Megjelent: 6 éve
A szerzőről ▼

Távmunka és biztonság: erre figyeljenek a cégek

A koronavírus terjedésére egyre több cég home office-szal reagál. Nem elég azonban, ha laptopot adunk a munkavállalónak és hazaküldjük. Egy sor kérdést át kell gondolni. Mire figyeljen egy munkaadó informatikai szempontból, ha távmunkás működésre tervez átállni? Hogyan oldható meg mindez biztonságosan?

Azok a cégek vannak helyzeti előnyben, ahol eddig is volt távmunka vagy legalább részleges home office, mert ott nyilván alkalmas erre a rendszer, és megvan az infrastruktúra is a megvalósításra. Ahol azonban nincs, ott a Financial Times cikke szerint megindult a laptopok felvásárlása, például az Egyesült Királyságban, de Olaszországban is húszszorosára nőtt a kereslet az országos karantén elrendelése óta.

Ha a tárgyi ellátottság meg is van, akkor is ott van a biztonság kérdése. „Nem egyszerű ugyanis IT oldalról azt megoldani, hogy egyik napról a másikra egy cég személyi állományának nagy része otthonról dolgozzon, kiváltképp ha technikai és jogi oldalról sincs a társaság felkészülve egy ilyen lépésre. Különösen nagy problémát jelenthet az otthoni munkavégzés a szenzitív adatokat is kezelő, vagy komolyabb hardver- illetve szoftver környezettel dolgozó munkáltatók esetén, ahol különbséget kell tenni a jogosultság szintek között.” - mondja Béres Péter, a Sicontact Kft. informatikai vezetője.

A szakember szerint a következő lépéseket kell megtenni mindenképpen a távmunka informatikai biztonsága érdekében, a feltételek kialakításánál:

  • Megbízható eszközök biztosítása szükséges a munkavállalók részére. Ha saját eszközről szeretnék elérni a céges erőforrásokat, az vagy egyáltalán nem lesz engedélyezett, vagy szabályozni kell ezek használatát, pl.: csak aktív, friss adatbázissal bíró végpontvédelem legyen telepítve az adott gépre, nyílt Wi-Fi hálózatról nem engedélyezett eléréssel.
  • Amennyiben a munkavállaló számára a VPN kapcsolaton keresztül működő belső számítógép elérése nem biztosítható (pl.: távoli asztali kapcsolaton keresztül - RDP), tehát saját otthoni eszközéről szükséges munkát végeznie, a megfelelő szoftverek biztosítása elengedhetetlen. A legtöbb otthoni eszköz az alap irodai szoftverekkel általában rendelkezik, azonban speciális programok nem feltétlenül találhatóak meg a munkavállaló privát gépén.
  • Ezen felül megfelelő internetkapcsolat szükséges, ami sok helyen adott, bizonyos esetekben azonban - főleg vidéki munkavállalók esetén -, problémát okozhat.
  • Elvárás a megfelelő biztonsági szintű VPN kapcsolat (legalább SSL alapú), ami erős tanúsítvánnyal van kombinálva. Lehetőség szerint minden felhasználónak saját tanúsítvány, ha ez nem megoldható, akkor ideiglenes megoldásként egy közös certificate.
  • Javasolt csak olyan formában engedélyezni az erőforrásokhoz való hozzáférést, hogy a benti (céges) eszközükhöz férjenek hozzá a felhasználók, így a házirendeket már nem kell külön szabályozni, módosítani, hiszen a vállalati gépre az érvényesül. Ezek pl.: jogosultságok, fájl- és mappahozzáférések.
  • Többrétegű, átfogó végpontvédelmi-megoldás használata.
  • Kétfaktoros azonosítás alkalmazása erősen javasolt.
  • Megfelelő feladatkiosztó (nyilvántartó és szervező) program, applikáció vagy weboldal használata szükséges, hogy a személyes megbeszélések, valamint a korlátozott kapcsolattartás esetén se dolgozzanak a munkavállalók feleslegesen, illetve ne maradjon olyan feladat, amelyhez nem rendeltek felelőst.
  • Tiltani, de legalább erősen korlátozni kell a nyilvános/nem biztonságos wifi hálózatokról történő munkavégzést, illetve a nem biztonságos csatornákon keresztül történő adatátvitelt. A céges üzleti titkokat is tartalmazható dokumentumok digitális továbbítása biztonságos módon kell, hogy történjen.
  • A vállalati biztonsági mentésre vonatkozó gyakorlat felülvizsgálata és szükséges átalakítása
  • Az IT csapat/felelős közvetlen elérhetőségének megadása szükséges, hiszen az otthoni munkavégzés során megnövekedett számú technikai problémával szembesülnek a munkavállalók.

Valamint további lehetséges biztonsági intézkedések a munka során:

  • Időkorlátok megadása arra, hogy ki és mikor mihez férhet hozzá az adatokhoz/dokumentumokhoz,
  • Adatszivárgás elleni védelem DLP megoldás alap szintű funkcionalitással való bevezetése és használata,
  • Forgalommonitorozás (ki mekkora mennyiségű adatot tölt le-fel)
  • Kliens oldali szűrések,
  • Identity management,
  • Jogosultság kezelés,
  • Naplózás és az arra épített riasztások,
  • Dokumentációk felülvizsgálata és aktualizálása.

Számos a céges belső kommunikációt segítő vagy távmunkához alkalmas platformot üzemeltető cég döntött úgy, hogy időszakosan ingyenessé teszi megoldásainak egy részét, hogy megkönnyítse a vállalatoknak a munkavégzést a koronavírus-járvány idején. A lépésben nyilván van üzleti előretekintés is, hiszen ha a cégek kipróbálják ezt a működési módot, nem lehetetlen, hogy a jövőben is nyitottabban állnak majd hozzá.

A Cisco például már érzékeli, a home office-ban dolgozók számának exponenciális növekedését, egyre több cég mondja le személyes megbeszéléseit és térnek át online meetingekre. A vállalat adatai szerint a multinacionális cégeknek dolgozó kínai munkavállalók körében a Webex forgalom az elmúlt hetekben a 22-szeresére nőtt. Japánban, Dél-Koreában és Szingapúrban is négy- ötszörös növekedést tapasztaltak. A videókonferencia hívásokra fordított átlagos idő megduplázódott ezekben országokban. A Webex által kínált ingyenes szolgáltatásra regisztrálók száma az érintett országokban a korábbiakhoz képest meghétszereződött. A cég ezért az utóbbi ingyenesen elérhető szolgáltatások megoldásait bővítette mind a 44 országban, ahol működik. A konferenciaszolgáltatások kapacitását is megnövelte, valamint olyan cégeknek is ingyenes hozzáférést biztosít 90 napra, amelyek egyébként nem partnerei a vállalatnak.

A LogMeIn is ingyenessé tette távmunka szoftvereit egészségügyi és oktatási intézmények, kormányzati és önkormányzati szervek, nonprofit szervezetek, valamint korábbi LogMeIn-ügyfelek számára, szintén három hónapra. Ezek szintén videókonferenciák, virtuális megbeszélések és rendezvények megszervezésére biztosítanak lehetőséget, derül ki a cég közléséből.

Hasonlóról számolt be a Talk-A-Bot-t fejlesztő cég, amely határozatlan időre ingyenessé teszi a CHEQ nevű magyar vállalati szoftvert, amely lehetővé teszi, hogy akár többezer dolgozóval is valós időben lehessen kommunikálni chaten, írta a HR Blogon Vas Dóra. Az alkalmazás segíti és egyszerűsíti a belső kommunikációt. A kríziskommunikációs eszközt magyar telephellyel rendelkező cégek használhatják ingyenesen. A Blue Colibri App, a kékgalléros munkavállalók belső kommunikációjára szakosodott megoldás is arról adott tájékoztatást, hogy szintén hasonló időtávra ingyenessé tette megoldását, hogy segítse a vállalatokat a hiteles és valós idejű kríziskommunikációban, a platform alkalmas a munkával kapcsolatos dokumentációk megosztására is, így könnyítve a távmunkát.

Az otthonról dolgozó munkavállalók létszáma rövidesen megsokszorozódhat nem csak Magyarországon, hanem Európában is, így sok cég számára komoly tesztet és tapasztalatot is jelent egyszerre a jelenlegi vészhelyzet.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A hardverfejlesztőké lehet a jövő az AI-ban?

A mérnökinformatikusi területen jelentősen felértékelődhet azoknak a tudása, akik nemcsak szoftveres, hanem hardveres képzettséggel is rendelkeznek. Teljes cikk

"A megtartás ma adatból épül" - játékosan, mérhetően és valós idejű diagnózissal

A munkatársak megtartása és fejlesztése ma már nem feltétlenül a tréningnapokról szól, hanem sokkal inkább az adatokról. A játékosított... Teljes cikk

Sci-fi a valóságban: íme a robot, ami elvégzi helyettünk a házimunkát

Bemutatták NEO-t, a világ első fogyasztói humanoid robotját, amely 2026-tól elérhető az otthonokban. A mindössze 66 kilós, halk és tanulékony robot... Teljes cikk