kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 éve

Kiszervezés helyett beszervezés?

Bár válságos időkben gyakran döntenek a cégek bizonyos folyamatok kiszervezése mellett, mások, inkább hosszú távon gondolkodva saját toborzócsapatot építenek, illetve az addig bérgyártásban zajló termelést házon belülre hozzák, és saját gyárat építenek. Két ilyen példa is elhangzott a RecruiTECH BLUE konferencián, ahol a kékgalléros munkavállalók motivációjára és megtartásuk eszközeire is jelentős hangsúly került.

Piczés Balázs, Hanon Systems-
images

Mennyibe kerül az egységnyi idő alatt behozott munkatárs?

Ennek kiszámolásában nem egy cégnek kell elmerülnie mostanában. A folyamat tapasztalatait osztotta meg Pinczés Balázs, egy Székesfehérvári globális autóipari beszállító vállalat HR igazgatója és a Magyarországi HR-Network Egyesület elnöke. Mint elmondta folyamatosan mérik és elemzik, hogy milyen forrásból, milyen toborzási csatornákon keresztül és milyen eredménnyel érkeznek a cégükhöz a munkavállalók. Mivel az elmúlt időszakban az erőforrás minősége és mennyisége is csökkent, ráadásul három gyáregységet kellett ellátni munkaerővel autóipari beszállítóként, ahol különböző igények, motivációk és megtartási lehetőségek vannak, a vállalatnak komolyan meg kellett fontolnia, hogy megvegye vagy felvegye a munkaerőt, hangsúlyozta a HR igazgató. 

A szolgáltató cégek munkáját folyamatosan monitorozták, és mint mondta volt, hogy előfordult, hogy 100 főt ígértek a vállalatnak, akikből mindössze 50 jelent meg a cégnél, és csupán két főt tudtak az ötven emberből felvenni. Ilyen arányok mellett a kiszervezett kiválasztás nem volt éppen megtérülő befektetés. 

Míg végül arra a döntésre jutottak, hogy megtakarítást jelent a cégnek, ha inkább felveszik a munkavállalókat, ezért felépítettek egy saját recruiter csapatot. Tavaly felvettek három recruitert, akik ősszel kezdtek el dolgozni. Az 1500 fős céghez 9 hónap alatt 500 főt vettek fel saját állományba, akik közül 200-an azóta is náluk dolgoznak. A recruiterek pedig a toborzáson kívül onboardinggal, megtartással és piackutatással is foglalkoznak. Hangsúlyozta, a sikeres toborzáshoz elengedhetetlen a meglévő csatornák és a versenytársak folyamatos elemzése, valamint a többi között a jó ajánlási program. A cég arculatának is jót tesz a jelöltmenedzsment, és a munkavállalók is pozitívabban élik meg a céghez való közvetlen csatlakozást, hogy saját állományba kerülnek, nem pedig közvetítőn keresztül kell dolgozniuk. 

20 év bérgyártás után saját gyár építése – zöldmezős beruházás és toborzás

A Lenovo úgy döntött, hogy húsz év bérgyártás után saját gyárat épít Magyarországon, Üllőn. A zöldmezős beruházás hozzávetőleg 1000 munkavállaló felvételét igényelte, mondta el a konferencián Babinyecz Endre, a Lenovo Hungary Manufacturing senior HR menedzsere. Amikor a gyártósorok elkészültek, elkezdték felvenni a kékgalléros munkavállalókat. Jelenleg a munkavállalók összetétele: 625 fő kölcsönzött dolgozó, akik többnyire összeszerelők és operátorok, és 420 fő saját állományú technikus és egyéb kulcs munkavállaló, valamint 200 fő irodai dolgozó áll alkalmazásban a vállalatnál. Babinyecz Endre elmondta, hogy a kivéreztetett munkaerőpiacon nehéz lenne megfelelő partnerek nélkül tevékenykedni. Az eredeti elképzelésük az volt, hogy Üllő környékéről toboroznak 600-700 embert, ezt azonban nem sikerült erőforrás szempontjából megoldani, így jelenleg 15 buszjáratot működtetnek a munkavállalók szállítása érdekében. 

Babinyecz Endre, Lenovo

Babinyecz Endre

A HR menedzser elmondta, hogy több ezer ember fordult meg a cégnél az elmúlt hónapokban, felemlegette azokat az opportunista munkavállalókat, akik forognak a hasonló tevékenységet végző cégeknél. Ezért most stabilizálni igyekeznek a munkaerőt, hangsúlyt fektetve a minőségi kiválasztásra. Hangsúlyozta a stabil jövőképet, amelyet a számítástechnikai gyártó cég kínálni tud. Mint mondta, alapvetően magyar munkaerőben gondolkodnak, de a termelés folyamatossága érdekében vannak külföldi dolgozóik is, és három ország felé is nyitni fognak toborzási szempontból. Felsorolt néhány problémás pontot is: az elköteleződés hiányát, a próbaidő értelmetlenségét, mert akár két hét alatt eltűnnek a munkavállalók, bizonyos speciális szakmákban a munkaerő rendelkezésre állásának hiányát, az inflációt, és a táppénz rendszert is megemlítette, mert mint mondta, nem egyszer előfordul, ha túlmunkára van szükség a cégnél, akkor a dolgozók reakciója nem egyszer az, hogy legalább öten azonnal táppénzre mennek. 

