Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 hónapja

Munkavállalói helyett humán élmény

Úgy tűnik újabb fogalom jelenik meg a HR egén, a munkavállalói élmény helyett a humán élmény menedzsment, ami a korábbinál is nagyobbat „markol”. Legalábbis ez volt az egyik fogalom, ami uralta az SAP globális konferenciáját, a SAPPHIRE NOW Reimagined-et, ami a járvány miatt online zajlott.

images

A HR szekcióban nem meglepő módon az alaptétel az volt, hogy az elkerülhetetlen változásokat meg kell próbálni irányítani, mert különben elsodornak. Így nem kérdés, hogy készen állunk-e rájuk. A válasz csak igen lehet. Olyan munkaerőre van szükség, ami képes alkalmazkodni, de ez csak akkor lehetséges, ha ugyanezt a HR is megteszi, mondta el Jill Popelka, az SAP Success Factors elnöke. Ez szükségszerűen azt is jelenti, hogy a kollégák igényeit kell a középpontba állítani, létszükséglet, hogy a HR elsődleges célja a munkavállalókkal való törődés legyen.

Ennek egy példájaként mutatták be a dél-afrikai Discovery nevű céget, ahol azokat a kollégákat, akik a gyártásban dolgoznak (500 fő) a járvány idején elkezdték átképezni, ráadásul nem is jelenlegi munkakörükben, hanem a jövő feladataira. Míg az irodai munkavállalókat - a cég 85%-át - az otthoni munkára átállásban segítették. A cég HR vezetője szerint a cél az alkalmazottak elkötelezése, ráadásul egy olyan pillanatban, amikor a bár csak virtuális kapcsolatok, a legtöbbet jelenthetik.

Egy másik cégnél a munkavállalók készségeiből és készségeiből készítettek regisztert, amely abban segíti a céget, hogy az adatok segítségével a nyitott pozíciókat és a rendelkezésre álló készségeket, szaktudást hatékonyabban tudják összepárosítani. Egy ilyen leltár abból a szempontból is hasznos lehet, ha a válság következtében egyes dolgozók munka nélkül maradnak, míg más területeken megnő a létszámigény, akkor könnyebb áttekinteni a lehetséges átirányításokat.

Esélyegyenlőséget teremt a távmunka

A gazdasági válság idején hatékony vezetésről beszélt Mary Kelly, közgazdász, vezetőfejlesztő, aki úgy véli, hogy a válság - a digitálisra átállt működés következtésben - lehetőséget ad arra, hogy a tehetségeket a cégek ne csak helyben, hanem globálisan felfedezzék, és velük virtuálisan együttműködjenek. Hogy a távollévő munkavállalókat a vezetők valódi eredményeik alapján értékeljék, ne egyéb szubjektív tényezők mentén. A távmunkát a szakember remek az egyenlőséget elősegítő lehetőségnek tartja. A home office-ban abból a szempontból is üzleti lehetőséget lát, hogy ha ez egy hosszú távú fejlődési irány lesz a munkavégzés szempontjából, akkor ezen trend eszközökkel való kiszolgálása is jó üzlet lehet.

Úgy vélte, az elkövetkező időszakban mindenképp kevesebb üzleti célú utazással lehet számolni, kevesebb új céges központ építésével, viszont több IT beruházással és digitális átállással valamint ennek nyomán kiberbiztonsági kérdéssel.

A HR számára több az innovációnak teret adó lehetőséget lát: az első számúak nem meglepő módon az embereket tartja. Nagyobb figyelemmel a tehetségekre, az eredményorientált dolgozókra és a vezetők fejlesztésére. A második lehetőséget a technológiában, a harmadikat a folyamatokban látja, amelyeket muszáj a változó szükségletekhez alakítani. Végül, de nem utolsó sorban pedig a tréningeket említette, amelyek esetében nagyon fontos, hogy komoly ugrást jelentsenek a résztvevők számára, valóban releváns, azonnal alkalmazható tudást adjanak.

Adatok, adatok, adatok... Mi következik belőlük?

Majd egy ügyfél rendszerbevezetése kapott helyet a programban, amelyről azért érdemes beszélni, mert az EY-nál a Success Factors bevezetése 320 ezer munkavállalót érintett 154 országban. Penny Stoker a cég globális HR vezetője beszélt arról, hogy a digitális transzformációval a jobb tehetségmenedzsment és egy jobb digitális munkavállalói élmény elérése volt a céljuk, ami egy integrált rendszerrel világszerte megoldható. A rendszer bevezetése a toborzás, a kompenzáció és az utódlástervezés területén is folyamatban illetve tervben van.

A gyors adatfelvételre lehetőséget adó rendszerek abban is segítenek, hogy rendszeresen fel lehessen mérni a kollégák állapotát, hogy mi foglalkoztatja őket, mire kellene reagálnia menedzsmentnek. Az SAP-nél például kialakították ennek nyomán a „Focus Fridays” rendszerét, ami annyit tesz, hogy péntekenként nem tartanak meetingeket, így ilyenkor lehetőséget kapnak a kollégák az elmélyültebb munkára.

Erre a rendszeres „pulzusmérésre” hozott példát Sebastian Fernandez Silva, a Mercado Libre, dél-amerikai online bevásárlási site Chief People Officere, aki elmondta, hogy több mint 10 ezer munkavállalójuk dolgozik otthonról, akiket rendszeresen szondáznak, mennyire hatékonyak a vezetőik, ők mennyire tudnak produktívak lenni, milyen igényeik merülnek fel munka közben. Mint mondta jelen körülmények között szükség van a munkavállalókkal a folyamatos kommunikációra, illetve esetükben arra is, hogy mivel a járvány miatt az online vásárlások száma jelentősen megnőtt, hogy digitálisan bonyolítsanak onboardingot is.

A folyamatos adatgyűjtés, az azonnali visszajelzés és az ennek nyomán meghozott gyors intézkedések, úgy tűnik menthetetlenül az élet részévé, szükségszerűséggé válnak a cégek számára. Ehhez pedig szükség lesz a mesterséges intelligenciára és szofisztikált elemzésekre, hogy az élménymenedzsmentben felmerülő hiányosságokat minél gyorsabban orvosolni lehessen.

Nyitókép: Gerd Altmann from Pixabay
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Dollármilliárdos üzletté vált a HR megoldások piaca a járvány alatt

2019-ben több mint 5 milliárd dollár értékben fektettek HR technológiákra fókuszáló vállalkozásokba. A trend idén várhatóan tovább erősödik. Teljes cikk

Érkeznek a mesterséges intelligencia trénerek

A hazai Mesterséges Intelligencia (MI) stratégia egyik kiemelt célja, hogy a magyar kis- és középvállalkozások (kkv) termelékenysége 2030-ig mintegy... Teljes cikk

Előretörtek az önkiszolgáló rendszerek - ezt hozta a covid a HR informatikában

Szintet lépett a digitalizáció, nagyobb lett az igény a bérszámfejtők és könyvelők helyettesítésére. Ezt tapasztalták az általunk megkérdezett... Teljes cikk