Megjelent: 4 éve

Onboarding: az öt fő terület

Az onboarding 5C modellje kézzelfogható kategóriákra bontja az egyébként komplex és szerteágazó folyamatot. A Karrier Intézet háromrészes cikksorozatának második részében ezt a gyakorlatban jól működő modellt mutatjuk be.

onboarding, beillesztés-

Amikor onboarding programot készítünk elő, érdemes szisztematikus módon hozzálátni. A szakirodalomban megtalálható számos elméleti modell közül nekünk az 5C modell vált be leginkább, mert azzal, hogy az onboardingot öt fő területre bontja, egy gyakorlatban jól használható megközelítést hoz létre. 

Megfelelőség (Compliance)
Ez a működéshez szükséges alapvető követelmények teljesítését jelenti, a törvényben előírt adminisztrációt, a feladatok ismertetését, a biztonsági és munkavédelmi oktatást és eszközök átadását, a munkavégzéshez szükséges eszközök, szerszámok biztosítását. Ez megtalálható még azoknál a cégeknél is, ahol azt mondják, hogy nincs onboarding programjuk, hiszen e nélkül nem tudnának működni. Csak ennek az elemnek az optimizálása már önmagában nagy hatású lehet: pl. ha az érkező kollégát előkészített belépőkártya és munkahely várja – szemben az „ülj le valahova, a laptopod a jövő hétre talán meglesz” megközelítéssel. 

Tisztázás és egyértelműsítés (Clarification) 
Az új munkatárs számára nem feltétlenül egyértelműek a cég bevett módszerei, szokásai: ahogy egyszerűsítve mondani szokták, meg kell tanulnia „hol van a WC kulcsa”. Világosnak kell lennie a számára, hogy pontosan mik a feladatai, milyen elvárásoknak kell megfelelnie és milyen szabályok szerint működik az adott szervezet. Mindenütt vannak alapvető tudnivalók, amiknek a meglétét nem feltételezhetjük (pl. mert törvényi előírás – munkavédelem), amiken így azután bármilyen unalmasnak is tűnik, át kell esni. Fontos, hogy ezek jól átgondoltan, és hatékonyan kerüljenek napirendre. Ebben a fázisban adjuk meg a lehetőséget a „nem tudásra” a szabad kérdezésre és amennyire csak lehetséges ellenőrizzük, hogy valóban „átmentek-e az üzenetek”. 

Magabiztosság (Confidence)
A magabiztosság egy lelki állapot: arra utal, hogy az új dolgozó mennyire érzi (szubjektíven) biztosnak a tudását és a képességeit a munkakörében lévő feladatok elvégzésére. Bár a szervezet direkt módon nem tud ebbe beavatkozni, de az onboarding folyamat átgondolt megtervezésével erősítheti a kolléga önbizalmát. Teremtsünk alkalmat az ismeretek kipróbálására és a biztonságos hibázásra (pl. próba ügyfélhívás), hogy „élesben” már magabiztosan, az új tudással felvértezve teljesíthessen a munkatársunk. A kutatások szerint, ha a beillesztés során tudatosan növeljük az új munkatárs magabiztosságát a feladatai elvégzésében, az pozitívan hat a későbbi teljesítményre, az elkötelezettségre és a megtartásra.

Kapcsolatok (Connections)
Az emberi kapcsolataink meghatározzák, hogyan érezzük magunkat egy adott környezetben, direkt hatásuk van a munkahelyi eredményességre. Ha a dolgozóknak jó a kapcsolatuk a munkatársaikkal, biztonságban érzik magukat: kiegyensúlyozott a teljesítményük, kevesebbet hibáznak (pl. mernek kérdezni), kipróbálnak dolgokat. A felmérések azt mutatják, hogy a legfontosabb munkahelyi megtartó tényező a kollektíva és a jó hangulat. A Gallup kutatása szerint, ha valakinek van egy munkahelyi barátja, az 50%-al növeli az általános munkahelyi elégedettségét és az elkötelezettségét. Az onboarding folyamat tervezésekor különös figyelmet érdemes fordítani a kapcsolatok kiépítésére: lehet önkéntes „buddy” rendszert (aki segíti az első néhány napban) felállítani, beszélgetéseket, közös étkezéseket szervezni vagy akár formális mentoring programot indítani.

Kultúra (Culture)
Ebben a modellben a kultúra az első szinten, a cég által nyilvánosan kommunikált elemek (értékek, küldetés, hitvallás, stb.) megismerését, megértését, elfogadását és (idővel) a beépítését jelenti. Az onboarding során közvetlenül adjuk át ezeket. Második szinten a kultúra részei a kimondatlan szabályok, szokások (pl. ha nyitva van a főnök ajtaja, akkor nyugodtan be lehet menni hozzá). Ezek közül amennyit csak lehet érdemes megpróbálni explicitté tenni, ami így direkt módon átadhatóvá az új kollégának. Az, hogy az onboardingban résztvevők hogyan viselkednek, hogyan viszonyulnak a többiekhez, indirekt módon szintén a cégkultúra része, amit a frissen belépő dolgozó, nem feltétlenül tudatosan, de érzékelni fog.

Az 5C megértése és tudatos beépítése az onboardingba, lényeges eleme a sikeres program létrehozásának. 

Sorozatunk következő – befejező – részében a konkrét onboarding stratégiákkal és eszközökkel foglalkozunk. A sorozat első részét pedig itt olvashatják

Gerlei Béla MBA MSc.
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
Karrier Intézet

Nyitókép: Edmond Dantès fotója a Pexels oldaláról

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen?

A mesterséges intelligencia forradalmáról kiderülhet, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: az iparág veszteséges, a projektek többsége... Teljes cikk

Már tízből hat webáruházban dolgozik AI munkatárs

Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek... Teljes cikk

Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk