Céges siker kulcsa lehet az alumni hálózat
Az alumni közösségekről még elsősorban az egyetemi volt diákokból álló szerveződések jutnak eszünkbe, akik időnként találkoznak egy-egy rendezvényen, esetleg támogatják is volt alma materüket. Mára azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is felismerték a volt munkavállalói hálózatokban rejlő értékeket. Külföldön komoly kultúrája van a céges alumniknak. Magyarországon ugyan még kevésbé tudatos a téma felkarolása, de vannak jó példák és gyakorlatok, amikből érdemes leszűrni a tapasztalatokat, hiszen a munkáltatói márkának jót tehet, a toborzók helyzetét pedig megkönnyítheti egy ilyen hálózat.
Ilyen organikus fejlődésen ment keresztül Magyarországon az Unilever alumni kezdeményezése is, mondta el a HR Portalnak, a vállalat régiós HR igazgatója, Vörös Mónika. A cég már az 1990-es évek közepe óta jelen van Magyarországon, ugyanakkor a távozó kollégák száma 2003-2004 környékére ért el jelentősebb számot. Ekkor magán kezdeményezésben, a cégtől függetlenül, a volt értékesítési vezető, Csíkné Dr. Kovács Klára szervezte meg az alumni hálózatot. Ő a mai napig fontos, operatív szerepet vállal az ULink szervezésében. Kezdetben vezetői networkről volt szó, évi egy közös vacsorával, ahol fel lehetett eleveníteni a kapcsolatokat. 2013 óta azonban, mióta a cég is beállt a kezdeményezés mögé már évi három rendezvényt tartanak és aktív LinkedIn közösségük is van, körülbelül 200 taggal. A rendszeres események közül az egyik egy fogadás, amelynek célja a networking, az információ kétirányú áramlása.
Ezen alkalmakon az Unilever jelenlegi vezetői is részt vesznek. A másik két alkalom pedig szakmai meetup, ahol aktuális üzleti és vezetői témákat vetnek fel workshopok, előadások és kerekasztal beszélgetések keretében. Vörös Mónika elmondta, hogy az utóbbi eseményeken általában 30-40 érdeklődő vesz részt.
A Process Solutionsnél is 2013-ban indult az alumni program, amihez folyamatosan tudnak csatlakozni a volt kollégák, mondta el Kis Dóra, HR igazgató.

Hatékonyabb és olcsóbb a visszatérő munkavállaló
Az alumni hálózatok a cégek számára komoly talent-poolt jelentenek, így toborzási szempontból kifejezetten hasznosak. A volt kollégák újraalkalmazása ráadásul a cégeknek olcsóbb is, mint egy teljes betanítási folyamat, ráadásul a visszatérő dolgozók az első időszakban 40%-kal hatékonyabbak, és általában tovább is maradnak, mint egy új munkavállaló. Több felmérés szerint, ha az amerikai Fortune 500-as cégek aktívan foglalkoznának az alumni hálózatból való toborzással, akkor évente átlagosan 12 millió dollárt tudnának megtakarítani.

A Process Solutionshöz az elmúlt évek során több mint tíz kollégát vettek fel az alumni közösségen keresztül. A program egyik célja éppen az, hogy érzékeltessék a távozó munkavállókkal, hogy az elválás nem kell, hogy végleges legyen, és a jövőben karrierjük során számíthatnak a cégnél épült emberi-, és szakmai kapcsolataikra. Kis Dóra hozzátette, hogy a valós közösségépítés és kapcsolati háló fejlesztése az egyénnek és cégnek egyaránt előnyös. Üzletfejlesztési szempontból jelentős ajánlatkérési növekedési szám kapcsolható az alumni rendezvényekhez. A PS-nél nem dedikált kolléga felel az alumni működéséért, hanem több szakterület összehangoltan dolgozik benne, az anyagi forrásokat pedig a cég biztosítja rá.
Az alumni tagok márkanagykövetek is egyben, hiszen ha egy volt dolgozó kiáll egy termék vagy szolgáltatás mellett, az komoly pluszt adhat a hitelességhez. Így a vállalat számára pozitív publicitást jelent.
Az Unilever HR vezetője elmondta, hogy tervezik a hálózat bővítését, vezetői szinten túl is, valamint a digitális csatornák szélesebb körű igénybevételét is a jövőben. A kezdeményezést a cég vezetősége is támogatja, van rá költségvetés és a HR a felelőse a programnak. Vörös Mónika kiemelte, hogy a munkáltatói márka építése szempontjából azért is fontos ez a tevékenység, mert hitelesíti a cég által képviselt értékeket, amely bizonyítéka, hogy milyen kapcsolatot ápol a volt dolgozókkal, ahol továbbra is érték a folyamatos fejlődés, tanulás. Mivel az ilyen strukturált alumni tevékenység ritka az Unilever országokban, így a többieknek is példaként szolgálnak.
Ha a fent leírt érvek nem lennének elégségesek a rendszer előnyeinek indoklására, akkor álljon itt még a Harvard Business School kutatása, amely 15 év amerikai befektetéseit vizsgálta meg és azt találta, hogy a befektetők szívesebben tettek pénzt olyan cégbe, amelyhez valamilyen hálózati kötődésük volt, és ezek a befektetések nagyjából 8%-kal jobban is teljesítettek.