Szerző: Schlemmer Éva
Megjelent: 3 éve

Krízisben van? Ez nagyszerű!

Ki szereti a kríziseket? Talán csak a PR- és kommunikációs szakemberek, amikor látványosan megmutathatják, mit tudnak. Rendkívül lendületes és pozitív az elsőkönyves Bőhm Kornél most megjelent „Sem megerősíteni, sem cáfolni…” című kríziskommunikációs kézikönyve is - Dr. Schlemmer Éva Rita szociológus recenziója.

A szerző Churchillt idézi, aki a második világháborút követően állítólag így fogalmazott: „Sose hagyjuk, hogy egy jó krízis pocsékba menjen!”. Hiszen minden krízis egy valóságos aranybánya, mely során esélyt és lehetőséget kapunk a fejlődésre, tanulásra, s amit ki kell használni, nemcsak a hétköznapokban, hanem a nagyvállalatok életében is. A Bőhm Kornél által képviselt pozitív esélyteremtési politika elvei szerint, ha egy vállalat hibázik, tartson önvizsgálatot, álljon az elbaltázott ügy élére, indítson pozitív programokat, s legyen a legelkötelezettebb abban, hogy ilyen hiba soha többé ne fordulhasson elő.

A címbéli közhely blikkfangos, ám az alcím - „Lépjünk túl a közhelyeken hatékony kommunikációval!” - fogalmazza meg igazán a kötet céljait: szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy a kríziskezelésben kerülendők a közhelyek, és azok használata helyett szeretne konkrét segítséget nyújtani a hatékony kommunikációhoz. Egyedül a rendőrségi, ügyészségi ügyek esetében fogadható el az efféle klisé, de ezekben is kizárólag azzal a magyarázó kiegészítéssel, miszerint a nyomozást hátráltatná bizonyos információk nyilvánosságra hozása. Minden egyéb esetben csakis a tiszta, transzparens és átlátható nyilatkozat a kifizetődő - vallja a kríziskommunikátor.
BŐHM KORNÉL kommunikációs szakértő, stratégiai tanácsadó, a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója. A Magyar Public Relations Szövetség Kríziskommunikációs tagozatának elnöke. Fő szakterülete a kríziskommunikáció, hírnévmenedzsment, személyes márkaépítés, a vezetői kommunikáció. Rendszeresen publikál hazai és nemzetközi szakmai folyóiratokba, magazinokba, illetve gyakori előadója konferenciáknak, szakmai workshopoknak, üzleti eseményeknek. Jelenleg négy hazai egyetemen tart rendszeresen órákat. Népszerű kríziskommunikációs szakblogot és hírlevelet ír.


Mi a krízis és mit csinál egy kríziskommunikátor?

A krízis a szervezet működési zavara során előállt nehéz helyzet tetőpontja, amely után vagy teljes összeomlás következhet, vagy jobbra fordul a helyzet. Már Hippokratész is használta orvosi kontextusban, fordulópont értelemben, de nemcsak arra, amikor rosszra fordul a beteg állapota, hanem arra is, amikor jóra. A mindennapi életben azonban elveszítette eredeti, fajsúlyos jelentését, kissé felhígult. Korábban olyasféle jelenségre vonatkozott, amely válságos állapotot, a túlélés és az elpusztulás közötti vékony mezsgyén való egyensúlyozást feltételez, a későbbiekben már a piaci működés körülményeire is kiterjedt. Ebben a tágabb értelemben a krízis kifejezés egy személy vagy csoport életében megnyilvánuló nehéz helyzetet jelent, működési zavart, a konfliktusos, válságos, katasztrofális helyzetek átfogó megnevezését.

A kríziskommunikáció pedig olyan szaktevékenység, amely válsághelyzetben a szervezet működési zavarainak leküzdését szolgálja, és amelynek során hírek és információk továbbítása, a válságesemény értelmezése, körül határolása zajlik. A kríziskommunikáció törekszik a kölcsönösen előnyös megoldásokra, értékteremtésre, valamint a felelősségteljes és etikus problémamegoldásra. Fő céljai a reputáció- és imázsvédelem, a kárenyhítés, a biztonság visszaállítása, és hiteles információk átadása a média és a célcsoport, közvélemény számára.

Melyek a krízismenedzsment lépései?



Az első és legfontosabb a válságérzékeny hozzáállás, a megelőzés, a kockázatelemzés, a felkészülés, mert így jelentősen csökkenthető a krízisek kialakulásának veszélye, egyúttal a kialakuló válságok romboló hatásait is képesek vagyunk mérsékelni. Azonban, ha már beütött a mennykő, fontos a gyors, felelősségteljes reakció és viselkedés, ami azonban nem jelenti azt, hogy mindig mindenért magunkra kell vállalni a felelősséget. Érdemes elismerni az érintettséget, cselekedni, és kompenzálni, ha kell. A reputáció megőrzése szempontjából az első 24 óra kritikus, ezért életmentő, ha tisztában vagyunk a válsághelyzetben érvényesíthető kommunikációs alapelvekkel. Legvégül elengedhetetlen a tanulságok elemzése, a kiváltó okok mélyebb vizsgálata is, orvosi hasonlattal élve a betegség okainak megértése, fontos felderíteni, hogy valódi és hosszú távú kommunikációs és menedzsmentmegoldások születhessenek.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Krízisben van? Ez nagyszerű!
2. oldal - Hiánypótló kötet
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Így dolgozunk - ezeket a dokumentumfilmeket nézd meg a munka világáról

A munka világa sokszor egyáltalán nem csillogó és nem is mindig a sikerről szól. Hanem napi küzdelmekről, gyakran embert próbáló, ha nem embertelen... Teljes cikk

Engedelmes és hasznos munkavállalókat termel a kiégés társadalma?

Byung-Chul Han A kiégés társadalma című könyvében arról ír, hogy önmagunk kizsákmányolói lettünk. Ebbe hajszol bele a jelenlegi gazdasági és... Teljes cikk

Ha üzletasszonyok akartok lenni, főnökként kell viselkedni

Bár nem szó szerint, de nagyjából ez hangzik el Salma Hayek szájából a Mint egy főnök című filmben, amikor beszáll két barátnő adósságokkal... Teljes cikk