Magyar dolgozók az indiaiak szemével
Egy multinacionális vállalatnál elengedhetetlen, hogy a HR vezető tisztában legyen az anyacég és a helyi kultúra különbségeivel, hiszen csak ennek ismeretében beszélhetünk közös nyelvet. Ahhoz, hogy megtaláljuk a kulcsot az együttműködéshez, fontos, hogy lássuk magunkat is az adott külföldi kollegák tükrében.
Romantikus, már-már lovagias tulajdonságnak vélik azt a számunkra fontos értéket, hogy igyekszünk minden helyzetben gálánsak és udvariasak lenni. Kicsit álszentnek is tűnünk egyes udvariassági formuláink esetében, mint például nálunk nem elfogadott társaságban a szipogás, viszont a hangos orrfújásban semmi kivetnivalót nem találunk.
Hiúnak, nagyviláginak és olyannak látnak bennünket, akik ügyelnek a részletekre -, ha jobban belegondolunk, a reklámok többsége ezt az érzést és vágyat célozza meg. Véleményük szerint honfitársaink többsége az első benyomás kialakításában túlzott figyelmet fordít a külsőségekre. Bár számukra is természetes, hogy a megjelenésük megfeleljen az üzleti elvárásoknak, de nem ez alapján alakítják ki első benyomásaikat. A mi első látásra kialakított ítéletünk helyett ők sokkal inkább arra koncentrálnak, hogy milyen eredményeket ért el eddig az illető.
Az indiaiak individualista, nehezen megközelíthető embereknek tartanak bennünket. Úgy látják, hogy mind a magánéletben, mind az üzleti életben elengedhetetlen az együttműködéshez, hogy partnerünk megnyerje bizalmunkat. Ők ezzel szemben teljes mértékben nyitottak és befogadóak. Új ismeretségeknél szívesen említik meg családjukat, ezért számukra kicsit megfoghatatlan, hogy amikor mi először találkozunk valakivel, igen visszafogottak vagyunk, és csak némi idő elteltével, egyfajta bizalom kialakulásával osztunk meg többet személyes dolgainkról.
A nagy zárkózottsághoz képest ellentmondónak értékelik, hogy nálunk természetes, hogy ellenkező neműek is hátsó szándék feltételezése nélkül ebédelnek vagy kávéznak munkaidőben, amíg ők inkább kerülik a hasonló helyzetet.
A karmában hivő, az isteni gondviselés tervét elfogadó indiai kultúrában meglepő, hogy mi félünk az ismeretlentől, ki akarjuk zárni az esetleges veszélyeket, nem szeretjük a változásokat és feltétlenül tudni akarjuk, mi fog történni hosszú távon, még akkor is, ha az józan ésszel felfogva az adott szituációban nem is igazán elvárható (pl. pontosan mit fogok csinálni egy év múlva?).
Az indiai szubkontinenst birtokló indiai számára érdekes, hogy pár óra utazással nálunk már másik országban van, és nagyon tetszik nekik az a változatosság és átjárhatóság, amit Magyarországból kiindulva Európában tapasztalnak.
Talán az otthoni távolságok miatt az e-mailben történő kommunikációt abszolút elfogadó és gyakorló indiai kollegáinknak szokatlan, hogy nálunk személyes kontaktus nélkül nem igazán működnek az üzleti kapcsolatok, illetve nehezen tudják előmozdítani a megoldást egy probléma elakadása esetén.
A munka megközelítése is jelentősen eltérő. Indiában az emberek nagy része rendkívül megbecsüli az állását és különösen kötődik munkahelyéhez, velünk ellentétben, akik nem feltétlenül családunknak tekintjük kollegáinkat és könnyebben is váltunk munkahelyet. Bár Indiában is a nagyobb cégek figyelmet szentelnek a dolgozói megtartási programokra, nálunk ezt a feladatot sokkal nehezebbnek érzékelik - teljes mértékben jogosan.
A sok különbség közül talán a legnagyobb eltérés az idő koncepciójában rejlik. Indiában mindenre van idő, nem sietnek az emberek, és nem várják el, hogy egy viszonylag rövid időintervallumba sok program vagy esemény férjen. Magyarországra érkezve meglepő számukra, hogy a kollegáik a munkaidő lejárta után sietnek haza, programokat és feladatokat terveznek, illetve külön figyelmet szentelnek arra, hogy munka után még legyen idejük magukra is. Elismerően nyilatkoznak viszont arról, hogy mi mindig milyen pontosan érünk egy megbeszélt találkozóra és milyen hatékonyan szervezzük meg dolgainkat.
Áttekintve ezeket a megfigyeléseket, a legtöbb elem olyan, ami olyan természetes számunkra, hogy már észre sem vesszük. Pont emiatt is nagyon fontos, hogy tisztában legyünk ezekkel a kulturális különbségekkel, hiszen sok helyzetben megkönnyíti a kollegáinkkal való kölcsönös együttműködést.
A szerző két évig vezette egy indiai tulajdonban levő cég magyarországi vállalatának HR működését (a szerk.)
Miklós Annamária
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- Külföldi kollégák felvétele egyszerűbben, gyorsabban, biztonságosabban 2 hónapja
- Sok pénzt bukhat, aki ezt nem tudja a külföldi munkáról és a nyugdíjáról 2 hónapja
- Ezért keresnek gyengébben a bevándorló dolgozók 2 hónapja
- Külföldön is dolgoztál? Így állapítják meg a nyugdíjadat 2 hónapja
- "Nem beszél angolul!" – végleg eltiltották a magyar orvost a brit kórházban 3 hónapja
- Ezek a világ legjobb városai a külföldön dolgozó utazók számára 4 hónapja
- Takács Péter: Nem 40, hanem 20 ezer ápoló hiányzik a magyar egészségügyből 4 hónapja
- Mennyire elégedettek az Ausztriában dolgozó és élő magyarok? 4 hónapja
- Így változott a hazánkban dolgozó külföldiek száma - grafikon 5 hónapja
- Így figyel a HR: figyelmeztetést kapnak a túlórázók 5 hónapja
- Digitális nomádok 5 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?