kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Kulcsfontosságú a jó kommunikáció a válságban

A kommunikáció jelentősége a válságkezelés kapcsán is hangsúlyozottan megjelenik: kulcsfontosságú, hogy a munkavállalók megértsék a szervezetre ható és a szervezetben zajló változásokat, egyetértsenek azokkal és hozzájáruljanak a megvalósításukhoz.

A Hewitt tavaly év végi felmérése alapján a megkérdezett vállalatok 56 százaléka a belső kommunikáció erősítését mint hosszú távú, növekedést biztosító intézkedést említette. Ennél fontosabbnak csak a tehetségek megtartása és motiválása, a munkavállalók elkötelezettségének növelése bizonyult a kérdőívet kitöltő HR-vezetők értékelése alapján. Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy még e két utóbbi, prioritási-listavezető intézkedés sem valósítható meg jól tervezett kommunikáció nélkül. A kommunikáció jelentősége a válságkezelés kapcsán is hangsúlyozottan megjelenik: kulcsfontosságú, hogy a munkavállalók megértsék a szervezetre ható és a szervezetben zajló változásokat, egyetértsenek azokkal és hozzájáruljanak a megvalósításukhoz.

Hat héten át tartó cikksorozatunkban igyekeztünk minél több oldalról körüljárni a válság HR-vonatkozásait: megvizsgáltuk, hogyan csökkenthető a munkavállalói létszám az eredményesség és elkötelezettség fenntartásának igénye mellett, hogyan hat a krízishelyzet a munkatársak elkötelezettségére, mi a javadalmazás szerepe a válságkezelésben, illetve a vezetők felelőssége az üzletmenet fenntartásában, valamint hogyan tartsuk meg és hogyan építsünk tehetségeinkre a talpon maradás érdekében. Bármelyik témát dolgoztuk is fel, a munkavállalókkal folytatott tervszerű, őszinte és hatékony kommunikáció mint a sikeres változások egyik kulcstényezője kikerülhetetlen volt.

Az alábbiakban azon - számos kihívást jelentő - területeket vizsgáljuk meg, amelyek kommunikációs támogatása - nem-válságos gazdasági körülmények között is - nélkülözhetetlen. Ilyen a jól működő belső kommunikációs rendszer fenntartása, a HR-beavatkozások hatékony kommunikálása, valamint a munkáltatói arculat erősítését célzó kommunikáció.

Kommunikáció pánikhelyzetben

A gazdasági recesszió általános bizonytalanság-érzetet, rosszabb esetben pánikhangulatot válthat ki a munkatársak körében, amely jelentős teljesítménycsökkenéshez vezethet vállalati szinten. A helyzet kezelése nagy odafigyelést, jó kommunikációs tervezést és kivitelezést követel. Fontos tudni, hogy a válság idején alkalmazott kommunikáció - cikkünk tárgya - nem tévesztendő össze a "válságkommunikáció" fogalmával. A válságkommunikáció célja bármely, normális üzletmenettől eltérő helyzetben a valóság és az észlelt helyzet között az eltérő információk és eltérő személyes érintettségek miatt keletkezett kritikus térnek a csökkentése. Nagy általánosságban a válságkommunikáció a szervezet külső érdekelt feleinek tájékoztatására terjed ki, bár természetesen a munkavállalókkal való kommunikációt is magába foglalja.

Ezzel szemben recesszió idején az elsődleges cél a vállalat munkavállalóival való kommunikáció, hiszen ők érzékelik legelőször a válság szervezetre gyakorolt hatásait, tőlük indul el (még ha nem hivatalos formában is) az információ a külvilág felé, veszélyeztetve a vállalat hírnevét. Komoly problémák forrása lehet, ha az információ, amivel a munkavállalók rendelkeznek, nem tükrözi a valóságot, nem valós tényeken épül. Az őszinte, nyílt kommunikáció megvalósítása elejét veszi a folyosói pletykák kialakulásának, a munkamorál általános csökkenésének, és ebből adódóan az üzleti teljesítmény további csökkenésének. A következő lépés (amennyiben tényleg válságos a helyzet) a külső érintettek felé történő válságkommunikáció. Akármelyik fázisban tartunk is, az összhang a vállalat munkavállalói, valamint a külső érintettek felé történő kommunikációban elengedhetetlen.

A másik jelentős különbség válságkommunikáció és válságos időben történő kommunikáció között a kommunikáció iránya. Bár önmagában egy kétirányú folyamatról van szó, válság idején kiemelten fontossá válik, mit gondol a másik fél (jelen esetben a munkavállaló), így minden alkalmat meg kell ragadni az ő véleményük feltérképezésére, a megnyugtatásukra, az aggályaik kezelésére.

