Magasabb az elvárás a fejvadászokkal szemben
A gazdasági válság mindenki által érzékelhető változásokat hozott a HR működés területein, mind a szervezeti, mind a tanácsadói oldalon. Cikkünkben a tanácsadói oldal tapasztalatai alapján összegezzük az elmúlt közel egy év eseményeit. Interjúalanyaink segítségével a kiválasztást, a felsővezetői szelekciót, a menedzsment-tanácsadást illetve a képzés-szervezetfejlesztés területeit vettük nagyító alá.
A munkaerőpiac a válság megérkezése óta erőteljesen zsugorodott - véli a felsővezetői kiválasztásra specializálódott Arthur Hunt magyarországi ügyvezető partnere. Gombás Éva tapasztalatai szerint a cégeknél a leépítések és az átszervezések egymással párhuzamosan haladtak az elmúlt évben. A megszűntetett pozíciók feladatköreit összevonják és azok nemegyszer a szervezeti hierarchiában alacsonyabb szinten kerülnek újbóli kiosztásra, ami összességében a vezetői és felsővezetői munkakörök számának csökkenését hozza magával. Az átszervezéseket meghatározó fő irányvonal egyértelműen a költséghatékonyság, illetve a kiadások csökkentésének az elve. A költséghatékonyság a keresések leállítása illetve elhalasztása mellett a céges belső erőforrásokra történő átterhelésében is megjelent, ami az Arthur Hunt számára több mint 30 százalékos visszaesést eredményezett a felsővezetői keresésekre vonatkozó megbízásokban.
A vezetőknek is meg kell küzdeniük egy jó pozícióért
Gombás Éva szerint a vezetői álláspiac szerkezetének változása láthatóan kihat annak működésére is. A Magyarországon és külföldön egyaránt szűkülő piacon az álláskeresőknek sokkal proaktívabb attitűdöt kell felvenniük, ha el akarják kerülni az akár egy évesre is elnyúló munkanélküli időszakot. A vezetők, akik eddig válogathattak a pozíciókból, versenyhelyzetbe kényszerültek és már küzdeniük kell a kiválasztott állás elnyeréséért.
A keresési piacon azonban az általános visszaesés mellett megjelent az igény a különleges, válság által előtérbe hozott, specialista pozíciókra. Gombás Éva példaként a likviditás- és kockázatmenedzsmenthez, árazáshoz illetve behajtáshoz és követeléskezeléshez kapcsolódó pozíciókat emelte ki példaként. A jelenlegi piaci viszonyok között azok a cégek, amelyek továbbra is igénybe veszik a tanácsadók segítségét a keresés és kiválasztás területén, egyre erősebben igénylik az innovatív keresési megoldásokat illetve a további hozzáadott szolgáltatások magas minőségét. Ez utóbbiak portfóliójának kialakítása az Arthur Hunt vezetője szerint fontos szerepet játszik a tanácsadók közötti megmérettetésben.
Az eddigi kedvezőtlen események ellenére Gombás Éva optimista a keresés-kiválasztás piac jövőjével kapcsolatban. Elmondása szerint június óta kedvező változásokat tapasztalnak, azonban az év végéig - a következő költségvetési tervezések lezárásáig - csak óvatosan célszerű reménykedni.
Új stratégia: munkafolyamatok újratervezése, bérek befagyasztása
A munkaerőpiac nagyságának csökkenését Miriam Hofsté, a Hay Group menedzsment-tanácsadás divíziójának vezetője is megerősítette. Szerinte a cégek már a nyári hónapok előtt túljutottak a leépítések első hullámán, de úgy tűnik, hogy a válságnak még korántsincs vége és kisebb-nagyobb hullámra számíthatunk még. A régióban tavasszal végzett Tehetség menedzsment felmérésük szerint a vizsgált cégek 70 százaléka egyelőre nem tervez további jelentős leépítéseket, azonban az üzlet fennmaradása és fejlesztése érdekében továbbra is aktívan formálják működésüket.
