Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Céges siker kulcsa lehet az alumni hálózat

Az alumni közösségekről még elsősorban az egyetemi volt diákokból álló szerveződések jutnak eszünkbe, akik időnként találkoznak egy-egy rendezvényen, esetleg támogatják is volt alma materüket. Mára azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is felismerték a volt munkavállalói hálózatokban rejlő értékeket. Külföldön komoly kultúrája van a céges alumniknak. Magyarországon ugyan még kevésbé tudatos a téma felkarolása, de vannak jó példák és gyakorlatok, amikből érdemes leszűrni a tapasztalatokat, hiszen a munkáltatói márkának jót tehet, a toborzók helyzetét pedig megkönnyítheti egy ilyen hálózat.

images

A LinkedIn társalapítója, Reid Hoffman szerint az erős alumni hálózat egy cég sikerének a kulcsa lehet, hiszen a mai világban, amikor egy állás már nem évtizedekre szól, akkor fontos fenntartani a bizalmon alapuló és kölcsönös előnyökkel járó kapcsolatokat. Ez nagyon fontos a cég, de a volt kolléga szempontjából is. Reid Hoffman könyvében egyértelmű karriermenedzsment eszköznek nevezte a rendszert, hiszen ezek a fennmaradó kollegiális kapcsolatok a szakmai előrejutást segíthetik. Míg korábban gyakran magánemberek próbálták fenntartani ezeket a hálózatokat, addig mára a cégek vállalják fel a kezdeményező, támogató szerepet.

Ilyen organikus fejlődésen ment keresztül Magyarországon az Unilever alumni kezdeményezése is, mondta el a HR Portalnak, a vállalat régiós HR igazgatója, Vörös Mónika. A cég már az 1990-es évek közepe óta jelen van Magyarországon, ugyanakkor a távozó kollégák száma 2003-2004 környékére ért el jelentősebb számot. Ekkor magán kezdeményezésben, a cégtől függetlenül, a volt értékesítési vezető, Csíkné Dr. Kovács Klára szervezte meg az alumni hálózatot. Ő a mai napig fontos, operatív szerepet vállal az ULink szervezésében. Kezdetben vezetői networkről volt szó, évi egy közös vacsorával, ahol fel lehetett eleveníteni a kapcsolatokat. 2013 óta azonban, mióta a cég is beállt a kezdeményezés mögé már évi három rendezvényt tartanak és aktív LinkedIn közösségük is van, körülbelül 200 taggal. A rendszeres események közül az egyik egy fogadás, amelynek célja a networking, az információ kétirányú áramlása.

Ezen alkalmakon az Unilever jelenlegi vezetői is részt vesznek. A másik két alkalom pedig szakmai meetup, ahol aktuális üzleti és vezetői témákat vetnek fel workshopok, előadások és kerekasztal beszélgetések keretében. Vörös Mónika elmondta, hogy az utóbbi eseményeken általában 30-40 érdeklődő vesz részt.

A Process Solutionsnél is 2013-ban indult az alumni program, amihez folyamatosan tudnak csatlakozni a volt kollégák, mondta el Kis Dóra, HR igazgató.

Kis DóraKis Dóra, Process Solutions HR vezetője
A cég azért is tarja fontosnak a kapcsolattartás lehetőségét, mert a munkahelyen kialakult személyes kapcsolatok fenntartása a volt és jelenlegi kollégáknak egyaránt fontos. Évente tartanak kötetlen találkozót, amelyeken átlagosan 80-100 fő vesz részt, ahol a munkatársak feleleveníthetik az közös emlékeket.

Hatékonyabb és olcsóbb a visszatérő munkavállaló

Az alumni hálózatok a cégek számára komoly talent-poolt jelentenek, így toborzási szempontból kifejezetten hasznosak. A volt kollégák újraalkalmazása ráadásul a cégeknek olcsóbb is, mint egy teljes betanítási folyamat, ráadásul a visszatérő dolgozók az első időszakban 40%-kal hatékonyabbak, és általában tovább is maradnak, mint egy új munkavállaló. Több felmérés szerint, ha az amerikai Fortune 500-as cégek aktívan foglalkoznának az alumni hálózatból való toborzással, akkor évente átlagosan 12 millió dollárt tudnának megtakarítani.

Vörös Mónika ULink alumni - a kép jobb szélén Vörös Mónika (kékben) és Csíkné Kovács Klára
Vörös Mónika recruitment szempontból két lehetséges irányt is felvázolt, egyrészt az előbb említett módon, a tagokból újra kollégák lehetnek, akik más cégeknél szerzett tapasztalatok, piaci kitekintés után visszatérnek a céghez, vagy az általuk ajánlott, tehetséges jelöltekből lesznek új munkavállalók. Így külső toborzó-ajánlóként és nem egyszer mentorként is megjelennek a cégnél az alumni hálózat részesei.

A Process Solutionshöz az elmúlt évek során több mint tíz kollégát vettek fel az alumni közösségen keresztül. A program egyik célja éppen az, hogy érzékeltessék a távozó munkavállókkal, hogy az elválás nem kell, hogy végleges legyen, és a jövőben karrierjük során számíthatnak a cégnél épült emberi-, és szakmai kapcsolataikra. Kis Dóra hozzátette, hogy a valós közösségépítés és kapcsolati háló fejlesztése az egyénnek és cégnek egyaránt előnyös. Üzletfejlesztési szempontból jelentős ajánlatkérési növekedési szám kapcsolható az alumni rendezvényekhez. A PS-nél nem dedikált kolléga felel az alumni működéséért, hanem több szakterület összehangoltan dolgozik benne, az anyagi forrásokat pedig a cég biztosítja rá.

Az alumni tagok márkanagykövetek is egyben, hiszen ha egy volt dolgozó kiáll egy termék vagy szolgáltatás mellett, az komoly pluszt adhat a hitelességhez. Így a vállalat számára pozitív publicitást jelent.

Az Unilever HR vezetője elmondta, hogy tervezik a hálózat bővítését, vezetői szinten túl is, valamint a digitális csatornák szélesebb körű igénybevételét is a jövőben. A kezdeményezést a cég vezetősége is támogatja, van rá költségvetés és a HR a felelőse a programnak. Vörös Mónika kiemelte, hogy a munkáltatói márka építése szempontjából azért is fontos ez a tevékenység, mert hitelesíti a cég által képviselt értékeket, amely bizonyítéka, hogy milyen kapcsolatot ápol a volt dolgozókkal, ahol továbbra is érték a folyamatos fejlődés, tanulás. Mivel az ilyen strukturált alumni tevékenység ritka az Unilever országokban, így a többieknek is példaként szolgálnak.

Ha a fent leírt érvek nem lennének elégségesek a rendszer előnyeinek indoklására, akkor álljon itt még a Harvard Business School kutatása, amely 15 év amerikai befektetéseit vizsgálta meg és azt találta, hogy a befektetők szívesebben tettek pénzt olyan cégbe, amelyhez valamilyen hálózati kötődésük volt, és ezek a befektetések nagyjából 8%-kal jobban is teljesítettek.
  • 2022.07.21 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
  • 2022.10.11HR Fest BudapestHR Fest Budapest Ez az igazi, megismételhetetlen, szakmai felfrissülés, ott a helyed! Ez lesz az év legnagyobbat szóló HR-fesztiválja, amit te sem hagyhatsz ki! Részletes program, előadók és számos újdonság vár rád, stay tuned, 2022-ben minden kiderül! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Diákok és nyugdíjasok enyhíthetik a nyári munkaerőhiányt

A munkaerőpiacon a diákok és a nyugdíjasok foglalkoztatásában rejlő tartalékokra és lehetőségekre hívja fel a figyelmet Küzmös László, a Get... Teljes cikk

Felmérés készült, ezek jelenleg a vendéglátósok legfőbb problémái

A munkavállalói hivatástudat kialakítása, a gyorsabb alkalmazkodási képesség a koronavírus által okozott változásokhoz és a vezetők pénzügyi... Teljes cikk

Home office hiányában háromból ketten fel fognak állni

Nemzetközi szinten a dolgozók kétharmada fontolgatja, hogy felmond, ha legalább néhány napra nem maradhat home office-ban egy munkahéten. Teljes cikk

Facebook