10 ok, amiért utálják a cégnél a HR-est
Az amerikai Forbes magazinba írt erről cikket egy tapasztalt HR-vezető. Liz Ryan a dolgozók szempontjából közelít. Nézzük, mi a bajuk az amerikai alkalmazottaknak a személyzeti osztály munkatársaival.
A szerző kiemeli: 32 éve dolgozik HR területen. Több amerikai (Fortune 500) nagyvállalat személyzeti osztályát irányította, most a Human Workplace nevű kezdeményezés vezetője és alapítója.
Csak ne legyen munkaügyi per!
Liz Ryan szerint ennek az érzetnek a kialakulásában a cégvezetés is szerepet játszik. Az Egyesült Államokban számos munkaadónál a HR célja, hogy minimális legyen a munkaügyi perek száma. Azaz minél kisebb támadási felületet adjon a cég a munkavállalónak. Legyenek rendben a munkaszerződések, a jelenléti ívek, a bérpapírok, a fegyelmi eljárások, legyenek megalapozottak a felmondások. A szerző megjegyzi: a perelési veszélyelhárítás nem tartozik az igazán inspiráló célkitűzések közé.
Ő ezzel szemben azt kapta filozófiaként felettesétől: „A HR célja, hogy nagyszerű munkahelyet alakítson ki az itt dolgozók számára és meggyőződni arról, hogy semmi hülyeséget nem csinálunk.” Ettől függetlenül elismeri, hogy sok munkavállaló utálja a HR-t és a HR-eseket vélt vagy való sérelmek miatt. Liz Ryan tíz okot említett, ami gyakran visszatérő elem a szervezetekben.
"Nem ért az üzlethez", "a cégvezetés oldalán áll"...
1. A HR-es minden kommunikációban a munkaadó oldalán áll, nem a munkavállaló érdekét és igényét nézi.
2. A HR-es minden apró szabályszegésért „elő akarja venni” a dolgozókat
3. A HR-eseket a munkavállaók akkor sem tekintik bizalomra méltónak, amikor azt kérdezik, hogy mi a helyzet, van-e valamilyen probléma.
4. A HR-esek hallgatnak, amikor a pozícióra emberileg és szakmailag alkalmatlan vezetőt neveznek ki.
5. A HR-esek gyakran „tudják a HR-t”, de nem ismerik az üzletet, azaz a cég fő tevékenységét, amiből a bevétel származik.
6. A HR-esek gyakran céges szabályzatokat szajkóznak, ahelyett, hogy aktívan beszállnának a munkavállalók problémáinak megoldásába.
7. A HR-eseket inkább politikusoknak látják, akiket jobban érdekel a cégen belüli karrierjük, mint a dolgozók jólléte.
8. A HR-esek többet beszélnek szabályzatokról, juttatásokról, különféle technikai történésekről, mint a munkahelyi lét humán vetületéről. Például bizalomról, félelmekről, konfiktusokról, céges kultúráról.
9. A HR-esek arra koncentrálnak, hogy minden folyamat rendben menjen, kivételek nélkül. Bajban vannak, ha ide nem illő kérdéseket hoznak fel a kollégák: például szabadság kérése, a fizetési sávok módosítása.
10.A HR-est gyakran a céges kultúra gyilkosaként látják és nem a kultúra fő képviselőjeként.
Mit tehet a HR-es azért, hogy a saját szervezetben ne ilyen kép alakuljon ki róla?
Liz Ryan mindenekelőtt azt tanácsolja, mindenki tegyen tükröt maga és a szervezet elé. Nem célravezető csak a bérköltségre figyelni és a munkavállalói „ügyeket” minimális szinten tartani. Helyette inkább bátor célokat kell kitűzni, ehhez nagyszerű embereket felvenni, hagyni őket dolgozni. A félelem helyett a bizalom légkörét kell kiépíteni. A szerző szerint ennek megváltoztatásában megvan a munkavállalók szerepe is. Nem csak akkor kell a HR-eshez fordulni, amikor baj van, hanem akkor is, amikor jól megy az üzlet. Ha a felek jobban megismerik egymás, könnyebb az előítéleteket lebontani.
És persze – ezt már mi tesszük hozzá – mit sem ér minden részről a pozitív hozzáállás, ha nincs mögötte üzleti oldalról felsővezetői támogatás. Ezt sok helyen megfelelő hozzáállással, érvekkel és érdekérvényesítéssel lehet elérni.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
HR Spirit – www.hrspirit.hu Kiadó: Monster Magyarország Kft. 1132 Budapest, Váci út 18.Ügyvezető: Zétényi AnnaFőszerkesztő: Karácsony... Teljes cikk
Kedv, bátorság, lélek, energia, spiritusz. Többek között ezt jelenti a „spirit” szó. Úgy gondoltuk, hogy ez a szó érzékelteti leginkább,... Teljes cikk
Sorozatunkban a személyügyben kereshető összegeket vesszük nagyító alá különféle statisztikák segítségével. Kezdjük a HR vezetői pozícióval.... Teljes cikk
- Van-e igazi HR-menedzsment Magyarországon? 8 hónapja
- Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"? 9 hónapja
- A nyolc leggyakoribb vezetői hiba: a kengurutól a kibicig 12 hónapja
- Magyar Posta: Mégsem lesz csoportos leépítés 1 éve
- Egyre fontosabb a profi dokumentum menedzsment: trendek a jövő irodájában 1 éve
- Így működjünk válság idején: avagy mit jelent a krízisreziliencia? 2 éve
- Változáskezelés apró lépésekkel: mi is az a mikrováltozás-menedzsment? 2 éve
- A 6 legnagyobb hiba a változásmenedzsmentben 2 éve
- Ennyit keres a milliárdos Jászai Gellért és Mészáros Lőrinc cégvezetői 2 éve
- Milyen interimnek lenni? 2 éve
- Menedzsment állások Egerben és környékén 2 éve