Megjelent: 10 hónapja

393 ezer forintos fizetéssel lenne elégedett a Z generáció

Ez jelenlegi anyagi lehetőségeik körülbelül hatszorosa. Az összegből 94% étkezésre, 82% prémium előfizetésekre, 80% szórakozásra költene. Többek között ez is kiderül a Z-generációt átfogóan felmérő friss kutatásból, amely feltárja továbbá az első “digitális bennszülött” generáció értékrendjét, vásárlási preferenciáit is.

Z generáció, fiatalok, Gen Z-

2024 folyamán közel 8400 fő részvételével készített kutatást a Z generáció értékrendjéről és vásárlási szokásairól szakmai együttműködésben a Diverzum, a Quantum Digitális Diákszövetkezet, Steigervald Krisztián (SteiGen) és a PwC. A Z generáció szokásai nagyban befolyásolják a jelen és a jövő értékesítési trendjeit és gyakorlatait, ezért is kiemelkedően fontos, hogy megértsük motivációjukat és szokásaikat.

“Sokszor elfelejtjük, hogy egy generációt sosem lehet a szülei nélkül értelmezni. Ha bármikor elhagyja a száját egy másik generáció tagjának, hogy mondjuk a „Z generáció lusta”, akkor annak a kiinduló kérdése, hogy vajon a szüleik (akik az Y és X generáció), vajon hogyan jelentek meg szülőként? Egy generáció nem tud lusta lenni vagy szorgalmas, maximum másképp áll hozzá a munkához, másképp motiválható. Többek között erről szól ez a kutatás is.” - mondja Steigervald Krisztián generációkutató.

“Mi magunk is ehhez a generációhoz tartozunk, és a platformunkon keresztül több százezer diákkal vagyunk napi kapcsolatban. Ezért azt gondoljuk, hogy ösztönösen is jól ráérzünk a Z generáció fogyasztói viselkedésére. Ugyanakkor fontosnak tartottuk, hogy ezt a tudást kvantitatív adatokkal is bővítsük, ezért döntöttünk úgy, hogy elvégezzük ezt a kutatást. A Gen Z Report különlegessége, hogy a Z generációt nem elszigetelten, hanem a többi generáció kontextusában vizsgáltuk, egy több mint nyolcezres, reprezentatív mintán.” – mondta el László Miklós, a Diverzum társalapítója és tulajdonosa. “Az eredmények számos izgalmas kérdésre választ adtak – és legalább ennyi új kérdést is felvetettek.”

Valóban folyton a telefont nyomkodják? Nehezebb az igényeiket kielégíteni? Messengeren kell szólnunk, hogy kész az ebéd? Videostreaming, zene és podcastok a legfőbb tartalmak? Tényleg nagy hangsúlyt fektetnek a társadalmi-, és környezettudatosságra? Milyen számukra a jó reklám? Tudatosabbak, mint a többi generáció? Mi határozza meg a választásaikat?

Folyamatos online jelenlét, tudatos választások, hedonizmus 

“A Z generáció megértése lehetőséget ad arra, hogy tanuljunk egy generációtól, amelyre sokszor negatív jelzőket húzunk, pedig semmiben nem rosszabb, mint az előző generációk, csak mások. A GenZ Report által szeretnénk közelebb hozni egymáshoz a generációkat és segíteni egymás megértését.” - tette hozzá Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója és tulajdonosa.

A Z generáció tagjai átlagosan napi 4,6 órát töltenek az interneten - többségében esténként, - míg a generáció egyharmada folyamatosan online van. Más generációkkal összehasonlítva egyértelműen ők töltik a legtöbb időt az interneten, hiszen ez az idő 4 óra az Y, 3,5 óra az X és 3 óra a Baby boomerek esetében. A generáció, akiknek a digitális világ az elsőszámú információforrás, legyen szó munkáról, vásárlásról, barátokról, tanulásról vagy akár szórakozásról. A digitális térben kifejezetten sok időt töltenek közösségi média felületeken, ezek közül a legnépszerűbbek a Facebook (72%), az Instagram (71%) és a TikTok (61%). Ezek a platformok nemcsak szórakozást biztosítanak számukra, hanem vásárlási döntéseiket is intenzíven befolyásolják. 

A reklámokra fogékonyabbak, mint a többi generáció, de emellett a véleményeket is keresik és végső döntésüket alapos, átgondolt kutatómunka előzi meg. Közel felük a Google-t hívja segítségül, hogy információkat szerezzen termékekről vagy szolgáltatásokról. Emellett 35%-uk videós teszteket és bemutatókat néz, míg 33%-uk ár-összehasonlító oldalakon, továbbá webáruház visszajelzések közt és a YouTube-on keres választ a kérdéseire. Vásárlási döntéseikre a tudatosság, a létező számos tájékozódási csatorna egyidejű ismerete és megfelelő használata jellemző, ami a márkáktól a hiteles, értékes és részletes információk megosztását igényli. Emellett a Z generáció kifejezetten magas etikai mércével rendelkezik, ami a vásárlási szokásaikban is tetten érhető. 37%-uk azonnal elfordulna egy olyan márkától, ami gyerekmunkát alkalmaz – ez az arány jelentősen magasabb, mint az Y generációnál, ahol mindössze 24%.

Mindezek mellett a Z generáció számára az élményalapú élet, vagyis a hedonizmus preferencia helyett életfilozófia, amely meghatározza mindennapjaikat, döntéseiket és vásárlási szokásaikat is. A fiatalok több mint harmada tartja ezt kiemelt értéknek - ami jóval magasabb arány, mint az idősebb generációknál -, jobban preferálják az azonnali örömet, elégedettséget és boldogságot nyújtó termékeket vagy szolgáltatásokat. Ez az élményorientált hozzáállás szoros kapcsolatban áll az életstílusukkal: a divat, az utazás és a szórakozás terén is a minél intenzívebb és emlékezetesebb pillanatok keresése jellemzi őket.

A generáció tagjai jelenlegi anyagi lehetőségeik hatszorosát meghaladó, havi 393 000 forint fizetéssel lennének elégedettek, melyből 94% étkezésre, 82% prémium előfizetésekre, 80% szórakozásra költene.

Nyitókép Freepik

 

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Brutális szigorítás Nagy-Britanniában: nyelvvizsga nélkül nincs munkavállalás

Az angol nyelv magas szintű ismeretéhez köti a brit kormány a legális bevándorlást. Az erről szóló törvénytervezetet kedden terjesztette az... Teljes cikk

Barát, közösség, értelmes munka: így választanak diákok állást

A diákok munkahelyválasztásánál a társadalmi hasznosság erős motiváció: a diákok 80 százalékát inspirálja, ha munkája pozitív hatással van a... Teljes cikk

Visszaelőzte ebben a Tesco a Lidlt

Májusról júniusra 700 fő felett nőtt a Tesco kiskereskedelmi lánc alkalmazottainak száma. Ugyan a Lidl is száz fő felett bővült, a Tesco... Teljes cikk