Szilágyi Katalin
Megjelent: 13 éve

Nincs demokratikus válságkezelés

A piacgazdasági verseny körülményei között minden vállalkozás előtt ott lebeg a válság, amely a cég megszűnésével is fenyegethet. Ezt a tényezőt nem lehet kiiktatni, de meg lehet előzni, illetve ha már bekövetkezett, hatékonyabb, optimálisabb létszámmal működő szervezetté lehet alakítani. A válságmenedzselés célja, hogy a felszámolást elkerülje a vállalat, de ehhez pontosan, lépésről-lépésre be kell tartani a válságkezelés pontjait. - A válság leküzdéséhez először is fel kell ismerni a válságot. Sokszor nem világos a cégeknek, mikortól beszélhetünk egyáltalán krízisről. Jelzésértékű lehet a kifáradt, elcsüggedt csapat, vagy ha a vállalat nem produkálja a várt eredményeket. Amennyiben a problémák kezelésében a hagyományos módszerek csődöt mondtak, kijelenthetjük, hogy válság van - mondta Polányi Sándor válságmenedzser, a Solti and Partners által szervezett konferencián csütörtökön. A szakember 25 éve tevékenykedik menedzserként, ebből 16 évig interim illetve változás menedzsmenttel foglalkozott.

A tényállás felismeréséhez előrejelző rendszereket érdemes alkalmazni, például nem árt, ha naprakész számviteli rendszer működik a vállalatnál. A válság felismerése után lehet elindítani a válságmenedzselés folyamatát, ám ehhez nélkülözhetetlen, hogy az interim menedzser rögzítse a résztvevőkben a válság tudatot, mert e nélkül nem tudják majd elfogadni a meghozott döntéseket. - A válság sohasem jó és rossz intézkedések közötti választás, hanem rossz és még rosszabb döntések sorozata. El kell fogadni, hogy nincs jó megoldás, ehhez viszont tudatosítani kell a vezetésben, hogy milyen súlyos helyzetben van a szervezet - hangsúlyozta Polányi Sándor.

Polányi Sándor menedzser, 1955-ben született Veszprémben. Nevéhez fűződik a Matáv belföldi finanszírozása során új típusú értékpapírok bevezetése Magyarországon, a súlyos válságban lévő Első Pesti Telefontársaság Rt. válságmenedzselése, 1996-ban a Déltáv Rt. kultúraváltásának irányítása, a Vivendi nagy konszolidációjának lebonyolítása (9 cégből álló csoport) és a Matáv utáni első legnagyobb vezetékes telefontársaság létrehozása, a Herendi Porcelánmanufaktúra szervezeti kultúraváltásának lebonyolítása. A közelmúltban a Magyar Telekom bulgáriai leányvállalatának reorganizációját fejezte be.


Mindezeket követően állhat fel a válságstáb, amit néhány fős külsős szakember és néhány belsős menedzser alkot. A valódi döntéshozóknak ugyanakkor el kell dönteniük, kinek a kezében összpontosuljon a hatalom, az irányítás, a válságmenedzsernek ugyanis mozgásteret kell biztosítani. - A válságkezelés nem demokrácia, csak diktatúrában működik, ezért átmenetileg fel kell függeszteni a demokráciát - emelte ki a szakember. Az átmeneti csapat tagjai a rendelkezésre álló adatok felhasználásával feltérképezik a vállalat állapotát, meghatározzák a fő veszteségforrásokat, a likviditási pozíciókat, a pénzzé tehető aktívákat. Érdemes részletes elemzésben feltárni a válságot előidéző okokat, illetve ezek vállalaton belüli hatását elemezni. - Minden információt be kell szerezni, akár a dolgozók kikérdezésével, ami a válság leküzdésére szolgáló stratégiához szükséges. Fontos, hogy az interim menedzser személyesen is részt vegyen ebben a folyamatban - mutatott rá Polányi.

Ha megtaláltuk azt a pontot, ami a krízist okozza, elkészülhet a válságterv. Miután meghatároztuk a célokat, választhatunk a stratégiák közül, amit aztán a megadott határidőn belül végre kell hajtani. A válságmenedzser tapasztalatai szerint az azonnal érezhető döntéseknek van eredménye. - Válságkezelés során elkerülhetetlen a hatékonyságnövelés, vagyis a leépítés és a költségek csökkentése, de nem szabad abba a hibába esni, hogy mindezt fűnyíró elv alapján oldjuk meg - figyelmeztetett Polányi Sándor, aki szerint lesznek ugyan kisebb veszteségek, de ezáltal sokakat tudunk megmenteni.

A jó stratéga helyre tudja állítani a megromlott viszonyokat, kivezeti a vállalatot a válságból, a sikeres menedzselés után pedig neki lehet kezdeni az új, hosszú távú vállalati stratégia kidolgozásának és a válságstábot is fel lehet oszlatni. A vállalkozás újra "normális" körülmények közé kerül és új pályára áll. Ám a válságmenedzser feladata eldönteni azt is, ki folytassa az utat, amelyen a cég elindult. A szakember úgy vélte, a válságkezelés jó alkalom arra is, hogy új cég alakuljon, új csapat formálódjon. A menedzser az őszinte kommunikációra hívta még fel a figyelmet: csak biztosat szabad ígérni és igazat mondani, akkor várhatóak csak el az eredmények.

A válságmenedzser számára a legnehezebb pillanat, amikor véget ér egy projekt. - Fel kell készülni arra, hogy el kell válnunk a cégtől, a munkatársaktól, és ez sokszor nem könnyű. Ez egy olyan szakma, amelyben a menedzsert nem dicsérik meg, csak kifizetik a munkáját. Persze nagy öröm, amikor egy vállalathoz visszahívják az embert. A válságmenedzser életmódja aktív, intenzív emberi kapcsolatokkal, amelyek szerencsére meg is maradnak - adott betekintést az interimek világába Polányi Sándor.
  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.02.11X. VEZETŐI BEST PRACTICE FÓRUM ELKÖTELEZETT MUKAERŐ - MEGSZERZÉS, FEJLESZTÉS, MEGTARTÁS A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása. Részletek Jegyek
  • 2022.03.073 Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Várd a váratlant – és ne hidd, hogy véget ér

A változás 2020 tavasza óta a hétköznapok részévé vált. Néha gyorsabban, néha lassabban alakítva át az életünket. Egy ideig még... Teljes cikk

Sokan problémásnak látják az ügyvezetés teljes körű átadását a családi vállalkozásoknál

A családi vállalkozások tulajdonosainak 81 százaléka a tulajdonlás megtartásával szeretné végrehajtani a generációváltást – derül ki a Moore... Teljes cikk

Fejlődés, pihenés, tanulás – karbantartás

Ha nem pihenünk, elfáradunk. Ha rendszeresen elfáradunk, és nem pótoljuk tudatosan, ütemezett pihenéssel a különböző erőforrásainkat, kiégünk.... Teljes cikk