10 ok, amiért utálják a cégnél a HR-est
Az amerikai Forbes magazinba írt erről cikket egy tapasztalt HR-vezető. Liz Ryan a dolgozók szempontjából közelít. Nézzük, mi a bajuk az amerikai alkalmazottaknak a személyzeti osztály munkatársaival.
A szerző kiemeli: 32 éve dolgozik HR területen. Több amerikai (Fortune 500) nagyvállalat személyzeti osztályát irányította, most a Human Workplace nevű kezdeményezés vezetője és alapítója.
Csak ne legyen munkaügyi per!
Liz Ryan szerint ennek az érzetnek a kialakulásában a cégvezetés is szerepet játszik. Az Egyesült Államokban számos munkaadónál a HR célja, hogy minimális legyen a munkaügyi perek száma. Azaz minél kisebb támadási felületet adjon a cég a munkavállalónak. Legyenek rendben a munkaszerződések, a jelenléti ívek, a bérpapírok, a fegyelmi eljárások, legyenek megalapozottak a felmondások. A szerző megjegyzi: a perelési veszélyelhárítás nem tartozik az igazán inspiráló célkitűzések közé.
Ő ezzel szemben azt kapta filozófiaként felettesétől: „A HR célja, hogy nagyszerű munkahelyet alakítson ki az itt dolgozók számára és meggyőződni arról, hogy semmi hülyeséget nem csinálunk.” Ettől függetlenül elismeri, hogy sok munkavállaló utálja a HR-t és a HR-eseket vélt vagy való sérelmek miatt. Liz Ryan tíz okot említett, ami gyakran visszatérő elem a szervezetekben.
"Nem ért az üzlethez", "a cégvezetés oldalán áll"...
1. A HR-es minden kommunikációban a munkaadó oldalán áll, nem a munkavállaló érdekét és igényét nézi.
2. A HR-es minden apró szabályszegésért „elő akarja venni” a dolgozókat
3. A HR-eseket a munkavállaók akkor sem tekintik bizalomra méltónak, amikor azt kérdezik, hogy mi a helyzet, van-e valamilyen probléma.
4. A HR-esek hallgatnak, amikor a pozícióra emberileg és szakmailag alkalmatlan vezetőt neveznek ki.
5. A HR-esek gyakran „tudják a HR-t”, de nem ismerik az üzletet, azaz a cég fő tevékenységét, amiből a bevétel származik.
6. A HR-esek gyakran céges szabályzatokat szajkóznak, ahelyett, hogy aktívan beszállnának a munkavállalók problémáinak megoldásába.
7. A HR-eseket inkább politikusoknak látják, akiket jobban érdekel a cégen belüli karrierjük, mint a dolgozók jólléte.
8. A HR-esek többet beszélnek szabályzatokról, juttatásokról, különféle technikai történésekről, mint a munkahelyi lét humán vetületéről. Például bizalomról, félelmekről, konfiktusokról, céges kultúráról.
9. A HR-esek arra koncentrálnak, hogy minden folyamat rendben menjen, kivételek nélkül. Bajban vannak, ha ide nem illő kérdéseket hoznak fel a kollégák: például szabadság kérése, a fizetési sávok módosítása.
10.A HR-est gyakran a céges kultúra gyilkosaként látják és nem a kultúra fő képviselőjeként.
Mit tehet a HR-es azért, hogy a saját szervezetben ne ilyen kép alakuljon ki róla?
Liz Ryan mindenekelőtt azt tanácsolja, mindenki tegyen tükröt maga és a szervezet elé. Nem célravezető csak a bérköltségre figyelni és a munkavállalói „ügyeket” minimális szinten tartani. Helyette inkább bátor célokat kell kitűzni, ehhez nagyszerű embereket felvenni, hagyni őket dolgozni. A félelem helyett a bizalom légkörét kell kiépíteni. A szerző szerint ennek megváltoztatásában megvan a munkavállalók szerepe is. Nem csak akkor kell a HR-eshez fordulni, amikor baj van, hanem akkor is, amikor jól megy az üzlet. Ha a felek jobban megismerik egymás, könnyebb az előítéleteket lebontani.
És persze – ezt már mi tesszük hozzá – mit sem ér minden részről a pozitív hozzáállás, ha nincs mögötte üzleti oldalról felsővezetői támogatás. Ezt sok helyen megfelelő hozzáállással, érvekkel és érdekérvényesítéssel lehet elérni.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
HR Spirit – www.hrspirit.hu Kiadó: Monster Magyarország Kft. 1132 Budapest, Váci út 18.Ügyvezető: Zétényi AnnaFőszerkesztő: Karácsony... Teljes cikk
Kedv, bátorság, lélek, energia, spiritusz. Többek között ezt jelenti a „spirit” szó. Úgy gondoltuk, hogy ez a szó érzékelteti leginkább,... Teljes cikk
Sorozatunkban a személyügyben kereshető összegeket vesszük nagyító alá különféle statisztikák segítségével. Kezdjük a HR vezetői pozícióval.... Teljes cikk
- Hogyan találhatják meg és tarthatják meg a legjobb dolgozókat a cégek? 1 éve
- Logisztika, beszerzés - mutatjuk, hogy alakulnak a fizetések és a nemek közötti bérszakadék 2 éve
- Melyek a legnagyobb vezetési tanácsadó cégek? 2 éve
- Ha hirtelen távozik az ügyvezető: ekkor lép be az interim CEO 2 éve
- Van-e igazi HR-menedzsment Magyarországon? 2 éve
- Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"? 2 éve
- A nyolc leggyakoribb vezetői hiba: a kengurutól a kibicig 3 éve
- Magyar Posta: Mégsem lesz csoportos leépítés 3 éve
- Egyre fontosabb a profi dokumentum menedzsment: trendek a jövő irodájában 3 éve
- Így működjünk válság idején: avagy mit jelent a krízisreziliencia? 3 éve
- Változáskezelés apró lépésekkel: mi is az a mikrováltozás-menedzsment? 3 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?