kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Kulcsfontosságú a jó kommunikáció a válságban

A kommunikáció jelentősége a válságkezelés kapcsán is hangsúlyozottan megjelenik: kulcsfontosságú, hogy a munkavállalók megértsék a szervezetre ható és a szervezetben zajló változásokat, egyetértsenek azokkal és hozzájáruljanak a megvalósításukhoz.

A Hewitt tavaly év végi felmérése alapján a megkérdezett vállalatok 56 százaléka a belső kommunikáció erősítését mint hosszú távú, növekedést biztosító intézkedést említette. Ennél fontosabbnak csak a tehetségek megtartása és motiválása, a munkavállalók elkötelezettségének növelése bizonyult a kérdőívet kitöltő HR-vezetők értékelése alapján. Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy még e két utóbbi, prioritási-listavezető intézkedés sem valósítható meg jól tervezett kommunikáció nélkül. A kommunikáció jelentősége a válságkezelés kapcsán is hangsúlyozottan megjelenik: kulcsfontosságú, hogy a munkavállalók megértsék a szervezetre ható és a szervezetben zajló változásokat, egyetértsenek azokkal és hozzájáruljanak a megvalósításukhoz.

Hat héten át tartó cikksorozatunkban igyekeztünk minél több oldalról körüljárni a válság HR-vonatkozásait: megvizsgáltuk, hogyan csökkenthető a munkavállalói létszám az eredményesség és elkötelezettség fenntartásának igénye mellett, hogyan hat a krízishelyzet a munkatársak elkötelezettségére, mi a javadalmazás szerepe a válságkezelésben, illetve a vezetők felelőssége az üzletmenet fenntartásában, valamint hogyan tartsuk meg és hogyan építsünk tehetségeinkre a talpon maradás érdekében. Bármelyik témát dolgoztuk is fel, a munkavállalókkal folytatott tervszerű, őszinte és hatékony kommunikáció mint a sikeres változások egyik kulcstényezője kikerülhetetlen volt.

Az alábbiakban azon - számos kihívást jelentő - területeket vizsgáljuk meg, amelyek kommunikációs támogatása - nem-válságos gazdasági körülmények között is - nélkülözhetetlen. Ilyen a jól működő belső kommunikációs rendszer fenntartása, a HR-beavatkozások hatékony kommunikálása, valamint a munkáltatói arculat erősítését célzó kommunikáció.

Kommunikáció pánikhelyzetben

A gazdasági recesszió általános bizonytalanság-érzetet, rosszabb esetben pánikhangulatot válthat ki a munkatársak körében, amely jelentős teljesítménycsökkenéshez vezethet vállalati szinten. A helyzet kezelése nagy odafigyelést, jó kommunikációs tervezést és kivitelezést követel. Fontos tudni, hogy a válság idején alkalmazott kommunikáció - cikkünk tárgya - nem tévesztendő össze a "válságkommunikáció" fogalmával. A válságkommunikáció célja bármely, normális üzletmenettől eltérő helyzetben a valóság és az észlelt helyzet között az eltérő információk és eltérő személyes érintettségek miatt keletkezett kritikus térnek a csökkentése. Nagy általánosságban a válságkommunikáció a szervezet külső érdekelt feleinek tájékoztatására terjed ki, bár természetesen a munkavállalókkal való kommunikációt is magába foglalja.

Ezzel szemben recesszió idején az elsődleges cél a vállalat munkavállalóival való kommunikáció, hiszen ők érzékelik legelőször a válság szervezetre gyakorolt hatásait, tőlük indul el (még ha nem hivatalos formában is) az információ a külvilág felé, veszélyeztetve a vállalat hírnevét. Komoly problémák forrása lehet, ha az információ, amivel a munkavállalók rendelkeznek, nem tükrözi a valóságot, nem valós tényeken épül. Az őszinte, nyílt kommunikáció megvalósítása elejét veszi a folyosói pletykák kialakulásának, a munkamorál általános csökkenésének, és ebből adódóan az üzleti teljesítmény további csökkenésének. A következő lépés (amennyiben tényleg válságos a helyzet) a külső érintettek felé történő válságkommunikáció. Akármelyik fázisban tartunk is, az összhang a vállalat munkavállalói, valamint a külső érintettek felé történő kommunikációban elengedhetetlen.

A másik jelentős különbség válságkommunikáció és válságos időben történő kommunikáció között a kommunikáció iránya. Bár önmagában egy kétirányú folyamatról van szó, válság idején kiemelten fontossá válik, mit gondol a másik fél (jelen esetben a munkavállaló), így minden alkalmat meg kell ragadni az ő véleményük feltérképezésére, a megnyugtatásukra, az aggályaik kezelésére.

Válságkommunikációról beszélhetünk rövid, illetve hosszú távon, sőt, ciklikusan ismétlődően is, de leggyakrabban egy jól behatárolt helyzetről, annak a vállalatra gyakorolt következményeiről van szó. Jelenleg ugyanakkor egy elhúzódó, hatásaiban kevésbé tisztázott válsághelyzettel állunk szemben, mely folyamatos készenlétet és kommunikációt igényel.

Az utolsó jelentős eltérés az ok-okozati összefüggésben van. Válságkommunikáció esetén cél a hírnévvesztésből adódó üzleti veszteség elkerülése, míg a jelenlegi helyzetben az üzleti veszteség maga a kommunikáció témája. A veszteségek további növekedése (ami már válságkommunikációt is igényelhet) a belső kommunikáció hiányának is lehet következménye.

Rendszertámogató kommunikáció

Humán rendszerek átalakítása során a fő kérdés, hogyan támogassuk a szervezeti átalakulások hatékony megvalósítását stratégiailag tervezett belső kommunikációs eszközök alkalmazásával. A gazdasági recesszió sokszorosan megnehezíti bármilyen, a szervezet működésének, folyamatainak megszokott rendjébe történő beavatkozás sikerességét, hiszen az általános bizonytalanságszint növeszik, a szervezet érzékenyen reagál minden változásra.

A tudatosan kezelt szervezeti kommunikáció elengedhetetlen feltétele a változások szervezeti adaptációjának, a mindennapi gyakorlatba való beépülésnek. A válság hatásaiban nagy valószínűséggel több szakmai terület is érintett; így a kommunikáció segítségével biztosíthatjuk, hogy az egyes területekhez kapcsolódó intézkedések egy irányba tartsanak, hatásaik egymást erősítsék.

Olyan helyzet is előállhat, amikor nem annyira a rendszert kell megváltoztatni, pusztán jobb, az előnyöket hangsúlyozó, személyre szabott kommunikációval is eredményt érhetünk el. Ilyen lehet például a teljes javadalmazási csomag ismertetése. Legtöbbször ugyanis a munkavállalók a fizetésük mértékével vannak csak tisztában, és nem feltétlenül gondolják végig, mennyi mindent kapnak a vállalattól. Amikor egy tehetséges munkavállaló új munkahely felé kacsintgat, és mérlegre teszi a jelenlegi, valamint a várható jövedelmét, nem árt, ha pontos képe van arról, hogyan is járul hozzá a vállalat eredményeihez és ezért hogyan kompenzálja őt a munkáltatója.

Arculatvédő kommunikáció

A leépítéssel járó szervezet-optimalizálás megvalósításakor kiemelt figyelmet kell fordítani a leépítés kommunikációjára, hogy minimalizáljuk az elbocsátásokból eredő káros hatásokat, és motiváljuk az ittmaradókat. Amikor egy szervezet leépítésre kényszerül, a megingó bizalom és a normális munkamenetből való kiesés okán nagy valószínűséggel lehet számítani az általános teljesítményszint visszaesésére. Sérülhet továbbá a vállalat munkáltatói arculata is. Ilyenkor a megfelelő eszköz az őszinte, nyílt és folyamatos kommunikáció megvalósítása, fókuszálva a kulcsemberekre és az ottmaradó munkatársakra.

A válságot feldolgozó cikksorozatunk zárásaként összegyűjtöttünk néhány olyan kulcsfontosságú tulajdonságot, melyek a kutatások szerint a válságban sikeres, a válságból előnyt kovácsoló vállalatokat jellemzik:
  • A hatékony kommunikáció alapjául szolgáló nyíltság és őszinteség.
  • Empátia: a munkavállalók elvárásainak és aggodalmainak felismerése, kezelése.
  • Hitelesség, melyet a felsővezetők, középvezetők üzeneteinek összhangja, illetve a külső és a belső kommunikáció összhangja együttesen teremt meg.
  • Felkészültség és alkalmazkodóképesség: egy jól működő monitoringrendszerre, visszacsatolási rendszerre alapozva időben észlelhető és elkerülhető a helyzet további romlása.
  • Folyamatos tanulás: a fejlődés érdekében mind a jó, mind a rossz döntésekből le kell vonni a következtetéseket, egyéni és vállalati szinten egyaránt.

    A fenti tulajdonságokkal felvértezve nemcsak a válság vállalatra gyakorolt negatív hatásait csökkenthetjük eredményesebben, hanem a nehézségektől megedződve hosszú távon jelentős versenyelőnyre is szert tehetünk.

    Jankovics Petra
    Hewitt Humán Tanácsadó Kft.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

    Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

    Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

    Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

    Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

    Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk