A melósoknak a közvetlen vezető jelenti az egész vállalatot
A kékgalléros munkavállalók körében a cégnél megmaradás kapcsán döntő, hogy milyen a viszonyuk a műszakvezetőkkel. Nekik általában ők jelentik az egész vállalatot, hangsúlyozta Ujváry András, tréner és szupervízor, az Exline és a Man at Work partnere. Erre a szerepre azonban a középvezetőket fel kell készíteni, hiszen egyszerre két oldalról helyeződik rájuk nyomás. Ráadásul a munkaerőhiány következtében olyan munkavállalók is bekerülnek a munkahelyekre, akik korábban nem, így van, hogy a szociális problémák is a munkahelyen csapódnak le. Ezt a műszakvezetőknek valahogy kezelni kell. Az egyik lehetőség, hogy keményebb, autoriterebb lesz a közvetlen vezető, de ez várhatóan feszültségeket fog szülni a dolgozókkal és magas lesz a fluktuáció. Vagy nem fegyelmez, hanem magukra hagyja őket, így azonban a hatékonyság sérülhet.
Azonban az elvárás, hogy tartsa is meg a dolgozót, de eredményeket is érjenek el. Amihez a célravezető magatartás a szigorú, de támogató vezetési stílus, hangsúlyozta Ujváry András, amelyet azonban leggyakrabban tanulni kell, keveseknek megy ösztönből.
Te mit szeretnél nálunk csinálni?
Detrik Szimonetta, a Human Behaviour Association alapítója a Z generációsokról beszélt, akik esetében úgy látja, hogy komoly ellentét feszül a két kép között, amit a fiatalok magukról gondolnak, és aközött, ami róluk kialakult. Szerinte mindkét oldalon bizonytalanság van, a fiatalok részéről, hogy vajon olyan munkájuk lesz-e, amit szeretnek, ami érdekli őket. A cégek, pedig nem tudják, hogy érdemes-e beléjük fektetni, eléggé lojálisak lesznek-e. Vagy csak az után képezzék őket, ha már bizonyítottak.
Detrik Szimonetta: Bizonytalanság a fiatalok és a munkáltatók oldalán is.Ráadásul szerinte nagyon szélesek a generációs határsávok, hiszen a Z-sek között, mondjuk egy 9 és egy 24 éves ember között óriási különbségek vannak, ráadásul a személyiségük még 15 és 25 év között is rengeteget formálódik.
Kik lesznek a digitális átalakulás nyertesei?
Azok lesznek a nyertesek, akik beépítik az adatokat a döntéshozási mechanizmusokba, amelyet szétterjesztenek a szervezetben. Akik képesek lesznek egyszerűsíteni a folyamatokat és szervezetüket is. Persze ennek az is feltétele, hogy a munkaerő is átmenjen ezen az átalakuláson, vagyis képezzük őket, hangsúlyozta Horváth Krisztina, az SAP Hungary Kft. HR vezetője.
Kiszervezzünk vagy sem?
A kiszervezés segíti a szolgáltatás színvonalának emelését és az operatív költségek csökkentését, emelte ki Shütz Róbert, az AGCO Hungary Kft. folyamatfejlesztési vezetője. Érdemes kiszervezni vagy részben kiszervezni egyes vállalati célkitűzéseket stratégiai szinten (pénzügyi tervezés, piackutatás) és operatív szinten támogató folyamatokat (adminisztráció, könyvelés, IT). A szakember a kiszervezés előnyeiként sorolta fel a költséghatékonyságot, a folyamatok sztenderdizálását, automatizálását vagy a CoE kiépítését. Hátrányai lehetnek viszont: a kommunikációs nehézségek, kontrolvesztés, veszélyt jelenthetnek esetleges minőségbeli problémák, nem világos célok vagy a nem megfelelő munkaerő-kiválasztás.
Nyitókép: Umenhoffer Péter, a MEGFOSZ marketing bizottságának elnöke
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - „Legyen szexi a mezőgazdaság!”
2. oldal - A melósoknak a közvetlen vezető jelenti az egész vállalatot