25 pont a HR stratégiai funkcióvá válásához (I.)
"Az üzlet játék, s mint minden játékban, az a csapat nyer, amelyik a legjobb emberekkel áll ki, és rá tudja venni őket a tökéletes összjátékra" - hangzott el Dr. John Sullivan október 11-i IIR Konferencián tartott előadásán. 25 pont a "HR Guru"-tól a piacvezető globális vállalatok gyakorlatából.
"A világszínvonalú folyamatokat világszínvonalú emberek alakítják ki", azaz napjaink HR-szakembereinek igazodnia kell az új, innovációs kihívásokhoz. Az új kihívás pedig egyértelmű: megtanulni versenyképesen, marketingszemlélettel gondolkodni. Ezek alapján az alábbiakban összefoglaltuk a Dr. John Sullivan által ismertetett 25 stratégiai pontot, amely a HR stratégiai funkcióvá válásához elengedhetetlenül szükséges.
1. A HR-nek vállalnia kell a felelősségre-vonhatóságot
Az elavult vállalati gyakorlathoz képest -ahol a HR csak részben vagy egyáltalán nem felelősségre vonható a vállalati eredményekért- újítani kell: "A HR-nek a 'hajóskapitány' szerephez hasonlóan vállalnia kell a felelősséget az üzleti eredmények és képességek munkaerő-irányítási programokon
2. "A HR-szakértők váljanak üzleti szakemberekké!"
A HR-szakembereknek meg kell tanulniuk a cégvezetőség fejével gondolkodni. Ha kedvezőtlen vállalati eredményeket produkál egy adott részleg, akkor az adott munkaerő-hatékonysági kérdéseket képesnek kell lenni a rendelkezésre álló HR-eszközökkel gyorsan és hatékonyan kezelni.
Az üzleti gondolkodás során fókuszpontként meg kell tudnunk határozni azt is, hogy melyik munkakör van legnagyobb hatással az üzletmenetre, hogy mi az esetleges alacsony innováció és termelékenység oka, hogy mely munkaerő-irányítási eszközök növelik a vevőelégedettséget vagy a termékminőséget. Ezen felül a világszínvonalú cégeknél már arra is kiemelten ügyel a HR osztály, hogy "Képesek-e a rendelkezésre álló HR-mérőszámok előre jelezni bármely üzleti egység várható termelékenység-csökkenését és ha igen, azt hogyan, milyen eszközökkel lehetne befolyásolni?".
3. A HR-részlegnek a menedzserekkel közösen rangsorolnia kell tudni
Üzletáganként és a növekedési hányadtól függően a HR-részlegnek rangsorolnia kell az üzleti egységeket, munkaköröket. A meghatározott modell alapján a menedzserek segítségével közösen kell definiálni az egyes növekedési arányokat és a szükséges készségek csoportját. Ennél a pontnál tudnunk kell maghatározni, hogy "Mely üzleti egységek és menedzserek igénylik a legtöbb/legkevesebb HR-szolgáltatást? Mely üzleti egységekben van szükség kreatív emberekre? Mely üzleti egységekben kell, illetve hol szükséges a személyzeti költségeket csökkenteni?". Mindezt az üzletági-, és csoportdefiníciók alapján kell tudnunk differenciálni, rangsorolni.
4. A HR-funkciókat más üzleti folyamatok innovációjának adaptációja nyomán kell tudni ellátni
"A HR olyan, mint az üzlet, nem hagyományos HR-modell szerint működik, inkább más üzleti folyamatok innovációit adaptálja." Ide sorolhatjuk a munkerő-toborzás során alkalmazott ellátólánc-menedzsment modelljét, vagy példának okáért a munkaerő-megtartás érdekében bevezetésre kerülő CRM modellt. A lényeg az üzleti fogások koplex adaptációjára való törekvés.
5. HR-döntések mérőszámok alapján
Tapasztalatok szerint még mindig sok olyan cég van, ahol a humánerőforrás-bázis adatait nem 100%-osan számszerűsítik. Pedig a mérőszámok elengedhetetlenül szükségesek annak definiálására, hogy "mi az ami működik és mi az ami nem" azon felül, hogy állandó elvárást támaszt a munkaerővel szemben. A mérőszámok a "minden nap szárnyald túl a tegnapot" érzetét keltik az esetlegesen sikeres vagy éppen sikertelen HR-programok nyilvánvaló megállapításának lehetőségén túl.
Dr. John Sullivan beszámolójában elmesélt egy érdekes esetet is ennek kiemelt fontosságára. Egy tanácsadó cég egy teszt elvégzése céljából álcázott munkakeresőként több mint száz életrajzot küldött ki egészségügyi munkaadóknak. A meghirdetett állásoknak teljes mértékben megfelelő, illetve azt túlteljesítő álláspályázatok beadása után a munkaadók csupán 12 %-át hívták be a jelentkezőknek tényleges állásinterjúra. A meghirdetett pozíciók nem voltak tényleges mérőszámok alapján behatárolva és definiálva ami lehetetlenné tette a hatékony álláspályáztatás folyamatát is.
6. A HR mérjen mindent pénzben és a bevételre gyakorolt hatásban is
A globális nagyvállalatoknál már bevált gyakorlat, hogy a problémákat, lehetőségeket és mérőszámokat azonnal pénzben is számszerűsítik. Ez azért fontos, mert így a menedzserek számára is könnyebben megismerhető az egyes vállalati lépések bevételre gyakorolt hatása. Így folyamatosan számszerűsítik a munkaerőmozgás és a betöltetlen állások költségét, mint ahogyan "a rossz menedzser pénzben kifejezett hatását" is.
7. A legjobb gyakorlatok gyors megosztása
Szintén világszínvonalú HR-gyakorlatnak számít, hogy a HR a legjobb gyakorlatok, problémák, lehetőségek feltárásra törekszik oly módon, hogy külön rendszert fejleszt ki az információ üzleti egységek közötti áramlásához szükséges idő mérésére és folyamatosan törekszik annak optimalizálására.
8. A versenyképes HR a jövőbe tekint
A HR akkor igazán versenyképes, ha előre tervez, a munkaerő-tervezés és előrejelzés révén a jövőre összpontosít. Ennek fontossága abban áll, hogy a multinacionális cégeknél már megszokott gyakorlatként a HR-esnek tudnia kell előre figyelmeztetnie és értesítenie a menedzsereket egy várható eseményről (pl. jövőbeni várható bérfeszültség okozta sztrájkveszély eshetőségéről), illetve tudnia kell számos alternatívával is előállni a prognosztizált események HR-szempontú kezelésére.
9. A HR mindent globalizál
"A cégközpontú megközelítés helyett a HR meghatározza és a legjobb megközelítést alkalmazza, hogy a tehetséges munkavállalókat szerte a világban megtalálja, kitanítsa, motiválja és megtartsa." De akár ugyan ennyire lehet globalizált a korábban említett üzleti információáramlás a cég egyes nemzeti részlegei között is, azaz törekedni kell a globalizált tudástranszfer biztosítására a nagyobb hatékonyság érdekében.
10. A stratégiai HR nagymértékben fókuszál a menedzserek és a vezetők fejlődését
A világszínvonalú versenyképesség ma már megköveteli, hogy a HR-es külön HR-rendszereket dolgozzon ki a munkaköri rotációra, a menedzserek fejlődési lehetőségeként a távlati, elérhető célok kialakítására szintúgy, mint a rövid távú személyes fejlődési lehetőségek kidolgozására. Mindezen felül HR-szakemberként meg kell tanulnunk reálisan mérni és jutalmazni azokat a menedzsereket, akik valóban elősegítik a beosztott alkalmazottak közül a tehetségeket és kiválóságokat, hiszen "Az innováció mozgatórugói maguk az emberek".
Tovább a többi ponthoz >>
Garai Katalin
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia? 3 hónapja
- Mi a különbség az osztrák és a magyar cégek HR struktúrái között? 4 hónapja
- Kell-e nekünk a DEI? 5 hónapja
- Top 5 munkát érintő trend 2025-ből 5 hónapja
- Trump: A sokszínűségi kormánytisztviselőket kötelező szabadságra küldték, szerda estére az irodáikat is be kell zárni 5 hónapja
- Megszünteti sokszínűséget és méltányosságot elősegítő programjait a Meta 6 hónapja
- Találd meg a hozzád illő feladatot - Erős Zita, a KPMG Hungária HR igazgatója 6 hónapja
- A hiányzó tudást a munkahelyen kell biztosítani - így látta az elmúlt évet Szüle Mária, a BMW debreceni gyárának HR menedzsment vezetője 6 hónapja
- Fókuszban a hatékonyság növelése és a Z generáció - így látta az évet Kiss Zsuzsanna, a Marriott 4 budapesti szállodájáért felelős HR igazgatója 6 hónapja
- Nem a vezérigazgatóra kell bízni az AI-stratégia irányítását 7 hónapja
- Mitől lesz valóban befogadó munkahely egy munkahely? - a Tesco megmutatja 7 hónapja