Válságkommunikációról beszélhetünk rövid, illetve hosszú távon, sőt, ciklikusan ismétlődően is, de leggyakrabban egy jól behatárolt helyzetről, annak a vállalatra gyakorolt következményeiről van szó. Jelenleg ugyanakkor egy elhúzódó, hatásaiban kevésbé tisztázott válsághelyzettel állunk szemben, mely folyamatos készenlétet és kommunikációt igényel.

Az utolsó jelentős eltérés az ok-okozati összefüggésben van. Válságkommunikáció esetén cél a hírnévvesztésből adódó üzleti veszteség elkerülése, míg a jelenlegi helyzetben az üzleti veszteség maga a kommunikáció témája. A veszteségek további növekedése (ami már válságkommunikációt is igényelhet) a belső kommunikáció hiányának is lehet következménye.

Rendszertámogató kommunikáció

Humán rendszerek átalakítása során a fő kérdés, hogyan támogassuk a szervezeti átalakulások hatékony megvalósítását stratégiailag tervezett belső kommunikációs eszközök alkalmazásával. A gazdasági recesszió sokszorosan megnehezíti bármilyen, a szervezet működésének, folyamatainak megszokott rendjébe történő beavatkozás sikerességét, hiszen az általános bizonytalanságszint növeszik, a szervezet érzékenyen reagál minden változásra.

A tudatosan kezelt szervezeti kommunikáció elengedhetetlen feltétele a változások szervezeti adaptációjának, a mindennapi gyakorlatba való beépülésnek. A válság hatásaiban nagy valószínűséggel több szakmai terület is érintett; így a kommunikáció segítségével biztosíthatjuk, hogy az egyes területekhez kapcsolódó intézkedések egy irányba tartsanak, hatásaik egymást erősítsék.

Olyan helyzet is előállhat, amikor nem annyira a rendszert kell megváltoztatni, pusztán jobb, az előnyöket hangsúlyozó, személyre szabott kommunikációval is eredményt érhetünk el. Ilyen lehet például a teljes javadalmazási csomag ismertetése. Legtöbbször ugyanis a munkavállalók a fizetésük mértékével vannak csak tisztában, és nem feltétlenül gondolják végig, mennyi mindent kapnak a vállalattól. Amikor egy tehetséges munkavállaló új munkahely felé kacsintgat, és mérlegre teszi a jelenlegi, valamint a várható jövedelmét, nem árt, ha pontos képe van arról, hogyan is járul hozzá a vállalat eredményeihez és ezért hogyan kompenzálja őt a munkáltatója.

Arculatvédő kommunikáció

A leépítéssel járó szervezet-optimalizálás megvalósításakor kiemelt figyelmet kell fordítani a leépítés kommunikációjára, hogy minimalizáljuk az elbocsátásokból eredő káros hatásokat, és motiváljuk az ittmaradókat. Amikor egy szervezet leépítésre kényszerül, a megingó bizalom és a normális munkamenetből való kiesés okán nagy valószínűséggel lehet számítani az általános teljesítményszint visszaesésére. Sérülhet továbbá a vállalat munkáltatói arculata is. Ilyenkor a megfelelő eszköz az őszinte, nyílt és folyamatos kommunikáció megvalósítása, fókuszálva a kulcsemberekre és az ottmaradó munkatársakra.

A válságot feldolgozó cikksorozatunk zárásaként összegyűjtöttünk néhány olyan kulcsfontosságú tulajdonságot, melyek a kutatások szerint a válságban sikeres, a válságból előnyt kovácsoló vállalatokat jellemzik:
  • A hatékony kommunikáció alapjául szolgáló nyíltság és őszinteség.
  • Empátia: a munkavállalók elvárásainak és aggodalmainak felismerése, kezelése.
  • Hitelesség, melyet a felsővezetők, középvezetők üzeneteinek összhangja, illetve a külső és a belső kommunikáció összhangja együttesen teremt meg.
  • Felkészültség és alkalmazkodóképesség: egy jól működő monitoringrendszerre, visszacsatolási rendszerre alapozva időben észlelhető és elkerülhető a helyzet további romlása.
  • Folyamatos tanulás: a fejlődés érdekében mind a jó, mind a rossz döntésekből le kell vonni a következtetéseket, egyéni és vállalati szinten egyaránt.

    A fenti tulajdonságokkal felvértezve nemcsak a válság vállalatra gyakorolt negatív hatásait csökkenthetjük eredményesebben, hanem a nehézségektől megedződve hosszú távon jelentős versenyelőnyre is szert tehetünk.

    Jankovics Petra
    Hewitt Humán Tanácsadó Kft.
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

    Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

    Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

    Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

    Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

    A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk