Szerző: Szarka Dóra Megjelent: 1 éve

A kapcsolatépítés munka, még ha közben jól is szórakozunk

A sikerhez tudáson, tehetségen és szerencsén kívül kapcsolatok is kellenek. Hazánkban most kezd elterjedni a kapcsolatépítő partikon való üzleti, szakmai ismerkedés szokása. Még el kell sajátítanunk ezt a fajta kultúrát, ahol a kapcsolatépítés oldott légkörben, parti-hangulatban, kellemes szórakozás, kötetlen beszélgetés közben történik, és ahol a saját személyiségünket és tudásunkat kell eladnunk, egészséges énmárkát, pozitív énképet kell közvetítenünk.

images

images

Extravagáns étterem, különleges hangulatvilágítás, finom ételek, minőségi borok és nem utolsósorban rengeteg ember – a Connect Club első üzleti kapcsolatépítő partiján tesztelhettük kapcsolatteremtő képességünket. A magunkra ragasztható, nevet és cégnevet feltüntető matricán különböző színek jelölik az egyes szakterületeket. Sokan ismerőssel, kollégával érkeztek. Főleg a bárpult köré gyűlnek az elegánsan felöltözött emberek.

Egyedül ácsorgok a székek mellett, mikor kedvesen mosolyogva odajön hozzám egy hölgy: „Hagy mutatkozzam be.” – és már nyújtja is a kezét kézfogásra. Meglep, hogy a kapcsolatépítési folyamat legnehezebb része, egy ismeretlen ember megszólítása mennyire gördülékenyen megy ebben a támogató közegben. Azt hittem, kivételesen egy érdeklődő természetű emberre akadtam, de hasonló nyitott kommunikációt tapasztaltam a többi beszélgetőpartnerem esetében is. Sokféle területről jöttek, akadt belsőépítész, HR-es, természetgyógyász, angol tanár, fényképész. Egyikük szerint a hatékony kapcsolatépítéshez „nyitottnak kell lenni, kötetlenül kell beszélgetni, nem szabad feszengeni, visszahúzódónak, gátlásosnak lenni”. Pár mondatban mindenki elmondja, ki ő, hol, mit dolgozik, aztán jöhet a névjegykártyacsere. Utána belefogunk a sokféle témát átfogó beszélgetésbe. Néha csatlakoznak a csoporthoz, néha leválnak róla, új embereket keresnek fel. Kialakul egy dinamikus áramlása a jelenlévőknek. Aki jól tud ismerkedni, itt is feltalálja magát. Aki nehezebben oldódik fel új társaságban, annak viszont kiváló lehetőség a gyakorolásra. Minél több emberhez mész oda, annál több új kapcsolatot, ismeretet, gondolatot, információt gyűjthetsz be.

A belsőépítész hölgy így fogalmazott: „A vezetőnek az az egyik legfőbb feladata, hogy állandóan új kapcsolatokat építsen, új lehetőségeket keressen. Ehhez nyújtanak kiváló alkalmat a kapcsolatépítő rendezvények.” A résztvevők borospohárral a kezükben sétálgatnak, bekapcsolódnak beszélgetésekbe, félrevonulnak asztalokhoz. Az oldott, parti-hangulatban könnyebben megy a kapcsolatépítés is.

Egy HR-es résztvevő szerint nem lehet elvárni, hogy rövid idő alatt szoros barátságok alakuljanak ki az emberek között, de „ha már beszéltél néhány mondatot valakivel, a következő alkalomkor már nem lesztek idegenek egymás számára, másodszorra még könnyebben tudod megszólítani”. A legpraktikusabb módja a közvetlen kapcsolat fenntartásának, ha segítséget nyújtunk a beszélgetőpartnerünknek, például másnap a visszajelző emailben elküldjük az est folyamán felmerült új információt, honlap címet – ezekkel az apró szívességekkel személyesebb viszonyt tudunk kialakítani, és az irántunk való bizalmat is növeljük.

Manapság hazánkban is egyre többen ismerik fel a szakmai, üzleti kapcsolatépítő rendezvényekben rejlő lehetőségeket, azonban nem árt elsajátítani a tudatos kapcsolatépítés kultúráját. A kapcsolatépítő partikon eredményt hozó viselkedésről Kukucska Ferenccel, a Connect Club alapítójával és főszervezőjével beszélgettünk.

Kukucska Ferenc


Kinek ajánlott a kapcsolatépítő parti?

Mindenki talál hasznos momentumot egy ilyen rendezvényen, akár állást keres vagy váltani szeretne, akár új üzletet, új ügyfeleket keres, vagy csak kap egy jó ötlet, ami előrébb viheti a saját munkájában. Mindenkinek hasznára válhat, mivel egymástól tanulhatunk, egymásnak segíthetünk, új ismeretségekkel, információkkal gazdagodunk.

Miben más, mint például egy karrierexpón való részvétel?

A szórakozóhelyi környezettel, a mértékletes italozással, a parti hangulattal oldott, felszabadult, nyitott, elfogadó, közvetlen, laza, az ügyetlenkedés lehetőségét magunknak és másoknak megengedő légkört teremtünk, amelyben izgalmas szórakozás mások megismerése. Ezért a rendezvényeinken nincs kötött, kötelező bemutatkozási, megismerkedési procedúra.

Miben más, mint egy átlagos ismerkedési folyamat?

Az etikett és a társadalmi konvenció kicsit másképp alakul. Ha két vagy több ember beszélget, odaállhatsz te is, és bekapcsolódhatsz a beszélgetésbe. Nőként te is nyugodtan odamehetsz bárkihez és beszélgetést kezdeményezhetsz, egyenjogúság van. Nem éri meg klikkesedni, sokáig privátban beszélgetni, mert megfosztod magadat és másokat az ismerkedéstől.

Milyen célokat érdemes megfontolni a kapcsolatépítés szempontjából?

Eltérőek lehetnek a kapcsolatépítés céljai. A rendezvény előtt érdemes tudatosítani a saját stratégiánkat, és ennek megfelelően keresni az embereket és alakítani a beszélgetést. Aki új munkahelyet keres, annak lehetősége nyílik az adott cég bennfentesétől képet kapni a szervezetről, és megtudhatja, kihez kell fordulni a jelentkezés beadásával kapcsolatban. Amennyiben nem aktuális a munkahelyváltás, akkor a potenciális munkaadókról gyűjthetsz információkat és kapcsolatot hozzájuk, soha nem tudható, mikor lesz szükség rá. Amennyiben értékesítőként vagy cégvezetőként dolgozol, számodra fontos szempont új ügyfeleket találnod. Ha nem az illetékessel találkozol, akkor érdeklődhetsz a téged érintő területről, miként szerzik be a hasonló szolgáltatásokat, termékeket, amelyeket te kínálsz, ki az illetékes a cégnél ez ügyben. Segítséget kérhetsz, hogyan kell megközelíteni az illetékest, miként lehet tárgyalni vele. Szakmai ismeretségeket is ki lehet alakítani egy-egy kapcsolatépítő rendezvényen. Saját szakterületünkön kívül más szakemberrel is érdemes összeismerkedni. Például lehet, hogy most éppen nincs szükséged ügyvédre, de később előfordulhat, hogy szükséged lesz a szaktudására. Ilyenkor nagyon jól jön az ismeretség, mert nem kell hosszasan keresgélned, vagy belefutni olyanba, akinek nem ismered a hátterét.

Mit érdemes tenni, hogy a rendezvényen munkát, új partnert találjon a résztvevő?

Bátran beszélgessen, akivel csak akar és mondja el, milyen céljai, törekvései vannak a munkájában, annak reményében, hogy az új ismerőse ajánlani tudja mások felé.

Miről érdemes beszélgetni?

A másik munkája, feladatai, cége, a saját munkánk, feladataink, cégünk, és a karrier vagy vállalkozási céljaink, törekvéseink tartozzanak a fő témáink közé.

Milyen témákat hanyagoljunk?

Amennyire lehet, kerüljük a sales-es, mellébeszélős stílust. A kapcsolatépítő partikon el kell adnod magadat: fontos az önmenedzselés, az énmárka építése. El kell tudnod mondani a másiknak, miben vagy kiváló, milyen lehetőségeid, céljaid, ambícióid vannak. A kapcsolatépítő partikon az a cél, hogy ha később szakemberre lesz szüksége a másiknak, Te juss eszébe, téged ajánljon.

Meddig érdemes beszélgetni?

Stratégia kérdése, de alapvetően a névjegykártya cseréig, mert csak 3-5 percünk van arra, hogy 35-45 emberrel kapcsolatot létesítsünk a három óra alatt. Ne ragadjunk le fél órákra egy-egy személynél, mert elveszed magadtól és másoktól is a lehetőséget, hogy a maximális számú emberrel ismerkedj meg a rendezvény ideje alatt.

Hány emberhez érdemes odamenni?

Amíg véget nem ér a parti, addig folyamatosan keresni kell az új emberek társaságát, de az időkorlát behatárolja a lehetséges kapcsolatfelvételek számát.

Mély barátságokat vagy inkább felületes ismeretségeket kössünk?

A kutatások alapján a karrier és az üzlet szempontjából a gyenge kötések értékesebbek. A parti inkább kötetlen kapcsolatfelvételre alkalmas, azonban ez személyes benyomással párosul, ami sokkal maradandóbb, meghatározóbb, mint egy telefonos megbeszélés vagy email váltás. Ettől függetlenül nem elképzelhetetlen, hogy az ember a partikon azonos gondolkodású társat, barátot, esetleg üzleti partnert talál magának, akivel közös jövőt építhetnek.

Mellőzzük-e a harsány nevetést, alkohol fogyasztását vagy kritikusabb viselkedést?

Az "önmegtartóztatásra" nincs szükség. Szerintem nincs vonzóbb egy természetes személynél, aki megnyilvánulásaiban magát adja. Egy nyitott, elfogadó légkörben ez nem számít. Lehet, hogy valakinek nem tetszik, viszont a természetesség több embernek vonzó, és az a cél, hogy olyanokkal vegyük körül magunkat a munkában és a magánéletben, akikkel felszabadultan jól érezzük magunkat, és nincs szükség az állandó szerepjátszásra.

Mit kell tenni, hogy a kapcsolat hosszú távon is fennmaradjon?

Ez a kérdés alapvetően túlmutat a parti keretein, ez már önálló, saját idő- és energiaráfordítást igényel, de a hosszú távú és gyümölcsöző kapcsolat titka szerintem a közös célok megléte és a kapcsolat ápolása. Időt kell fordítani a másikra. Ha van kapcsolódási pont – a másik munkája vagy cége által, vagy csak szimpátia alapján – akkor érdemes a közösségi médián keresztül felvenni a kapcsolatot, emailt írni vagy meghívni egy kávéra. Persze figyelembe kell venni, hogy mi mit tudunk nyújtani a másiknak munka, üzlet vagy személyes területen, hogy ne csak egyoldalú legyen a kapcsolat.
Follow hrportal_hu on Twitter

Hétköznapi mobbing és diszkrimináció a munkahelyen

Az utóbbi hónapokban „divatos”, bár valójában örökzöld témáról fogok írni az alábbiakban, a munkajogász szemével. Bár a multinacionális cégeknél jellemzően létezik egy etikai szabályzat, amely tiltja a mobbingot és a diszkriminációt, mégis úgy látom, hogy a mindennapi munkában kevés figyelem terelődik a fenti témákra. tovább..

További cikkek
Szexuális zaklatás elleni tanfolyamot vezetnek be az amerikai képviselőházban

Ennek értelmében a képviselőház valamennyi irodai dolgozójának kötelező lesz részt venniük a tanfolyamon. A politikusokra ugyanakkor nem vonatkozik... Teljes cikk

Hétköznapi mobbing és diszkrimináció a munkahelyen

Az utóbbi hónapokban „divatos”, bár valójában örökzöld témáról fogok írni az alábbiakban, a munkajogász szemével. Bár a multinacionális... Teljes cikk

Se introvertált, se extrovertált nem vagy?

Akkor ideje másképp gondolkodni a személyiségedről! Ahhoz, hogy megfelelően alkalmazkodni tudjunk a munkahelyi környezethez, tudnunk kell, hova esünk... Teljes cikk

Se introvertált, se extrovertált nem vagy?

Akkor ideje másképp gondolkodni a személyiségedről! Ahhoz, hogy megfelelően alkalmazkodni tudjunk a munkahelyi környezethez, tudnunk kell, hova esünk... Teljes cikk

Városi kertek és tricikli-kávézó - társadalmi startupok találkoznak Budapesten

A kelet-közép-európai régió huszonöt legígéretesebb társadalmi startupja versenyez jövő héten Budapesten. A megmérettetésre az SAP szoftvercég... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár