kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve
A szerzőről ▼

Céges siker kulcsa lehet az alumni hálózat

Az alumni közösségekről még elsősorban az egyetemi volt diákokból álló szerveződések jutnak eszünkbe, akik időnként találkoznak egy-egy rendezvényen, esetleg támogatják is volt alma materüket. Mára azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is felismerték a volt munkavállalói hálózatokban rejlő értékeket. Külföldön komoly kultúrája van a céges alumniknak. Magyarországon ugyan még kevésbé tudatos a téma felkarolása, de vannak jó példák és gyakorlatok, amikből érdemes leszűrni a tapasztalatokat, hiszen a munkáltatói márkának jót tehet, a toborzók helyzetét pedig megkönnyítheti egy ilyen hálózat.

A LinkedIn társalapítója, Reid Hoffman szerint az erős alumni hálózat egy cég sikerének a kulcsa lehet, hiszen a mai világban, amikor egy állás már nem évtizedekre szól, akkor fontos fenntartani a bizalmon alapuló és kölcsönös előnyökkel járó kapcsolatokat. Ez nagyon fontos a cég, de a volt kolléga szempontjából is. Reid Hoffman könyvében egyértelmű karriermenedzsment eszköznek nevezte a rendszert, hiszen ezek a fennmaradó kollegiális kapcsolatok a szakmai előrejutást segíthetik. Míg korábban gyakran magánemberek próbálták fenntartani ezeket a hálózatokat, addig mára a cégek vállalják fel a kezdeményező, támogató szerepet.

Ilyen organikus fejlődésen ment keresztül Magyarországon az Unilever alumni kezdeményezése is, mondta el a HR Portalnak, a vállalat régiós HR igazgatója, Vörös Mónika. A cég már az 1990-es évek közepe óta jelen van Magyarországon, ugyanakkor a távozó kollégák száma 2003-2004 környékére ért el jelentősebb számot. Ekkor magán kezdeményezésben, a cégtől függetlenül, a volt értékesítési vezető, Csíkné Dr. Kovács Klára szervezte meg az alumni hálózatot. Ő a mai napig fontos, operatív szerepet vállal az ULink szervezésében. Kezdetben vezetői networkről volt szó, évi egy közös vacsorával, ahol fel lehetett eleveníteni a kapcsolatokat. 2013 óta azonban, mióta a cég is beállt a kezdeményezés mögé már évi három rendezvényt tartanak és aktív LinkedIn közösségük is van, körülbelül 200 taggal. A rendszeres események közül az egyik egy fogadás, amelynek célja a networking, az információ kétirányú áramlása.

Ezen alkalmakon az Unilever jelenlegi vezetői is részt vesznek. A másik két alkalom pedig szakmai meetup, ahol aktuális üzleti és vezetői témákat vetnek fel workshopok, előadások és kerekasztal beszélgetések keretében. Vörös Mónika elmondta, hogy az utóbbi eseményeken általában 30-40 érdeklődő vesz részt.

A Process Solutionsnél is 2013-ban indult az alumni program, amihez folyamatosan tudnak csatlakozni a volt kollégák, mondta el Kis Dóra, HR igazgató.

Kis DóraKis Dóra, Process Solutions HR vezetője
A cég azért is tarja fontosnak a kapcsolattartás lehetőségét, mert a munkahelyen kialakult személyes kapcsolatok fenntartása a volt és jelenlegi kollégáknak egyaránt fontos. Évente tartanak kötetlen találkozót, amelyeken átlagosan 80-100 fő vesz részt, ahol a munkatársak feleleveníthetik az közös emlékeket.

Hatékonyabb és olcsóbb a visszatérő munkavállaló

Az alumni hálózatok a cégek számára komoly talent-poolt jelentenek, így toborzási szempontból kifejezetten hasznosak. A volt kollégák újraalkalmazása ráadásul a cégeknek olcsóbb is, mint egy teljes betanítási folyamat, ráadásul a visszatérő dolgozók az első időszakban 40%-kal hatékonyabbak, és általában tovább is maradnak, mint egy új munkavállaló. Több felmérés szerint, ha az amerikai Fortune 500-as cégek aktívan foglalkoznának az alumni hálózatból való toborzással, akkor évente átlagosan 12 millió dollárt tudnának megtakarítani.

Vörös Mónika ULink alumni - a kép jobb szélén Vörös Mónika (kékben) és Csíkné Kovács Klára
Vörös Mónika recruitment szempontból két lehetséges irányt is felvázolt, egyrészt az előbb említett módon, a tagokból újra kollégák lehetnek, akik más cégeknél szerzett tapasztalatok, piaci kitekintés után visszatérnek a céghez, vagy az általuk ajánlott, tehetséges jelöltekből lesznek új munkavállalók. Így külső toborzó-ajánlóként és nem egyszer mentorként is megjelennek a cégnél az alumni hálózat részesei.

A Process Solutionshöz az elmúlt évek során több mint tíz kollégát vettek fel az alumni közösségen keresztül. A program egyik célja éppen az, hogy érzékeltessék a távozó munkavállókkal, hogy az elválás nem kell, hogy végleges legyen, és a jövőben karrierjük során számíthatnak a cégnél épült emberi-, és szakmai kapcsolataikra. Kis Dóra hozzátette, hogy a valós közösségépítés és kapcsolati háló fejlesztése az egyénnek és cégnek egyaránt előnyös. Üzletfejlesztési szempontból jelentős ajánlatkérési növekedési szám kapcsolható az alumni rendezvényekhez. A PS-nél nem dedikált kolléga felel az alumni működéséért, hanem több szakterület összehangoltan dolgozik benne, az anyagi forrásokat pedig a cég biztosítja rá.

Az alumni tagok márkanagykövetek is egyben, hiszen ha egy volt dolgozó kiáll egy termék vagy szolgáltatás mellett, az komoly pluszt adhat a hitelességhez. Így a vállalat számára pozitív publicitást jelent.

Az Unilever HR vezetője elmondta, hogy tervezik a hálózat bővítését, vezetői szinten túl is, valamint a digitális csatornák szélesebb körű igénybevételét is a jövőben. A kezdeményezést a cég vezetősége is támogatja, van rá költségvetés és a HR a felelőse a programnak. Vörös Mónika kiemelte, hogy a munkáltatói márka építése szempontjából azért is fontos ez a tevékenység, mert hitelesíti a cég által képviselt értékeket, amely bizonyítéka, hogy milyen kapcsolatot ápol a volt dolgozókkal, ahol továbbra is érték a folyamatos fejlődés, tanulás. Mivel az ilyen strukturált alumni tevékenység ritka az Unilever országokban, így a többieknek is példaként szolgálnak.

Ha a fent leírt érvek nem lennének elégségesek a rendszer előnyeinek indoklására, akkor álljon itt még a Harvard Business School kutatása, amely 15 év amerikai befektetéseit vizsgálta meg és azt találta, hogy a befektetők szívesebben tettek pénzt olyan cégbe, amelyhez valamilyen hálózati kötődésük volt, és ezek a befektetések nagyjából 8%-kal jobban is teljesítettek.
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk