Tréner választás HR-es szemmel
Általában a HR-esek feladata, hogy a külső beszállítók, trénerek, tanácsadó cégek közül kiválassza a legalkalmasabbat az adott program megvalósítására. De hogyan döntsük el, kivel érdemes dolgozni? Hogyan válasszuk ki a legjobbat? Gyakorló HR vezetőket kérdeztünk tapasztalataikról.
A British American Tobacco (BAT) Magyarországhoz, csakúgy, mint a legtöbb nagyvállalathoz, igen sok megkeresés érkezik, amelyekben trénercégek értékesítői kínálják szolgáltatásaikat. "Az ilyen cégektől általában kérünk egy bemutatkozó anyagot e-mailben, amelynek tartalmát átnézzük és adatbázisunk megfelelő helyére tesszük" - fogalmazott Tóth Tünde, a British American Tobacco Magyarország képzés-fejlesztésért felelős HR vezetője. Tóth Tünde:
- Legyen egy adatbázis, ahol a lehetséges beszállítók és a róluk lévő tapasztalatok vannak nyilvántartva
- Az akkreditáció előnyt jelent
- Short listesek demó tréningje segít a választásban is, a testre szabásban is
- Fontos, hogy az ajánlat testre szabott legyen
- Folyamatos minőségbiztosítás és, elégedettségmérés segíti a visszacsatolást A BAT Magyarország HR-esei inkább maguk keresnek meg cégeket az így kialakult adatbázis alapján, amikor már konkrét fejlesztési igény fogalmazódik meg a szervezetben. A céges adatbázisban ugyanis pontosan vezetik a lehetséges beszállító cégek adatait, a portfóliójával kapcsolatos információkat, illetve ha dolgoztak már vele, akkor a tapasztalatokat is. Egy ilyen jól karbantartott adatbázis nagyban segíti a HR-es munkáját - tudtuk meg Tóth Tündétől.
"Párkapcsolatot sem az interneten keresek, ugyanígy trénercéget sem. Fontos a személyes ajánlás. Sok HR-est ismerek, akiktől mindig meg lehet kérdezni, hogy kit ajánlanak egy-egy témára. Az a jó, ha a HR vezetőnek vannak olyan kollégái (cégen belül, vagy más szervezetekben) akikben megbízik, akiknek kikérheti a véleményét" - emeli ki Vass Anita, a GE Healthcare Technologies HR vezetője.
A megkérdezett szakértők egyetértenek abban, hogy a fejlesztő cég kiválasztásánál kulcsfontosságú a referencia és a személyes ajánlás. Vannak ugyan közismert nagy tréningcégek, ám a jól hangzó név, a márka önmagában még nem jelent garanciát. Karl Anikó, interim HR vezető egyenesen így fogalmazott: "Nincs olyan, hogy egy márkában megbízom, túl sokszor ütöttem meg a bokám. Nekem minőséget kell szállítani az üzlet felé, én nem hibázhatok."
Bárdos Andrea, a Bonafarm Zrt. szervezetfejlesztési vezetője is hasonlóan nyilatkozott, szerinte azok a tanácsadó cégek, amelyek saját maguk meghatározása szerint brand-ek is egyben, gyakran roppant silány szervezetfejlesztési elképzeléseket tesznek le az asztalra. "Még akkor is ez történik, ha már a sokadik cég megrendelőjeként találkozunk és minden egyes alkalommal visszajelezzük nekik, hogy ez kevés. Én a kivitelezőben, a mögötte rejlő személyes tudásban bízom inkább, nem a céglogóban" - fogalmazott. Bárdos Andrea:
- Tréningértékesítővel sohasem tárgyalok!
- Közhelyszerű sablon-panel-konzervekkel sohasem!
- Érdemes szakmai előszűrést végezni hosszabb telefonos interjúval.
- Fontos a legújabb módszerek kreatív kombinációja.
- A nagy tanácsadó cégek helyett biztonságosabb kisebbekkel, megbízhatóbakkal "rámfigyelőbbekkel" dolgoztatni. De vajon hogyan tudja a HR vezető megítélni ezt a mögöttes tudást? A megkérdezett HR vezetők egyrészt kiemelték annak fontosságát, hogy magával a képzést tartó trénerrel, tanácsadóval történjen egy, esetleg több személyes találkozó. Ezt nem helyettesítheti a sales-essel való beszélgetés, hiszen ő nem tudja, nem tudhatja a választ a mélyebb szakmai kérdésekre.
A személyes találkozó során célszerű olyan kérdéseket feltenni, amelyek korábbi projektekre vonatkoznak. "Konkrét projektekről beszéltetem a tanácsadót. Mi volt a hívó szó, a konkrét igény? Hogyan kezdtek neki a fejlesztésnek? Mi történt konkrétan? Hogyan mérték? Mélyülni kell vele, és ebben a beszéltetésben minden kiderül. A szóhasználatból is következtetek, hogy milyen dobozok vannak a fejében, milyen komplexen kezel egy helyzetet, voltak-e választási lehetőségei az elmúlt fejlesztések során, tud-e válogatni saját megoldásain belül, vagy csak egyet nyom mindenhol. Megkérdezem azt is, hogy volt-e olyan feladat, amire nemet mondtak vagy mondanának" - sorolja Karl Anikó azokat a kérdéseket, amelyeket érdemes jól tudnia a fejlesztő cég képviselőjének, annak érdekében, hogy valós képet nyerhessünk a kompetenciáiról. Karl Anikó:
- Bele kell menni a részletekbe egy konkrét, múltbeli projekt kapcsán!
