kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 3 hete

Visszacsinálnák, de nem lehet: itt tart a home office Magyarországon

A munkavállalók akarják, a cégek inkább megtűrik, bár szigorítva. A covid alatt elterjedt home office-t teljesen nem lehet eltüntetni. Kápolnás Vera hibrid munkavégzés tanácsadóval beszélgettünk arról, hol tart a munka új, rugalmas világa. A sok pozitívum mellett az otthonról végzett munkának egészségügyi kockázata is van, amit nem szabadna elhanyagolni.

home office iroda szék-

Nagyon eltérő a cégek belső szabályozása, ami a hibrid munkavégzést szabályozza, vagyis azt, hogy a dolgozók miként végzik otthon a munkájukat és miként az irodában – mondta a HR portálnak Kápolnás Vera, az Office@Home hibrid munkavégzés tanácsadója, trénere. A főként irodai munkát végző cégek jelentős része – itthon bő kétharmada – valamilyen módon biztosítja az otthoni, távoli munkavégzést. A home office és a távmunka között egyébként a köznyelv nem tesz különbséget, jogi szempontból a távmunkát a törvény szabályozza, míg a home office kereteit általában céges szabályzatban fektetik le – szögezte le a szakember.

Jelenleg a heti 2/3 illetve 3/2 napos megosztás a jellemző a munkahelyi és az otthoni munkavégzés tekintetében, nagyon ritka a teljes idejű távolléti munka. A helyszín szabályozásában viszont teljes eltérések vannak: van olyan cég, amelyik nagyon szigorú és azt is megkötötte, hogy a dolgozónak mennyi időn belül kell beérnie az otthoni munkavégzésből, ha úgy adódik a helyzet, (így praktikusan az ország másik végéből nem dolgozhatott a munkavállaló) sok cég pedig a munkavégzés helyét, körülményeit is szabályozza, mások nem jelölik meg a munkavégzés helyét – vázolja a saját tapasztalatait Kápolnás Vera.

A covid előtt egyébként a gyártócégek teljes mértékben elzárkóztak a home office bevezetéséről, most már nagyon vegyes a kép: vannak olyan munkaadók, amelyek a gyártáshoz szorosan nem kötődő, irodai feladatokban engedik az otthoni munkavégzést, ez a típusú munka azonban még mindig a teljes mértékben irodai jellegű cégeknél jellemző inkább. A lokációt tekintve jellemzőena budapesti vállalatoknál merül fel a home office-ra való igény (nyilván főként az utazási idő miatt) illetve olyan térségekben, ahol a munkavállalói rendelkezésre állás kevésbé elérhető, így az otthon munkavégzés engedélyeztetésével tágítják a fizikai kört a dolgozók számára.

A HR Portál év elején a LinkedIn-en készíttett egy (nem reprezentatív) felmérést, amelyben megkérdezte - jellemzően irodai munkát végző - felhasználóit, hogyan alakul náluk a home office lehetősége. Több mint 2000 válasz érkezett a kérdésre. A válaszadók kétharmadának a munkahelyén van home office lehetőség vagy rugalmasan vagy szabályozott keretek között. Míg ötödük esetében egyáltalán nincs otthoni munkavégzésre lehetőség, 9% pedig teljes távmunkában dolgozik.

 

Dolgozni, de milyen körülmények között?

Hogy a cégek mit adnak az otthoni munkavégzéshez a dolgozóiknak, az sem egységes. A legtöbb helyen, ahol laptop van az irodában, ott természetesen az otthoni munkavégzésben is ezt az eszközt használja a munkavállaló. A szakember tapasztalatai szerint az a ritkább, hogy plusz számítógépet biztosítanak a cégek, aki otthon dolgozik, az általában a saját irodában is használt gépén teszi. Az otthoni berendezés viszont kevésbé megoldott.

A járvány kitörése után egyes helyeken a munkavállaló hazavihette a székét és az asztalát, amivel a munkavállalók éltek is, a Covid után azonban ezeket vissza kellett vinni az irodába. A járvány idején több cégnél is egyszeri juttatást adtak a dolgozónak, hogy ebből biztosítsa az otthonában az irodai bútorzatot. A legtöbb vállalat azonban azt mondja, hogy ha szeretnél otthonról dolgozni, akkor alakítsd ki magadnak a körülményeket. „Nagyon sajnálatos, hogy ezzel kapcsolatban nem mindenhol van valódi elvárás. Egyes cégeknél fotóval kell bizonyítanod, hogy megfelelő munkaállomást alakítottál ki otthon, de sok cég ezzel nem törődik, ami egyébként nem feltétlenül anyagi kérdés, hanem sokkal inkább odafigyelés kérdése. Egészségvédelmi és végső soron hatékonysági kérdés is, ahogy a munkavállaló milyen körülmények között, például milyen széken ülve dolgozik. Ha 3/2-es bontásban otthonról dolgozunk, akkor a munkaidőnk felét home office-ban töltjük és miközben a munkahelyen jó esetben a legergonomikusabb körülmények között végezzük a munkánkat, otthon pedig a hokedliről dolgozunk a konyhaasztalnál. Ezeknek komoly negatív egészségügyi hatásai vannak” – vázolta Kápolnás Vera.

A szakember hozzátette: a covid alatt – a felmérések szerint – többeknél egyértelműen előjöttek olyan egészségügyi problémák, (derékfájás, látásromlások, stb.) amelyek a nem megfelelő munkakörülmények miatt alakultak ki. Heti 2-3 napot laptopról esetleg telefonról dolgozni asztali gép helyett teljesen más testtartást, fizikai igénybevételt jelent, ami jobban erodálhatja a dolgozó fizikumát. Az is problémás, ha ilyen meleg nyarakon, amelyet épp magunk mögött hagytunk, klíma nélküli lakásban 30 fokban dolgozik valaki otthon. A pillanatnyi koncentrációcsökkenésen túl hosszú távon ez is egészségromboló hatással bírhat. Ha ezeket összegezzük, évek múlva, tartós egészségügyi problémák esetén ezek következményei rendszeres betegeskedés, teljesítményromlás formájában visszaszállhatnak a cégre.

 

Nem könnyen mérhető az otthoni munkavégzés

A home office működés nagyon jó tükre annak, hogy a vállalati működés mennyire hatékony. Az irodai munkában nagyfokú a látszat lehetősége, vagyis, ha valaki ott ül a gép mögött és kopogtatja a klaviatúrát, akkor ő dolgozik – ha nincs nagyfokú folyamat és feladat alapú működés a cégnél. Ez akkor bukik ki, hogy ha a home office-ba engedett munkatárstól nem érkezik meg a kívánt teljesítmény. Sokan ilyenkor nem értik, hogy „de hát az irodában olyan jól dolgozott, akkor hogy hogy otthon nem”? Valószínűleg az a kolléga az irodában sem dolgozott jól, csak a látszatát keltette annak. Aki az irodában jól dolgozik, az is dolgozhat rosszabb hatékonysággal otthon, ha például egyénileg nem olyan jól bánik az idejével, mint amikor az irodában zajlik a munkavégzés.

A home office minőségét a cégnél folyó munkaszervezés is meghatározza, amely a kommunikációban, a feladatok kiosztásában, számonkérésében, az egyéni felelősség megjelenésében, a vezetői felkészültségben is megnyilvánulhat. Arra vonatkozóan nincs gyakorlat, hogy az otthoni munkavégzés esetében, hogy nézzen ki a munkaidő. Vannak cégek, melyeknél csak az a kritérium, hogy időben elvégezzen a dolgozó a feladattal, míg más munkaadónak az is fontos, hogy egy időben dolgozzanak a munkavállalói, arra az esetre, ha esetleg szükséges lenne az irodában lévő illetve az otthonról dolgozók közti interakció.

 

Home office mindenáron?

Az is előfordulhat, hogy egy cégnek nem „jön be” az otthoni munkavégzés, mert mérhetően romlik emiatt a teljesítmény – ismerteti a tapasztalatokat a szakember. Elképzelhető, hogy ilyenkor teljesen felszámolja a cégvezető ezt a lehetőséget, de a legtöbb helyen csak annyit tudnak ilyen esetben tenni, hogy csökkentik az otthonról ledolgozható napok számát – bár kérdéses, hogy ez mennyire jelent megoldást. Akkora ugyanis egyes iparágakban a munkaerőpiaci nyomás a home office-ra, hogy felmondanának a munkavállalók, ha nem biztosítaná a cég számukra ezt a lehetőséget, akkor viszont nagy bajba kerülne a munkaadó. „A jó hozzáállás ilyen esetben szerintem az, ha a cég őszintén közli a dolgozókkal, hogy ez nem jól működik és együtt megpróbálják megkeresni az okokat, hogy miért van ez? Ha a cég ilyenkor elkezd szervezetet, működést fejleszteni, annak valós eredménye lesz” – tette hozzá Kápolnás Vera. A home office megszüntetése a tapasztalatok szerint nem oldja meg a problémát. Ehhez kapcsolódik, hogy valóban érdemes-e bemenni az irodába? Mert, ha az irodából kapcsolódik be valaki egy online meetingbe és ilyen tevékenységekkel megy el a nap fele, akkor a munkavállaló nem biztos, hogy látja annak értelmét, hogy bemenjen dolgozni. Fontos lenne az irodai lét elkötelezettség erősítő hatását, kommunikációs hatását, csapatépítő hatását kiaknázni, amelyek a vállalati teljesítményt erősítik – tette hozzá a szakember.

 

  • 2024.10.082024.10.08 – 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiderült, mennyit keresnek az Ausztriában dolgozó magyarok

Az ingázóknak éri meg igazán a sógorainknál dolgozni, ahol a legtöbb magyar kétkezi munkát vállal. Teljes cikk

SSC-k, expatok és mobilitás: kulcsfogalmak tisztázása

A cikkünkben összefoglaljuk azokat a kulcsfontosságú fogalmakat, amelyek a Shared Service Centerek (SSC-k), az expatriate-ek (expatok) és a mobilitás... Teljes cikk

2019-hez képest megduplázódott Magyarországon az ázsiai munkavállalók aránya

A Magyarországon dolgozó külföldiek száma már elérte a 100 ezret - írja a hvg.hu a Magyar Nemzeti Bank Inflációs jelentése nyomán, amely külön... Teljes cikk