kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Megjelent: 10 éve
A szerzőről ▼

Már betanított munkást sem találnak a cégek

A munkaerő megszerzését és megtartását kevesen kezelik stratégiai szinten a munkaadók közül, annak ellenére, hogy a kérdéskör már régóta a HR legégetőbb problémája - derült ki a HR-Evolution Kft. legfrissebb felméréséből, melyben 36 vállalat vett részt. Van olyan cég, ahol 200-nál is több a betöltetlen állás – a megkérdezettek 58 százalékánál a betanított munkások felvétele óriási problémát jelent.

images

A felmérést a HR-Evolution Kft. szervezésében megrendezett HR Fórumon részt vevő, főképp Győr-Moson-Sopron megyei vállalatok töltötték ki – világosan látszanak az eredményekből a határmenti cégek speciális nehézségei: a nyelveket beszélő, diplomás munkavállalók már Ausztria felé vették az irányt, ennek ellenére már nem csak a mérnökökért, a kvalifikált szellemi dolgozókért, hanem a szakmunkásokért, betanított munkásokért is kiélezett verseny zajlik a cégek között - derült ki a felmérésből. „Hosszú ideig dolgoztam munkaerő-kölcsönző cégnél, ahol napi gyakorlat volt még 2008 körül, hogy egy cég másnapra kért 10 embert. És ezt az igényt ki is tudtuk szolgálni, ma ez lehetetlen vállalkozás volna” – mondta a felmérés kapcsán Csikós-Nagy Katalin, a HR-Evolution ügyvezetője. Ez is azt mutatja, amit a felmérés is alátámaszt: a megkérdezett cégek 56 százaléka szerint romlott a munkaerő-piaci helyzet az elmúlt időszakban, 100 százalékuk nyilatkozta azt, hogy gondot okoz nekik a megüresedett vagy új pozíciók betöltése.
Az eredményekből kiemelve a legérdekesebb adatok, számok:

  • a résztvevő vállalatok 100 százaléka nyilatkozta, hogy gondot okoz számára a munkaerőhiány, mégis több mint a cégek felének nincs kidolgozott stratégiája a munkaerő megszerzésére és megtartására,
  • 56 százalékuk szerint romlott a helyzet tavalyi évhez képest,
  • 36 munkáltatóból 21-nek, azaz 58 százalékuknak a betanított munkások felvétele a legégetőbb probléma,
  • ebből a 21 vállalatból 7-nél, azaz 33 százalékuknál a hiány oka a fluktuáció, az átlagos keresési idő pedig ezekben az esetekben 2-3 hónap.
  • A megkérdezett munkáltatóknál jelenleg átlagban 21 nyitott pozíció található, de van olyan cég is ahol ez a szám 200 felett van


  • „Kormányzati- és cégszinten kellene foglalkozni azzal a problémával, hogy a határ mentén a fizikai állományt ma már csak szállásoltatással tudják az egyes vállalatok feltölteni. Hiszen az albérleti díjak annyira magasak, hogy hiába a jó kereset, nem kigazdálkodható belőle a magas bérleti díj” – mondta Csikós-Nagy Katalin. Fontos látnia a cégek HR-vezetőinek, hogy mi a helyzet ma a munkaerőpiacon – a felmérés azért készült, hogy a felsővezetők, középvezetők elé a HR konkrét számadatokkal állhasson.

    Van, ahol 200 üres hely van

    A kérdőívet kitöltő 36 vállalat között ott volt a Dr. Oetker, a Veritas Dunakiliti, a Continental Automotive Hungary Kft, a Nemak Győr Kft., Harman Becker Kft., az EPCOS – TDK Group Company, a Kisalföld szerkesztősége – a kitöltők nagy része 250 és 1000 fő közti munkavállalót alkalmaz.

    A cégek két okot jelöltek meg arra vonatkozóan, hogy miért keresnek folyamatosan friss munkaerőt: 64 százalékuk (24 cég) a fluktuáció, 67 százalékuk (23 cég) a bővülés miatt keres dolgozókat. Egy másik, a ManpowerGroup által készített felmérés szerint a közép-dunántúli munkaadók 18 százaléka tervez létszámbővítést 2016 második negyedévében. Azaz igény lenne, de munkaerő egyre kevesebb: az adatok szerint átlagosan 21 betöltetlen állás van a 36 válaszadó vállalatnál, ám vannak egészen kiugró számok is. A kitöltők között van olyan cég, amely 200 betöltetlen pozícióval rendelkezik jelenleg a térségben, máshol 75 és több cégnél 45-50 nyitott pozíció van. Annak ellenére, hogy a fenti adatokból az derül ki, hogy milyen nehézséget okoz a cégeknek a nyitott pozíciók betöltése, a HR-osztályok több mint felének (53 százalékának) csak részben kidolgozott HR-stratégiája van a munkaerő-megtartásra, illetve – megszerzésre.

    A válaszadók a betöltetlen pozíciók okaiként a jelöltek hiányát adták meg válaszként: 84 százalékuk szerint ez az oka az üresen maradó álláshelyeknek. De előkelő helyen (47 százalék) végzett a nem megfelelő kompetenciákkal rendelkező pályázók jelentkezése, a földrajzi elhelyezkedés és a bérezési különbségekből fakadó kevés jelentkező is.

    Míg a cégek 58 százaléka szerint a legnagyobb nehézséget betanított munkások toborzása jelenti, a vezetői pozíciók betöltése 14 százalékuknál okoz gondot.

    Átlagosan 2-3 hónapig keresik a megfelelő jelölteket, de van olyan pozíció is, melybe akár 6-12 hónapon át keresnek embert. Felmerül a kérdés: vajon miért nincsen alaposan kidolgozott HR-stratégiája a cégeknek, ha hónapokig nem tudnak betölteni állásokat? Hiszen a felmérésből ez derült ki.

    Jó gyakorlatok az állások betöltésére

    A HR Fórum egyik szekciójában éppen ezekről a stratégiákról kérdezték a jelenlévő cégeket: a gyakornoki programja mellett tette le a voksot, véleményük szerint ez jelentheti a megoldást. Ha pedig saját program bevezetésére nincs lehetőség, érdemes figyelemmel kísérni a közeli nagyvállalati programokat, ahol jó eséllyel több gyakornok dolgozik, mint amennyi később el tud náluk helyezkedni. De jó alkalmat adhatnak a céggel való ismerkedésre a középiskolai roadshow-k, gyárlátogatások, nyílt napok is.

    Mások a virtuális jelenlétük erősítését tűzték ki célul – ez rá is fér a vállalatokra, ugyanis Csikós-Nagy Katalin szerint a rendezvényen részt vevő vállalatok HR-eseinek csupán 44 százaléka rendelkezik Linkedin profillal. Pedig a toborzás fontos platformjai a közösségi oldalak: fizikai munkakörben a Facebook, míg szellemi munkakörökben a LinkedIn került a fókuszba. A kitöltők összesen 45 százaléka szerint az online térben való céges jelenlét nélkülözhetetlenné vált.

    Ezzel szoros összefüggésben a munkáltatói márka erősítése is segíthet abban, hogy gyorsabban betöltésre kerüljenek az üres álláshelyek, a kitöltők 16 százaléka szerint egy Employer Branding kampány hasznos lehet a munkaerő toborzásában.

    Tippként hangzott el a belső ajánlási rendszer támogatása, melyet elengedhetetlen és a legtöbb helyen teljesen kihasználatlan erőforrásként hagynak parlagon heverni a cégek. A válaszadók 23 százaléka szerint jó megoldás, míg a belső toborzást csupán 18 százalékuk tartotta megfelelő módszernek.

    Végezetül a különböző HR szoftverek alkalmazására kérdezett rá a kérdőív: kiderült, hogy nagyon kevesen használják ki az ebben rejlő hatékonyságnövelő lehetőségeket. A válaszadók fele nem is használ vagy használ, de nem elégedett a főként teljesítmény- és képzésmenedzsmentet támogató szoftverekkel. Megdöbbentő adat, hogy egyetlen olyan cég sem volt a válaszadók között, amely maradéktalanul elégedett lenne a náluk használt szoftverrel. A beosztásokat a legtöbb vállalat szoftverrel végzi, ám 72 százalékuk elégedetlen a jelenlegi megoldásával.

    A felmérés összegzése, avagy így látják a válaszadók

  • A legnagyobb probléma tehát a munkaerőhiány: legnagyobb százalékban a betanított munkás, szakmunkás, majd a mérnök munkakör betöltése okoz gondot.
  • Bővülés, fejlesztés és fluktuáció állnak a megnövekedett munkaerőigény hátterében.
  • Évről évre rosszabb a munkaerő-piaci helyzet, ám ennek ellenére csak a 28 százalékuk rendelkezik stratégiai szintű megoldással a toborzásra és a megtartásra vonatkozóan.
  • A 36 vállalat átlagosan 21 betöltetlen pozícióval rendelkezik, de van ahol 200 üres állás van.
  • Átlagosan 3 hónap alatt lehet betölteni egy pozíciót.
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Bértranszparencia másképp

    Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

    Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

    Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

    Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

    Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk