Senki nem fog válaszolni
Egyrészt, de, fog. Van, akit még érdekel, hogy mi történik a vállalatnál - akkor is, ha a gödör alján vagyunk. Ha ezekre reagálunk, és jól láthatóvá tesszük a változásokat, az másokat is bátorít majd. Nem kell kötelezővé tenni. Ha látják az eredményt, egyszerűen rászoknak a kollégák arra, hogy véleményt mondjanak. Minden szokásunk megváltoztatható kitartó gyakorlással - ebben az esetben miért lenne másképp.
Másrészt, ha ez nem tűnik járható útnak, sok egyéb eszköz áll rendelkezésünkre az információk begyűjtéséhez. A komplex, erre fejlesztett eszközöktől egészen a csoportvezetők által a rendszeres meetingeket beszerzett visszajelzésekig.
A „neheze” viszont ezután jön. Ha megvagyunk az adatgyűjtéssel, a következő teendőnk az elemzés és a megtalált információknak a döntéshozók elé tárása. Az itt fontosnak ítélt pontokra aztán akcióterveket dolgozhatunk ki, amiket végrehajtva és az eredményeket jól kommunikálva ki is pipálhatjuk a megtartásnak (és az újak bevonzásának) ezt az elemét.
Milyen egyszerűnek tűnik. Van azonban egy olyan része a tervünknek, ahol nagyon könnyű elbukni. Miután elköteleztük magunkat aziránt, hogy megváltjuk a világot, nagy lendülettel elkezdünk adatot gyűjteni, és… Mit kezdünk viszont ezekkel az adatokkal? Van kapacitásunk az elemzésre?Megvannak az eszközeink, a technikai tudásunk, hogy adatelőkészítés után előrejelző kimutatásokat készítsünk?
Először is: az, amit összegyűjtöttünk, adat. Ahhoz, hogy információvá váljon, először meg kell határoznunk a mérőszámainkat - a mérendő területeket jól jellemző számokat. Azután a hozzájuk tartozó elvárt értéket. Ezek közös munkát igényelnek a menedzsmenttel. Nem tudjuk kikerülni, mert amikor az eredményeket eléjük tárjuk, csak akkor hallgatnak majd minket valódi érdeklődéssel, ha a számukra fontos információkat közlünk!
Arra, amikor a döntéshozók elé tárjuk az eredményeinket, érdemes interaktív dashboard-okban tálalni azt, hogy az összefüggések jól láthatóak legyenek. Meglapozzuk ezzel a magabiztos döntéshozást. Emellett pedig igyekezzünk a leíró elemzéseken túl legalább prediktív (a következményekre fókuszáló) vagy akár „előremutató” [prescriptive] (a következő lehetséges lépéseket jelző) analitikával segíteni az akciók kidolgozását.
Érezhető tehát, hogy ezen a területen is nehezen boldogulunk elemző csapattagok nélkül. Ne is kezdjünk bele a feladatba anélkül, hogy biztos támogatásunk lenne ezen a téren. Sajnos nagyon könnyen veszíthetünk rajta, ha az adatok feldolgozását nem tervezzük meg előre, hiszen enélkül sajnos csak üres kérdezősködésnek fog tűnni az érdeklődésünk a munkatársak felé. Arról pedig kár is hosszan beszélnünk, hogy milyen munkavállalói élményhez vezet néhány hamvába holt változtatási kísérlet a munkáltató részéről.
Rozmis Kata
üzleti elemző és oktató
fOrgXpert - HRopoly
Fotó: Pixabay.com
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A munkáltatói márka építés NEM MARKETING tevékenység!
2. oldal - Senki nem fog válaszolni