kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Változtak az adatvédelmi szabályok - erre kell figyelniük a munkáltatóknak

Január elsejével életbe lépett az új adatvédelmi törvény, amely a korábbi szabályozáshoz képest nem tartalmaz jelentős számú újdonságot, mégis vannak figyelemre méltó eltérések, amelyeket érdemes kiemelni, különösen azokat, amelyek a munkaközvetítőket, munkáltatókat, munkavállalókat érintik. Ezeket foglalja össze dr. Menyhárt Anna szakértő, a dr. Fodor T. Gábor és Partnerei munkatársa, a JAM blog cikkében.

images

images

Ez év januárjában - éppen húsz évvel elődje, a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény megalkotását követően - lépett hatályba az új adatvédelmi törvény. Az új jogszabály elnevezésében is különbözik a régitől: a 2011. évi CXII. tv. az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról címet viseli, és elősegíteni hivatott az - ugyancsak idén életbe lépő - Alaptörvény VI. cikkében foglalt alapjog érvényesülését, mely szerint mindenkinek joga van személyes adatai védelméhez, valamint a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez.

Összességében elmondható, hogy az új törvény a korábbihoz képest nem tartalmaz jelentős számú újdonságot ---– nagyobb részt követi a korábbi törvény rendszerét. Mégis vannak figyelemre méltó eltérések, melyeket érdemes kiemelni. Cikkünkben rövid áttekintést nyújtunk a legfontosabb változásokról, azok gyakorlati alkalmazásáról, különösen hangsúlyt helyezve a munkáltatókat és munkavállalókat potenciálisan érintő rendelkezésekre.


A legfontosabb változások öt pontban



1. Az egyik legjelentősebb változás, hogy a jogérvényesítést 2012-től kezdődően az adatvédelmi biztos helyett - eleget téve az Alaptörvény erre vonatkozó rendelkezésének - az ún. Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) szolgálja, független, autonóm államigazgatási szervként. Itt jegyezzük meg, hogy a részletesebb szabályozás mellett általánosságban szintén elmondható, hogy a törvény szigorúbb a korábbinál; erre utal többek közt, hogy a hatóság által alkalmazható szankciók köre bővült, jogkörei az adatvédelmi biztoséival összehasonlítva szélesebbek.

2. A legfőbb adatkezelési elv változatlanul a célhoz kötöttség elve, mely kiemelkedően fontos a gyakorlati alkalmazás szempontjából. Személyes adat kizárólag meghatározott célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében kezelhető, mégpedig csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig.

A célhoz kötöttség elvéből kiindulva - így például munkaközvetítés esetén ----– a cél megvalósulását követően (tehát amennyiben a munkavállaló kiközvetítése megtörtént), az adatkezelést meg kell szüntetni. Ez azt is jelenti, hogy a pályázók által rendelkezésre bocsátott önéletrajzokat meg kell semmisíteni, ahhoz pedig, hogy egy esetleges újabb ajánlat kapcsán, jövőbeni kapcsolatfelvétel céljából a munkaközvetítő raktározza az adatokat, egyrészt a pályázó előzetes hozzájárulása, másrészt az önéletrajz-adatbázis nyilvántartásba történő bejelentése szükséges. Hasonlóképpen: egy állásinterjú lezárultát követően a felvételt nem nyert jelentkező adatait meg kell semmisíteni - ellenkező, kifejezett hozzájárulása hiányában.

Részben fentieket erősítik meg az alábbi adatvédelmi biztosi állásfoglalás következtetései, melyek az álláshirdetésekkel, valamint a magán-munkaközvetítők tevékenységével kapcsolatban gyakorta felmerülő kérdések tekintetében adnak iránymutatást. (Ugyan az idézett állásfoglalás a korábbi adatvédelmi törvényre hivatkozik, az abban foglaltak változatlanul irányadók a témában.)

A felvételi eljárás lezárultával, annak eredményéről tájékoztatni kell az érintett munkavállalót, kérelmére az általa megküldött személyes adatait vissza kell juttatni a részére, azok kezelését pedig meg kell szüntetni. A fentiekből következik, hogy a jeligével, anonim módon feladott álláshirdetések eredményeképpen létrejövő adatkezelések, a jelentkező munkavállalók személyes adatok védelméhez való jogát korlátozzák, sértik. Az adatkezelésekről ugyanis az érintett nem kap tájékoztatást, így az az alkotmányos követelmény, miszerint az érintett a személyes adatainak kezelését nyomon követhesse, nem érvényesül, s mivel nem ismeri az adatkezelő személyét, nem képes érvényesíteni továbbá az Avtv. által az adatkezeléssel kapcsolatban biztosított egyéb jogait sem. (Ügyszám: 167/A/2006-3.)

3. Az adatkezelés továbbra is kétféle felhatalmazáson alapulhat ----– hozzájáruláson vagy jogszabály alapján (kötelező adatszolgáltatás). Újdonság azonban a törvényszövegbe illesztett vélelmek köre, melyek az adatkezelés jogalapjának meghatározásában némi zavart okoznak. Az új szabályok értelmében ugyanis, amennyiben az érintett hozzájárulásának beszerzése lehetetlen vagy aránytalan költséggel járna, és a személyes adat kezelése az adatkezelőre vonatkozó jogi kötelezettség teljesítése céljából szükséges, az érintett hozzájárulása hiányában is kezelhető a személyes adat.

Ugyanez áll arra az esetre is, ha az adatkezelés az adatkezelő vagy harmadik személy jogos érdekeinek érvényesítése céljából szükséges, feltéve, ha ezen érdek érvényesítése a személyes adatok védelméhez fűződő jog korlátozásával arányban áll. Ugyanezen logika mentén haladva - a vélelem másik oldala: amennyiben a személyes adat felvételéhez az érintett hozzájárulását már megadta, fenti indokok alapján további külön hozzájárulás nélkül, sőt: az érintett hozzájárulásának visszavonását követően is kezelhető az adat. Némiképp finomít a szövegen az az új rendelkezés, mely szerint kétség esetén azt kell vélelmezni, hogy az érintett a hozzájárulását nem adta meg.

A személyes adatok kezeléséhez történő hozzájárulást előzetes tájékoztatásnak kell megelőznie, az ezen kötelezettségre vonatkozó szabályozás a korábbinál részletesebb, így az érintettel az adatkezelés megkezdése előtt közölni kell, hogy az adatkezelés hozzájáruláson alapul vagy kötelező, egyúttal az adatok kezelésével kapcsolatos minden tényről meg kell adni számára a tájékoztatást (az adatkezelés célja, jogalapja, időtartama; az adatok megismerésére jogosultak köre, jogorvoslati lehetőségek, stb.)

4. Az adatvédelmi nyilvántartásra vonatkozó szabályok részletesebbek a korábbihoz képest. Az adatkezelést - csak úgy, mint eddig - be kell jelenteni, most már a hatóság nyilvántartásába, mely 8 napon belül intézkedik a nyilvántartás felől. A bejelentést megelőzően nem kezdhető meg adatkezelés. Országos hatósági-, munkaügyi- és bűnügyi adatállományok, pénzügyi szervezetek, közüzemi szolgáltatók és elektronikus hírközlési szolgáltatók új adatkezeléseit 40 napon belül veszi nyilvántartásba a hatóság.

Bizonyos adatokra vonatkozó adatkezeléseket nem kell bejelenteni. Utóbbi körbe tartozik az adatkezelés, amely az adatkezelővel például munkaviszonyban, ügyfélkapcsolatban álló személyek adataira vonatkozik. Így a munkavállalókra vonatkozó adatokat a munkaviszony ideje alatt nem kell bejelenteni, ugyanakkor a munkaviszonyhoz közvetlenül nem kapcsolódó adatokat tartalmazó adatbázis kezelése bejelentésre szorul. Természetesen mindezek mellett az állásra pályázók adatait tartalmazó adatbázisról a célhoz kötöttség körében írtakat sem szabad figyelmen kívül hagyni. Egyelőre nem egyértelmű, tisztázatlan fogalom az "adatkezelővel ügyfélkapcsolatban álló személyek" köre.

Az új törvény értelmében a bejelentés díjköteles, ám ennek mértékéről egyelőre nem áll rendelkezésre információ, csak annyi bizonyos, hogy a díjtételek miniszteri rendelettel kerülnek majd megállapításra. A 2012. január 1-jét megelőzően megkezdett, de az adatvédelmi nyilvántartásba ezt az időpontot megelőzően be nem jelentett adatkezelések esetében adatkezelés csak akkor folytatható, ha a nyilvántartásba vételt 2012. június 30-ig kérelmezik.

5. Az új törvény új terminológiákat vezet be, egyes fogalmak pontosítását is elvégzi. Gondolunk itt többek között az "érintett" fogalmára, mely a korábbi törvényben is szerepelt, mégsem létezett annak megfelelő meghatározás - annak ellenére, hogy a törvény e kifejezést sűrűn használta szövegében. Az immáron az értelmező rendelkezések közé illesztett fogalom a jelenlegi törvényben is központi szerepet tölt be.

dr. Menyhárt Anna
Jamjam.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni

A legtöbb vállalkozásnál a dolgozók főként munkaviszonyban állnak. Kérdésként merül fel, hogy bizonyos munkavégzésre irányuló tevékenységeket... Teljes cikk

Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?

Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk

Temetési segély

Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk