Ajánlással többre megy az álláshirdetésnél
A vállalatok toborzási nehézségeiről, és a munkaerő megtartásáról végeztünk felmérést a munkáltatók körében 2016. áprilisában. (Már betanított munkást sem találnak a cégek). Ebből többek között kiderült, hogy a cégek több, mint felének nincs kidolgozott stratégiája a munkaerő megszerzésére és megtartására, annak ellenére, hogy mindegyikük munkaerőhiánnyal küzd. Nem ritka a több száz fős létszámhiány, az elvándorlás pedig a cégek jelentős részénél elfogadhatatlanul magas.
A válaszadók 67%-a keres munkát, de csak 27%-uk nem rendelkezik állással, azaz a megkérdezettek nagyobbik része valamilyen okból nem elégedett a jelenlegi munkahelyével, és csak a kisebbik része van munka nélkül.
Amikor állást keresünk, akkor a legtöbb energiát az álláskereső oldalak által kínált lehetőségre fordítjuk, a válaszadók 87%-a az online felületeket használja munkakeresésre, miközben csak 3% említette, hogy ismerősök segítségét is kéri. Ennek ellenére a jelenlegi/utolsó állását hogy találta kérdésre kapott válaszok azt mutatják, hogy legnagyobb számban az ismerősök, kollégák támogatásával jutottak a megkérdezettek, majdnem 40%-os aránnyal. Összefoglalva tehát elmondható, hogy az előnyben részesített internetes portálokkal szemben sokkal eredményesebb az ajánlás.
Egyértelmű tehát, hogy a munkavállalók nem használják ki proaktív módon a legeredményesebb módszert, az ajánlást. Más felmérésből is tudható, hogy sokkal nagyobb (15-szörös!) eséllyel pályázik egy jelölt, ha rendelkezik ajánlással.
Az az ideális, ha rendszeresen időt szakítunk a kapcsolatépítésre akkor is, ha nem keresünk éppen állást. Ebben az esetben szinte garantált a gyors elhelyezkedés. Ha a tudatos kapcsolatépítést csak az álláskeresés idején kezdjük el, akkor érdemes részletes akciótervet készíteni. Ennek része a - felkeresendő ismerősök, volt kollégák, rokonok listázása,
- a közösségi médiában való jelenlétünk rendbetétele, aktivizálása,
- a bemutatkozásunk, mondanivalónk előre megfogalmazása,
- illetve konkrét személlyel való kapcsolatba lépés előtt a találkozóra való felkészülés.
Aki nehezen veszi rá magát, hogy segítséget kérjen, az gondoljon arra, hogy ha tőle kérnének hasonlót, hogyan fogadná. Valószínűleg ő is segítene - merjünk tehát kérni! Persze fontos, hogy konkrétumok megnevezésével kérjünk segítséget.
A használt álláskeresési felületeknél további érdekesség, hogy a LinkedIn-t (az álláskeresők 24%-a ezt használta leggyakrabban, ezzel ebben a felmérésben a 4. legnépszerűbb felület) jelentősen megelőzi a Facebook (38%) a használt felületek tekintetében. A megkérdezetteknek csak 10%-a volt fizikai állományban lévő dolgozó, az eltérés tehát csak részben magyarázható azzal a ténnyel, hogy a LinkedIn-t túlnyomó részben szellemi munkavállalók használják. A LinkedIn-ben rejlő lehetőségeket tehát sokkal jobban kihasználhatnák a munkakeresők. Egy szintén idei felmérésből tudható (MediaQ), hogy közel háromnegyed millióan használják aktívan a professzionális közösségi felületet, ahol nagyon könnyen lehet kapcsolatokat építeni, nem beszélve arról, hogy a felhasználók majdnem fele álláskeresésre is használja. A munkáltatók pedig jó, ha tudják, hogy - ha nagyobb tapasztalatú munkatársakat keresnek - a LinkedIn-en regisztráltak több, mint fele 5-10 éves munkatapasztalat rendelkezik.
A munkavállalók álláskereséssel kapcsolatos leggyakoribb problémája a leadott jelentkezésre adott visszajelzés hiánya. A megkérdezettek 75%-a általában nem kap választ pályázatára.
Ez több mint riasztó adat. A jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben különösen fontos lenne, hogy minden téren, így a toborzási folyamat elejétől kezdve a munkáltatók tegyenek meg mindent pozitív megítélésük érdekében.
A munkahelyek természetesen szeretnék, hogy a dolgozók elkötelezettebbek legyenek a cég iránt, azonban a rengeteg megválaszolatlan pályázattal pont ellentétes hatást érnek el. Egy kezdetben lelkes, a cég irányába motivált munkakereső a cég rossz hírét fogja kelteni, ha hosszú idő elteltével sem kap visszajelzést - ez a jele annak, hogy valószínűleg nem őt választották. Ezután ő és az ismerősei már sokkal kisebb eséllyel fognak az adott céghez pályázni.
A fenti megállapítás jelentőségét csak növeli az a tény, hogy a munkavállalók által megfogalmazott elvárások között első helyen szerepel a vállalat megítélése, a juttatási csomag pedig csak a harmadik helyen van az elvégzendő feladatok változatossága után. A munkavállalót tehát nem elég rendesen megfizetni, ennél többet kell tenni, hogy egy szervezet meg tudja szerezni, majd meg is tudja munkatársakat.

Munkavállalóknak és munkáltatóknak is közös volt a konklúzió:
- figyeljünk jobban kifelé, ne a kényelmesebb, megszokott módon működjünk
- vegyük észre a bennünk és körülöttünk végbemenő változásokat.
Ha állást keresünk, ne csak az állásportálokat böngésszük és az onnan jövő álláspostákat figyeljük az e-mailjeink között, hanem aktivizáljunk más csatornákat is, szem előtt tartva elsősorban az ismerősi ajánlást.
A munkáltatóknak kijózanító tanulság, hogy sosem késő elkezdeni foglalkozni a munkáltatói márka építésével, aminek első lépése lehet a romboló folyamatok kiiktatása, például a nem megfelelő belső- és kommunikációs folyamatok rendbetétele, kiemelve ezek közül a fent említett pályázatokra való kötelező visszajelzést.
Csikós-Nagy Katalin HR-Evolution Kft.
Fluktuációkezelő szakértő
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk
Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk
A kormány minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja az elbocsátott Dunaferr dolgozók elhelyezkedését. Az állásbörzék és képzési programok... Teljes cikk
- Munkaközvetítők: áldás vagy átverés? Tények és tévhitek 9 hónapja
- A potenciális munkaerő-tartalék alakulása hazánkban - grafikon 10 hónapja
- Networking a munkában: ezt tanácsolják a szakértők 1 éve
- Jobb vezetők, jobb világ! - pályázat felsővezetőknek 2 éve
- Megszűnt az ágazati kollektív szerződés az építőiparban 2 éve
- Ezekkel a diplomákkal lehet a leggyorsabban munkát találni 2 éve
- Beruházási hullámban az ország, honnan lesz munkaerő? 2 éve
- Profi álláskeresési profil néhány lépésben 3 éve
- Az álláskeresési stratégia kidolgozásának lépései 3 éve
- Az álláskeresés lehetséges buktatói 3 éve
- Mennyit fizetnek a cégek a sikeres munkatárs-ajánlásért? 3 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?