Megjelent: 5 hónapja

Óriási baklövés az ex-kollégák feketelistázása - mire jó a céges alumni?

Nemzetközi szinten már számos vállalat felismerte, hogy milyen humán erő(forrás) tartalék rejlik a vállalati alumni közösségekben. Így a vállalatot valamilyen oknál fogva elhagyó volt-munkatársak, hűtlen bedolgozók, ex-kollégák sértődött feketelistázása a cégre nézve igen hátrányos lehet, különösen munkaerő-hiányos időkben. Papp Tamás István, HR szakember írása.

Az ’alumni’ (a latin alumnus szó többes számú alakja, jelentése öregdiákok) mára már nem csak egy adott egyetem/campus/oktatási intézmény végzett hallgatóit, öregdiákjait jelenti, hanem egy nemzetközileg ismert és széleskörűen használt HR kifejezéssé is vált mindazokra vonatkozóan, akik egy adott cég, vállalat, munkaközösség korábbi munkavállalói/alkalmazottai/dolgozói voltak.

Persze nem véletlen, hogy az ’alumni’ kifejezés meghódította a munka világát is, hiszen a mai megfelelő-munkaerő-hiányos gazdasági környezetben, 

amikor a pandémia álságos elfedő hatásától megszabadulván, az emberi erőforrás hiánya hatványozottan jelent meg újból a munkaerőpiacon;

valamint egy-egy munkavállaló (pláne, ha az a dolgozó a munkaerő-piaci generációváltó Y vagy Z generáció tagja) már messze nem évtizedekre szóló elköteleződéssel kalkulál egy munkáltató felé, sőt mit több a klasszikus munkaviszony helyett is inkább atipikus munkavégzési formákban (időszakos vagy határozott idejű megbízási szerződésben, katás foglalkoztatásban, gig economy platform megbízásokban) gondolkodik

óriási baklövés a vállalatot valamilyen oknál fogva elhagyó volt-munkatársak, hűtlen bedolgozók, ex-kollegák sértődött feketelistázása. Pedig sajnos ez, a mai magyar valóságban legalábbis, „tradicionális” gyakorlat még mind a mai napig. 

Nemzetközi szinten, a multi-kulti világban azonban már számos vállalat, szervezet, intézmény felismerte az alumni közösségekben rejlő humán erő(forrás)t, és hogy a távozók durcás semmibevétele helyett bizony ápolni érdemes, és nem kevés pénzt költeni a cégismereten, a közös szakmai élményeken, bizalmi viszonyokon alapuló volt kollegiális kapcsolati háló kiépítésre, életben tartására, mi több célirányos működtetésére, hiszen

a jó szájízzel távozó kollégák felbecsülhetetlen céges márkaépítési értéket képviselhetnek a munkaerő-piacon, ha nem negatívan, sőt inkább pozitívan nyilatkoznak meg volt foglalkoztatójukról;

az ’alumnik’, illetve a kiépült kapcsolatrendszerük, az ajánlásaik révén kiváló toborzási pool-t, és ez által új (atipikus) megoldást jelent(het)nek a vállalati recruitment számára. Annál is inkább, mert az ’alumnik’ maguk is potenciális jelöltként jöhetnek számításba egy-egy a későbbiekben megnyíló pozíció esetén. Egy teljesen új belépő munkatársnál – pláne zöldfülű pályakezdőnél – ugyanis, jóval olcsóbb egy-egy korábban ott dolgozó és visszatérő (visszacsábított) kollega újbóli alkalmazása. Egyes számítások szerint a visszatérő dolgozók akár 40%-kal hatékonyabbak, mint a vállalatot egyáltalán nem ismerő vadiúj felvételesek, olyannyira, hogy az amerikai Fortune 500-as cégek az aktív alumni hálózataikból történő toborzással és onboardinggal, akár 12 millió dollárt is megtakaríthatnak évente.

ráadásul a „világlátott” (más vállalatoknál tapasztalatokat szerzett), de visszatérő exkollégák friss és igen hasznos munkaerő-piaci benchmarkokat (például a bérekre vonatkozóan…), munkavégzési, munkáltatási tapasztalásokat és ismereteket, valamint akár üzleti best practise-eket is behozhatnak a vállalat vérkeringésébe;

sőt mi több a tényleges „öregdiákok” (a már nyugdíjba vonult kollégák) is hatékonyan segíthetik például az onboarding folyamatokat, az új belépők vagy a más munkakörbe helyezett munkatársak integrálódását – mentorként.

De a HR vonatkozásokon túlmutatóan, ahogy a koronavírus okozta gazdasági sokk is felhívta erre a figyelmet (a versenytársak vagy csak az azonos régióban tevékenykedő vállalatok stratégiai együttműködése, összefogása, véd és dac szövetsége során megvalósuló munkaerőcsere, dolgozóátirányítás, alkalmazottak kölcsönadása révén) válságkezelési, sőt „sima” üzletviteli/üzletfejlesztési/befektetési szempontból is igen komoly potenciál rejlik az alumni hálózatokban: a Harvard Business School 15 év amerikai befektetéseit vizsgáló kutatása szerint példának okáért, a befektetők előszeretettel fektettek olyan cégekbe, amelyhez valamilyen alumni kötődésük volt. 

És ezek a befektetések – közvetett módon pedig maguk a munkaközösségek – 8%-kal jobban is teljesítettek! 

Nyitókép: Antenna on Unsplash

  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.03.073 Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bezárja a Schaeffler luckenwaldei üzemét

A luckenwaldei telephely bezárása a Schaeffler konszolidációs programjának utolsó etapja, amely magában foglalta tizenkét németországi telephelyen a... Teljes cikk

Bértámogatás: Közel 150 millió euró pótlólagos forrásra pályázott a magyar kormány az EU-nál

A magyar kormány 147 millió euróra, vagyis mintegy 55 milliárd forintra pályázott az uniós SURE-program második körében - közölte az MSZP... Teljes cikk

Összefogtak a Zoomon kirúgott 900 emberért

Állásbörzét szerveznek a nemrég a Better.com-tól Zoomon kirúgott 900 embernek. A cégnél egyébként a botrány után több PR- és marketingszakember is felmondott. Teljes cikk