kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Mire jó a teljesítményértékelés? Hogyan lehet megkönnyíteni a bevezetését?

A teljesítményértékelés sokkal több, mint a teljesítmény értékelése. Kiváló lehetőség arra, hogy a vezető és a beosztottja négyszemközt, nyugodt körülmények között visszajelzést adjanak EGYMÁSNAK az eltelt időszakról.

Nemcsak arról, hogy a kitűzött célok objektíven hogyan teljesültek, hanem:

- az együttműködésükkel való elégedettségről,
- a munkavállaló motivációjáról,
- esetleges nehézségeiről a munkájában és akár a magánéletében is,
- karrier céljairól, az ehhez vezető útról,
- a szükséges fejlesztési lehetőségekről is,
- a következő időszak célkitűzéseiről, és hogyan fogják azt közösen elérni - a célkitűzés egyes szervezetekben külön zajlik, máshol egybe kötik a teljesítményértékeléssel.

Arról, hogy hogyan érdemes egy TÉR-rendszert kialakítani, milyen elemei vannak, hogyan épül fel, sok hasznos információ olvasható szakirodalomban, interneten.

Sokéves HR-es múlttal a hátam mögött, illetve jelenlegi HR tanácsadói tapasztalatomra támaszkodva arról szeretnék néhány gondolatot megosztani, hogy milyen szerepe van ebben a folyamatban a vezetőknek és a HR-nek.

Általában a vezetők a TÉR-beszélgetéseket egy kötelezően végrehajtandó feladatnak tekintik, inkább nyűgnek, mint lehetőségnek. Ennek a hátterében lehet az, hogy ők sem kapnak megfelelően visszajelzést, vagy ha kapnak is, inkább frusztráló élmény számukra. Nincs mintájuk, hogyan kell ezt jól csinálni. Szerencsére nekem megadatott jól működő szervezetben is dolgozni, ahol ezek a beszélgetések várva várt események voltak.

Jelenleg egy KKV megbízómnál éppen zajlik a TÉR-rendszer kialakítása és bevezetése, ezért friss élmény szinten is tapasztalom nehézségeit és szépségeit.

A HR kulcsszerepet játszhat ezen folyamat fontosságának felismertetésében. Hogyan?

Amit én tettem:



1. lépés: vezetői workshop keretében ismertettem a rendszer kereteit, hogyan fog lezajlani, és milyen segítő eszközök állnak a TÉR-beszélgetésekhez rendelkezésükre, ún. TÉR-nyomtatvány, esetleg HR-softver, és maga a HR-es kolléga is - ekkor van lehetőség annak hangsúlyozására, hogy mit tud nyerni a vezető és a munkavállaló is ezzel? Miért van szükség visszajelzésre, és ez hogyan szolgálja a szervezet stratégiai, üzleti céljainak elérését?
a. úgy érzem, itt tudjuk mi HR-esek megalapozni az egész folyamatot, hogy komolyan vegyék, kellő energiát fektessenek bele.

2. lépés: egyéni vezetői felkészítés a beszélgetésekre - erre is nagy igény mutatkozott, akár volt már ebben tapasztalata a vezetőnek, akár nem, mivel ebben a szervezetben ez volt az első ilyen beszélgetés.

3. lépés: maguknak a TÉR-beszélgetéseknek a lebonyolítása: felajánlottam a részvételemet ezeken az alkalmakon, és ezt is örömmel fogadták, mert ki is tudtam egészíteni a beszélgetést kérdéseimmel, illetve visszajelzést adtam a vezetőknek arról, hogy én hogyan láttam ezeket a visszajelzéseket.

4. lépés: ez még hátra van - újabb vezetői worshop keretében megosztjuk majd egymással a tapasztalatokat.

5. lépés: a beszélgetések eredményéből állítjuk össze a képzési-fejlesztési terveket.

Tehát: a vezetőknek a HR a partnere abban, hogy még sikeresebben tudják vezetői szerepüket betölteni. Folyamatos jelenlét, támogatás, segítség, a humán erőforrással való jól bánás „tanítása” - ezt tudjuk mi nyújtani.

Néhány gondolat arról, hogy mit tapasztaltam a TÉR-beszélgetéseken:



- megállapodásunknak megfelelően a vezetők előzetes felkészülést kértek a munkavállalóktól is egy általam összeállított kérdéssor alapján - és mindenki KÉSZÜLT IS!
- először a munkavállaló mondhatta el, hogy ő hogyan értékeli az előző időszakot, és erre reagált a vezető - ez kiválóan megnyitotta még a legzárkózottabb kollégát is;
- közös megállapodással zárultak a beszélgetések a célokat, illetve a fejlődési irányokat illetően is;
- a munkavállalók -legyenek ők X, Y, vagy Z generáció tagjai - izgalommal várták ezeket az alkalmakat, és nagyon elégedettek voltak az eredménnyel; figyelmet kaptak, csak egyedül róluk volt szó, csak velük foglalkozott a vezető - erre mindenkinek szüksége van!
- a vezetők is sok hasznos információt tudtak meg a beosztottaikról, ami őket tette elégedetté.

Tehát összefoglalóan: a visszajelzés elengedhetetlen az eredményes és sikeres vezető-beosztott együttműködéshez. Javasolt évente legalább egyszer, de jobb lenne két alaklommal, mivel félévente sikeresebben lehet a szükséges munkavégzés korrekciójában megállapodni, fenntartva a motivációt, elköteleződést a munkavállalóban.

Végezetül néhány „JÓTANÁCS”



1. A vezető szánjon a visszajelzésre megfelelő időt! Az érdemi beszélgetéshez legalább 60 perc szükséges.
2. A munkatárs is felkészül- lehet írásban is- saját teljesítményének értékeléséből, a támogató és a zavaró tényezőkről a kitűzött célok mentén.
3. Kezeljék egymást partnerként a felek! Kétoldalú visszajelzés!
4. A megjegyzések mindkét részről legyenek tényekkel, számokkal, történésekkel alátámasztva, kerüljük a személyeskedést.
5. Ne csak a múltról szóljon az értékelés, hanem a fejlődési lehetőségekről, az egyéni karriertervről is. A munkatárs ekkor megfogalmazhatja, mire van szüksége a jobb teljesítményhez (képzés, eszköz), hová szeretne eljutni és hogyan.

Kardosné Réti Judit
HR business partner, oktató, tréner, coach, mediátor
A Sämling Üzleti Oktatási Központ számos HR képzésének oktatója

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből

Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk

Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban

Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár