kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

A munkahelyi barátság többet ér, mint gondolnánk!

Egy felmérés szerint tízből csak három dolgozó számolt be róla, hogy van legjobb barátja a munkahelyén, miközben a barátok munkahelyi jelenléte összefügg egy adott vállalat eredményességével és az alkalmazottak biztonságérzetével, teljesítményével is. A Harvard Business Review összefoglalta, mit tehetnek a vezetők, hogy az alkalmazottak közelebb kerüljenek egymáshoz.

A munkahelyi barátság többet ér, mint gondolnánk!-

Emberek milliói szenvednek a magánytól. A Gallup adatai szerint világszerte több mint 300 millió embernek nincs egyetlen barátja sem. Az emberek több mint 20%-ának pedig nincsenek olyan barátai vagy családtagjai, akikre bármikor számíthatnak, ha szüksége lenne rájuk.

Az átlagember 81 396 órát - több mint kilenc évnek megfelelő időt - tölt a munkahelyén. "Az amerikaiak ma már nagyobb valószínűséggel szereznek barátokat a munkahelyükön, mint bármilyen más módon - beleértve az iskolát, a szomszédságot, a vallási közösségüket, vagy akár a meglévő barátaikon keresztül" - áll a Survey Center on American Life felmérésében, amiről a Harvard Business Review írt. Az emberek tehát életük nagy részét a munkahelyükön töltik, és legnagyobb valószínűséggel ott alakulnak ki barátságok. A vállalatok mégsem koncentrálnak erre eléggé, amikor dolgozóik munkahelyi közérzetén próbálnak javítani - derül ki a Gallup felméréséből, amelyet a világ legnagyobb vállalatainak humán erőforrás igazgatóinak körében végeztek. A Gallup szerint világszerte  10-ből csak három munkavállaló számolt be róla, hogy van legjobb barátja a munkahelyén.

Mit tehetnének a munkaadók?

A Gallup adatai szerint a legjobb barátok munkahelyi jelenléte szorosan összefügg az üzleti eredményekkel, többek között a nyereségesség, a biztonság, és az alkalmazottak megtartásának javulásával.

Mint a HBR cikke írja, a Pennsylvaniai Egyetem és a Minnesotai Egyetem kutatói nemcsak megerősítették, hogy a szoros barátságok növelik a munkahelyi termelékenységet, hanem azt is kiderítették, hogy miért:  a barátok elkötelezettebbek, jobban kommunikálnak és bátorítják egymást. Az International Social Survey Program (ISSP) globális tanulmánya szerint a személyes munkakapcsolatok pozitív hatással vannak a dolgozó munkahelyi elégedettségére.

Ha a termelékenység, a munkahelyi elégedettség és a dolgozók megtartása nem lenne elég, a Gallup legújabb eredményei azt mutatják, hogy a koronavírus kezdete óta a munkahelyi barátság még nagyobb hatással van a fontos eredményekre - például arra, hogy a munkavállalók milyen valószínűséggel ajánlják másoknak a céget, ahol dolgoznak, emellett csökken a felmondások száma és nő a dolgozók általános elégedettsége.  A távmunka és a hibrid munka terjedésével a legjobb munkahelyi barátok támaszt nyújthatnak egymásnak a bizonytalan időszakokban. A világjárvány nemcsak a magányosodást súlyosbította, de a munkahelyi barátságokat is megviselte. A Gallup felmérése szerint a hibrid környezetben dolgozók körében 5 százalékkal csökkent azok száma, akik arról számoltak be, hogy van legjobb barátjuk a munkahelyükön.

Tartós barátságok építése a munkahelyen

Akár teljesen személyes, akár távoli, akár hibrid munkahelyről van szó, a munkahelyi barátságokat előtérbe helyező és bátorító kultúra jót tesz a munkavállalóknak és a vállalat eredményeinek Hogyan lehet ezt elérni? Íme néhány intézkedés, amelyet már most megtehet egy munkahely.

Haverrendszer

Mindenkinek szüksége van egy barátra, különösen, ha új egy cégnél. Ha az újonnan felvett munkatársakat a régóta ott dolgozó alkalmazottakkal alkotnak egy csapatot, az felgyorsíthatja a beilleszkedést és a termelékenységet. A munkahelyi barátok nem csak tippeket adnak az új alkalmazottaknak, például hogy mit hol találnak és mik az íratlan szabályok, de segítenek nekik kapcsolatot teremteni a vállalat többi munkatársával. Ezek közül a kezdeti kapcsolatok közül néhány szinte biztosan hosszú távú kapcsolatokhoz vezet.

A hatékony haverrendszer kulcsa a találkozások gyakorisága. A Microsoft megállapította, hogy amikor az újonnan felvett munkatársai az első 90 napban több mint nyolcszor találkoztak a haverjukkal, 97%-uk azt mondta, hogy ő segített nekik abban, hogy gyorsan produktívvá váljanak. Amikor azonban az új alkalmazottak az első 90 napban csak egyszer találkoztak a társukkal, ez az arány csak 56% volt.

Növeljük a személyes találkozások számát!

A világjárvány előtt a munkahely olyan hely volt, ahol a kollégák kávézhattak, ebédelhettek, és a folyosón összefuthattak egymással egy rögtönzött beszélgetésre. Azoknál az embereknél, akik 2020-ban kezdtek el teljes munkaidőben távmunkában dolgozni, az egyik legnagyobb változás az volt, hogy jelentősen csökkent a munkahelyi barátokkal való társas érintkezéssel töltött órák száma.

A kapcsolatteremtés legjobb módja, ha találkozunk egymással - még akkor is, ha ez a Zoom vagy a FaceTime segítségével történik. De legalábbis a munkatársaknak többet kell beszélgetniük, és kevesebbet kell e-mailezniük. Az e-mail soha nem fog felérni a személyes párbeszéddel. Ráadásul sokkal könnyebb félreérteni a másikat e-mailben.

Az üzleti vezetőknek példát kell mutatniuk: Kommunikáljanak többet személyesen, és kevesebbet e-mailben! Továbbá az elvárások felülvizsgálatával, új kulturális normák kialakításával támogathatják a személyes interakciókat. Ösztönözzék a keresztképzéseket, vagy a dolgozók váltogassák a munkaköri feladataikat, hogy a vállalat más területein dolgozókkal is együtt tudjanak működni. Az új emberekkel való találkozás lehetőséget teremt, hogy új barátokkal találkozzanak. Szervezzen a munkahelyen találkozókat vagy ebédeke!!

Ne erőltessük!

Mint a cikk írja, hiába változtatják meg a vezetők a munkahelyi kultúrát, ha az alkalmazottak nem akarnak közelebb kerülni egymáshoz akkor nem érdemes erőltetni.

Mint a szerző a Blind Spot: The Global Rise of Unhappiness and How Leaders Missed It című kötetében felhívja a figyelmet: az Egyesült Államokban tízből két dolgozó a munkanapjainak nagy részét magányosan tölti, és akinek nincsenek barátai a munkahelyén, az annál is jobban szenvedhet, mintha munkanélküli lenne. Ezzel szemben azok a cégek, akik fontosnak tartják a dolgozók szociális jólétét és lehetőséget adnak a dolgozóiknak, hogy barátokat szerezzenek a munkahelyükön, segíthetnek leküzdeni a magányt, ami egyre több embert sújt. 

 

HBR

fotó: unsplash

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit - mutatjuk a legtrendibb munkatereket

Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk

Honnan tudhatjuk, hogy már nem egészséges az, amennyit dolgozunk?

"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk

Hogyan támogassuk a stresszel küzdő kollégát? - Ezt tanácsolja a mentálhigiénés szakértő

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk