kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 éve

Céges siker kulcsa lehet az alumni hálózat

Az alumni közösségekről még elsősorban az egyetemi volt diákokból álló szerveződések jutnak eszünkbe, akik időnként találkoznak egy-egy rendezvényen, esetleg támogatják is volt alma materüket. Mára azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is felismerték a volt munkavállalói hálózatokban rejlő értékeket. Külföldön komoly kultúrája van a céges alumniknak. Magyarországon ugyan még kevésbé tudatos a téma felkarolása, de vannak jó példák és gyakorlatok, amikből érdemes leszűrni a tapasztalatokat, hiszen a munkáltatói márkának jót tehet, a toborzók helyzetét pedig megkönnyítheti egy ilyen hálózat.

A LinkedIn társalapítója, Reid Hoffman szerint az erős alumni hálózat egy cég sikerének a kulcsa lehet, hiszen a mai világban, amikor egy állás már nem évtizedekre szól, akkor fontos fenntartani a bizalmon alapuló és kölcsönös előnyökkel járó kapcsolatokat. Ez nagyon fontos a cég, de a volt kolléga szempontjából is. Reid Hoffman könyvében egyértelmű karriermenedzsment eszköznek nevezte a rendszert, hiszen ezek a fennmaradó kollegiális kapcsolatok a szakmai előrejutást segíthetik. Míg korábban gyakran magánemberek próbálták fenntartani ezeket a hálózatokat, addig mára a cégek vállalják fel a kezdeményező, támogató szerepet.

Ilyen organikus fejlődésen ment keresztül Magyarországon az Unilever alumni kezdeményezése is, mondta el a HR Portalnak, a vállalat régiós HR igazgatója, Vörös Mónika. A cég már az 1990-es évek közepe óta jelen van Magyarországon, ugyanakkor a távozó kollégák száma 2003-2004 környékére ért el jelentősebb számot. Ekkor magán kezdeményezésben, a cégtől függetlenül, a volt értékesítési vezető, Csíkné Dr. Kovács Klára szervezte meg az alumni hálózatot. Ő a mai napig fontos, operatív szerepet vállal az ULink szervezésében. Kezdetben vezetői networkről volt szó, évi egy közös vacsorával, ahol fel lehetett eleveníteni a kapcsolatokat. 2013 óta azonban, mióta a cég is beállt a kezdeményezés mögé már évi három rendezvényt tartanak és aktív LinkedIn közösségük is van, körülbelül 200 taggal. A rendszeres események közül az egyik egy fogadás, amelynek célja a networking, az információ kétirányú áramlása.

Ezen alkalmakon az Unilever jelenlegi vezetői is részt vesznek. A másik két alkalom pedig szakmai meetup, ahol aktuális üzleti és vezetői témákat vetnek fel workshopok, előadások és kerekasztal beszélgetések keretében. Vörös Mónika elmondta, hogy az utóbbi eseményeken általában 30-40 érdeklődő vesz részt.

A Process Solutionsnél is 2013-ban indult az alumni program, amihez folyamatosan tudnak csatlakozni a volt kollégák, mondta el Kis Dóra, HR igazgató.

Kis DóraKis Dóra, Process Solutions HR vezetője
A cég azért is tarja fontosnak a kapcsolattartás lehetőségét, mert a munkahelyen kialakult személyes kapcsolatok fenntartása a volt és jelenlegi kollégáknak egyaránt fontos. Évente tartanak kötetlen találkozót, amelyeken átlagosan 80-100 fő vesz részt, ahol a munkatársak feleleveníthetik az közös emlékeket.

Hatékonyabb és olcsóbb a visszatérő munkavállaló

Az alumni hálózatok a cégek számára komoly talent-poolt jelentenek, így toborzási szempontból kifejezetten hasznosak. A volt kollégák újraalkalmazása ráadásul a cégeknek olcsóbb is, mint egy teljes betanítási folyamat, ráadásul a visszatérő dolgozók az első időszakban 40%-kal hatékonyabbak, és általában tovább is maradnak, mint egy új munkavállaló. Több felmérés szerint, ha az amerikai Fortune 500-as cégek aktívan foglalkoznának az alumni hálózatból való toborzással, akkor évente átlagosan 12 millió dollárt tudnának megtakarítani.

Vörös Mónika ULink alumni - a kép jobb szélén Vörös Mónika (kékben) és Csíkné Kovács Klára
Vörös Mónika recruitment szempontból két lehetséges irányt is felvázolt, egyrészt az előbb említett módon, a tagokból újra kollégák lehetnek, akik más cégeknél szerzett tapasztalatok, piaci kitekintés után visszatérnek a céghez, vagy az általuk ajánlott, tehetséges jelöltekből lesznek új munkavállalók. Így külső toborzó-ajánlóként és nem egyszer mentorként is megjelennek a cégnél az alumni hálózat részesei.

A Process Solutionshöz az elmúlt évek során több mint tíz kollégát vettek fel az alumni közösségen keresztül. A program egyik célja éppen az, hogy érzékeltessék a távozó munkavállókkal, hogy az elválás nem kell, hogy végleges legyen, és a jövőben karrierjük során számíthatnak a cégnél épült emberi-, és szakmai kapcsolataikra. Kis Dóra hozzátette, hogy a valós közösségépítés és kapcsolati háló fejlesztése az egyénnek és cégnek egyaránt előnyös. Üzletfejlesztési szempontból jelentős ajánlatkérési növekedési szám kapcsolható az alumni rendezvényekhez. A PS-nél nem dedikált kolléga felel az alumni működéséért, hanem több szakterület összehangoltan dolgozik benne, az anyagi forrásokat pedig a cég biztosítja rá.

Az alumni tagok márkanagykövetek is egyben, hiszen ha egy volt dolgozó kiáll egy termék vagy szolgáltatás mellett, az komoly pluszt adhat a hitelességhez. Így a vállalat számára pozitív publicitást jelent.

Az Unilever HR vezetője elmondta, hogy tervezik a hálózat bővítését, vezetői szinten túl is, valamint a digitális csatornák szélesebb körű igénybevételét is a jövőben. A kezdeményezést a cég vezetősége is támogatja, van rá költségvetés és a HR a felelőse a programnak. Vörös Mónika kiemelte, hogy a munkáltatói márka építése szempontjából azért is fontos ez a tevékenység, mert hitelesíti a cég által képviselt értékeket, amely bizonyítéka, hogy milyen kapcsolatot ápol a volt dolgozókkal, ahol továbbra is érték a folyamatos fejlődés, tanulás. Mivel az ilyen strukturált alumni tevékenység ritka az Unilever országokban, így a többieknek is példaként szolgálnak.

Ha a fent leírt érvek nem lennének elégségesek a rendszer előnyeinek indoklására, akkor álljon itt még a Harvard Business School kutatása, amely 15 év amerikai befektetéseit vizsgálta meg és azt találta, hogy a befektetők szívesebben tettek pénzt olyan cégbe, amelyhez valamilyen hálózati kötődésük volt, és ezek a befektetések nagyjából 8%-kal jobban is teljesítettek.
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk

Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon?

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé a kormány: 2030-ra 85%-ra szeretnék emelni a magyarországi foglalkoztatottsági rátát. Ehhez főleg a 15-29 éves... Teljes cikk

Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk