A vezetői elismerés, mint jutalom
Míg a beosztottak számára az elismerés az egyik legfontosabb motivációs tényező, addig a vezetők hajlamosak ezt alulértékelni. Pedig az emberi teljesítmény leginkább az önértékeléstől függ, ezt pedig az elismerés tudja legjobban növelni. Cikkünkből kiderül, milyen formái lehetnek a munkahelyi elismerésnek, és miért fontos a vezetőket ebben a motivációs technikában fejleszteni.
Egy vezetői tevékenység minőségére, gyakoriságára, hatékonyságára és hatásosságára döntő befolyással bír, hogy miként gondolnak rá. Amikor a vezetők és a munkatársak az elismerésre a jó eredményért járó jutalomként gondolnak, akkor azzal elhelyezik azt egy ok-okozati összefüggésbe (ha - akkor), egy lineáris idő síkon (először - utána), és egy értékarány rendszerben (ezért - az jár). Ha viszont az elismerésre, a vezetők és a munkatársak az elvárt és vállalt célokba való befektetésként is tekintenek, akkor ezzel szintén elhelyezik az említett dimenziókban, csak másként!
Elvárás - eredmény - elismerés
Az általános megközelítés az elismerés vezetői jutalomként történő használata. Ez alapján az ok-okozat összefüggésében a munkatárs által elért eredmény az "ok", ami kivált(hat)ja a vezetői elismerést. Először el kell érni az eredményt és utána jár csak az elismerés. Az értékarány tekintetében pedig, az elvárt - vállalt eredményszint teljesítése általánosságban még nem érdemel elismerést. Ahhoz az elvártnál érzékelhetően többet kell nyújtani.
Mit sugall ez a megközelítés az elismerés minősége, gyakorisága, hatékonysága és hatásossága vonatkozásában?
- Az elismerést, mint okozatot, reaktív módon az eredmény váltja ki, tehát a minősége is elsősorban a kiváltó eredmény minőségétől függ (pl. mennyire konkrét, mérhető, időponthoz, személyhez köthető az eredmény).
- Az elvárásokat meghaladó teljesítmény nem lehet gyakori, (mert akkor alacsonyan van meghatározva az elvárási szint, és azt ez esetben emelni kell), így az ezért adható elismerés sem lesz gyakori.
- Az elismerés hatékonysága az eredmény megszületésére gyakorolt hatásán keresztül mérhető le, de mivel az elismerés időben a teljesítés után következik, így visszaható hatása nincs a teljesítés folyamatára.
- Az elismerés hatásossága az eredményt létrehozó munkatárs motivációjának növekedésével arányos. Viszont amikor a munkatársnak az elvárásokat is meghaladó eredményt sikerül elérni, akkor a "jogos elismerés", már mint elvárás jelenik meg az ő részéről is! Mert ilyen eredmény után az már jár neki, és amikor megkapja, akkor az csak kiegyensúlyozza a mérleg két serpenyőjét. Tehát nem gerjeszt motivációs többletet, ami további teljesítményre sarkalná.
Ezek alapján érthetőnek tűnik, hogy bár mindenki helyesli az elismerés alkalmazását, a többség túldimenzionáltnak tekinti a kutatások által feltárt, és a menedzsment irodalomban leírt szerepét és fontosságát.
Elvárás - elismerések - eredmény
Manapság gyakran megfogalmazott felsővezetői elvárás a beosztott vezetők felé a valós üzleti szemlélet megléte és alkalmazása. Ennek egyik bizonyítéka, hogy képesek a tevékenységük egy részét befektetésként megelőlegezni a hosszabbtávú, stratégiai célok érdekében. A munkatársak vezetése terén ilyen befektetés például az új munkatárs alapos betanítása, a tehetséggondozás vagy a vezetői utánpótlás nevelés.
Ahhoz, hogy el tudjuk helyezni a napi gyakorlatban a legújabb kutatások által javasolt vezetői elismerés-technikákat, méghozzá a megfelelő minőségben és az ajánlott mennyiségben, mindenképp szükséges a jutalmazás mellett az eredmények érdekében tett befektetésként gondolni erre a vezetői feladatra is.
Enélkül ugyanis furcsának tűnik, hogy az elismerés nyelvek között olyanok is szerepelnek, mint:
-
- Minőségi idő (Quality Time): elismerésünk kimutatása személyes odafigyelés és minőségi beszélgetések útján
- -Segítő kéz (Acts of service): támogatásunk és segítségünk felajánlása elakadás, túlterheltség esetén
De az is nehezen elképzelhető, hogy egy szervezetben a munkatársakat érő pozitív/negatív hatások aránya közelít a 11,6:1-hez, és hogy pont emiatt lesz igazán versenyképes és eredményes, szimbolikusan fogalmazva "virágzó" vagy "szárnyaló" a szervezet. (Fredrickson, B. L. & Losada, M. (2005.) Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 678-686.)
A munkahelyi elismerés 5 nyelve című könyvben, a következőket írják a szerzők:
"A jutalmazó elismerés modellje rendszerint csupán két elismerésnyelvet foglal magába: a megerősítő szavakat és a figyelmes ajándékot. Jutalomosztáskor a cég egyik vezetője magasztaló beszédet tart. Elmondja, hogy a megjutalmazott dolgozó milyen teljesítményt ért el, és ez miért fontos a cég szempontjából. Ezután átadásra kerül a jutalom, ami lehet fizetésemelés, prémium, kinevezés vagy céges ajándék. Ha a jutalmazott kolléga elsődleges elismerésnyelve a megerősítő szó vagy a figyelmes ajándék, akkor jó esély van rá, hogy valóban megtisztelve érezze magát. Ugyanakkor a munkatársak mintegy 40-50 százalékának a minőségi idő vagy a segítő kéz az elismerésnyelve. Az ő esetükben a jutalomosztás célt téveszt, hiszen nem érzik, hogy elismernék őket."
(Gary D. Chapman - Paul E. White: A munkahelyi elismerés 5 nyelve - Útmutató az eredményes, személyre szabott motiváció gyakorlatához, 124-125. old. Budapest Š 2012)
A vezetői elismerésnek az elérendő eredményekbe való befektetésként történő alkalmazásában a közvetlen vezetőnek jut kulcsszerep. Ehhez szükség van megfelelően elsajátított vezetői elismerés-technikákra és vezetői elhivatottságra. A vezetőnek képesnek kell lennie az elvárt eredményt sok-sok részeredmény egymásra épüléseként, azok összességeként látni. Tudnia kell napi feladatai részeként ezen részeredmények elérését biztatással, segítéssel támogatni (elismerő szóval, minőségi idővel, segítő kéz felajánlásával, figyelmes ajándékkal, elismerő érintéssel). Tehát a képzés-fejlesztés célja, hogy a közvetlen vezető a részeredmények minőségi, vagyis méltányos, arányos, hiteles, személyre szóló, egyéni 'nyelvezetet' figyelembe vevő elismerését napi rendszerességgel gyakorolja, minden adandó alkalommal megerősítve és építve a munkatárs (és a csapat) elkötelezettségét, eredményességét.
Mire enged következtetni ez a megközelítés az elismerés minősége, gyakorisága, hatékonysága és hatásossága vonatkozásában?
- Az elismerést, a vezető proaktívan adja, nemcsak az elért részeredmény jutalmaként, hanem a végső eredmény támogatásaként. Tehát az elismerés minősége tudatos vezető működés eredménye.
- A munkatársak napi munkájukkal, kifogyhatatlan lehetőséget kínálnak egy jól felkészült vezetőnek az elismerés visszajelzésére. Így az elismerés gyakoriságának nincs felső korlátja, amennyiben átlagosan legalább minden tizenegyedikre esik egy építő hatású negatív visszajelzés is.
- A menet közben, befektetésként adott minőségi visszajelzés hatékonyan befolyásolja a teljesítést, mivel még folyamatában ad támogatást és visszajelzést a munkatársnak.
- Az ilyen elismerés hatásossága akkor válik igazán érezhetővé, amikor túlterheltség, elakadás, hosszabb kudarcos időszak adódik a munkatárs teljesítési folyamatában. Ekkor lehet és kell az igyekezetet, kitartást, a megfelelő irány következetes követését elismerve, megerősíteni a motivációt, ami végül tovább lendíthet a holtpontról az eredményesség felé.
Tehát a legújabb kutatások szerint minden, túlélésre és "szárnyalásra" vágyó szervezetnek javasolt a vezetőit képezni és fejleszteni az elismerő motiválás technikájában. Mert az a munkatárs, aki munkájában elhivatott, cége iránt elkötelezett és a célok elérésében eredményes, minden vezetői elismerést megérdemel. Az pedig, hogy a munkatársak ilyenné váljanak, minden vezetői elismerést megér.
Oláh László
Telos Partners
Elvárás - eredmény - elismerés
Az általános megközelítés az elismerés vezetői jutalomként történő használata. Ez alapján az ok-okozat összefüggésében a munkatárs által elért eredmény az "ok", ami kivált(hat)ja a vezetői elismerést. Először el kell érni az eredményt és utána jár csak az elismerés. Az értékarány tekintetében pedig, az elvárt - vállalt eredményszint teljesítése általánosságban még nem érdemel elismerést. Ahhoz az elvártnál érzékelhetően többet kell nyújtani.
Mit sugall ez a megközelítés az elismerés minősége, gyakorisága, hatékonysága és hatásossága vonatkozásában?
- Az elismerést, mint okozatot, reaktív módon az eredmény váltja ki, tehát a minősége is elsősorban a kiváltó eredmény minőségétől függ (pl. mennyire konkrét, mérhető, időponthoz, személyhez köthető az eredmény).
- Az elvárásokat meghaladó teljesítmény nem lehet gyakori, (mert akkor alacsonyan van meghatározva az elvárási szint, és azt ez esetben emelni kell), így az ezért adható elismerés sem lesz gyakori.
- Az elismerés hatékonysága az eredmény megszületésére gyakorolt hatásán keresztül mérhető le, de mivel az elismerés időben a teljesítés után következik, így visszaható hatása nincs a teljesítés folyamatára.
- Az elismerés hatásossága az eredményt létrehozó munkatárs motivációjának növekedésével arányos. Viszont amikor a munkatársnak az elvárásokat is meghaladó eredményt sikerül elérni, akkor a "jogos elismerés", már mint elvárás jelenik meg az ő részéről is! Mert ilyen eredmény után az már jár neki, és amikor megkapja, akkor az csak kiegyensúlyozza a mérleg két serpenyőjét. Tehát nem gerjeszt motivációs többletet, ami további teljesítményre sarkalná.
Ezek alapján érthetőnek tűnik, hogy bár mindenki helyesli az elismerés alkalmazását, a többség túldimenzionáltnak tekinti a kutatások által feltárt, és a menedzsment irodalomban leírt szerepét és fontosságát.
Elvárás - elismerések - eredmény
Manapság gyakran megfogalmazott felsővezetői elvárás a beosztott vezetők felé a valós üzleti szemlélet megléte és alkalmazása. Ennek egyik bizonyítéka, hogy képesek a tevékenységük egy részét befektetésként megelőlegezni a hosszabbtávú, stratégiai célok érdekében. A munkatársak vezetése terén ilyen befektetés például az új munkatárs alapos betanítása, a tehetséggondozás vagy a vezetői utánpótlás nevelés.
Ahhoz, hogy el tudjuk helyezni a napi gyakorlatban a legújabb kutatások által javasolt vezetői elismerés-technikákat, méghozzá a megfelelő minőségben és az ajánlott mennyiségben, mindenképp szükséges a jutalmazás mellett az eredmények érdekében tett befektetésként gondolni erre a vezetői feladatra is.
Enélkül ugyanis furcsának tűnik, hogy az elismerés nyelvek között olyanok is szerepelnek, mint:
-
- Minőségi idő (Quality Time): elismerésünk kimutatása személyes odafigyelés és minőségi beszélgetések útján
- -Segítő kéz (Acts of service): támogatásunk és segítségünk felajánlása elakadás, túlterheltség esetén
De az is nehezen elképzelhető, hogy egy szervezetben a munkatársakat érő pozitív/negatív hatások aránya közelít a 11,6:1-hez, és hogy pont emiatt lesz igazán versenyképes és eredményes, szimbolikusan fogalmazva "virágzó" vagy "szárnyaló" a szervezet. (Fredrickson, B. L. & Losada, M. (2005.) Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 678-686.)
A munkahelyi elismerés 5 nyelve című könyvben, a következőket írják a szerzők:
"A jutalmazó elismerés modellje rendszerint csupán két elismerésnyelvet foglal magába: a megerősítő szavakat és a figyelmes ajándékot. Jutalomosztáskor a cég egyik vezetője magasztaló beszédet tart. Elmondja, hogy a megjutalmazott dolgozó milyen teljesítményt ért el, és ez miért fontos a cég szempontjából. Ezután átadásra kerül a jutalom, ami lehet fizetésemelés, prémium, kinevezés vagy céges ajándék. Ha a jutalmazott kolléga elsődleges elismerésnyelve a megerősítő szó vagy a figyelmes ajándék, akkor jó esély van rá, hogy valóban megtisztelve érezze magát. Ugyanakkor a munkatársak mintegy 40-50 százalékának a minőségi idő vagy a segítő kéz az elismerésnyelve. Az ő esetükben a jutalomosztás célt téveszt, hiszen nem érzik, hogy elismernék őket."
(Gary D. Chapman - Paul E. White: A munkahelyi elismerés 5 nyelve - Útmutató az eredményes, személyre szabott motiváció gyakorlatához, 124-125. old. Budapest Š 2012)
A vezetői elismerésnek az elérendő eredményekbe való befektetésként történő alkalmazásában a közvetlen vezetőnek jut kulcsszerep. Ehhez szükség van megfelelően elsajátított vezetői elismerés-technikákra és vezetői elhivatottságra. A vezetőnek képesnek kell lennie az elvárt eredményt sok-sok részeredmény egymásra épüléseként, azok összességeként látni. Tudnia kell napi feladatai részeként ezen részeredmények elérését biztatással, segítéssel támogatni (elismerő szóval, minőségi idővel, segítő kéz felajánlásával, figyelmes ajándékkal, elismerő érintéssel). Tehát a képzés-fejlesztés célja, hogy a közvetlen vezető a részeredmények minőségi, vagyis méltányos, arányos, hiteles, személyre szóló, egyéni 'nyelvezetet' figyelembe vevő elismerését napi rendszerességgel gyakorolja, minden adandó alkalommal megerősítve és építve a munkatárs (és a csapat) elkötelezettségét, eredményességét.
Mire enged következtetni ez a megközelítés az elismerés minősége, gyakorisága, hatékonysága és hatásossága vonatkozásában?
- Az elismerést, a vezető proaktívan adja, nemcsak az elért részeredmény jutalmaként, hanem a végső eredmény támogatásaként. Tehát az elismerés minősége tudatos vezető működés eredménye.
- A munkatársak napi munkájukkal, kifogyhatatlan lehetőséget kínálnak egy jól felkészült vezetőnek az elismerés visszajelzésére. Így az elismerés gyakoriságának nincs felső korlátja, amennyiben átlagosan legalább minden tizenegyedikre esik egy építő hatású negatív visszajelzés is.
- A menet közben, befektetésként adott minőségi visszajelzés hatékonyan befolyásolja a teljesítést, mivel még folyamatában ad támogatást és visszajelzést a munkatársnak.
- Az ilyen elismerés hatásossága akkor válik igazán érezhetővé, amikor túlterheltség, elakadás, hosszabb kudarcos időszak adódik a munkatárs teljesítési folyamatában. Ekkor lehet és kell az igyekezetet, kitartást, a megfelelő irány következetes követését elismerve, megerősíteni a motivációt, ami végül tovább lendíthet a holtpontról az eredményesség felé.
Tehát a legújabb kutatások szerint minden, túlélésre és "szárnyalásra" vágyó szervezetnek javasolt a vezetőit képezni és fejleszteni az elismerő motiválás technikájában. Mert az a munkatárs, aki munkájában elhivatott, cége iránt elkötelezett és a célok elérésében eredményes, minden vezetői elismerést megérdemel. Az pedig, hogy a munkatársak ilyenné váljanak, minden vezetői elismerést megér.
Oláh László
Telos Partners
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Pluszpénzek az MTVA-nál: nem tudható, kik részesültek közpénzből jutalomban 2 hete
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 3 hete
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 1 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 2 hónapja
- Utálod a munkád, de nem tudsz felmondani? 20 tipp, hogy újra szeresd, amit csinálsz 2 hónapja
- Otthon hervad, az irodában "virágzik" a dolgozó – ezért szigorít a világcég 2 hónapja
- Munkahelyi kultúra és elismerés – apró gesztusok, nagy hatással 3 hónapja
- Csak a dolgozók ötöde állítja, hogy munkaadója figyeli az AI használatát 3 hónapja
- A modern laptopok forradalma: mélyreható elemzés a 2025-ös trendekről és a Black Friday stratégiai jelentőségéről 3 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?