A bizalom már smafu? - álláskeresés személyzeti tanácsadó igénybevételével
Az álláshirdetések jelentős számban kiemelik a csapatmunkára való affinitást, mint a leendő munkatárssal szemben támasztott elvárás, kérdés azonban, hogy van-e relevanciája ezen elvárásnak, amikor a leendő munkavállaló számára gyakorlatilag még ismeretlen a hirdető vállalat kultúrája, céljai, illetve valós elvárásai, amelyek a bizalom alapját jelentik? Bata Miléna foglalta össze szakdolgozatát.
„Forduljon hozzánk bizalommal!” - közhely vagy nyerő marketingfogás?
Véleményünk szerint inkább az előbbi, hiszen már a bizalom fogalma is összetettebb annál, mint hogy egy felszólításra aktiválható emberi érzésről beszéljünk. Hasonló szlogennel rendszeresen találkozhatunk reklámokban, hirdetési felületeken, azonban Harris (2000) gondolatmenete alapján elmondható, hogy a bizalmat nem lehet különböző eszközökkel generálni, csak elnyerni azt. Ahogy mindennapi életünk során tapasztaljuk és megéljük a velünk történő eseményeket, úgy alakul ki bennünk a bizalom vagy éppen a bizalmatlanság. Ebből kiindulva tanácsadói szempontból fontos szem előtt tartani, hogy a mindennapi munka során bizalmi kapcsolat kialakítására szükséges törekedni mind az ügyfelekkel, mind a jelöltekkel a hosszú távú sikeres együttműködés érdekében, hisz nap mint nap személyes információk tömegével találkoznak. A technológiai fejlődés, illetve a változó munkaerő-piaci trendek nem csak a vállalatok, de a személyzeti tanácsadók számára is kihívást jelentenek: a megfelelő jelöltet kell megtalálni adott pozícióra a rendelkezésre álló adatok alapján úgy, hogy közben a jelöltek számára is kecsegtető álláslehetőséget ajánljunk fel. Ebben a minden tekintetben gyorsuló világban a jelöltek gyors és hatékony elérése a cél, azonban a bizalom elnyerése sokszor akadályokba ütközik, melyben sok esetben kulturális jellemzők, illetve a személyzeti tanácsadókkal kapcsolatos előítéletek is közrejátszanak. Az előítéletekből pedig - bár már érvénybe lépett a GDPR szabályozás, mely nagyobb biztonságérzetet nyújt a pályázók számára adataik kezelését illetően - akad bőven. De hogyan vélekednek az álláskeresők a kérdéskörről?
A leggyakrabban használt álláskeresési platformok
A mai álláskeresési trendek azt mutatják, hogy az álláskeresés elsősorban a virtuális térre tolódott át, melyet Tóth Tamara cikke is alátámaszt. Az általunk végzett nem reprezentatív kutatásban 205 főt kérdeztünk meg azzal kapcsolatban, hogy mely platformokat részesítik előnyben álláskeresésük során. Gondolhatnánk, hogy a virtuális álláskeresési platformokon elsősorban a szellemi munkavállalók aktívak, azonban azt látjuk, hogy bár a fizikai munkavállalók válaszadási aránya alacsony volt, ők is hasonlóan előtérbe helyezik a Facebookot, illetve az állásportálokat munkakeresésük során. Összességében az alábbi válaszokat kaptuk (1. ábra):
1. ábra: A leggyakrabban használt álláskeresési platformok a válaszadók által

Forrás: saját szerkesztés kérdőíves lekérdezés alapján (2019), n=205
Fontos kiemelnünk, hogy az internetes platformok kényelmes használata mellett még mindig jelentős szerepe van az ajánlásnak, mely alapvetően egy bizalmi kapcsolatot feltételez az állást ajánló, illetve az álláskereső között, tehát a vállalatoknak az internetes kampányok mellett továbbra is érdemes ajánlóprogramokra, illetve employer branding tevékenységre költeni a sikeres toborzás érdekében.
A bizalom kérdésköre
Kutatásunk során a bizalomra vonatkozó kérdések érdekes eredményeket hoztak. Az általános bizalmat vizsgálva, melyben a válaszadóknak 7 fokozatú Likert-skálán kellett értékelniük az adott kérdéseket azt találtuk, hogy a válaszadók jelentős része megbízhatónak tartja magát, azonban bizalmatlan a többi emberrel szemben, sőt, úgy gondolja, hogy a társadalomban általános jelenség az emberek közötti bizalmatlanság. Vizsgálataink során úgy gondoltuk, hogy ez az eredmény a személyzeti tanácsadó cégekbe vetett bizalmat is megalapozza, ezért felvázoltunk 15 állítást, melyből 3 faktort alkottunk: a bizalom prediszpozíciót, vagy bizalmi hajlamot; a személyzeti szolgáltatókba vetett általános bizalmat; illetve az észlelt kockázatot a személyzeti szolgáltatók igénybevételénél az álláskeresés során. Hipotézisünk beigazolódott, és ahogy a 2. ábra is mutatja, bár a bizalmi hajlam jelen van a tanácsadókkal a kapcsolat létrejöttekor, az általános bizalom még sem alakul ki feléjük: ezt a kérdéskört érdemesnek tartjuk a jövőben mélyrehatóbban is megvizsgálni annak érdekében, hogy megtudjuk, melyek a bizalom kialakulását gátló tényezők.
2. ábra: A kialakított bizalmi faktorok átlagos összpontszáma

Forrás: saját szerkesztés kérdőíves lekérdezés alapján (2019), n=205
Összefoglalás
Összefoglalva tehát elmondhatjuk, hogy a tanácsadó cégek szerepe a toborzásban kiemelkedően fontos a növekvő munkaerőigények, illetve a nehezen betölthető pozíciók miatt. A siker érdekében gyorsan, illetve hatékonyan kell jelöltet találniuk a pozíciókra, illetve a jelentkezők számára is a legmegfelelőbb munkakört szükséges fellelni: ez mind az ügyfelekkel, mind pedig a jelöltekkel történő folyamatos kapcsolattartást, nyílt kommunikációt igényel a bizalmi kapcsolat kialakítása érdekében. A tanácsadói jelenlét mind online, mind pedig face to face fontos, hiszen a személyes kontaktus máig jelentős szereppel bír az emberi kapcsolatuk alakulásában nemcsak magán, de üzleti oldalon is.
Bata Miléna szakdolgozatának konzulense Szabóné Dr. Benedek Andrea volt.
Források:
1. Harris, T. (2000): OK vagyok, OK vagy. Módszer az önismerethez, Édesvíz Kiadó, Budapest
2. Ládonyi Zs. (2015): Mi a helyzet a magyar munkaerőpiacon? - válaszoltak a cégek, ELTE Online
3. Rusman E. (2011): The Mind's Eye on Personal Profiles How to inform trustworthiness assessments in virtual project teams, Open Universiteit
4. Tarnai M. (2003): A bizalom szerepe a gazdasági kapcsolatokban. A Gazdaság és az emberi viszonyok c. fejezet része Gazdaságpszichológia (szerk. Hunyady Gy., Székely M.) Budapest, Osiris
5. Tóh T. (2019): Mutatjuk a három legsikeresebb álláskeresési csatornát, HR Portal
Fotó: Pixabay
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A technológia fejlődésének robbanásával a nemzedékek együttélésének, együttműködésének dinamikája is lényegesen megváltozott, a tanítási... Teljes cikk
Mennyiben tér el a különböző generációk motivációja a munkát illetően? Sok kutatás igyekezett erre a kérdésre választ találni, azonban a HR... Teljes cikk
Vajon a sikeres szervezeteket, sikeres vezetők irányítják? Milyen képességekkel, kompetenciákkal kell rendelkeznie egy sikeres vezetőnek? A vezetői... Teljes cikk
- Ebben az országban használják a legtöbben az AI-t a HR területén 1 hete
- 5-ből 3 munkáltató szerint a soft skill-ek fontosabbak, mint valaha 1 hete
- Így segítheti az AI az álláskeresést 2 hete
- Álláskeresés túlgondolás nélkül: mi van ha...? 2 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 3 hete
- Ez az álláskeresés receptje a magyar dolgozók szerint 3 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 3 hete
- Álláskeresés nyáron? Készülj extra körökre! 3 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 3 hete
- Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron? 4 hete
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 1 hónapja