Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 3 éve

A HR-esek szeretik az önkéntes oktatói munkát

Tanárképzésbe kezdett idén tavasszal a Budapest School, mert egyrészt a megfelelő munkaerő hiányával küzdenek, és inkább megpróbálják szakmai szemléletformálással „kinevelni” az utánpótlást. Másrészt ez lehet a legjobb módszer arra, hogy össz-társadalmi szinten is terjesszék a missziót, miszerint a céljuk az, hogy boldog gyerekeket szeretnének nevelni. Az épülő közösségükhöz nemcsak a diákokat, hanem azokat a felnőtteket is várják, akik - akár önkéntesként is - szívesen részt vesznek az oktatásban. Ez a nagyon befogadó, megtartó szellemiségű iskola nemcsak tudást ad át, hanem azokat a készségeket is fejleszti amelyekkel a jövő munkaerőpiacán - nagy valószínűséggel - el tud boldogulni a mostani kisgyerek.

images

images

Nem egyedi az az élmény, amely egy külvárosi általános iskola másodikosait érte. Elvesztették a nagyon kedves, hatékonyan tanító, emberként is nagyszerű tanítónénijüket. A rendszerből, a vezetőségből, és talán magából a tanításból is kiábrándult az a 45 éves tanítónő, aki 20 év tapasztalatát dobta el, és ment gyógyszertári asszisztens képzésre. Talán ott több visszajelzést, vezetői és rendszerbeli támogatást fog kapni.

A megfelelő oktatók képzésének a módszereit kell kidolgozni

Az, hogy az oktatással kapcsolatban sok az anomália, nem újdonság. „A tanároknak a napi feladataik mellett nehéz a gyorsan változó világ újdonságait követni, folyamatosan új képességeket és módszereket megtanulni. Ráadásul nincs kivel megbeszélniük a problémáikat. Ritka, amikor csapatban tudnak közösen tanulni és fejlődni. Nagyon magányosak lettek a közoktatásban dolgozó pedagógusok.” - kezdi Vészi Gábor, a Budapest School (BPS) egyik alapítója annak az indoklását, miért fontos a mindenkinek beszállnia a tanárképzésbe.

2018 tavaszán egy három hónapos klubbot indítottak el, pilot-jelleggel. A 60 főnyi résztvevő blended learning metodika segítségével on-, és offline módon kapott ismereteket. Másfél-kéthetente a kapott online anyagok segítségével készültek fel a csoportos találkozásra, amikor megbeszélhették a közös tapasztalatokat, például a tanárszerepről. „Ha azt a keretet nézzük, hogy az üzleti életben a csapathatékonyság az egyik legfontosabb képesség, és ehhez viszonyítjuk a mai iskolai tanári karban a csapathatékonyságot, hatalmas a különbség, amit szűkíteni kell” - említi Koleszár Szilvi, a BPS tanárképzésért felelős munkatársa.

A kísérletnek egyik fontos tapasztalata lett, hogy bár a 70 százaléka a jelentkezőknek közoktatásból érkezett, de sok pályakezdő, és nem is tanár végzettségű szakember is érdeklődőként jelent meg ezen a képzésen. Ez fontos, már hatást mutató tényező.

„Akik jöttek, azoknál azt láttuk, közös tényezőként, hogy ég bennük egyfajta belső tűz. Együtt, és főleg egymástól is szeretnének tanulni” - összegezte a tavaszi képzéssorozat legfontosabb jellemzőit Koleszár Szilvi.

A másik, fontos tanulsága ennek a képzésnek az volt, hogy a résztvevők meg tudták élni a közösségi élményt, tanárként is. Az, hogy együtt lehet dolgozni, más megoldását el lehet tanulni, megerősíti a szakmai identitást. Jó látni azt, hogy a többi tanár közül is páran ugyanarra a megoldásra jutottak, amit ő is használ. „A magányosság, a visszajelzés nélkül eltelő évtizedek oda vezetnek, hogy a pedagógusban kialakul az az érzés, amikor nagyon sokat ad magából úgy, hogy nem kap érte szinte semmit vissza.”- foglalja össze a tapasztalatokat Gábor.

A sikeres pilotot követően idén ősszel is elindítják a képzés-sorozatot, tanári klubként.

A multis környezetben is fontos készségeket lehet a tanároktól eltanulni

A BPS alapítói közül sokan dolgoztak multinacionális vállalati környezetben, és többen startup-okban is megfordultak. Az ebben a környezetben szerzett tanulási módszereket, működési modelleket szeretnék a gyermeknevelésbe is átemelni, mert a saját bőrükön tapasztalták meg az előnyöket. Ahogy elkezdték vizsgálni a tanárok szerepét, felkészültségét, ráláttak az egyik nehézségre. Aki tanárként végez, és a pályán marad, nem szerez más tapasztalatot az iskolán kívül. A saját iskolái után munkavállalóként is egy ugyanilyen intézménybe kerül át.

Ennek ellenére van egy sor képesség, amit a tanároktól lehet a leginkább megtanulni, és amelyek elengedhetetlenek a sikeres karrierhez. A BPS-ben azonban nagyon örülnek annak, ha olyan jelölt adja be hozzájuk a jelentkezését, aki sokféle tapasztalatot szerzett már az életében.

A sokféle tanárból álló állománynak műhelymunkákat szerveznek, ahol egymástól tanulhatnak. Az egyik, jelenleg nagyon időszerű téma az, milyen a jó szülői értekezlet. A baj ezzel a meeting-típussal az, hogy sok esetben azokat a tényeket osztják meg verbálisan, amelyekről elegendő lenne egy e-mailt körbeküldeni. A rendezvények ideje, a befizetnivalók összege nem igényel személyes jelenlétet. Erre a kihívásra egy előzetes e-mail körbeküldése teljesen jó megoldásnak tűnik. A másik, problémaként felmerülő akadály az, amikor a szülői értekezlet túl személyes tereppé válik. Nem ez a fóruma az egyéni problémák kezelésének. Ezt már sokkal nehezebb „kezelni”, hiszen a tanárnak nagyon tudatosan kell kommunikálnia a szülők felé azt, hogy az adott fórum határai közé mi fér bele, és mi nem. „A jó szülői annak a terepe, hogy a tanár közösséget épít” - foglalta össze Vészi Gábor a legfontosabbakat.

Ez a szülői értekezletet elemző workshop mindig év elején merül föl, majd pár hónappal később, amikor a kezdeti lendület kicsit megtörik, akkor következnek azok a témák, amelyek a csoporton belüli krízist járják körül: erőszakmentes kommunikáció, tiszta megállapodások, határok betartása és másokkal való betartatása. Ezután foglalkoznak az ünnepekkel, és egymás után érkeznek sorba az időszerű témák.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A HR-esek szeretik az önkéntes oktatói munkát
2. oldal - 3 év - 7 iskola - 200 gyerek és exponenciális a növekedés!
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A hiányzó láncszem - híd a tréning és az üzleti eredmények között

Vajon hogyan hat és mikor igazán eredményes egy tréning? Hogyan tud az üzleti eredményekre pozitívan hatni? A Tréning Kerekasztal Konferencián Nagy... Teljes cikk

Így védekezzen a belső céges csalók ellen – az etikai forródrót titkai

Hogyan vezethet be egy cég "etikai forródrótot", azaz visszaélés-bejelentési rendszert? Ráadásul ez egyre több szervezetnél kötelező lesz. Erről... Teljes cikk

Poszt-Covid munkaszervezés

Sok cégnél szükség lesz a hibrid munkaszervezésre, de hogyan lehet megalkotni azt az új működés módot, ami egyszerre hatékony és biztonságos a... Teljes cikk