kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Mivégre vannak a többkörös állásinterjúk?

Olvasói kérdezték Job Angel nevű bloggerünket, miért bosszantják a munkaadók többkörös interjúkkal az álláskeresőket.

images

images

A többkörös interjúztatásnak sokféle szerepe, valós indoka lehet, de a szándékos bosszantás éppen nincs benne. Nem egyszerű a kiválasztás a munkáltatói oldalról sem. Könnyebb volna egy körben kitalálni, ki a legjobb, mint elődöntőt, középdöntőt, döntőt rendezni. A szerző rekordja egy hét körös interjúzás, ami alapján is úgy gondolja, van értelme türelemmel végigcsinálni egy ilyen folyamatot. Arra biztat mindenkit, hogy legyen türelemmel, csinálja végig.

Általában minél magasabb a pozíció és nagyobb a cég, annál több körrel lehet számolni. Nagyobb az álláskeresői érdeklődés, de annál kevesebb a megfelelő jelölt, és abból a néhány jelöltből is a legjobbat akarják a munkáltatók. Ráadásul a legjobbak tulajdonsága, hogy nem könnyen váltanak állást, nem egyszerű őket meggyőzni arról sem, hogy miért kellene elfogadni az állást. Nagy cégnél biztosra is kell menni, mert amíg egy kisvállalkozó gond nélkül cserélgeti gyakran alkalmazottait (rossz esetben büszke is rá), addig egy nagyvállalatnál a fluktuáció nem megengedhető. Rossz hírét kelti a cégnek, akadályozza a működést, ha folyton új embert kell betanítani, és folyton arra kell figyelni, hogy az új ember jól működjön.

Az állásinterjúk szervezésére több séma is van, ezeket mindig az adott szervezet HR-szabályai alapján alkalmazzák. Szokás a sémákat pozícióra, szakmai területre is külön meghatározni. Például nem szűrünk távmunkában dolgozó szoftverfejlesztőt szociális beilleszkedési készségre, mert az a fontos, hogy jól és határidőre dolgozzon. Ha emellett lila haja, orrkarikája van és folyamatosan káromkodik, az sem feltétlenül gátló tényező az alkalmazásában. Ilyenkor általában egy csoportos szakmai tesztírással kezdjük a kiválasztást, hiszen a szakmai alap a legfontosabb.

Egy ügyfélszolgálati ügyintézőnél fordított a helyzet, azt kell mérni, hogy amit tudnia kell, azt gyorsan meg tanulja-e, de emellett a "hozott anyag", mint személyiség, megjelenés, fellépés a legfontosabb. Akár egy pincérből, kertészből vagy pedagógusból is lehet jó ügyfélszolgálatos, az eddigi szakmai múltja kevésbé lényeges. Vezetőt pedig nagyon is szűrünk vezetői kompetenciákra, nem elég, ha a szakmájában jó. Fontos, hogy képes-e elfogadtatni a véleményét másokkal, képes-e megfelelően vezetni egy csapatot. Találkoznia kell a jelöltnek a teljes menedzsmenttel, akár a cégtulajdonosokkal is.

A többkörös interjúk tehát így állnak össze. Kell valaki, aki meg tudja állapítani, hogy a CV alapján jó-e az adott jelölt, majd az állásinterjún megerősítést kell kapnia erről. Ez általában a hivatásos toborzó, HR-es, fejvadász feladata, többnyire külsős személyé. Az első szűrőn általában továbbjut 4-5-10 ember, a leendő munkáltató igényei szerint.

Őket szeretné látni a munkáltatónál szintén egy HR-es és egy szakmai vezető is, a sorrend a szakmától, pozíciótól és az adott cégtől is függ. Már három körnél járunk, és még senki sem lehet biztos semmiben. Lehet, hogy a szakmai és HR-es kiválasztó után egy kisebb szervezeti egység csoportvezetője alatt vagy mellett fog dolgozni az ember, és nyilván a leendő közvetlen főnök is látni akarja, kikből választhat. Ez volt a negyedik kör.

Mátrix szervezeteknél lehet több együttműködési pont is, ezért más vezetőkkel is beszélnie kell a jelöltnek. A körök száma tovább növekszik. Amikor megvannak a befutók, általában két-három jelölt, velük még egyszer le kell ülni, véglegesíteni az elvárásokat, igényeket. Ezek után jó esetben marad egy jelölt, akit kiválasztottak, vele egy újabb körben már a munkaszerződést készítik elő, vagy csak egy konkrét, személyre szabott ajánlatot, ami elfogadása esetén a munkaszerződés alapját képezi.

Álláskeresők gyakran teszik fel a kérdést a bloggernek, hogy miért nem lehet egyszerre csinálni egyik-másik köröket? Mert a kiválasztás szempontjából nem hatékony. Ha egy HR-esnek körülbelül 1 órára van szüksége, hogy a jelöltet nagyjából megismerje, egy szakmai embernek szintén, akkor hiába ülnek ott ketten, mindketten veszítenek 1-1 órát. A jelölttel pedig két ismeretlen ül szemben, ami sokkal riasztóbb néha, mint a négyszemközti beszélgetések. Ráadásul összevissza kérdezgetik szegényt, kinek-kinek szakterülete szerint. Továbbá főleg közvetlen főnök és leendő alkalmazottja között kell, hogy működjön a kommunikáció, mert ennek hiányában garantált a kudarc. Hármasban nem alakul ki az a kommunikáció, ami négyszemközt igen. A személyes kapcsolat a jelentkezőnek is fontos: a későbbiekben nem fogja a bunkó főnököt egy HR-es őrizni, jó, ha már állásinterjún sem "viselkedik" és a jelölt láthatja, mi vár rá.

Mégsem annyira sürgős?

Szintén felmerül a kérdés, hogy miért tart sokáig egy kiválasztás, akkor most sürgősen kell az ember vagy sem? Néha nem. Néha van egy határidő, ami ismert, és fontos betartani, ez lehet sürgős vagy akár egy távolabbi is. Más szemléletben is meg lehet ezt közelíteni, egyes projekteket, üzletágakat csak akkor indítanak el, ha megvan az elképzelt csapat hozzá. Ilyenkor hiába találnak egy jó jelöltet, ha nekik három kell. Ha nem találják őket, akkor nem lesz projekt, és az egy jó jelöltre sem lesz szükség, bármennyire szerették volna. Ilyenkor azt látja a jelölt, hogy nagyon szerették őt, nagyon biztatták, aztán elutasították. Ha még el sem utasítottak, az sem véletlen: talán reménykednek, hogy meglesz az a csapat később, és addig szeretnék talomban tartani.

Ha ráadásul a pozíciót újra meghirdetik, már hülyézi is szegény jelölt a céget vadul, biztos kamu, meg adatot gyűjtenek csak, fölöslegesen ámították satöbbi. A Job Angel bloggere hangsúlyozza, mennyire drága dolog egy kiválasztás, sosem szórakoztatnák magukat ezzel a cégek feleslegesen.

Állásinterjún persze meg szabad kérdezni, hogy egy például újonnan alakult csapat többi tagját hogyan választják ki, vagy hogy egy projekt elindulását hogyan tervezik. Ha toborzással, akkor fel lehet készülni hosszú körökre, ha belülről, akkor jobb a helyzet. Később lehet, hogy mégis összejön a csapat, a jelölt meg csodálkozik, hogy fél évvel az utolsó állásinterjú után keresik meg ajánlattal. Erre sem ingerülten kell válaszolni, ha már nem aktuális, lehet nemet mondani szépen is.

Sürgős esetben sem lehet egy bizonyos szinten túl gyorsítani a folyamatot, mert hibalehetőségeket rejt. Ha a jelölt nagyon jónak tűnik, nagyon meg akarják szerezni, kapkodni kezdenek, és nincs idő végigtárgyalni egyes részleteket. Ilyenkor jönnek a meglepetések a belépésnél: nem is az van a szerződésben, a munkaköri leírás is kicsit más, a lefektetett elvárások nem előre megbeszéltek, nem találkozott leendő kollégákkal, és nem derült ki, hogy kódolva van a személyiségükben, világnézetükben, szakmai prioritásaikban, hogy nem lesz jó a kapcsolat köztük. Ilyenkor szoktak próbaidőben kiszállni.

Fontos lenne, hogy a jelölt értse meg a kiválasztás folyamatát. Jó tudni, ugyan miért is kell új ember a cégbe? Ennek sok oka lehet, kapacitásproblémák - ez sima ügy; bővülési tervek, átszervezés - ez rejthet kellemetlen meglepetéseket; távozó kolléga helyére új ember - érdemes megkérdezni, miért távozott. Ezeket a blogger szerint meg kell kérdezni, amikor az állásinterjún lehetőséget adnak rá.

JobAngel blogja
HR Blog
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ezek az új szakmák és szakterületek ígérnek magas jövedelmet a közeljövőben

A jövőbe nem látunk, de azt már tudjuk, hogy a jövőben milyen új állások és iparágak jelennek meg, hiszen közülük több már ma is létező és... Teljes cikk

Elrendelhet a munkáltató kötelező túlórát?

Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a... Teljes cikk

Szabadság gyerekkel

A családosok körüli kimondott vagy kimondatlan konfliktus - több a szabadságuk, gyakrabban hiányoznak a gyerek betegsége miatt - vezetői kihívás is a... Teljes cikk