Nem könnyű feladat tehát megtalálni, elkötelezetté tenni és megtartani a kékgalléros dolgozókat. 

Kevesen emelik év közben a bért, és a munkáltatók többsége nem nyitott a négynapos munkahétre

Draskovits Tímea, Adevinta

Draskovits Tímea

A kékgalléros munkavállalók motivációiról és a magtartás lehetőségeiről beszélt egy friss kutatás eredményeinek tükrében Draskovits Tímea, a Jófogás/Adevinta Hungary apróhirdetési és ügyfélkapcsolati igazgatója. A kutatás eredményei szerint a munkavállalókat leginkább a megbecsülés, a kiszámíthatóság (közte a béremeléssel kapcsolatos transzparencia) és a rugalmasság motiválja. Mindössze 6% azoknak a dolgozóknak az aránya, akiket kizárólag a bér motivál, ugyanakkor 49% nehezményezte, hogy nincs a munkahelyén szervezett ösztönző program, illetve képzés, ami a motivációt javíthatná. Július-augusztusig mindössze a munkavállalók 16%-a kapott extra, évközi béremelést, közülük 60% kapott 8% feletti emelést.A munkáltatók 24%-a nyilatkozott úgy, hogy biztosan nem fog bért emelni, közel 50% várakozó állásponton van, míg 27% már meglépte az emelést, általában szintén 8% felett. 

Adevinta, kékgalléros motivációk

Négynapos munkahét

A munkavállalók 69%-a számára izgalmas lehetőség lenne a négynapos munkahét bevezetése, de csak abban az esetben, ha nem csökken a fizetésük ezzel a lépéssel. Azonban a munkáltatók 65%-a nem nyitott erre a megoldásra, mindössze 4% veszi komolyan fontolóra a bevezetést, a többiek pedig kivárnak. A termelő-gyártó cégek alapvetően elutasítóbbak, akik számára ez egy költséges változtatás lenne. Akik nyitottak, azok elsősorban a munka-magánélet egyensúlya valamint költségcsökkentés érdekében gondolkodnak rajta, illetve úgy ítélik meg, hogy ez a munkaerőpiacon vonzóvá teheti őket munkáltatóként. Az elfogadottságot növelheti, ha multinacionális vállalatok operációiban teret kap ez a kezdeményezés, és a gyakorlat elterjed. 

Adevinta, négynapos munkahét

Munkaerőhiány ellenszere lehet az automatizáció is

Akár 120 ember munkáját is kiválhatja, és jóval kisebb területet igényel egy teljesen robotizált raktár, mondta el a Flex Magyarország HR igazgatója, Bajor László, aki Hajas Tamással, a Mitsubishi Electric üzletfejlesztési menedzserével beszélgetett, Karácsony Zoltán, a HR Portal szerkesztőjének moderálásával. Bajor László elmondta, hogy mielőtt egy cég elszánja magát az automatizációra néhány tényezőt alaposan át kell gondolni: ezek egyike a gyártástervezés, hogy hol lehet az élőmunkát kiváltani, az árazás, hiszen a robottechnológia drágább, nagyjából másfél éves megtérüléssel lehet számolni, valamint fontos tényező a beruházás logisztikája is. Olyan területen érdemes automatizálni, ahol legalább pár évre előre lehet tervezni, éppen a beruházás költségei miatt. A cég automata raktárában egyáltalán nem tartózkodhat ember, a belső rendszerek teljesen automatizáltak, csak az anyagmozgatásnál, a raktárba ki- és bepakolásnál dolgoznak páran. 

Bajor László, Hajas Tamás, Karácsony Zoltán

Karácsony Zoltán, Hajas Tamás, Bajor László (b-j)

Arra a kérdésre, hogy nem féltek-e a munkavállalók attól, hogy a robotok elveszik az állásaikat, Bajor László elmondta, hogy mivel folyamatos a munkaerő felvétele a céghez, valamint számos belső képzést tartottak a munkatársaknak, hiszen a robotok érkezésével új készségekre és képességekre volt szükség, elküldeni senkit nem kellett. Az automatizáció következtében több technikusra és karbantartóra van szükség, akikből nincs jelentős szabad kapacitás a munkaerőpiacon. Így a belső erőforrásfejlesztés fontos tényező, ahogy a helyi képzőkkel történő együttműködés is. Hajas Tamás is hangsúlyozta, hogy a munkavállalók is örülnek annak, hogy a magasabb szintű tudás következtében, amit így szereznek, jobban megbecsülik őket. A szakemberek úgy vélik, az autóiparban mindenképpen terjedőben van az automatizáció, az érintésmentes technológiák felé haladnak, a nemzetközi gyártó vállalatoknál szintén jellemző ez a tendencia, a kisebb cégeknél azonban még kevésbé nyert teret. 

Korábbi cikkeinket a konferenciáról itt és itt olvashatja. 

Nyitóképen Pinczés Balázs

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group

A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk

Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója

December 12-én váratlanul elhunyt Sass Katalin a piacvezető bérszámfejtő és HR menedzsment szolgáltató, a NEXON alapító tulajdonosa, ügyvezetője.... Teljes cikk

Ezek lehetnek 2025 trendjei HR informatikában

Hiába a gazdasági visszaesés, egy vállalat versenyképessége nehezen képzelhető el fejlett informatikai rendszerek nélkül. Merre halad ebben a... Teljes cikk