Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 11 hónapja

Ajánlással többre megy az álláshirdetésnél

A vállalatok toborzási nehézségeiről, és a munkaerő megtartásáról végeztünk felmérést a munkáltatók körében 2016. áprilisában. (Már betanított munkást sem találnak a cégek). Ebből többek között kiderült, hogy a cégek több, mint felének nincs kidolgozott stratégiája a munkaerő megszerzésére és megtartására, annak ellenére, hogy mindegyikük munkaerőhiánnyal küzd. Nem ritka a több száz fős létszámhiány, az elvándorlás pedig a cégek jelentős részénél elfogadhatatlanul magas.

A megjelent cikk felborzolta a kedélyeket, és számos hozzászólás, visszajelzés érkezett hozzánk a munkavállalóktól. Ezért fontosnak tartottuk, hogy lehetőséget adjunk a másik oldal véleményének is, így teljes a körkép. Online álláshirdető oldalakon álláskeresési, állásváltoztatási tapasztalataikról, gyakorlatukról kérdeztük meg a munkavállalókat, melyre 150 válasz érkezett.

A válaszadók 67%-a keres munkát, de csak 27%-uk nem rendelkezik állással, azaz a megkérdezettek nagyobbik része valamilyen okból nem elégedett a jelenlegi munkahelyével, és csak a kisebbik része van munka nélkül.

Amikor állást keresünk, akkor a legtöbb energiát az álláskereső oldalak által kínált lehetőségre fordítjuk, a válaszadók 87%-a az online felületeket használja munkakeresésre, miközben csak 3% említette, hogy ismerősök segítségét is kéri. Ennek ellenére a jelenlegi/utolsó állását hogy találta kérdésre kapott válaszok azt mutatják, hogy legnagyobb számban az ismerősök, kollégák támogatásával jutottak a megkérdezettek, majdnem 40%-os aránnyal. Összefoglalva tehát elmondható, hogy az előnyben részesített internetes portálokkal szemben sokkal eredményesebb az ajánlás.

Egyértelmű tehát, hogy a munkavállalók nem használják ki proaktív módon a legeredményesebb módszert, az ajánlást. Más felmérésből is tudható, hogy sokkal nagyobb (15-szörös!) eséllyel pályázik egy jelölt, ha rendelkezik ajánlással.

Az az ideális, ha rendszeresen időt szakítunk a kapcsolatépítésre akkor is, ha nem keresünk éppen állást. Ebben az esetben szinte garantált a gyors elhelyezkedés. Ha a tudatos kapcsolatépítést csak az álláskeresés idején kezdjük el, akkor érdemes részletes akciótervet készíteni. Ennek része a

  • felkeresendő ismerősök, volt kollégák, rokonok listázása,
  • a közösségi médiában való jelenlétünk rendbetétele, aktivizálása,
  • a bemutatkozásunk, mondanivalónk előre megfogalmazása,
  • illetve konkrét személlyel való kapcsolatba lépés előtt a találkozóra való felkészülés.


Aki nehezen veszi rá magát, hogy segítséget kérjen, az gondoljon arra, hogy ha tőle kérnének hasonlót, hogyan fogadná. Valószínűleg ő is segítene - merjünk tehát kérni! Persze fontos, hogy konkrétumok megnevezésével kérjünk segítséget.

A használt álláskeresési felületeknél további érdekesség, hogy a LinkedIn-t (az álláskeresők 24%-a ezt használta leggyakrabban, ezzel ebben a felmérésben a 4. legnépszerűbb felület) jelentősen megelőzi a Facebook (38%) a használt felületek tekintetében. A megkérdezetteknek csak 10%-a volt fizikai állományban lévő dolgozó, az eltérés tehát csak részben magyarázható azzal a ténnyel, hogy a LinkedIn-t túlnyomó részben szellemi munkavállalók használják. A LinkedIn-ben rejlő lehetőségeket tehát sokkal jobban kihasználhatnák a munkakeresők.

Egy szintén idei felmérésből tudható (MediaQ), hogy közel háromnegyed millióan használják aktívan a professzionális közösségi felületet, ahol nagyon könnyen lehet kapcsolatokat építeni, nem beszélve arról, hogy a felhasználók majdnem fele álláskeresésre is használja. A munkáltatók pedig jó, ha tudják, hogy - ha nagyobb tapasztalatú munkatársakat keresnek - a LinkedIn-en regisztráltak több, mint fele 5-10 éves munkatapasztalat rendelkezik.

A munkavállalók álláskereséssel kapcsolatos leggyakoribb problémája a leadott jelentkezésre adott visszajelzés hiánya. A megkérdezettek 75%-a általában nem kap választ pályázatára.

Ez több mint riasztó adat. A jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben különösen fontos lenne, hogy minden téren, így a toborzási folyamat elejétől kezdve a munkáltatók tegyenek meg mindent pozitív megítélésük érdekében.

A munkahelyek természetesen szeretnék, hogy a dolgozók elkötelezettebbek legyenek a cég iránt, azonban a rengeteg megválaszolatlan pályázattal pont ellentétes hatást érnek el. Egy kezdetben lelkes, a cég irányába motivált munkakereső a cég rossz hírét fogja kelteni, ha hosszú idő elteltével sem kap visszajelzést - ez a jele annak, hogy valószínűleg nem őt választották. Ezután ő és az ismerősei már sokkal kisebb eséllyel fognak az adott céghez pályázni.

A fenti megállapítás jelentőségét csak növeli az a tény, hogy a munkavállalók által megfogalmazott elvárások között első helyen szerepel a vállalat megítélése, a juttatási csomag pedig csak a harmadik helyen van az elvégzendő feladatok változatossága után. A munkavállalót tehát nem elég rendesen megfizetni, ennél többet kell tenni, hogy egy szervezet meg tudja szerezni, majd meg is tudja munkatársakat.


Munkavállalóknak és munkáltatóknak is közös volt a konklúzió:

  • figyeljünk jobban kifelé, ne a kényelmesebb, megszokott módon működjünk
  • vegyük észre a bennünk és körülöttünk végbemenő változásokat.

Ha állást keresünk, ne csak az állásportálokat böngésszük és az onnan jövő álláspostákat figyeljük az e-mailjeink között, hanem aktivizáljunk más csatornákat is, szem előtt tartva elsősorban az ismerősi ajánlást.

A munkáltatóknak kijózanító tanulság, hogy sosem késő elkezdeni foglalkozni a munkáltatói márka építésével, aminek első lépése lehet a romboló folyamatok kiiktatása, például a nem megfelelő belső- és kommunikációs folyamatok rendbetétele, kiemelve ezek közül a fent említett pályázatokra való kötelező visszajelzést.

Csikós-Nagy Katalin HR-Evolution Kft.
Fluktuációkezelő szakértő
Follow hrportal_hu on Twitter

Öreg róka zöldfülűnek farkasa? - Amikor a fluktuáció oka a kitúrás

Gyakran a kitúrás okozza a fluktuációt. A gyakori munkahelyváltás indokaként előkerül, hogy „kiutálták őt a beilleszkedése alatt a régiek”. A munkaerő elvándorlását nem lehet megállítani egy stratégia nélküli, gyorsan végrehajtott kiválasztási, beillesztési folyamattal - Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelő szakértő és Tóth Nikolett junior HR tanácsadó leírja az okokat és rámutat, milyen kérdésekre kell választ adnia egy lehetséges stratégiának. tovább..

További cikkek
Matolcsy vette fel Polt Péter lányát az MNB-hez

Személyesen a jegybank elnöke döntött arról, hogy Polt Péter, legfőbb ügyész kisebbik lánya állást kapjon a Nemzeti Bankban - írja a 24.hu. Teljes cikk

Mentők, rendőrök, tűzoltók és katonák munkájával ismerkedtek a gyerekek

Kilencedik alkalommal vehettek részt a mentők, rendőrök, tűzoltók és katonák munkáját megismertető tematikus napon a zánkai és a fonyódligeti... Teljes cikk

50 éves mélyponton a fiatal amerikaiak munkanélküliségi rátája

Az Egyesült Államokban a 16-24 év közötti korosztály munkanélküliségi rátája 9,6 százalékra csökkent júliusban az egy évvel korábbi 11,5... Teljes cikk

Folytatódik a munka a kaszkadőr halála után

48 órával a kaszkadőrnő halálos motorbalesete után máris folytatódik a Deadpool 2. forgatása - írja a 24.hu Teljes cikk

Csődhelyzetben a légitársaság

Csődöt jelentett az Air Berlin légitársaság, miután fő részvényese az Etihad Airways úgy döntött, nem támogatja tovább anyagilag a német... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár