kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 11 éve

Ki ül a vonal másik végén? - kiégés és segítő munka

Vannak olyan munkák, hivatásnak is lehet nevezni őket, melyek során az embernek a saját lelkét is ki kell tennie az asztalra. Természetesen nem jó, ha az adott munka kihatással bír a magánéletre, ha a gondolatok minduntalan a munkában megélt dolgokra szállnak vissza, de vannak munkakörök, melyek, ha nem is teljes, de jó nagy adagot kívánnak meg az emberből. Cikkünkben olyan emberek szólalnak meg, akik korábban lelkisegély-szolgálatnál, illetve nevelési tanácsadóban dolgoztak.

A lelkisegély-szolgálatok telefonvégein névtelen ügyelőkkel találkoznak a hívók. Éppen ezért beszélgetőtársamat nevezzük Krisztinának, valódi nevét nem szeretné nyilvánosság elé tárni. Krisztina tíz éven át ült a telefonvonal segítő végén. Azt mondja, ebben a munkában az a legnehezebb, ami egyben a szépsége is. "A vonal végén felelősséggel tartozom azért, aki megtisztelt azzal, hogy megnyílik, együtt gondolkodik, mérlegel, vagy akár sír velem. Felemelő érzés, ha sikerül a feszültségből, a terhekből kicsit levezetni, vagy akár elindítani egy gondolatot, ami majd segít továbblépni. Arra viszont figyelni kell, hogy ha valaki a társtalanságát, izolációját enyhítené egy beszélgetéssel, ne vegyük át a hívó környezetének, kapcsolatainak szerepét, hiszen az életért, és nem az élet helyett működik a szolgálat."

A képzés során felkészítik őket azokra a terhekre, fájdalmakra melyeket a hívások idézhetnek elő bennük. Fontos, hogy a munka során egyrészt bármikor meg lehet pihenni, másrészt folyamatosan kéznél van a segítség. "A szakmai vezetők figyelmére, a folyamatos pszichés és szakmai "karbantartásra" - pszichológus, szupervízor segítségére -, valamint a csapat hatalmas megtartó erejére mindenki számíthat." Ez a folyamatos felügyelet, annak tudása, hogy van hová fordulni, segítséget nyújt a kiégés ellen is. Krisztina nem tagadja, a kiégés szele őt is meglegyintette. "Azt gondolom, álszent lennék, ha azt mondanám, hogy a tíz évem alatt mindig, minden ügyeletemben ugyanazzal a lelkesedéssel, maximális fizikai-, és pszichés töltöttséggel ültem a telefon mellé. De ez a munka egy szolgálat - szolgálni pedig azért szép dolog, mert a visszakapott energiával csodálatosan lehet töltődni. Segíteni valakinek olyan érzés, ami az én "háztartásomat" gyarapítja. Szerencsésnek tartom magam, hogy ennek részese lehettem." Krisztina szerint a kiégést nem onnan lehet felismerni, hogy már nem fordul érdeklődéssel mások problémái felé. Őt például már kezdetektől nem a probléma, hanem a mögötte álló ember érdekelte. "Rá figyelni, az érzéseit megérteni, azokra reagálni, sokszor nincs is összefüggésben a "problémával", amiről beszélünk. Ha azonban bármikor elvesztettem volna az érdeklődésemet ebben az irányban, akkor mindig kéznél lett volna az említett segítség, ami védi a munkatársakat és a hívókat egyaránt. Egy segítőnek tudnia kell segítséget kérni."

Szabóné Kállai Klára a Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok (LESZ) vezetője azt mondja, a legváltozatosabb témákban fordulnak segítségért hozzájuk, kezdve a mindennapi gondoktól (egészségi- családi- jogi- kapcsolati- anyagi- érzelmi probléma) a krízis helyzetekig, öngyilkossági késztetésig, illetve adott esetben a konkrét öngyilkosság elkövetése közben "utolsó segély kiáltásként". Itthon 20 szolgálat együtt alkotja a LESZ-t, ezen kívül működnek az országban úgynevezett "réteg-telefonszolgálatok" vagy "speciális" lelkisegély-szolgálatok, melyek időseknek, droghasználóknak, fiataloknak, bántalmazott nőknek vagy épp melegeknek igyekeznek segíteni.

A legfontosabb: nem hazavinni a problémát

A telefonvonal végén speciálisan erre a feladatra kiképzett önkéntes munkatársak ülnek. A képzés elkezdéséhez minimum érettségi és 25 éves életkor, valamint szigorú alkalmassági vizsga szükséges. A 120-180 órás speciális, a 116-123 ellátására vonatkozó képzés elvégzése és vizsga letétele után nyílhat arra lehetőség, hogy valaki operátorrá váljon, azaz ügyelőként részt vegyen ebben a munkában. A LESZ tagszolgálatai 1989-ben meghatározták az alkalmasság megítélésének szempontjait, melyek között szerepel az önismeret fejlettsége, a személyiség érettsége, problémaérzékenység, konfliktus- és problémamegoldó készség, fejlett és gazdag kommunikációs készség, megszilárdult, konstruktív értékrend. A képzés után vizsgát tevők hospitálnak, és azt követően kezdhetik el a segítő munkát.

Az itt dolgozók már a képzés alatt megtanulják azt, hogy a meghallgatott problémákat ne "vigyék haza", így ugyanis nem lehet ezt a munkát, szolgálatot hosszú távon végezni. Persze előfordul, hogy érintődnek, ezért minden szolgálatnál van rendszeres szupervízió, esetmegbeszélés, természetesen az anonimitás megtartásával, ahol a legnehezebb eseteket, illetve ezek miatti szorongásaikat oldják fel az ügyelők. Szabóné Kállai Klára azt mondja, a legnehezebb helyzetekre pedig egyéni szupervízió áll rendelkezésre - mindezek biztosítása nagyon fontos ebben a munkában. "Mint minden munkában, ebben is ki lehet égni, de ha a kollégák kihasználják a szövetség, a szolgálatok által felkínált lehetőségeket, és figyelembe veszik saját teherbírásukat, aktuális élethelyzeteiket, és ezek figyelembe vételével vállalják a munkát, abban az esetben erre ritkán kerül sor. Munkatársaink rendelkeznek azzal a képességgel, hogy fel tudják mérni, hogy aktuálisan milyen állapotban vannak, de a szolgálatok szakmai vezetői is kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a kiégés első jeleinél már segítségükre legyenek munkatársainknak."

A zenéhez menekülni

Szél Dávid pszichológus több mint négy éven keresztül dolgozott a VIII. kerületi Nevelési Tanácsadóban. Nem elsősorban a kiégés miatt lett pályaelhagyó, bár azt mondja az anyagi megbecsültség hiánya mellett a tehetetlenség érzése is belejátszott döntésébe. "Az, hogy ez az egész egy kilátástalan dolog, hogy a gyereknek 45 percnyi oázis-élmény jut, aztán mehet vissza oda, ahonnan jött, ez elég hamar, két hét után nyomasztó lett. Gyors sikereket akartam, de elég hamar kiderült, hogy a pszichológiában a sikert más mértékegységben mérik. Az egyik kolléganőmhöz járt egy kamasz, aki télen-nyáron szemébe húzott sapkában ült az iskolában. A siker az ő esetében azt jelentette, hogy a kolléganő három év alatt elérte, hogy a gyerek az osztályban már nem hordott sapkát - én ehhez türelmetlen voltam." Amíg ott dolgozott, igyekezett nem megérintődni, nem hazavinni a problémás gyerekek történeteit - ez nála nem tudatos döntés eredménye volt, hanem belülről jött.

A kiégés ellen több módon védekezett: munkahelyére igyekezve, illetve onnan kilépve azonnal a zenéhez menekült, füleit bedugta, feltekerte a hangerőt és átmosta az agyát. Ez mindenképp segített, véli a pszichológus. "A másik, ami segített, az volt, hogy ezek a gyerekek teljesen más környezetből jöttek, más problémáik voltak mint nekem, így nem azonosultam velük, nem volt olyan nehéz távolságot tartani." A hivatalos utat természetesen az intézmény adta: kéthetente szupervíziót tartottak, ilyenkor nyolc-tíz, a tanácsadóban dolgozó szakember másfél óra alatt egy-két esetet átbeszélt. Könnyű belátni, hogy ez milyen kevés: csak Dávidnak volt hetente 20 esete, 20 története, tehát nagyon ritkán tudott saját esetről beszámolni. "Persze mások meghallgatása is segít, mert mások problémáin keresztül a sajátom is megérthető, az, hogy hol hibáztam, mit kell másként csinálnom, valamint azt is felismerem, hogy más sem jobb, mint én. Ami szerintem mindebben problémás, hogy negatív visszajelzés csak a legritkább esetben érkezett, holott nekem az egészséges önkritika kialakulásához ez nagyon fontos lett volna." A szupervíziók során maga a kiégés nem igazán lett tematizálva, ahogy a pszichológus visszaemlékszik ott töltött négy éve alatt jó, ha négyszer szóba került. A mindennapi problémák, a fűtés hiánya és a rémes alagsori szobák felpanaszolása sokszor elvette az időt a szakmai kérdésektől. "Nem valószínű, hogy ha szóltam volna a vezetőmnek, hogy kiégtem, akkor ő elküldött volna egy jó kis sabbaticalra - ez persze nem az ő hibája, erre a rendszer egyszerűen nem adott lehetőséget. Így aztán maradt az, hogy ha az embernek van egy egészséges világképe, az segít abban, hogy ne égjen ki" - mondja a szakember. "Fontos, hogy ne keverjük össze a valósággal azt, amit egy ilyen munka során magunk körül látunk. Hiszen, aki ilyen helyen dolgozik, az nem valós arányaiban lát nyomort, kiszolgáltatottságot, kirekesztést, megkülönböztetést. Ez ugyanaz, mint amikor a tévében annyi borzalmat látunk: attól még a világ nem ilyen félelmetes. Ennyi erővel a jogászok azt gondolhatnák, hogy mindenki válik, a gasztroenterológusok, hogy mindenki elhízott, a zöldségesek, hogy mindenki vegán."

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk