Eltűnnek az olvasók, jönnek az elbocsátások – a Google AI-ja munkahelyek ezreit veszélyezteti
A Google mesterséges intelligencián alapuló új keresési funkciói alapjaiban forgatják fel a digitális médiapiacot – és már most munkahelyek százait sodorják veszélybe. A keresőóriás AI-vezérelt találati listái radikálisan csökkentik a híroldalak látogatottságát, ezzel ellehetetlenítve hirdetési bevételeiket. Az olyan nagy amerikai médiumok, mint a HuffPost, a Business Insider vagy a Washington Post már kénytelenek voltak szerkesztőségi leépítésekhez folyamodni a forgalom zuhanása miatt. A szakértők szerint a trend visszafordíthatatlan: az AI-alapú válaszok háttérbe szorítják az újságírást, a chatbotok kora pedig tömeges elbocsátásokat hozhat a tartalomiparban - mutat rá az Economx cikke.

Az amerikai médiumoknak ez már nem a jövő, hanem a jelen valósága: a Similarweb digitális piaci adatelemző cég szerint a HuffPost asztali és mobil webhelyeire érkező organikus keresésből származó forgalom az elmúlt három évben valamivel több mint a felére esett vissza, a Washington Post esetében pedig majdnem ugyanennyivel. A Business Insiderre érkező organikus keresési forgalom 55 százalékkal csökkent 2022 áprilisa és 2025 áprilisa között. Májusban ennek következtében mintegy 21 százalékkal csökkentették a szerkesztőség létszámát - írja az Ecomomx.
A Google 2024 májusában vezette be (Magyarországon idén májusban élesítették) a mesterséges intelligencián alapuló áttekintéseket. Az AI Overviews (magyarul AI-alapú áttekintés) egy olyan új funkció, amely a keresési eredmények legtetején jelenik meg, mesterséges intelligencia segítségével foglalja össze a keresés témájával kapcsolatos legfontosabb információkat.
A következmények drasztikusak: számos elemzés kimutatta, hogy a mesterséges intelligencia általi áttekintés 30 és 70 százalék közötti mértékben csökkenti a Google által a webhelyekre küldött forgalom mennyiségét, az úgynevezett „átkattintási arányt”, attól függően, hogy mit keresnek az emberek.
Az elemzések arra is rámutattak, hogy a Google-keresések mintegy 60 százaléka ma már „nulla kattintású”, azaz a felhasználó egyetlen linkre sem kattint.
Idén májusban pedig újabb újdonságot élesített a Google: megjelent a mesterséges intelligencia mód (AI Mode) a fenti gombok között, amely az AI alapú áttekintéssel ellentétben teljesen lecseréli a hagyományos keresési eredményeket. Ehelyett egy ChatGPT-hez hasonló chatbot gyakorlatilag egy miniatűr cikket hoz létre, hogy megválaszolja a kérdésünket.
Sokak szerint ideje felkészítenünk magunkat a gépi web (machine web) eljövetelére, ahol a weboldalakat a mesterséges intelligencia, és nem az emberek számára készítik, a chatbotok által felolvasott összefoglalók lesznek az információfogyasztás elsődleges módjai.
Matthew Prince, a Cloudflare vezérigazgatója azonban egy komoly problémát lát ezzel kapcsolatban, miszerint
„a robotok nem kattintanak a hirdetésekre”, így kérdés hogyan kapják meg a fizetésüket az alkotók.
Néhány médiavállalat már jelenlegi helyzetben is ambivalens viszonyban van a mesterséges intelligencia cégekkel: jogi csatározások is zajlanak, miközben licencszerződéseket is kötnek egymással.
Nagyon leegyszerűsítve a web egy ki nem mondott megállapodáson alapszik: a Google és a hozzá hasonló keresőmotorok ingyen beszippantják a különböző oldalak tartalmait, cserébe oda terelik az embereket, akik ott vásárolnak és reklámokat néznek. A weboldalak - köztük a média - így tartják fenn magukat hosszú távon. A Google aprónak tűnő változtatása beláthatatlan következményekkel járhat.
Egyes szakértők szerint a minőségi információk egyre ritkábbak lesznek az interneten, és sokan elveszíthetik a munkájukat.
Economx
Egyre több vezető bánja meg, hogy az AI miatt küldött el dolgozókat
- olvassa el korábbi cikkünk!
kép: freepik
- 2025.09.25recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Bogdán Szilviát, a NEXON HR-igazgatóját, választotta a Magyarországi Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) HR-bizottsági elnökének. Teljes cikk
Miközben a kormány költségcsökkentésre kötelezi az állami cégeket, a Magyar Posta egyik nyereséges informatikai leányvállalata, az MPSoft is... Teljes cikk
Kapu Tibor minden egyes percnyi munkája egymillió forintot ér, hiszen csak a legmagasabb szintű, szigorúan válogatott tudományos kísérletek kaphattak... Teljes cikk
- Még a felmondásokat sem kapják meg az elbocsátott dolgozók a Heves vármegyében működő multicégtől 4 napja
- Az összes dolgozóját kirúgta a Heves vármegyében működő multicég, akik a bérüket sem kapták meg 1 hete
- Brüsszel tönkretette, a kormány megmenti? Milliárdos támogatás a Dunaferr-dolgozóknak 2 hete
- Ábécésorrendben, egyesével mondtak fel a Vasmű 1700 dolgozójának 2 hete
- Elkezdte a csoportos létszámleépítést a Dunaferr utódcége 2 hete
- Mutatjuk, hol vesznek fel és hol építenek le - friss adatok a magyar munkaerőpiacról 3 hete
- Ennyi dolgozót épített le egy év alatt a 15 legnagyobb magyarországi gyár 3 hete
- Nagy a baj a győri Audinál - elindult a csendes leépítés? 4 hete
- Milliárdos nyaralóból megszorítás: 60 főt küld el az MNB 1 hónapja
- Varga Mihály is megszólalt az MNB-s elbocsátások kapcsán 2 hónapja
- Több mint 250 munkavállalójától válik meg az MNB 2 hónapja