A leépítésekkel szemben előtérbe kerülnek a megfelelő erőforrás-gazdálkodást támogató gyakorlatok. Jellemző stratégiai változás az alapvető üzleti tevékenységekre, a munkafolyamatok újratervezése, restructuring, mellyel gyakran együtt ját a juttatási csomagok befagyasztása illetve átalakítása is. A Hay Group által a "Managing in a downturn" globális felmérésben vizsgált szervezetek közül minden hetedik az összes alkalmazott esetén teljesen befagyasztotta a fizetéseket. A kompenzáció és javadalmazás területén a cégek által eszközölt változások sokrétűek lehetnek. Első helyen áll a fix- és a mozgó juttatások arányának megváltoztatása. A naivan feltételezhető mozgóbér irányú eltolódás helyett azonban - Miriam Hofsté tapasztalatai szerint - nem lehet egyértelmű tendenciát azonosítani a kompenzáció területén. Az egyedi megoldások kialakításában nyilván az is szerepet játszik, hogy Magyarországon még mindig a fix alapjövedelem rendelkezik a legnagyobb szubjektív súllyal a munkavállalói kompenzációban. Az alapfizetés és a változó bér arányainak változása várható, mely lehet, hogy az összjövedelemben nem okoz csökkenést de - a gazdasági előnyök mellett - nem kizárt, hogy jelentős motivációs problémákat okozhat. Nemzetközi viszonylatban azonban egyértelműen kirajzolódik a nem-anyagi kompenzációs formák megerősödése, például munka/magánélet egyensúlya, speciális fejlesztési projektek stb.
A karrier-menedzsmentre fordított büdzsé nem változik
A divízió-vezető szerint a nemzetközi tapasztalatok is arra mutatnak, hogy a hosszú távú ösztönzők - mint például a képzés és fejlesztés - elősegíthetik a kulcsemberek és a tehetségek megtartását. A Hay Group "Worlds's Most Admired Companies" című, minden évben végzett felmérésének éllovasai esetében egyértelmű, hogy mely HR-jellegű kiadások maradnak érintetlenül a társasági büdzsében: karrier-menedzsment és a személyes fejlődés támogatása. A felmérésben a "Világ Legcsodáltabb Vállalatai" a válság idején is jelentős figyelmet fordítanak ezekre a területekre. "Az előrelátó cégek a válságot az azt követő időkre való felkészülésre használják" - tette hozzá Miriam Hofsté.
Későn reagáltunk a válságra
A válság hatásainak képzés és fejlesztés területére gyakorolt hatásairól és lefolyásáról Dr Eszes László, a GROW Csoport ügyvezető igazgatója nyilatkozott a HR Portálnak. Elmondása szerint a válság hatásait - a médiában már akkor megjelent kedvezőtlen hírek ellenére - a 2008-as év utolsó negyedévéig nagyon kevesen vették komolyan. "Ügyfélkörünkben semmit sem éreztünk ebben az időszakban. November végéig kiemelkedően teljesítettünk és olyan előrejelzéseket sem kaptunk partnereinktől, hogy változásokra kellene számítanunk. Év végén és a 2009-es év elején döbbent rá mindenki arra, hogy komoly válság van" - fogalmazott Dr Eszes László, aki szerint ez a késői válasz a szélsőséges válsághelyzetek magyarországi "szokatlanságának" is betudható.
Véleménye szerint a magyarországi cégvezetők jelenlegi generációjának még nem kellett valós, szélsőséges válsághelyzetet megtapasztalnia. A cég ügyfélkörében az első válasz a pánikreakció volt: a tervezett megbízások elhalasztása, szerződések lemondása. A kezdeti pánikot követően a GROW ügyfelei három fő csoportra oszlottak. Több cég - elsősorban a válság által első körben érintett autóipari illetve pénzügyi szervezetek - minden HR jellegű költést leállítottak. A második jellemző válasz a fejlesztési keretek megtartása, azonban a felhasználás befagyasztása: a kivárás volt. Ez a kivárási stratégia most, a 2009-es év őszéig húzódhat el: ekkorra várhatóan minden cégnél kialakul az új helyzetre adaptált stratégia. A GROW Csoport ügyfeleinek harmadik csoportja előremenekült a fejlesztésben, egyes esetekben abszolút és relatív értelemben véve is kiemelkedően nagy programokat indítva.
A fejlesztési programok inkább a vezetőkre fókuszálnak
A képzés, fejlesztés területén történő befektetések általános tartalma nem változott, de a vállalatokon belüli célcsoportok annál inkább. Nem jelent meg erős igény a válságkezelő tanácsadási programokra illetve a válság-tematikájú tréningekre, bár a stressz-kezelés témája nagyobb figyelmet kapott ezekben a hónapokban. Ezzel szemben megváltozott a fejlesztési programok fókusza: a szervezeti hierarchia alsóbb szintjeiről egyértelműen felfelé, a vezetés, a felsővezetés irányába mozdult el. Az alapvető készségfejlesztési programok - mint például a prezentációs technika tréningek, vagy az asszertivitás-programok - helyett szignifikánsan többet invesztálnak a vezetői programokba.
Az eltolódás hátterében a vezetésnek a probléma megoldására való képességének fejlesztése, megerősítése áll. Ebben az értelemben ezek a fejlesztési programok ugyan bevett módszerekkel, klasszikus területekre - leadership, vezetői csapatok összehangolása, stratégiaalkotás, a vezetés stratégiai önrevíziója - fókuszálnak, azonban a feldolgozásra kerülő témák mentén mégis kapcsolódnak a válság momentumához. Dr Eszes László szerint ugyan közhelynek hangzik, de igaz az, hogy válságban méretik meg egy szervezet hatékonysága és túlélőképessége. A válságban - akár a viharba került hajó esetében - a helyzet kulcsa a kapitány és a tisztek kezében van. Ilyenkor különösen felértékelődnek a vezetői képességek. Az iránymutatás, stratégiaalkotás, csapat motiválása, a szervezeti működés hatékonnyá tétele. Ez a gondolat érhető tetten a piaci változásokban is.
A vezetőknek is meg kell küzdeniük egy jó pozícióért
Gombás Éva szerint a vezetői álláspiac szerkezetének változása láthatóan kihat annak működésére is. A Magyarországon és külföldön egyaránt szűkülő piacon az álláskeresőknek sokkal proaktívabb attitűdöt kell felvenniük, ha el akarják kerülni az akár egy évesre is elnyúló munkanélküli időszakot. A vezetők, akik eddig válogathattak a pozíciókból, versenyhelyzetbe kényszerültek és már küzdeniük kell a kiválasztott állás elnyeréséért.
A keresési piacon azonban az általános visszaesés mellett megjelent az igény a különleges, válság által előtérbe hozott, specialista pozíciókra. Gombás Éva példaként a likviditás- és kockázatmenedzsmenthez, árazáshoz illetve behajtáshoz és követeléskezeléshez kapcsolódó pozíciókat emelte ki példaként. A jelenlegi piaci viszonyok között azok a cégek, amelyek továbbra is igénybe veszik a tanácsadók segítségét a keresés és kiválasztás területén, egyre erősebben igénylik az innovatív keresési megoldásokat illetve a további hozzáadott szolgáltatások magas minőségét. Ez utóbbiak portfóliójának kialakítása az Arthur Hunt vezetője szerint fontos szerepet játszik a tanácsadók közötti megmérettetésben.
Az eddigi kedvezőtlen események ellenére Gombás Éva optimista a keresés-kiválasztás piac jövőjével kapcsolatban. Elmondása szerint június óta kedvező változásokat tapasztalnak, azonban az év végéig - a következő költségvetési tervezések lezárásáig - csak óvatosan célszerű reménykedni.
Új stratégia: munkafolyamatok újratervezése, bérek befagyasztása
A munkaerőpiac nagyságának csökkenését Miriam Hofsté, a Hay Group menedzsment-tanácsadás divíziójának vezetője is megerősítette. Szerinte a cégek már a nyári hónapok előtt túljutottak a leépítések első hullámán, de úgy tűnik, hogy a válságnak még korántsincs vége és kisebb-nagyobb hullámra számíthatunk még. A régióban tavasszal végzett Tehetség menedzsment felmérésük szerint a vizsgált cégek 70 százaléka egyelőre nem tervez további jelentős leépítéseket, azonban az üzlet fennmaradása és fejlesztése érdekében továbbra is aktívan formálják működésüket.
A leépítésekkel szemben előtérbe kerülnek a megfelelő erőforrás-gazdálkodást támogató gyakorlatok. Jellemző stratégiai változás az alapvető üzleti tevékenységekre, a munkafolyamatok újratervezése, restructuring, mellyel gyakran együtt ját a juttatási csomagok befagyasztása illetve átalakítása is. A Hay Group által a "Managing in a downturn" globális felmérésben vizsgált szervezetek közül minden hetedik az összes alkalmazott esetén teljesen befagyasztotta a fizetéseket. A kompenzáció és javadalmazás területén a cégek által eszközölt változások sokrétűek lehetnek. Első helyen áll a fix- és a mozgó juttatások arányának megváltoztatása. A naivan feltételezhető mozgóbér irányú eltolódás helyett azonban - Miriam Hofsté tapasztalatai szerint - nem lehet egyértelmű tendenciát azonosítani a kompenzáció területén. Az egyedi megoldások kialakításában nyilván az is szerepet játszik, hogy Magyarországon még mindig a fix alapjövedelem rendelkezik a legnagyobb szubjektív súllyal a munkavállalói kompenzációban. Az alapfizetés és a változó bér arányainak változása várható, mely lehet, hogy az összjövedelemben nem okoz csökkenést de - a gazdasági előnyök mellett - nem kizárt, hogy jelentős motivációs problémákat okozhat. Nemzetközi viszonylatban azonban egyértelműen kirajzolódik a nem-anyagi kompenzációs formák megerősödése, például munka/magánélet egyensúlya, speciális fejlesztési projektek stb.
A karrier-menedzsmentre fordított büdzsé nem változik
A divízió-vezető szerint a nemzetközi tapasztalatok is arra mutatnak, hogy a hosszú távú ösztönzők - mint például a képzés és fejlesztés - elősegíthetik a kulcsemberek és a tehetségek megtartását. A Hay Group "Worlds's Most Admired Companies" című, minden évben végzett felmérésének éllovasai esetében egyértelmű, hogy mely HR-jellegű kiadások maradnak érintetlenül a társasági büdzsében: karrier-menedzsment és a személyes fejlődés támogatása. A felmérésben a "Világ Legcsodáltabb Vállalatai" a válság idején is jelentős figyelmet fordítanak ezekre a területekre. "Az előrelátó cégek a válságot az azt követő időkre való felkészülésre használják" - tette hozzá Miriam Hofsté.
Későn reagáltunk a válságra
A válság hatásainak képzés és fejlesztés területére gyakorolt hatásairól és lefolyásáról Dr Eszes László, a GROW Csoport ügyvezető igazgatója nyilatkozott a HR Portálnak. Elmondása szerint a válság hatásait - a médiában már akkor megjelent kedvezőtlen hírek ellenére - a 2008-as év utolsó negyedévéig nagyon kevesen vették komolyan. "Ügyfélkörünkben semmit sem éreztünk ebben az időszakban. November végéig kiemelkedően teljesítettünk és olyan előrejelzéseket sem kaptunk partnereinktől, hogy változásokra kellene számítanunk. Év végén és a 2009-es év elején döbbent rá mindenki arra, hogy komoly válság van" - fogalmazott Dr Eszes László, aki szerint ez a késői válasz a szélsőséges válsághelyzetek magyarországi "szokatlanságának" is betudható.
Véleménye szerint a magyarországi cégvezetők jelenlegi generációjának még nem kellett valós, szélsőséges válsághelyzetet megtapasztalnia. A cég ügyfélkörében az első válasz a pánikreakció volt: a tervezett megbízások elhalasztása, szerződések lemondása. A kezdeti pánikot követően a GROW ügyfelei három fő csoportra oszlottak. Több cég - elsősorban a válság által első körben érintett autóipari illetve pénzügyi szervezetek - minden HR jellegű költést leállítottak. A második jellemző válasz a fejlesztési keretek megtartása, azonban a felhasználás befagyasztása: a kivárás volt. Ez a kivárási stratégia most, a 2009-es év őszéig húzódhat el: ekkorra várhatóan minden cégnél kialakul az új helyzetre adaptált stratégia. A GROW Csoport ügyfeleinek harmadik csoportja előremenekült a fejlesztésben, egyes esetekben abszolút és relatív értelemben véve is kiemelkedően nagy programokat indítva.
A fejlesztési programok inkább a vezetőkre fókuszálnak
A képzés, fejlesztés területén történő befektetések általános tartalma nem változott, de a vállalatokon belüli célcsoportok annál inkább. Nem jelent meg erős igény a válságkezelő tanácsadási programokra illetve a válság-tematikájú tréningekre, bár a stressz-kezelés témája nagyobb figyelmet kapott ezekben a hónapokban. Ezzel szemben megváltozott a fejlesztési programok fókusza: a szervezeti hierarchia alsóbb szintjeiről egyértelműen felfelé, a vezetés, a felsővezetés irányába mozdult el. Az alapvető készségfejlesztési programok - mint például a prezentációs technika tréningek, vagy az asszertivitás-programok - helyett szignifikánsan többet invesztálnak a vezetői programokba.
Az eltolódás hátterében a vezetésnek a probléma megoldására való képességének fejlesztése, megerősítése áll. Ebben az értelemben ezek a fejlesztési programok ugyan bevett módszerekkel, klasszikus területekre - leadership, vezetői csapatok összehangolása, stratégiaalkotás, a vezetés stratégiai önrevíziója - fókuszálnak, azonban a feldolgozásra kerülő témák mentén mégis kapcsolódnak a válság momentumához. Dr Eszes László szerint ugyan közhelynek hangzik, de igaz az, hogy válságban méretik meg egy szervezet hatékonysága és túlélőképessége. A válságban - akár a viharba került hajó esetében - a helyzet kulcsa a kapitány és a tisztek kezében van. Ilyenkor különösen felértékelődnek a vezetői képességek. Az iránymutatás, stratégiaalkotás, csapat motiválása, a szervezeti működés hatékonnyá tétele. Ez a gondolat érhető tetten a piaci változásokban is.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Itt a megoldás a pedagógushiányra? 640 ezres bért kapnak az óvodai technikusok 2 hete
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 3 hete
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 3 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 3 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 4 hete
- Organizational Development Manager 1 hónapja
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 1 hónapja
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 1 hónapja
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?