kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 11 éve

Stratégiai partner, képzésszervező és jó kommunikátor - ki a kiváló HR-es?

A magyar HR szakma kiválósága - ezzel a címmel írt ki pályázatot a HR Café. A Personal Hungary Emberierőforrás-menedzsment Szakkiállításon a pályázat zsűritagjai arról beszélgettek, hogy mi a díj célja, milyen témában várják a jelentkezéseket. A pályázat kapcsán szóba kerültek a HR-szakma jelenlegi kihívásai és a vállalati kultúrában betöltött szerepe is.

A beszélgetésben a pályázatokat elbíráló zsűri négy tagja vett részt: Szabó Szilvia a Tailor Marketing zöldmarketing és CSR-szakértője, Erős Ilona vezetésfejlesztő tanácsadó, Gyökér Irén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem oktatója, valamin Lipcsei András, a Dr. Pendl és Dr. Piswanger vezetői tanácsadó Kft. ügyvezetője.

A HR-es, mint stratéga

A zsűritagok a pályázat kapcsán arról mondtak véleményt, hogy vajon diktálja vagy követi a stratégiai változásokat a HR, egyáltalán fontos-e hogy a vállalatnál stratégiai partner legyen a HR?

Erős Ilona szerint a HR akkor lehet stratégiai partner, ha egyáltalán van stratégiája a cégnek. "A HR sokszor finomabb, nőiesebb irányt képvisel, hiszen a HR-vezetők általában nők, míg a felsővezetés kemény vonalát férfiak alkotják - aki erős önérvényesítő, az képes áttörni a falat, azaz, ha a HR meg van győződve arról, hogy ő ért ehhez és ezt képes kommunikálni is, akkor át tudja vinni az akaratát és ott lehet, mint stratégiai partner" - mondta a tréner.

Lipcsei András szerint a HR mindenképpen stratégiai funkció, legalábbis minden cégnek erre kellene törekednie. Vállalati kultúra kérdése, hogy a cégen belül hová kerül a HR, hol találja meg a helyét. "Gondoljunk csak bele: idejönnek nagy cégek, nekik először meg kell találniuk a megfelelő munkaerőt, megfelelő tudású, nyelvismerettel rendelkező szakembereket - ez alapján mi más lenne a HR, mint stratégiai partner?" - mondta az executive coachinggal is foglalkozó szakember. "A közelmúltban rendeztünk egy konferenciát, ahol HR-vezetők a saját, cégben folytatott tevékenységükről beszéltek. Az előadásokban egy közös pont mindenképpen volt: mindannyian azt mondták, hogy nincs sikeres HR, amennyiben a HR-vezető nem ismeri a cég tevékenységét, nem ért ahhoz az üzletághoz, melyben a cég tevékenykedik."

A HR és a képzés

A pályázat másik témája a képzés. Erős Ilona két irányt lát ebben: a hagyományosnak számító tréningek kezdenek kifulladni, annak ellenére, hogy tartalmilag jók. "A tréningeken nem csak technikákról kellene beszélni, hanem lelkileg kellene felkészíteni a vezetőket a kiszámíthatatlanságra. Erre alkalmasabb a coaching mint a tréning, hiszen a coaching személyes igényekre ad választ, nem előre elkészített sémákra" - mondta Erős Ilona. Szerinte felettébb fontos lenne, hogy ne csak a felső-, hanem a középvezetők is részesüljenek coacholásban. Mivel sok cég erre már nem akar áldozni, a megoldás abban keresendő, hogy HR-vezetőknek kellene magukat coachoknak kiképezni, egész biztos, hogy nyitottak lennének erre az új tudásra is. Aztán a középvezetők coacholása az ő kezükbe kerülhetne.

Gyökér Irén szerint a HR feladata lenne a kreativitást érvényre juttató megoldások felkutatása és a nemzetközi kompetenciák megerősítése - olyan szintre kell hozni az embereket, hogy nemzetközi karrierutat járhassanak be. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy hagyni kell elmenni a jó munkaerőt, helyette inkább ciklikus cserékben kellene gondolkozni a vállalatoknak - márpedig ehhez bátorság kell, hiszen ma a legtöbben a biztonságot keresik.

Szerinte a képzéseknek a csapatjátékra kellene koncentrálniuk: éppen ezért ő sokszor ad ki a tréningek során csoportos feladatokat. Úgy látja, hiába a rengeteg csapatépítő tréning, mindig ezek mennek a leggyengébben. "A csoportban való együttműködésnek egyéni és tekintélytisztelettel összefüggő gátja van, holott a folyamatos változásokra a válaszok csoportokon keresztül születnek meg" - mondta a szakember, aki szerint a változásokra a szervezetnek kell reagálni, ezt nem tudják ők a kezükbe adni kész válaszként.

Ha csapatban gyengébbek is vagyunk, a kreativitással mi magyarok jól állunk, hiszen rengeteg magyar világszabadalom születik. A képzésnek Lipcsei András szerint inkább arra kellene irányulnia, hogy mindezt az innovációt képesek legyünk a gyakorlatba átfordítani, hiszen valahogy ezekkel a magyar találmányokkal kapcsolatban végül mindig olyan híreket hallunk, hogy valaki más aratta le a babérokat, valaki másnak hozott a konyhára szép summát. "Az oktatásnak választ kell kitalálnia arra, hogy a zseniális ötleteket sikerüljön gyakorlatba átvinni."

Belső kommunikáció, jó közérzet és egy kis CSR

Szabó Szilvia szerint fontos jól láthatóvá tenni a HR munkáját. Ha tevékenységünket nem tudjuk vonzóvá tenni, megfelelően kommunikálni, akkor teljesen feleslegesen készülnek remek anyagok, tervek. A belső kommunikáció rendkívül fontos, fel kell ismerni, hogy mi az, ami befogadható a munkavállalók számára: például nem érdemes 20 oldalas tanulmányt küldeni nekik a HR tervezett lépéseiről, helyette egy jól eltalált infografika többet segíthet abban, hogy az emberekhez közelebb kerüljünk.

Lipcsei András szerint a légkör is nagyon fontos abban, hogy kreatív, hatékony munka szülessen: felzaklatott idegállapotban semmi nem jut az ember eszébe. "Ahhoz hogy egyénileg kreatívak legyünk, laza légkör kell, ahol el tudjuk engedni magunkat. Minden menedzser feladata a csapatának biztosítani olyan körülményeket, melyben előjönnek a jó gondolatok."

Egy felmérés szerint a céghez belépő munkavállalók 80 százaléka arra vágyik, hogy lássa, hogy a munkája milyen értéket teremt, mi az, amin változtat az ő tevékenysége. Ez még a fizetés mértékénél is fontosabb. Ahogy az is fontos szempont a munkavállalók számára, hogy legyen a cégnek felelősségvállalási programja, ahol plusz értékteremtő munkát végezhetnek. Ez annyit jelent, hogy a munkavállalók számára rendkívül fontos a vállalati kultúrával való azonosulási képesség - ha ez nincs meg, sem elégedett, sem energiáit maximálisan kihasználó munkavállalót nem kapunk. De hogyan lesz a társadalmi felelősségvállalás a szervezet része? Ebben óriási a HR szerepe - állapították meg a beszélgetés részvetői. Ha a CSR nem marketingfogás, hanem valós érzékenyítés, akkor a HR jól végezte a dolgát, megfelelően világította rá a figyelmet egy adott témára. 5-8 évvel ezelőtt a CSR-programok indulásakor a cégek egyszerűen pénzt adtak a civil szervezeteknek, a rászorulóknak, ma már sok helyen olyan programokat alkottak, melyek nem pénzt, hanem munkát adnak: kifestik az óvodát, felújítják az iskolaudvart. A HR teendője ezen programok mellett az atipikus foglalkoztatás népszerűbbé tétele is, hiszen elenyésző a táv- és részmunkaidős foglalkoztatás. Ehhez persze először azt a konzervatív szemléletet kellene ledönteni, mely szerint a munkavállaló csak akkor dolgozik, ha bent ül az irodában 8 órát.

Miért hasznos ez a pályázat?

Egy cég munkavállalói már a pályázat elkészítése közben sokat tanulhatnak, összehozza az embereket annak megírása - mondta Erős Ilona. Gyökér Irén szerint minden folyamat áttekintésének végén ki szokott derülni, hogy akár 20-25 százalékot lehet spórolni azon - erre is jó lehet a pályázat. Szabó Szilvia szerint elindít valamit a pályázat: menetközben előjönnek jó gondolatok, és a végén nem csak büszkélkedni lehet a díjjal, hanem előre lehet lépni. Lipcsei András a tanulást, információszerzést emelte ki, mint a pályázatok legfontosabb hozadékát. Egy ilyen pályázat remek tanulási alkalom, megmutathatja a HR, hogy mit tud, mire képes. Hiszen míg a legtöbb HR-es a munkatársai képzésével van elfoglalva, közben saját magára alig jut ideje.

A pályázatokat három kategóriában várják:

1. Mozgásban az üzlet - Egy olyan projekt bemutatása HR-es szemmel, amely a szervezet felépítésében, folyamatában vagy működésében jelentős változást hozott.
2. Új utak, új kompetenciák - A megváltozott külső vagy belső körülmények sok új képzési igényt hoztak létre. Ebben a kategóriában egy olyan képzési projekt beszámolóját várják, amelyben egy megváltozott igényre adott választ.
3. Felelős HR - Mi a szerepe a HR-nek a felelős működés kialakításában? Hogyan lehet bevonni a kollégákat? Egy saját projekt leírását várják ebben a kategóriában.

A pályázatok leadási határideje: 2013. november 29.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk