Nemcsak a jegyvizsgálóknak, hanem a mozdonyvezetőnek is járna pluszpénz

Azt már korábban feszegetni kezdte a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, hogy kapnak-e pluszpénzt a vasutasok a rendkívüli helyzetben végzett munkájukért. Most úgy látja a VDSZSZ, hogy végre elindult valami a MÁV-nál: első lépésben a MÁV-Start Zrt.-nél szolgálatot teljesített vezető jegyvizsgálók, jegyvizsgálók kaptak szeptember 11-től visszamenőlegesen alkalmanként bruttó 10 ezer forint különdíjazást.
"Ezeken a vonatokon alig akadt olyan, aki önként, magától is szolgálatot vállalt volna" - írják közleményükben, és a külön fizetést azért is tartják jogosnak, mert a MÁV-Start így honorálja, hogy nem volt fennakadás a menekültek szállításában.
Bárány Balázs, a VDSZSZ Szolidaritás alelnöke lapunknak elmondta, hogy álláspontjuk szerint minden érintett vasutasnak jár az a 10 ezer forint, amit eddig csak a jegyvizsgálók és a vezető jegyvizsgálók kaptak meg októberi fizetésükkel a MÁV Starttól.
Az VDSZSZ közleménye szerint a "migránsvonatok" közlekedésével kapcsolatos valamennyi forgalmi tevékenység ellátása esetén szolgálatonként jár ez az összeg a MÁV Startnál és a MÁV-nál is. Így például a kocsirendezőknek, kocsivizsgálóknak, mozdonyvezetőknek, személypénztárosoknak, ügyfélszolgálaton foglalkoztatottaknak, stb.
Bárány Balázs elmondta a HR Portálnak, hogy az első kifizetésekkel, ami mintegy 50 jegyvizsgálót érintett, a szakszervezet nyáron megfogalmazott elvárását kezdte el teljesíteni a munkáltató.
"A mozdonyvezetők díjazását a MÁV és a MÁV Start azzal az indokkal nem támogatja, hogy nem érintkeztek közvetlenül a migránsokkal. Mivel bent ültek a mozdonyban, ki sem kellett szállniuk, amíg a migránsok a vonat közelében tartózkodtak. Mi ezzel nem értünk egyet, mert a vonatok közvetlen kiszolgálásában dolgozók egy csapatot alkotnak, és nem volna méltányos kihagyni a mozdonyvezetőket sem." - mondta el a HR Portálnak Bárány Balázs.
A szakember számítása alapján a július elejétől október 15-éig tartó időszakban naponta 40-50 vasutas teljesített szolgálatot a szerelvényeken, ami azt jelenti, hogy mintegy 4-500 ezer forint napi költséggel járt a migránsok szállítása a 10 ezer forintos bérkiegészítéssel. Bárány úgy becsüli, hogy összesen 200 dolgozó volt érintett ebben a feladatban. Amennyiben valamennyi dolgozó megkapja ezt a juttatást, akkor a teljes időszakra (3 és fél hónapra) összesen mintegy 50 millió forint körüli összeget kell, hogy a migránsok szállításában részt vevők különdíjazására fordítson a társaság.
"Ez bagatell összeg ahhoz képest, hogy egy vasúti kocsi 600 millió Ft, egy mozdony 1 milliárd. Nem feltételezem, hogy a MÁV ezt nem akarja kifizetni. Inkább arra gondolhatunk, hogy az állami cégnél lassan őrölnek a malmok" - fejtette ki Bárány Balázs, aki video üzenetében azt is elmondta, hogy bértárgyalások a MÁV-nál és a többi vállalatnál nem haladnak kellő ütemben.
A VDSZSZ nem úgy tapasztalja, hogy a tulajdonos és a munkáltató komolyan vette volna a közös szakszervezeti bérkövetelést. Minimális elvárásuk, hogy alanyi jogon 5 százalék keresetnövekedésben részesüljön minden vasutas. A minimálbér emelésére vonatkozó kormányzati szándék miatt elengedhetetlenül fontosnak tartják, hogy a többi, a minimálbérnél magasabb jövedelemmel rendelkező vasutas is legalább hasonló mértékű bérfejlesztésben részesüljön 2016. január elsejétől.
Portálunknak eljuttatott sajtóanyagukban a VDSZSZ kiemeli: elfogadhatatlannak tartják, hogy a különdíjazást vontatottan és lépcsőzetesen kapják meg az érintett munkakörök dolgozói. Az érdekvédők azt szeretnék, hogy a tulajdonosi jogköröket gyakorló közlekedési kormányzat mielőbb biztosítsa a MÁV vezetése számára a kifizetéshez szükséges pénzügyi eszközöket.