Már betanított munkást sem találnak a cégek
A munkaerő megszerzését és megtartását kevesen kezelik stratégiai szinten a munkaadók közül, annak ellenére, hogy a kérdéskör már régóta a HR legégetőbb problémája - derült ki a HR-Evolution Kft. legfrissebb felméréséből, melyben 36 vállalat vett részt. Van olyan cég, ahol 200-nál is több a betöltetlen állás – a megkérdezettek 58 százalékánál a betanított munkások felvétele óriási problémát jelent.
„Kormányzati- és cégszinten kellene foglalkozni azzal a problémával, hogy a határ mentén a fizikai állományt ma már csak szállásoltatással tudják az egyes vállalatok feltölteni. Hiszen az albérleti díjak annyira magasak, hogy hiába a jó kereset, nem kigazdálkodható belőle a magas bérleti díj” – mondta Csikós-Nagy Katalin. Fontos látnia a cégek HR-vezetőinek, hogy mi a helyzet ma a munkaerőpiacon – a felmérés azért készült, hogy a felsővezetők, középvezetők elé a HR konkrét számadatokkal állhasson.

Van, ahol 200 üres hely van
A kérdőívet kitöltő 36 vállalat között ott volt a Dr. Oetker, a Veritas Dunakiliti, a Continental Automotive Hungary Kft, a Nemak Győr Kft., Harman Becker Kft., az EPCOS – TDK Group Company, a Kisalföld szerkesztősége – a kitöltők nagy része 250 és 1000 fő közti munkavállalót alkalmaz.

A cégek két okot jelöltek meg arra vonatkozóan, hogy miért keresnek folyamatosan friss munkaerőt: 64 százalékuk (24 cég) a fluktuáció, 67 százalékuk (23 cég) a bővülés miatt keres dolgozókat. Egy másik, a ManpowerGroup által készített felmérés szerint a közép-dunántúli munkaadók 18 százaléka tervez létszámbővítést 2016 második negyedévében. Azaz igény lenne, de munkaerő egyre kevesebb: az adatok szerint átlagosan 21 betöltetlen állás van a 36 válaszadó vállalatnál, ám vannak egészen kiugró számok is. A kitöltők között van olyan cég, amely 200 betöltetlen pozícióval rendelkezik jelenleg a térségben, máshol 75 és több cégnél 45-50 nyitott pozíció van. Annak ellenére, hogy a fenti adatokból az derül ki, hogy milyen nehézséget okoz a cégeknek a nyitott pozíciók betöltése, a HR-osztályok több mint felének (53 százalékának) csak részben kidolgozott HR-stratégiája van a munkaerő-megtartásra, illetve – megszerzésre.

A válaszadók a betöltetlen pozíciók okaiként a jelöltek hiányát adták meg válaszként: 84 százalékuk szerint ez az oka az üresen maradó álláshelyeknek. De előkelő helyen (47 százalék) végzett a nem megfelelő kompetenciákkal rendelkező pályázók jelentkezése, a földrajzi elhelyezkedés és a bérezési különbségekből fakadó kevés jelentkező is.

Míg a cégek 58 százaléka szerint a legnagyobb nehézséget betanított munkások toborzása jelenti, a vezetői pozíciók betöltése 14 százalékuknál okoz gondot.

Átlagosan 2-3 hónapig keresik a megfelelő jelölteket, de van olyan pozíció is, melybe akár 6-12 hónapon át keresnek embert. Felmerül a kérdés: vajon miért nincsen alaposan kidolgozott HR-stratégiája a cégeknek, ha hónapokig nem tudnak betölteni állásokat? Hiszen a felmérésből ez derült ki.
Jó gyakorlatok az állások betöltésére
A HR Fórum egyik szekciójában éppen ezekről a stratégiákról kérdezték a jelenlévő cégeket: a gyakornoki programja mellett tette le a voksot, véleményük szerint ez jelentheti a megoldást. Ha pedig saját program bevezetésére nincs lehetőség, érdemes figyelemmel kísérni a közeli nagyvállalati programokat, ahol jó eséllyel több gyakornok dolgozik, mint amennyi később el tud náluk helyezkedni. De jó alkalmat adhatnak a céggel való ismerkedésre a középiskolai roadshow-k, gyárlátogatások, nyílt napok is.

Mások a virtuális jelenlétük erősítését tűzték ki célul – ez rá is fér a vállalatokra, ugyanis Csikós-Nagy Katalin szerint a rendezvényen részt vevő vállalatok HR-eseinek csupán 44 százaléka rendelkezik Linkedin profillal. Pedig a toborzás fontos platformjai a közösségi oldalak: fizikai munkakörben a Facebook, míg szellemi munkakörökben a LinkedIn került a fókuszba. A kitöltők összesen 45 százaléka szerint az online térben való céges jelenlét nélkülözhetetlenné vált.
Ezzel szoros összefüggésben a munkáltatói márka erősítése is segíthet abban, hogy gyorsabban betöltésre kerüljenek az üres álláshelyek, a kitöltők 16 százaléka szerint egy Employer Branding kampány hasznos lehet a munkaerő toborzásában.

Tippként hangzott el a belső ajánlási rendszer támogatása, melyet elengedhetetlen és a legtöbb helyen teljesen kihasználatlan erőforrásként hagynak parlagon heverni a cégek. A válaszadók 23 százaléka szerint jó megoldás, míg a belső toborzást csupán 18 százalékuk tartotta megfelelő módszernek.
Végezetül a különböző HR szoftverek alkalmazására kérdezett rá a kérdőív: kiderült, hogy nagyon kevesen használják ki az ebben rejlő hatékonyságnövelő lehetőségeket. A válaszadók fele nem is használ vagy használ, de nem elégedett a főként teljesítmény- és képzésmenedzsmentet támogató szoftverekkel. Megdöbbentő adat, hogy egyetlen olyan cég sem volt a válaszadók között, amely maradéktalanul elégedett lenne a náluk használt szoftverrel. A beosztásokat a legtöbb vállalat szoftverrel végzi, ám 72 százalékuk elégedetlen a jelenlegi megoldásával.
A felmérés összegzése, avagy így látják a válaszadók
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk
Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk
Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk
- Közel félmilliót is kereshet egy parkolóellenőr – ilyen feltételekkel várják az új dolgozókat 1 hete
- "Ha meg akarod szólítani az embereket, ne küldj emailt, hívd fel őket!" – James Reed HR-tanácsai az AI korában 1 hete
- Robotkutyák lépnek be a munka világába – félelmetes, mit tudnak 1 hete
- 8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik 1 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 2 hete
- AI a HR-ben: a jövő HR-ese nem adminisztrál, hanem érti az algoritmust 2 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- Ahol minden nap életveszély – Öt jól fizető állás, amit nem mindenki vállalna 3 hete
- 3000 eurós fizetés és ingyen szállás - indulnak a téli munkák Ausztriában 3 hete
- Bádogos 3 hete
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 3 hete



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?