Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Céges siker kulcsa lehet az alumni hálózat

Az alumni közösségekről még elsősorban az egyetemi volt diákokból álló szerveződések jutnak eszünkbe, akik időnként találkoznak egy-egy rendezvényen, esetleg támogatják is volt alma materüket. Mára azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is felismerték a volt munkavállalói hálózatokban rejlő értékeket. Külföldön komoly kultúrája van a céges alumniknak. Magyarországon ugyan még kevésbé tudatos a téma felkarolása, de vannak jó példák és gyakorlatok, amikből érdemes leszűrni a tapasztalatokat, hiszen a munkáltatói márkának jót tehet, a toborzók helyzetét pedig megkönnyítheti egy ilyen hálózat.

A LinkedIn társalapítója, Reid Hoffman szerint az erős alumni hálózat egy cég sikerének a kulcsa lehet, hiszen a mai világban, amikor egy állás már nem évtizedekre szól, akkor fontos fenntartani a bizalmon alapuló és kölcsönös előnyökkel járó kapcsolatokat. Ez nagyon fontos a cég, de a volt kolléga szempontjából is. Reid Hoffman könyvében egyértelmű karriermenedzsment eszköznek nevezte a rendszert, hiszen ezek a fennmaradó kollegiális kapcsolatok a szakmai előrejutást segíthetik. Míg korábban gyakran magánemberek próbálták fenntartani ezeket a hálózatokat, addig mára a cégek vállalják fel a kezdeményező, támogató szerepet.

Ilyen organikus fejlődésen ment keresztül Magyarországon az Unilever alumni kezdeményezése is, mondta el a HR Portalnak, a vállalat régiós HR igazgatója, Vörös Mónika. A cég már az 1990-es évek közepe óta jelen van Magyarországon, ugyanakkor a távozó kollégák száma 2003-2004 környékére ért el jelentősebb számot. Ekkor magán kezdeményezésben, a cégtől függetlenül, a volt értékesítési vezető, Csíkné Dr. Kovács Klára szervezte meg az alumni hálózatot. Ő a mai napig fontos, operatív szerepet vállal az ULink szervezésében. Kezdetben vezetői networkről volt szó, évi egy közös vacsorával, ahol fel lehetett eleveníteni a kapcsolatokat. 2013 óta azonban, mióta a cég is beállt a kezdeményezés mögé már évi három rendezvényt tartanak és aktív LinkedIn közösségük is van, körülbelül 200 taggal. A rendszeres események közül az egyik egy fogadás, amelynek célja a networking, az információ kétirányú áramlása.

Ezen alkalmakon az Unilever jelenlegi vezetői is részt vesznek. A másik két alkalom pedig szakmai meetup, ahol aktuális üzleti és vezetői témákat vetnek fel workshopok, előadások és kerekasztal beszélgetések keretében. Vörös Mónika elmondta, hogy az utóbbi eseményeken általában 30-40 érdeklődő vesz részt.

A Process Solutionsnél is 2013-ban indult az alumni program, amihez folyamatosan tudnak csatlakozni a volt kollégák, mondta el Kis Dóra, HR igazgató.

Kis DóraKis Dóra, Process Solutions HR vezetője
A cég azért is tarja fontosnak a kapcsolattartás lehetőségét, mert a munkahelyen kialakult személyes kapcsolatok fenntartása a volt és jelenlegi kollégáknak egyaránt fontos. Évente tartanak kötetlen találkozót, amelyeken átlagosan 80-100 fő vesz részt, ahol a munkatársak feleleveníthetik az közös emlékeket.

Hatékonyabb és olcsóbb a visszatérő munkavállaló

Az alumni hálózatok a cégek számára komoly talent-poolt jelentenek, így toborzási szempontból kifejezetten hasznosak. A volt kollégák újraalkalmazása ráadásul a cégeknek olcsóbb is, mint egy teljes betanítási folyamat, ráadásul a visszatérő dolgozók az első időszakban 40%-kal hatékonyabbak, és általában tovább is maradnak, mint egy új munkavállaló. Több felmérés szerint, ha az amerikai Fortune 500-as cégek aktívan foglalkoznának az alumni hálózatból való toborzással, akkor évente átlagosan 12 millió dollárt tudnának megtakarítani.

Vörös Mónika ULink alumni - a kép jobb szélén Vörös Mónika (kékben) és Csíkné Kovács Klára
Vörös Mónika recruitment szempontból két lehetséges irányt is felvázolt, egyrészt az előbb említett módon, a tagokból újra kollégák lehetnek, akik más cégeknél szerzett tapasztalatok, piaci kitekintés után visszatérnek a céghez, vagy az általuk ajánlott, tehetséges jelöltekből lesznek új munkavállalók. Így külső toborzó-ajánlóként és nem egyszer mentorként is megjelennek a cégnél az alumni hálózat részesei.

A Process Solutionshöz az elmúlt évek során több mint tíz kollégát vettek fel az alumni közösségen keresztül. A program egyik célja éppen az, hogy érzékeltessék a távozó munkavállókkal, hogy az elválás nem kell, hogy végleges legyen, és a jövőben karrierjük során számíthatnak a cégnél épült emberi-, és szakmai kapcsolataikra. Kis Dóra hozzátette, hogy a valós közösségépítés és kapcsolati háló fejlesztése az egyénnek és cégnek egyaránt előnyös. Üzletfejlesztési szempontból jelentős ajánlatkérési növekedési szám kapcsolható az alumni rendezvényekhez. A PS-nél nem dedikált kolléga felel az alumni működéséért, hanem több szakterület összehangoltan dolgozik benne, az anyagi forrásokat pedig a cég biztosítja rá.

Az alumni tagok márkanagykövetek is egyben, hiszen ha egy volt dolgozó kiáll egy termék vagy szolgáltatás mellett, az komoly pluszt adhat a hitelességhez. Így a vállalat számára pozitív publicitást jelent.

Az Unilever HR vezetője elmondta, hogy tervezik a hálózat bővítését, vezetői szinten túl is, valamint a digitális csatornák szélesebb körű igénybevételét is a jövőben. A kezdeményezést a cég vezetősége is támogatja, van rá költségvetés és a HR a felelőse a programnak. Vörös Mónika kiemelte, hogy a munkáltatói márka építése szempontjából azért is fontos ez a tevékenység, mert hitelesíti a cég által képviselt értékeket, amely bizonyítéka, hogy milyen kapcsolatot ápol a volt dolgozókkal, ahol továbbra is érték a folyamatos fejlődés, tanulás. Mivel az ilyen strukturált alumni tevékenység ritka az Unilever országokban, így a többieknek is példaként szolgálnak.

Ha a fent leírt érvek nem lennének elégségesek a rendszer előnyeinek indoklására, akkor álljon itt még a Harvard Business School kutatása, amely 15 év amerikai befektetéseit vizsgálta meg és azt találta, hogy a befektetők szívesebben tettek pénzt olyan cégbe, amelyhez valamilyen hálózati kötődésük volt, és ezek a befektetések nagyjából 8%-kal jobban is teljesítettek.
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Annyi ember hiányzik a Volánnál, hogy járatok maradnak ki

Keveset keresnek a Volánbusz sofőrjei, ezért egyes megyékben már akkora a létszámhiány, hogy járatok maradnak ki a menetrendből - akár több is egymás után. Teljes cikk

Népszerűbbé tette a pandémia a honvédséget a fiatalok között

A nyolc általánost végzettek nettó 170 ezer forintot, a középfokú végzettségűek nettó 200 ezer forintot vihetnek haza kezdő fizetésként a... Teljes cikk

Hogyan találjak dolgozókat a gyárba? - kékgalléros toborzási trendek 2021-ben

A „koronasokk” után újra beindult a gazdaság, nagy a munkaerőhiány a gyártó cégeknél országszerte. A toborzóknak minden műfajban a topon kell... Teljes cikk