Szerző: Berta László Megjelent: 7 hónapja

A műszakvezető a pót-szülő a gyártósoron

A műszakvezetők nem csak a gyártás vezetői, fontosabbak ennél, sokszor rajtuk múlik, hogy a soron dolgozók bemennek-e másnap dolgozni. Ezért a vállalatok közül néhány már ráébredt, hogy a fluktuáció csökkentése érdekében képezni és segíteni kell őket. Általában a munkavállalók a céget választják, de a vezetőjüket hagyják ott", ezért fontos a műszakvezetők szerepe - mondja Ujváry András, a témában jártas tréner cég, az Exline Kft. vezetője, aki megosztotta velünk a Man at Work Kft-vel közösen végzett munkájuk tapasztalatait.

Korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy a sor-, csoport- és műszakvezetők ritkán részesülnek olyan képzésben, ami segítséget nyújt számukra, hogy olyan vezetők lehessenek, akik mellett a munkavállalók szívesen maradnak a vállalatnál. Pedig ez nagy hiba, hiszen a sori dolgozóknak lényegében ők jelentik az egész vállalatot.

Ugyanakkor rendkívül nagy az igény a sor-, csoport- és műszakvezetői rétegben az ilyen irányú képzésekre, hiszen pontosan értik és saját bőrükön érzik a munkaerő megtartásának terhét. Amennyiben vállalatuktól támogatást kapnak ebben, az nemcsak a beosztottaik, hanem az ő lojalitásukat is erősíti.

Új helyzet van, változni kell

Ujváry András, a műszakvezető képzési program vezetője elmondta, hogy első lépésben tudatosítani kell, hogy a trénerek segíteni jöttek, a képzés azért jött létre, mert nagyon fontosak a gyárnak. A műszakvezetőknek el kellett fogadniuk, hogy munkaerőhiány van, ez egy új helyzet és változtatniuk kell a sokéves vezetői rutinjukon. Be kellett látniuk, hogy ne kívülről várják a megoldást, hiszen az operátorok megtartásában óriási szerepük van, a munkavállalókat elsősorban a közvetlen munkatársaikkal alkotott közösség fogja megtartani, és azt ők alakítják. Ehhez a munkához kapnak képzés formájában segítséget, amelyre érdemes nyitottnak lenniük.

A műszakvezetőkön óriási a nyomás, mert ők jelentik a vállalatot az operátoroknak. Nehéz helyzetben vannak, főként az Y generáció tagjai miatt, akik az átlagot tekintve alacsony motivációval rendelkeznek, márpedig őket kell a közreműködésükkel megtartani. Az igazság az, hogy egy részük a pénzkeresés kényszere ellenére sem hajlandó mindig bemenni dolgozni, és szép számban vannak telefonfüggők is. Ők állandóan a mobiljukat nyomogatnák, amit persze nem engedhető meg egy gyártósoron, így is nehéz a munkára koncentrálniuk.
Ujváry AndrásProblémamegoldás és kommunikáció

Megérje ott lenni

Ujváry András szerint a program tervezésénél fontos szempont volt mérlegelni, hogy egy termelő vállalatnál százszor meggondolják, hogy 5, 10, 20, 40 műszakvezetőt - igaz, nem egyszerre - kivegyenek a gyártásból. A résztvevőket is nyomasztja, ha olyan képzésen kell lenniük, ahol azt érzik, csak az idejüket vesztegetik, mert felelősnek érzik magukat a termelésért. „Ezért arra kellett koncentrálni, hogy a képzés valóban a műszakvezetők napi problémáiról szóljon, éppen ezért a hagyományos gyakorlatorientált tréningmódszertanok mellé 40%-ban akciótanulást építettünk be”- mondta el Ujváry András.


Itt konkrét példákon - pl. agresszív operátorok kezelése - tanulják meg a műszakvezetők a problémamegoldás és az asszertív kommunikáció alapjait. A szakemberekkel egyetértésben a HR kérheti, hogy legyenek utánkövető alkalmak, ahol a résztvevők tovább tudják finomítani módszereiket és közvetlenül a gyakorlatban alkalmazzák azokat.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A műszakvezető a pót-szülő a gyártósoron
2. oldal - Egy speciális probléma: az Y generáció
Follow hrportal_hu on Twitter

Felsővezetőként a magyar szállások fejlesztésére tette fel az életét

Elégedett dolgozók nélkül nem lehet eredményeket elérni, véli Boros Diána, aki a Hilton Vienna Plaza Service Managere. Megtartani pedig folyamatos ösztönzéssel, motiválással lehet. Boros Diána turisztikai végzettségét Magyarországon szerezte meg, tanult Miamiban is, de végül a bécsi Hilton szállodaláncnál kezdte szakmai pályafutását. Részmunkaidős egyetemista diákból végigjárva a ranglétrát felsővezető „Service Manager” lett. Ma pedig 14 éves külföldi szakmai tapasztalatával a magyar szálláshelyeknek segít családbaráttá tenni szolgáltatásaikat, hiszen a fejlesztések akár több munkahelyet és magasabb béreket is hozhatnak a magyar szállodaiparban. tovább..

További cikkek
Nők vezetői székben: jó vezetői attitűd, a férfi-női arányok és a gazdasági kilátások

A felsővezetői optimizmus alapvető, de nőként nem könnyű - derült ki az Egyenlítő Alapítvány és a KPMG Női vezetők kerekasztal-beszélgetésén. Teljes cikk

Nem lesz különbség a munkavállalók között a Brexit után

A brit EU-tagság megszűnése után már nem lenne különösebb ok arra, hogy a brit kormány eltérő letelepedési és foglalkoztatási szabályokat... Teljes cikk

Legyen munkaviszony az otthonápolás - követelték a Parlamentben

Romániában is munkaviszonyként ismerik el az otthonápolást -hívta fel a figyelmet a hétfői parlamenti ülésen Tordai Bence a párt politikusa. A... Teljes cikk

Felsővezetőként a magyar szállások fejlesztésére tette fel az életét

Elégedett dolgozók nélkül nem lehet eredményeket elérni, véli Boros Diána, aki a Hilton Vienna Plaza Service Managere. Megtartani pedig folyamatos... Teljes cikk

A Gibraltáron dolgozó spanyolokat is érinti a Brexit

Spanyolország a lehető legkedvezőbb eredményeket szeretné elérni a Gibraltáron dolgozó spanyolok számára - mondta Josep Borrell spanyol... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár