Megjelent: 5 éve

A rugalmasság mindkét fél irányában elvárás

Alig találni olyan álláshirdetést, melyben ne tüntetnék fel az elvárt kompetenciák között a rugalmasságot. A cégek olyan jelentkezőket vesznek fel szívesen, akik szükség esetén hajlandók túlórázni, egy-egy szabadnapot feláldozni. A gazdasági szakértők azt javasolják, hogy a vezetők viszonozzák a dolgozók gesztusait.

Minden sikeres és tisztességes üzlet alapja a kölcsönösség, vagyis, hogy mindkét fél jól járjon. Ez az igazság a dolgozó-munkahely kapcsolatra is vonatkozik. Ne csak a munkavállalóktól várjuk el a rugalmasságot, mi magunk is tegyük meg, amit lehet. Minden munkáltatónak elemi érdeke, hogy egy jól működő csapat egyben maradjon, és a dolgozók ne vágyjanak el. A jelenlegi gazdasági körülmények között sok vállalatnak nincsen kerete arra, hogy fizetésemeléssel és bónuszokkal jutalmazza a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat. A rugalmas munkavégzési lehetőség azonban olyan motivációs eszköz, amely nem jár többletkiadással.

A felelős, és jól gondolkodó főnök erre való tekintettel panasz esetén kerüli az olyan sematikus fenyegetéseket, hogy “ha nem tetszik valami, elmehet, most is 40 darab önéletrajz hever a fiókomban”.

Hogyan tartsuk meg a jó munkaerőt?

Bárki, aki a versenyszférában kíván elhelyezkedni jól tudja, előfordulhat, hogy néha túlóráznia kell vagy szabadnapján is munkavégzésre kérik. Jó esetben ezeket a törvénynek megfelelően ki is fizetik. A munkavállalók többsége azt sem veszi zokon, ha alkalmanként a munkaköréhez szorosan nem tartozó feladatokra is felkérik, elvégre, ha azokat jól elvégzi, akár a cégen belüli ranglétrán is előreléphet. Egy szerelőcsarnokban ugyanúgy kijelölhetnek a tapasztaltabb dolgozók közül a fiatalok mellé mentorokat, mint egy kórházban vagy akár egy ügyvédi irodában. Egy idősek otthonában dolgozó szociális munkásról egyszer megtudta főnöke, hogy masszőri képesítéssel is rendelkezik. Ugyan nyilvánvaló, hogy nem lett volna feladata a lakók kezelése, amikor a masszőr betegszabadságra ment, felkérték, hogy helyettesítse. Mivel elégedettek voltak munkájával, kiterjesztették munkakörét és megemelték fizetését.

Alapvető hiba viszont, ha egy munkáltató semmivel sem viszonozza, ha a beosztottak zokszó nélkül alkalmazkodnak az eseti változásokhoz. Az élet gyakran megköveteli, hogy a cég tegyen gesztusokat a dolgozók felé.

Természetes, hogy a sorozatos hibákat, a slendrián teljesítést sehol sem tolerálják. Viszont mielőtt egy napvilágra kerülő tévedés miatt valakit felelősségre vonnánk, érdemes mérlegelni? Okozott-e az illető ténylegesen kárt, vagy hibája könnyen korrigálható? Egy biztonsági cégnél nyilván nehéz elnézni akár egy kisebb késést is, amennyiben valaki emiatt nem tudja időben átvenni a műszakot kollégájától, de egy teljesítményrendszerű munkaterületen behozható az elmaradás. A kitöltendő papírok, az összeszerelésre váró készülékek “megvárják a dolgozót”, ezért senki sem esik el a bevételtől, ha azok egy órával később készülnek el.

Ad is, kap is

Örök probléma, hogy a bankok ügyfélszolgálati ideje nincs összhangban az országban megszokott munkaidővel. Gyakran kifejezetten a főnök jóindulatán múlik, hogy a dolgozó el tudja-e intézni hitelügyeit, vagy kénytelen szabadnapot kivenni. (A dolgozók legnagyobb hányada (44,2 százalék) fizetett szabadnapjait áldozza fel az ügyintézésre.) A szülők rémálma, ha a munka miatt nem mehetnek el kisiskolás gyermekük meccsére vagy egy iskolai rendezvényére. Az ilyen kellemetlenségektől megkímélt munkavállalók szívesebben hoznak máskor áldozatokat a cégért, mint azok, akik folyamatos fenyegetettségben érzik magukat, és nem mernek igényeikkel a felettesek elé állni.

Zámbó Márta kommunikációs és gazdasági tanácsadó azt javasolja, hogy a döntéshozók mindig vegyék figyelembe a beosztottak személyes igényeit, ennek fontos szerepe van a motiváció fenntartásában. Céges szinten az is egyfajta rugalmasság, hogy a belső szabályzat alkalmazkodik a dolgozók érthető igényeihez.

Sok esetben még a munka bizonyos fokú átszervezése is megérheti. Például egy gyorsétteremben a dolgozók jellemzően rotációban végzik feladatukat. Mindenkit be szoktak osztani a kasszához, csakúgy mint a sütő mellé. Az élet szülhet olyan helyzeteket, hogy valaki egy nap nem szeretne vevőkkel találkozni. Ilyenkor nem feltétlenül az a jó megoldás, hogy a dolgozót hazaküldik, ha az étterem zavartalan működése átszervezéssel egyszerűen megoldható. A cég is jobban jár, a dolgozó is elégedettebb.
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A koronavírus a 30-asok több mint felének munkahelyét érintette kedvezőtlenül

Egy felmérés szerint a járvány második hulláma alatt a 30-asok egynegyedének csökkent a bére, a korosztály kétharmada nem tudott otthonról... Teljes cikk

El kell fogadni a lemorzsolódást is - cégfúzió HR vezetői szemmel

„Stratégiai HR-t építünk, ehhez most HR business partnereket keresek” - mondja Heiszmann Henrietta, akit júliusban neveztek ki az egyesülő két... Teljes cikk

Covid-üzemmód a munkahelyeken: Elmű, Telekom, Posta, SAP, Richter

Nincs 100 százalék home office, ám a megkérdezett nagyvállalatok irodistái nagyrészt otthonról dolgoznak. Már szeptembertől újra elkezdték a... Teljes cikk