Szerző: Berta László
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 2 éve

A műszakvezető a pót-szülő a gyártósoron

A műszakvezetők nem csak a gyártás vezetői, fontosabbak ennél, sokszor rajtuk múlik, hogy a soron dolgozók bemennek-e másnap dolgozni. Ezért a vállalatok közül néhány már ráébredt, hogy a fluktuáció csökkentése érdekében képezni és segíteni kell őket. Általában a munkavállalók a céget választják, de a vezetőjüket hagyják ott", ezért fontos a műszakvezetők szerepe - mondja Ujváry András, a témában jártas tréner cég, az Exline Kft. vezetője, aki megosztotta velünk a Man at Work Kft-vel közösen végzett munkájuk tapasztalatait.

images

images

Korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy a sor-, csoport- és műszakvezetők ritkán részesülnek olyan képzésben, ami segítséget nyújt számukra, hogy olyan vezetők lehessenek, akik mellett a munkavállalók szívesen maradnak a vállalatnál. Pedig ez nagy hiba, hiszen a sori dolgozóknak lényegében ők jelentik az egész vállalatot.

Ugyanakkor rendkívül nagy az igény a sor-, csoport- és műszakvezetői rétegben az ilyen irányú képzésekre, hiszen pontosan értik és saját bőrükön érzik a munkaerő megtartásának terhét. Amennyiben vállalatuktól támogatást kapnak ebben, az nemcsak a beosztottaik, hanem az ő lojalitásukat is erősíti.

Új helyzet van, változni kell

Ujváry András, a műszakvezető képzési program vezetője elmondta, hogy első lépésben tudatosítani kell, hogy a trénerek segíteni jöttek, a képzés azért jött létre, mert nagyon fontosak a gyárnak. A műszakvezetőknek el kellett fogadniuk, hogy munkaerőhiány van, ez egy új helyzet és változtatniuk kell a sokéves vezetői rutinjukon. Be kellett látniuk, hogy ne kívülről várják a megoldást, hiszen az operátorok megtartásában óriási szerepük van, a munkavállalókat elsősorban a közvetlen munkatársaikkal alkotott közösség fogja megtartani, és azt ők alakítják. Ehhez a munkához kapnak képzés formájában segítséget, amelyre érdemes nyitottnak lenniük.

A műszakvezetőkön óriási a nyomás, mert ők jelentik a vállalatot az operátoroknak. Nehéz helyzetben vannak, főként az Y generáció tagjai miatt, akik az átlagot tekintve alacsony motivációval rendelkeznek, márpedig őket kell a közreműködésükkel megtartani. Az igazság az, hogy egy részük a pénzkeresés kényszere ellenére sem hajlandó mindig bemenni dolgozni, és szép számban vannak telefonfüggők is. Ők állandóan a mobiljukat nyomogatnák, amit persze nem engedhető meg egy gyártósoron, így is nehéz a munkára koncentrálniuk.
Ujváry AndrásProblémamegoldás és kommunikáció

Megérje ott lenni

Ujváry András szerint a program tervezésénél fontos szempont volt mérlegelni, hogy egy termelő vállalatnál százszor meggondolják, hogy 5, 10, 20, 40 műszakvezetőt - igaz, nem egyszerre - kivegyenek a gyártásból. A résztvevőket is nyomasztja, ha olyan képzésen kell lenniük, ahol azt érzik, csak az idejüket vesztegetik, mert felelősnek érzik magukat a termelésért. „Ezért arra kellett koncentrálni, hogy a képzés valóban a műszakvezetők napi problémáiról szóljon, éppen ezért a hagyományos gyakorlatorientált tréningmódszertanok mellé 40%-ban akciótanulást építettünk be”- mondta el Ujváry András.


Itt konkrét példákon - pl. agresszív operátorok kezelése - tanulják meg a műszakvezetők a problémamegoldás és az asszertív kommunikáció alapjait. A szakemberekkel egyetértésben a HR kérheti, hogy legyenek utánkövető alkalmak, ahol a résztvevők tovább tudják finomítani módszereiket és közvetlenül a gyakorlatban alkalmazzák azokat.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A műszakvezető a pót-szülő a gyártósoron
2. oldal - Egy speciális probléma: az Y generáció
Follow hrportal_hu on Twitter