A távmunka-rendelet csapdái - erre figyeljünk munkaadóként (2.)
A tavaszi veszélyhelyzettől eltérően most nem lehet a munkavállalót távmunkára kényszeríteni, ehhez kell az ő hozzájárulása is. Hogyan nézzen ki ez a megállapodás? Mekkora költségtérítést fizethet a munkaadó a távmunkásnak a többletköltségek miatt? Oláh Zsófia és Baksa Gréta munkajogi szakértők sorozatának 2. része a „távmunkás” Kormányrendeletről (487/2020. (XI.11.).
A másik megjegyzésünk a Kormányrendelet alábbi kitételéhez kapcsolódik: „a munkaszerződésben foglaltak szerint távmunkavégzés keretében munkát végző munkavállalónak”. Szigorúan értelmezve tehát ez az elszámolási lehetőség kizárólag azon munkavállalók esetében alkalmazható, akik távmunkaszerződés keretében dolgoznak otthonról és azok esetében nem, akikkel a munkáltató csak egy egyszerű megállapodást köt erre vonatkozóan a veszélyhelyzet idejére, amire most a Kormányrendelet lehetőséget nyújt (a lentiek szerint) vagy akikkel egyáltalán semmilyen megállapodást nem köt a munkáltató, hanem csak egyszerűen otthonról dolgoznak. Jogi szempontból azonban a távmunka, illetve a távmunkára vonatkozó szerződésmódosítás ráutaló magatartással is létrejöhet, hiszen az írásbeliség hiányára csak a munkavállaló hivatkozhat 30 napon belül, de ettől az érveléstől függetlenül ez a jogszabályi megfogalmazás mindenképpen bizonytalanságot teremt.
A költségtérítés-fizetés igazi problémájára azonban ez a rendelkezés nem jelent valódi megoldást. A Munka Törvénykönyve alapján a munkáltató a munkaviszony teljesítésével kapcsolatban indokoltan felmerült költségeket köteles megtéríteni a munkavállalónak. Ebben a körben merül fel a „rezsiátalány” kérdése, de akár az is, hogy a munkáltatónak a megfelelő munkaasztal, munkaszék beszerzési költségét meg kell-e térítenie. A munkavállalók számától függően ez magas költséget jelenthet, ami mellett a meglévő irodaterületek csökkentéséig a munkáltatónak az üres iroda bérleti és közüzemi költségeit is fizetni kell.
Ennek a problémának az áthidalására jelenleg a felek megállapodása lehet a megfelelő megoldás, ugyanis a Munka Törvénykönyve szerint a munkáltatónak kell a munkavégzéshez szükséges feltételeket biztosítani, azonban a felek megállapodása ettől eltérhet. Tehát egy olyan megállapodás jogszerű lehet, amelyben például abban állapodnak meg, hogy a munkáltató fizeti a munkavállaló telefon- és a telefonhoz kapcsolódó internet költségeit, a laptopot biztosítja, a munkavállaló pedig biztosítja a munkaasztalt és a munkaszéket és az egyéb feltételeket. Ha a munkavállalónak az otthoni munkavégzéssel kapcsolatosan további költsége merül fel, azt a felek a veszélyhelyzet időtartama alatt a megállapodott átalány költségtérítéssel fedezhetik.
Eltérési lehetőség a távmunka szabályaitól
A Kormányrendelet alapján a felek a Munka Törvénykönyve távmunkára vonatkozó egyes szabályaitól (196. §) megállapodásban eltérhetnek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például nem kell munkaszerződésben megállapodni a távmunkavégzésről, vagyis adott esetben nem kell munkaszerződést módosítani, hanem elegendő egy egyéb megállapodás is. Ez egy eltérés a tavaszi veszélyhelyzetben megalkotott rendelkezésektől, ugyanis akkor a munkáltatónak egyoldalú lehetősége volt a munkavállaló otthoni munkavégzését elrendelni. Tehát most nem lehet a munkavállalót otthondolgozásra kötelezni, hanem ehhez a munkavállalónak is hozzá kell járulni. Ezt a megállapodást továbbra is írásban kell megkötni (akár elektronikus úton) és az otthoni munkavégzés természetesen ebben az esetben is távmunkának fog minősülni, függetlenül attól, hogy milyen megállapodás lesz az alapja. Ez a kormányrendeleti egyszerűsítés ezek fényében véleményünk szerint nem jelent valódi könnyítést a munkáltatók számára. A megállapodásban mindenképpen érdemes rögzíteni a munkavállaló munkarendjét, munkaidejét és az utasításadási jogokat is, hiszen a távmunka általános szabályai alapján, ha a felek nem állapodnak meg eltérően, akkor a munkavállaló munkaidő-beosztása kötetlen lesz és a munkáltató utasításadási joga kizárólag a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki. Egy ilyen „egyszerű” megállapodás azonban csak a veszélyhelyzet időtartamára szólhat, illetve ahogy a költségtérítésnél említettük, kérdéses, hogy ebben az esetben is van-e lehetőség igazolás nélkül adómentesen költségtérítést fizetni a munkavállaló részére.
Kössünk határozott időre távmunka-megállapodást
Röviden kitérnénk még a home office és a távmunka problematikára, amelyet a tavaszi veszélyhelyzet alatt hozott rendeleti intézkedések hoztak újra felszínre, amikor is a kormányrendelet a home office-t és a távmunkát külön említette. Ez azt sugallta, hogy a home office és a távmunka két egymástól eltérő jogintézmény, amivel alátámasztani látszott a már régebb óta kialakított nagyvállalati home office gyakorlatot. Ez a kormányzati álláspont most megfordulni látszik és a nagy várakozásokkal ellentétben úgy tűnik, hogy a kormányzat a távmunka égisze alatt kíván kezelni minden teljes vagy részbeni otthoni munkavégzést. A tipikus home office szabályok szerint heti 1 vagy 2 napot engedélyeztek a munkáltatók home office-ban tölteni általában kvázi jutalmazási céllal, de ez a rendszeresség fogalmát valójában kimeríti/kimerítette és álláspontunk szerint, ha rendszeres volt, eddig is távmunkának minősült (legalábbis a munkaidő egy részében). Ha ugyanis a felek nem fektetik le a távmunka feltételeit és időtartamát, attól még a Munka Törvénykönyve szabályai alapján a rendszeres távolról dolgozás ráutaló magatartással történt teljes vagy részleges távmunka-megállapodást jelenthet, és ebből a kérdésből sok vita adódhat.
Mindent figyelembe véve a legcélravezetőbb és legtisztább megoldás az, ha a munkáltató egy távmunka-megállapodást vagy munkaszerződés-módosítást köt azokkal a munkavállalóival, akik most otthonról/távolról dolgoznak. Célszerű lehet ezt egyelőre határozott időre (például a veszélyhelyzet/járvány időtartamára vagy egy konkrét dátumig) kötni, hogy annak leteltekor felül lehessen vizsgálni az irodába való teljes vagy részleges visszatérést.
Az ideiglenes rendelkezésekre tekintettel érdemes lehet felülvizsgálni továbbá a munkáltatónál irányadó szabályzatokat is, különösen a home office vagy az IT biztonsági szabályzatot, hogy azok megfeleljenek a munkáltató érdekeinek és megfelelően biztosítsák a munkáltató ellenőrzési jogait és az üzleti titkainak védelmét. Ezen túlmenően mindenképpen javasolt egy hosszú távú távmunka koncepció kidolgozása is, hiszen ez a munkavégzési forma valószínűleg legalább részben sok munkáltatónál hosszú távon is meg fog maradni.
Oláh Zsófia
Baksa Gréta
A szerzők az OPL Ügyvédi Iroda ügyvédei
A cikk első része, amely a munkabiztonsági előírásoknak való megfelelést tárgyalja, itt olvasható.
Nyitókép: Pixabay.com
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben egyre több cég visszaterelné dolgozóit az irodába, milliók keresnek olyan munkahelyet, ahova nem kell bejárni. A rugalmas időbeosztás, a... Teljes cikk
Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk
Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk
- Mikor tagadható meg a munkáltatói utasítás végrehajtása? 4 hete
- Miért fontosabb a környezet, mint gondolnád? 1 hónapja
- Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere? 1 hónapja
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 2 hónapja
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 2 hónapja
- Versenytilalmi megállapodás 2025-ben – mit érdemes tudni munkáltatóként és munkavállalóként? 3 hónapja
- Már épül a H2Offices irodaegyüttes második épülete 3 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 3 hónapja
- Kártérítésért perel a dolgozó, akit több ezer volt rázott meg a gödi Samsung-gyárban 3 hónapja
- A távmunkát támogató vállalatok nagy része magas termelékenységről számol be 3 hónapja
- Ha a mesterséges intelligencia elveszi a munkád, ingyenes képzés járhat helyette 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja