A rugalmasság mindkét fél irányában elvárás
Alig találni olyan álláshirdetést, melyben ne tüntetnék fel az elvárt kompetenciák között a rugalmasságot. A cégek olyan jelentkezőket vesznek fel szívesen, akik szükség esetén hajlandók túlórázni, egy-egy szabadnapot feláldozni. A gazdasági szakértők azt javasolják, hogy a vezetők viszonozzák a dolgozók gesztusait.
A felelős, és jól gondolkodó főnök erre való tekintettel panasz esetén kerüli az olyan sematikus fenyegetéseket, hogy “ha nem tetszik valami, elmehet, most is 40 darab önéletrajz hever a fiókomban”.
Hogyan tartsuk meg a jó munkaerőt?
Bárki, aki a versenyszférában kíván elhelyezkedni jól tudja, előfordulhat, hogy néha túlóráznia kell vagy szabadnapján is munkavégzésre kérik. Jó esetben ezeket a törvénynek megfelelően ki is fizetik. A munkavállalók többsége azt sem veszi zokon, ha alkalmanként a munkaköréhez szorosan nem tartozó feladatokra is felkérik, elvégre, ha azokat jól elvégzi, akár a cégen belüli ranglétrán is előreléphet. Egy szerelőcsarnokban ugyanúgy kijelölhetnek a tapasztaltabb dolgozók közül a fiatalok mellé mentorokat, mint egy kórházban vagy akár egy ügyvédi irodában. Egy idősek otthonában dolgozó szociális munkásról egyszer megtudta főnöke, hogy masszőri képesítéssel is rendelkezik. Ugyan nyilvánvaló, hogy nem lett volna feladata a lakók kezelése, amikor a masszőr betegszabadságra ment, felkérték, hogy helyettesítse. Mivel elégedettek voltak munkájával, kiterjesztették munkakörét és megemelték fizetését.
Alapvető hiba viszont, ha egy munkáltató semmivel sem viszonozza, ha a beosztottak zokszó nélkül alkalmazkodnak az eseti változásokhoz. Az élet gyakran megköveteli, hogy a cég tegyen gesztusokat a dolgozók felé.
Természetes, hogy a sorozatos hibákat, a slendrián teljesítést sehol sem tolerálják. Viszont mielőtt egy napvilágra kerülő tévedés miatt valakit felelősségre vonnánk, érdemes mérlegelni? Okozott-e az illető ténylegesen kárt, vagy hibája könnyen korrigálható? Egy biztonsági cégnél nyilván nehéz elnézni akár egy kisebb késést is, amennyiben valaki emiatt nem tudja időben átvenni a műszakot kollégájától, de egy teljesítményrendszerű munkaterületen behozható az elmaradás. A kitöltendő papírok, az összeszerelésre váró készülékek “megvárják a dolgozót”, ezért senki sem esik el a bevételtől, ha azok egy órával később készülnek el.
Ad is, kap is
Örök probléma, hogy a bankok ügyfélszolgálati ideje nincs összhangban az országban megszokott munkaidővel. Gyakran kifejezetten a főnök jóindulatán múlik, hogy a dolgozó el tudja-e intézni hitelügyeit, vagy kénytelen szabadnapot kivenni. (A dolgozók legnagyobb hányada (44,2 százalék) fizetett szabadnapjait áldozza fel az ügyintézésre.) A szülők rémálma, ha a munka miatt nem mehetnek el kisiskolás gyermekük meccsére vagy egy iskolai rendezvényére. Az ilyen kellemetlenségektől megkímélt munkavállalók szívesebben hoznak máskor áldozatokat a cégért, mint azok, akik folyamatos fenyegetettségben érzik magukat, és nem mernek igényeikkel a felettesek elé állni.
Zámbó Márta kommunikációs és gazdasági tanácsadó azt javasolja, hogy a döntéshozók mindig vegyék figyelembe a beosztottak személyes igényeit, ennek fontos szerepe van a motiváció fenntartásában. Céges szinten az is egyfajta rugalmasság, hogy a belső szabályzat alkalmazkodik a dolgozók érthető igényeihez.
Sok esetben még a munka bizonyos fokú átszervezése is megérheti. Például egy gyorsétteremben a dolgozók jellemzően rotációban végzik feladatukat. Mindenkit be szoktak osztani a kasszához, csakúgy mint a sütő mellé. Az élet szülhet olyan helyzeteket, hogy valaki egy nap nem szeretne vevőkkel találkozni. Ilyenkor nem feltétlenül az a jó megoldás, hogy a dolgozót hazaküldik, ha az étterem zavartalan működése átszervezéssel egyszerűen megoldható. A cég is jobban jár, a dolgozó is elégedettebb.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mesterséges intelligencia forradalmáról kiderülhet, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: az iparág veszteséges, a projektek többsége... Teljes cikk
Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek... Teljes cikk
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
- Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere? 3 hete
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 4 hete
- Ács 1 hónapja
- Production Planner 1 hónapja
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 1 hónapja
- A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé 2 hónapja
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 2 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 2 hónapja
- Utálod a munkád, de nem tudsz felmondani? 20 tipp, hogy újra szeresd, amit csinálsz 2 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja