. Csillapítani vagy megszüntetni csak akkor kell, ha ez a csapat munkájára hosszútávon negatív kihatással van.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szalavics Mariann, Nemzeti Adó- és Vámhivatal 1 hete
- Új felsővezetők csatlakoztak a Rossmannhoz 1 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 3 hete
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 1 hónapja
- Csapatépítő másként – közös koncertélmény, ami közelebb hoz 1 hónapja
- Pszichológiai biztonság: ez lehet a legjobb munkahelyek sikerreceptje 1 hónapja
- Csapatépítés másképp – a társasjáték mint munkahelyi eszköz 1 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- Felmérés: ilyen pozitív hatásai vannak a céges csapatépítőknek 2 hónapja