Vita a szakképzésről: kiművelt szakembergárda vagy tizenéves ingyenmunkások?
A szakképzési törvény módosításáról kezdett vitázni kedden a parlament. A Fidesz szerint a javaslattal tovább erősödhet a duális képzés, kiművelt szakembergárda sorakozhat fel. Az MSZP szerint "leredukált" rendszert hoznak létre, az LMP úgy fogalmaz, legalizálnák a tizenévesek ingyenes foglalkoztatását.
A tavaly elfogadott új szakképzési törvény mostani módosítási javaslata a duális képzés erősítésének újabb állomása, és két változtatást indítványoz - mondta a foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár a jogszabály módosításának általános vitájában.
Czomba Sándor expozéjában kifejtette: biztosítani kívánják a megfelelő szakiskolai szakmai képzés időkeretét, továbbá lehetővé akarják tenni, hogy a tanulók megfelelő, ellenőrzött, kizárólag gyakorlati képzés céljait szolgáló vállalati tanműhelyben már a 9. évfolyamon tanulószerződést köthessenek. Utóbbi lehetőséggel akár tízezer diák is élhet. A tanulószerződés keretében zajló képzés - amelynek köszönhetően hamarabb ismerkedhetnek meg a tanulók a kétkezi munkával, a felelősséggel, a valós vállalati körülményekkel - nem munka - jelentette ki a bírálatokra reagálva.
A szakképzés közismereti tartalomra vonatkozó módosításával kapcsolatban Czomba Sándor azt mondta: a három évfolyamos szakiskolai oktatás koncepciója az, hogy egy évfolyam legyen a közismereti oktatás, két évfolyam pedig a szakmai oktatás. A módosításnak a következő tanév előtt kell hatályba lépnie - jelezte az államtitkár.
Kara Ákos (Fidesz) szerint fontos és meghatározó jogszabály tervezetét tárgyalják, mivel az országban több gazdasági térségnek jó a kapcsolata a munkáltatókkal, de van, ahol semmilyen kapcsolat sincs. Hozzátette: fontos, hogy a jó kapcsolattal rendelkező térségekben az újabb igényekre jó válaszokat lehessen adni.
A képviselő hangsúlyozta, hogy közös érdek az ország versenyképességének javítása, ezt jól szervezett oktatással, a piaci igényekre reagáló képzési rendszerrel tudják segíteni. Kitért arra is, hogy a statisztikák szerint a pályakezdők között a legnagyobb a munkanélküliség, ez azt jelentheti, hogy a választott szakma nem volt keresett, vagy az anyagi megbecsültsége, presztízse volt alacsony.
Felhozta a győri modell példáját, ahol az Audi több mint ezer diákkal kötött szerződést oktatásra, többségük pedig most a német cég győri üzemében, vagy beszállítóknál dolgozik. A kormánynak az a feladata, hogy a képzéseket olyan jogszabályokkal segítse, amelyekkel más térségek is sikeresek lehetnek.
A tanulószerződésekkel kapcsolatban azt mondta, azt nem kötelezően írják elő, hanem lehetőséget teremtenek rá a 9. évfolyamtól. Ilyet csak azok a cégek köthetnének, akik biztosítani tudják a képzési célokat szolgáló helyszíneket.
Herman István Ervin szerint kiművelt szakembergárdát szeretnének kinevelni, ami több évtized munkája, ehhez kell az elméleti és gyakorlati képzés feltételeit megteremteni. Hozzátette: a szakemberek, a kamarák és a mesterek is azt mondják, hogy a gyakorlati képzést kell erősíteni és nem az elméletit.
A szocialista Sós Tamás hangsúlyozta, hogy a képzés alapjait adó oktatásra is nagy hangsúlyt kellene fektetni. Mint mondta, ha elkezd dolgozni egy fiatal, valószínűleg több átképzésein is részt kell majd vennie élete során, de ha a mindennapi tudást nem biztosítják, akkor kérdés, hogyan fog boldogulni.
Szerinte egy "leredukált" rendszert hoznak létre, amivel veszélyeztetik a magyar gazdaságot, és alapok nélkül érettségit sem tudnak majd szerezni a diákok. Hozzátette: ha nem teszik versenyképessé a szakmunkásokat, akkor nem szerezhetnek majd idegen nyelvi, informatikai, vállalkozói ismereteket sem.
Ferenczi Gábor (Jobbik) szerint joggal mondható, hogy hátsó szándékok állnak az előterjesztés mögött, pártja pedig attól tart, hogy azok a tanárok, akik alól kiszervezik a diákokat, bizonytalanságban érezhetik magukat és a munkahelyüket is.
Szerinte nem változott az a szemlélet, amely a tananyagot, a létszámot, a statisztikákat helyezi előtérbe, a Jobbik szerint viszont a profitalapú szemlélet helyett az emberközpontúságot kell erősíteni.
A képviselő elfogadhatatlannak nevezte, hogy a nemzeti alaptanterv legfeljebb 33 százalékát vihetik a tantervbe, a diákok jogai nincsenek biztosítva, mégis már 9. osztálytól szerződést köthetnének velük.
Az LMP szerint a kormány a törvényjavaslattal legalizálná a tizenévesek ingyenes foglalkoztatását. Osztolykán Ágnes úgy fogalmazott: ez a hozzáállás a multinacionális cégeknek kedvez, és nem a magyar gazdaságnak, és mindez komoly aggályokat vethet fel.
Az ellenzéki politikus szerint azzal, hogy 33 százalékban maximalizálnák a közismereti tananyagot, elhelyezkedni sem tudó állampolgárokat "gyártanak" majd, és ki lesznek szolgáltatva a munkaerőpiacnak, ennek pedig semmi köze a versenyképességez. Hozzátette: ez sem a multicégek rövidtávú, sem a magyar gazdaság hossztávú érdekeinek nem felel meg.
Az LMP tájékoztatást kér arról, hogy várható-e pedagógus-elbocsátás a közismereti tananyag szűkítése miatt, vagy pedig forrást akar-e kivonni a rendszerből a kormány. Megjegyezte: elképzelhetetlen károkat fog okozni a társadalomban, ha a gyerekeken spórol az állam. Osztálykán Ágnes javasolta, hogy állítsanak fel egy szakképzési kerekasztalt, amely párbeszédet folytatna a szakmai szervezetekkel.
Czomba Sándor a vitában elhangzottakra úgy válaszolt, mindaddig, amíg a 8. osztályos bizonyítvány mögött nincs valós tudás, mindegy, hogy hány százalék lesz a közismereti tárgyak aránya, a szakképzésben nem fognak lényegi eredményeket elérni. Ezt követően a vitát az elnöklő Jakab István lezárta.
Czomba Sándor expozéjában kifejtette: biztosítani kívánják a megfelelő szakiskolai szakmai képzés időkeretét, továbbá lehetővé akarják tenni, hogy a tanulók megfelelő, ellenőrzött, kizárólag gyakorlati képzés céljait szolgáló vállalati tanműhelyben már a 9. évfolyamon tanulószerződést köthessenek. Utóbbi lehetőséggel akár tízezer diák is élhet. A tanulószerződés keretében zajló képzés - amelynek köszönhetően hamarabb ismerkedhetnek meg a tanulók a kétkezi munkával, a felelősséggel, a valós vállalati körülményekkel - nem munka - jelentette ki a bírálatokra reagálva.
A szakképzés közismereti tartalomra vonatkozó módosításával kapcsolatban Czomba Sándor azt mondta: a három évfolyamos szakiskolai oktatás koncepciója az, hogy egy évfolyam legyen a közismereti oktatás, két évfolyam pedig a szakmai oktatás. A módosításnak a következő tanév előtt kell hatályba lépnie - jelezte az államtitkár.
Fidesz: fontos munkaerő-piaci intézkedésről tárgyalnak
Kara Ákos (Fidesz) szerint fontos és meghatározó jogszabály tervezetét tárgyalják, mivel az országban több gazdasági térségnek jó a kapcsolata a munkáltatókkal, de van, ahol semmilyen kapcsolat sincs. Hozzátette: fontos, hogy a jó kapcsolattal rendelkező térségekben az újabb igényekre jó válaszokat lehessen adni.
A képviselő hangsúlyozta, hogy közös érdek az ország versenyképességének javítása, ezt jól szervezett oktatással, a piaci igényekre reagáló képzési rendszerrel tudják segíteni. Kitért arra is, hogy a statisztikák szerint a pályakezdők között a legnagyobb a munkanélküliség, ez azt jelentheti, hogy a választott szakma nem volt keresett, vagy az anyagi megbecsültsége, presztízse volt alacsony.
Felhozta a győri modell példáját, ahol az Audi több mint ezer diákkal kötött szerződést oktatásra, többségük pedig most a német cég győri üzemében, vagy beszállítóknál dolgozik. A kormánynak az a feladata, hogy a képzéseket olyan jogszabályokkal segítse, amelyekkel más térségek is sikeresek lehetnek.
A tanulószerződésekkel kapcsolatban azt mondta, azt nem kötelezően írják elő, hanem lehetőséget teremtenek rá a 9. évfolyamtól. Ilyet csak azok a cégek köthetnének, akik biztosítani tudják a képzési célokat szolgáló helyszíneket.
Herman István Ervin szerint kiművelt szakembergárdát szeretnének kinevelni, ami több évtized munkája, ehhez kell az elméleti és gyakorlati képzés feltételeit megteremteni. Hozzátette: a szakemberek, a kamarák és a mesterek is azt mondják, hogy a gyakorlati képzést kell erősíteni és nem az elméletit.
MSZP: biztosítani kell az alapokat is
A szocialista Sós Tamás hangsúlyozta, hogy a képzés alapjait adó oktatásra is nagy hangsúlyt kellene fektetni. Mint mondta, ha elkezd dolgozni egy fiatal, valószínűleg több átképzésein is részt kell majd vennie élete során, de ha a mindennapi tudást nem biztosítják, akkor kérdés, hogyan fog boldogulni.
Szerinte egy "leredukált" rendszert hoznak létre, amivel veszélyeztetik a magyar gazdaságot, és alapok nélkül érettségit sem tudnak majd szerezni a diákok. Hozzátette: ha nem teszik versenyképessé a szakmunkásokat, akkor nem szerezhetnek majd idegen nyelvi, informatikai, vállalkozói ismereteket sem.
Jobbik: hátsó szándékok vannak az előterjesztés mögött
Ferenczi Gábor (Jobbik) szerint joggal mondható, hogy hátsó szándékok állnak az előterjesztés mögött, pártja pedig attól tart, hogy azok a tanárok, akik alól kiszervezik a diákokat, bizonytalanságban érezhetik magukat és a munkahelyüket is.
Szerinte nem változott az a szemlélet, amely a tananyagot, a létszámot, a statisztikákat helyezi előtérbe, a Jobbik szerint viszont a profitalapú szemlélet helyett az emberközpontúságot kell erősíteni.
A képviselő elfogadhatatlannak nevezte, hogy a nemzeti alaptanterv legfeljebb 33 százalékát vihetik a tantervbe, a diákok jogai nincsenek biztosítva, mégis már 9. osztálytól szerződést köthetnének velük.
LMP: legalizálnák a tizenévesek ingyenes foglalkoztatását
Az LMP szerint a kormány a törvényjavaslattal legalizálná a tizenévesek ingyenes foglalkoztatását. Osztolykán Ágnes úgy fogalmazott: ez a hozzáállás a multinacionális cégeknek kedvez, és nem a magyar gazdaságnak, és mindez komoly aggályokat vethet fel.
Az ellenzéki politikus szerint azzal, hogy 33 százalékban maximalizálnák a közismereti tananyagot, elhelyezkedni sem tudó állampolgárokat "gyártanak" majd, és ki lesznek szolgáltatva a munkaerőpiacnak, ennek pedig semmi köze a versenyképességez. Hozzátette: ez sem a multicégek rövidtávú, sem a magyar gazdaság hossztávú érdekeinek nem felel meg.
Az LMP tájékoztatást kér arról, hogy várható-e pedagógus-elbocsátás a közismereti tananyag szűkítése miatt, vagy pedig forrást akar-e kivonni a rendszerből a kormány. Megjegyezte: elképzelhetetlen károkat fog okozni a társadalomban, ha a gyerekeken spórol az állam. Osztálykán Ágnes javasolta, hogy állítsanak fel egy szakképzési kerekasztalt, amely párbeszédet folytatna a szakmai szervezetekkel.
Czomba Sándor a vitában elhangzottakra úgy válaszolt, mindaddig, amíg a 8. osztályos bizonyítvány mögött nincs valós tudás, mindegy, hogy hány százalék lesz a közismereti tárgyak aránya, a szakképzésben nem fognak lényegi eredményeket elérni. Ezt követően a vitát az elnöklő Jakab István lezárta.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Orbán Viktor: a magyar gazdaság gerincét a szakmunka, a szakmunkások, a szakiparosok adják
A miniszterelnök a Szakma Sztár Fesztivál résztvevőinek sok sikert kívánt a megmérettetéshez, hangsúlyozva, hogy a magyar szakképzés már ott van... Teljes cikk
Csak a magyar fiatalok 20 százaléka érzi, hogy stabil a munkahelye
Kisebbségben vannak azok, akik úgy érzik, megbecsülik őket. Teljes cikk
KSH: 9.9 százalékkal nőtt a reálkereset egy év alatt
A nettó kereset mediánértéke 340 700 forint volt. Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Mától tilos vendégmunkást alkalmazni az állami szektorban 2 hete
- 75-150 millió forint támogatással képezhetik munkavállalóikat a cégek - Még elérhető az év slágerpályázata 2 hete
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 1 hónapja
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 1 hónapja
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Ennyi napot kell várni egy szakemberre az ország különböző vármegyéiben 1 hónapja
- Építőipar: fokozatosan helyreáll a szakemberek iránti kereslet és kínálat egyensúlya 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- Elfogadta a mesterséges intelligenciáról szóló rendeletet az Európai Parlament 2 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Idegenrendészeti törvény: első tapasztalatok - szakmai tájékoztató reggelit szervez az Expat Center 2 hónapja