- Legyenek fejlődési modellek, elméletek, tapasztalatok a fejében!
- Az adatok segítenek: önismereti órák száma, tréneri órák száma, referenciák száma
- Volt-e olyan, amire nemet mondtak?
- Fenntartható rendszert hozzon a fejlesztés, maradjon benn a tudás a cégnél! Vass Anita a diszkréció és a titoktartás szerepére is felhívja a figyelmet a szervezetfejlesztő kiválasztásánál. "Érdemes figyelni, hogy amikor a tanácsadót más ügyfeleknél megoldott problémákról kérdezzük, megemlíti-e, hogy konkrétan melyik cégről van szó. Ha elmondja nekem ezeket a kényes információkat, hogyan feltételezzem, hogy másnak nem beszél majd rólunk?!" - jegyezte meg. Vass Anita:
- Legyen körülöttünk HR-es ajánló kör
- Egyszerűbb programoknál megéri inkább belső trénerrel dolgozni
- Érdemes figyelni, hogy a tréner kiad-e más cégről belső infót
- Az én problémámra figyeljen a tréner, ne saját magáról beszéljen
- Ajánlatnál legyen részletes programleírás, főleg célokkal, várható hatásokkal A megkérdezett szakértők hangsúlyozták annak fontosságát, hogy a pályázó trénercégek kövessék a legfrissebb trendeket, és folyamatosan megújuljanak. "Az újszerűséget manapság a legfrissebb képzési módszerek kreatív kombinációja, a legújabb csoportmoderációs technikák, a különleges, egyedi kompetenciák fejlődését segítő módszerek alakíthatják ki bennünk" - mondja Bárdos Andrea, hozzátéve, itt is fontos az elméleti háttér, a begyakorlott alkalmazott technika, a valós és hiteles tudás. Nagyon fontos az is, hogy a partnercég legyen tisztában az aktuális gazdasági trendekkel, az adott iparág sajátosságaival.
A személyes beszélgetések mellett a leadott írásos anyagok is "beszédesek" a hozzáértő HR vezetők számára. A testreszabás kiemelten fontos. Ha az ajánlatban nem jelennek meg az ügyfél speciális problémáira adott megoldási javaslatok, hanem érződik rajta a konzerv jelleg, akkor érdemes más beszállítót választani. Ennek megítéléséhez persze kell a szakmai tapasztalat.
"Lényeges, bár nem kizárólagos, kiválasztási szempont az akkreditáció, hogy a programot el tudjuk számolni a szakképzési hozzájárulás terhére" - hoz be egy új szempontot Tóth Tünde. Általánosságban is elmondható, hogy a képzések finanszírozásával kapcsolatosan a HR vezetők nagyra értékelik a partnercégek proaktivitását, így például azt, amikor a fejlesztő cég pályázatokra, vagy egyéb forrásteremtési lehetőségekre hívja fel a figyelmüket.
Szertics Gergely
Corporate Values Kft.
- Legyen egy adatbázis, ahol a lehetséges beszállítók és a róluk lévő tapasztalatok vannak nyilvántartva
- Az akkreditáció előnyt jelent
- Short listesek demó tréningje segít a választásban is, a testre szabásban is
- Fontos, hogy az ajánlat testre szabott legyen
- Folyamatos minőségbiztosítás és, elégedettségmérés segíti a visszacsatolást
"Párkapcsolatot sem az interneten keresek, ugyanígy trénercéget sem. Fontos a személyes ajánlás. Sok HR-est ismerek, akiktől mindig meg lehet kérdezni, hogy kit ajánlanak egy-egy témára. Az a jó, ha a HR vezetőnek vannak olyan kollégái (cégen belül, vagy más szervezetekben) akikben megbízik, akiknek kikérheti a véleményét" - emeli ki Vass Anita, a GE Healthcare Technologies HR vezetője.
A megkérdezett szakértők egyetértenek abban, hogy a fejlesztő cég kiválasztásánál kulcsfontosságú a referencia és a személyes ajánlás. Vannak ugyan közismert nagy tréningcégek, ám a jól hangzó név, a márka önmagában még nem jelent garanciát. Karl Anikó, interim HR vezető egyenesen így fogalmazott: "Nincs olyan, hogy egy márkában megbízom, túl sokszor ütöttem meg a bokám. Nekem minőséget kell szállítani az üzlet felé, én nem hibázhatok."
Bárdos Andrea, a Bonafarm Zrt. szervezetfejlesztési vezetője is hasonlóan nyilatkozott, szerinte azok a tanácsadó cégek, amelyek saját maguk meghatározása szerint brand-ek is egyben, gyakran roppant silány szervezetfejlesztési elképzeléseket tesznek le az asztalra. "Még akkor is ez történik, ha már a sokadik cég megrendelőjeként találkozunk és minden egyes alkalommal visszajelezzük nekik, hogy ez kevés. Én a kivitelezőben, a mögötte rejlő személyes tudásban bízom inkább, nem a céglogóban" - fogalmazott.
- Tréningértékesítővel sohasem tárgyalok!
- Közhelyszerű sablon-panel-konzervekkel sohasem!
- Érdemes szakmai előszűrést végezni hosszabb telefonos interjúval.
- Fontos a legújabb módszerek kreatív kombinációja.
- A nagy tanácsadó cégek helyett biztonságosabb kisebbekkel, megbízhatóbakkal "rámfigyelőbbekkel" dolgoztatni.
A személyes találkozó során célszerű olyan kérdéseket feltenni, amelyek korábbi projektekre vonatkoznak. "Konkrét projektekről beszéltetem a tanácsadót. Mi volt a hívó szó, a konkrét igény? Hogyan kezdtek neki a fejlesztésnek? Mi történt konkrétan? Hogyan mérték? Mélyülni kell vele, és ebben a beszéltetésben minden kiderül. A szóhasználatból is következtetek, hogy milyen dobozok vannak a fejében, milyen komplexen kezel egy helyzetet, voltak-e választási lehetőségei az elmúlt fejlesztések során, tud-e válogatni saját megoldásain belül, vagy csak egyet nyom mindenhol. Megkérdezem azt is, hogy volt-e olyan feladat, amire nemet mondtak vagy mondanának" - sorolja Karl Anikó azokat a kérdéseket, amelyeket érdemes jól tudnia a fejlesztő cég képviselőjének, annak érdekében, hogy valós képet nyerhessünk a kompetenciáiról.
- Bele kell menni a részletekbe egy konkrét, múltbeli projekt kapcsán!
- Legyenek fejlődési modellek, elméletek, tapasztalatok a fejében!
- Az adatok segítenek: önismereti órák száma, tréneri órák száma, referenciák száma
- Volt-e olyan, amire nemet mondtak?
- Fenntartható rendszert hozzon a fejlesztés, maradjon benn a tudás a cégnél!
- Legyen körülöttünk HR-es ajánló kör
- Egyszerűbb programoknál megéri inkább belső trénerrel dolgozni
- Érdemes figyelni, hogy a tréner kiad-e más cégről belső infót
- Az én problémámra figyeljen a tréner, ne saját magáról beszéljen
- Ajánlatnál legyen részletes programleírás, főleg célokkal, várható hatásokkal
A személyes beszélgetések mellett a leadott írásos anyagok is "beszédesek" a hozzáértő HR vezetők számára. A testreszabás kiemelten fontos. Ha az ajánlatban nem jelennek meg az ügyfél speciális problémáira adott megoldási javaslatok, hanem érződik rajta a konzerv jelleg, akkor érdemes más beszállítót választani. Ennek megítéléséhez persze kell a szakmai tapasztalat.
"Lényeges, bár nem kizárólagos, kiválasztási szempont az akkreditáció, hogy a programot el tudjuk számolni a szakképzési hozzájárulás terhére" - hoz be egy új szempontot Tóth Tünde. Általánosságban is elmondható, hogy a képzések finanszírozásával kapcsolatosan a HR vezetők nagyra értékelik a partnercégek proaktivitását, így például azt, amikor a fejlesztő cég pályázatokra, vagy egyéb forrásteremtési lehetőségekre hívja fel a figyelmüket.
Szertics Gergely
Corporate Values Kft.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
Akár 150 millió forint ingyenpénz: nincs most ennél kedvezőbb képzési pályázat
Negyedik szakaszába lépett a GINOP plusz munkahelyi képzéseket támogató program, amelyben 15 milliárd forintra pályázhatnak a vállalkozások. A... Teljes cikk
Átadták a Szakképzési díjat: itt vannak a győztesek
Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Itt vannak az Év trénere díj nyertesei 5 hónapja
- A katari futball vébére is közvetített hostesseket - top 10-ben a Book4Hostess Kft. 7 hónapja
- Ezért fordulnak egyre többen vezetési tanácsadókhoz 8 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 9 hónapja
- Új piacra tört be a vezető HR szolgáltató - az ügyfélélmény magasabb szintjét kívánja elhozni a WHC 10 hónapja
- Nem törlik el, csak az irodai dolgozók részére nem kell biztosítani az üzemorvosi vizsgálatot 10 hónapja
- Értékesítési tanácsadó 12 hónapja
- Pénzügyi tanácsadó 12 hónapja
- Lezárult a Kelly, a Gi Group és a Grafton HR szolgáltatók összeolvadása Magyarországon 1 éve
- Mennyit keresnek a trénerek? Mennyibe kerül a tréning? - elemzés a tréneri napidíjakról 1 éve
- Kelet-Magyarországon erősít a Prohuman 1 éve