Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 hónapja

Nem lehet visszalépni a múltba

A kérdés, hogy a járványidőszak alatt megtapasztalt digitalizáció lehetőségével hogyan lehet fenntartható módon élni. Az ITSH július 1-től Deutsche Telekom IT Solutions néven folytatja munkáját. Mészáros Mariannal, a cég HR igazgatójával ezért elsősorban nem a múltról, hanem a jövőről beszélgettünk.

Hogyan hatott az IT szektorra, hogy a járvány miatt mindenütt csúcsra pörgött az „azonnali” online átállás?

A koronavírus minden szektort érintett. Az IT és a telekommunikáció szerencsére gyorsan tudott reagálni a kihívásokra. A Deutsche Telekom IT Solutionsnál korábban is létezett a home office kultúrája, de a teljes átállásra nekünk is csak néhány napunk volt, ami négy telephelyen 4600 munkavállalót érintett. Így komoly feladat volt a belső IT szolgáltatások támogatása az egészségmegőrzés mellett. Az üzletfolytonosság érdekében számos új eszköz és platform remote alkalmazásának engedélyezésre volt szükség.

A digitalizáció sok helyen fókuszba került, érezhető, hogy ahol eddig nem, vagy csak bizonyos területeken volt jelen, most igyekeznek kiterjeszteni, egy esetleges második hullámra készülve?

A digitalizáció egyértelműen felgyorsul, olyan folyamatokra is kiterjed, amiket nem csak digitálisan végeztünk korábban. Így például a HR területén az összes szolgáltatást két héten belül digitálissá tettük. Így a recruitmentet és az adminisztrációt is, ami addig személyesen működött. Például az assessment centerek esetében bebizonyosodott, hogy ezeket virtuálisan is hatékonyan és magas színvonalon lehet végezni.

Az új normálisba való visszatérés nem jelentheti a múltba való visszalépést, így most azt kell felmérni, hogy hol tartjuk meg a digitalizációt és hol hozzuk vissza a személyes jelenlétet. Nagyjából minden vállalat végigment a krízismenedzsment, az üzletfolytonosság fenntartása és a cash menedzsment lépésein. A helyzet sok megtapasztalt lehetőséget hozott, többek között azt is, hogy lehet így is dolgozni, ugyanakkor szem előtt kell tartani a fenntarthatóságot.

Eszerint kell végiggondolni a jövőt, amihez persze szükséges a megfelelő szabályozói környezet is, például a digitális aláírások kérdésében, hogy azokat ne csak a vállalaton belül lehessen használni. Érezhető, hogy most mindenki nyitottabb ennek a lehetőségnek az átgondolására, hogy például pénzintézetekkel, kormányzati szervekkel is működhessen személyes jelenlét nélkül a digitális aláírás, akár munkaszerződések, munkáltatói nyilatkozatok esetében is.

Az IT szakemberek eddig is nagyon keresettek voltak, befolyásolta a munkaerő-piaci helyzetet akár pozitív vagy negatív irányba a járvány?

Komoly hiány volt informatikai szakemberekből, a recruitment már inkább vadászat volt, mint halászat. Most is vannak olyan pozíciók, szakterületek, ahol egyáltalán nem triviális, hogy találunk munkaerőt, de könnyebb lett a keresés. A kereslet és a kínálat egy kicsit megint átbillent a kínálat irányába, hiszen ebben a szektorban sem mindenki tudta átvészelni a járványt, sor került leépítésekre.

A legtöbb cégnél a helyzet létszámstopot hozott, ami normális vállalati reakció. A munkavállalók részéről megnőtt a biztonság iránti vágy, ahogy tapasztalják maguk körül az elbocsátásokat, a csökkenő béreket. Csökkent a váltási kedv és a lemorzsolódás is. Azonban ez szerintem csak átmeneti helyzet lesz, nagyjából fél évvel számolhatunk. Hosszú távon az IT területen a munkaerő kereslet ismét növekedni fog, hiszen IT tudásra most már minden szektorban komoly szükség van. A nagy cégek véleményem szerint fel fogják szívni a munkájukat most elvesztőket ebben a szektorban.

Mennyire fog erősödni a MI térnyerése? Hiszen a robotokat nem bántja a vírus.

Szerintem a jövőben a hibrid megoldások lesznek jellemzők, annak alapos átgondolásával, hogy mit érdemes digitalizálni és mit nem, például a felhő vagy az internetbiztonság területén. Magyarországra is egyre komplexebb feladatkörök érkeznek, nem csak azok az ismétlődő munkafolyamatok, amelyeket könnyen ki lehet váItani robotokkal.

IT területen már most érezhető, hogy nem lesz elégséges egyfajta tudás. Soft skillekre és módszertani tudásra egyaránt szükség lesz (azaz egy programozói nyelv ismerete mellett pl. az agilis módszertan ismerete és aktív alkalmazása munkánk során). Ezen a területen a folyamatos tanulás elengedhetetlen volt eddig is, ez a jövőben még erősebben igaz lesz.

Vajon mennyire hatékonyak az informatikai gyorstalpalók, a programozói bootcampek, amelyeket képzésein a részvételt most államilag is támogatják a gazdaságvédelmi akcióterv részeként?

Az így megszerzett tudás arra alkalmas, hogy az affinitást növelje, a tudatosságot fejlessze. Vagy olyan munkára tesz alkalmassá, amit egy script alapján el lehet végezni. A komplexebb feladatok elvégzéséhez mélyebb tudásra van szükség, melyek elsajátítása évekbe telik. Magukat az alap programozói képességek fejlesztését, alap technológiai tudás átadását már az általános iskolai oktatásban el kell kezdeni, hiszen hosszú távon erre minden szektorban szükség lesz.

Milyen változások vannak folyamatban az IT Servicesnél? Hiszen a hírek arról szóltak, hogy július 1-től Deutsche Telekom IT Solutions néven folytatják, az anyavállalattal szorosabb együttműködésben?

Igen, az átalakulás egy nemzetközi szervezetátalakítás eredménye. Egységes márkanév alatt folytatja a cégcsoport. A cél és a stratégia azonban változatlan, hogy egyre összetettebb, magasabb hozzáadott értékű szolgáltatást biztosítsunk. A vállalat eddig külön márkanév alatt szerzett ismertséget a magyar piacon, annak ellenére, hogy korábban is a Magenta családhoz tartoztunk. Ezért eddig egy kettősség volt jellemző, kifelé lila színvilággal és ITSH név alatt, a vállalaton belül azonban Magenta értékekkel. Most mi is a megújult DT brand része leszünk, ami komoly lehetőséget jelent.

Egyrészt erősíti az összetartozás érzését, másrészt lehetőséget jelent a hozzánk a jövőben csatlakozó tehetségeknek, hiszen nemzetközi projekteken dolgozhatnak, egy nemzetközi csapat részeivé válhatnak, de a nálunk lévő támogató környezet folyamatos fejlődési lehetőséget jelent jelenlegi kollégáinknak is. Erősebb lesz a csoportkohézió. Az ITSH önmagában is erős munkáltatói márka volt: a nemzetköziséget, a sokszínűséget, a hozzáadott értéket és fejlődést, mint értékeket eddig is képviseltük. Ezeket az új márkába is tovább tudjuk vinni. Viszont a munkavállaló és a vállalat is nagyobb volumenben tud gondolkodni, nagyobb hatást tudunk elérni ügyfeleinknél és társadalmi szinten is. Együtt, egymást erősítve kommunikálhatjuk és képviselhetjük ezeket az értékeket. Egy világmárka részei leszünk (a Magyar Telekommal, a T-Systems-szel együtt), de megőrizzük az egyéniségünket is.
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
  • 2020.10.16XIII. LEAN FÓRUM - KONFERENCIA A Fórum fókuszai: Lean Vezetés - Lean coaching Ipar 4.0. és a Lean a gyakorlatban Lean Quality – Lean Six Sigma Lean Office - Folyamatfejlesztés Részletek Jegyek
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Segítség, a vírus megfertőzte a cégemet is!

A vírus okozta krízis megváltoztatta a munkaerő-piaci körülményeket és a munkáltatók prioritásait, a cégeket olyan változások bevezetésére... Teljes cikk

Nem lehet visszalépni a múltba

A kérdés, hogy a járványidőszak alatt megtapasztalt digitalizáció lehetőségével hogyan lehet fenntartható módon élni. Az ITSH július 1-től... Teljes cikk

Mit tanultak a vezetők a vírushelyzetből? - itt a friss kutatás

Gyorsaság, rugalmasság, változáskezelés, őszinte kommunikáció - ezek lettek a vezetői sztárkompetenciák az új koronavírus idején. A vezetők... Teljes cikk