Aki kérdez: Csarnó Nelli
HR Szubjektív rovatunkban Csarnó Nelli, a Green Fox Academy szervezetpszichológusa kérdez, miután válaszolt Vattay Dániel, a Design Terminal key mentora kérdésére, hogy mi a legnagyobb kihívása HR szempontból egy self-managementre törekvő cégnek?
Miért törekszünk self-managementre?
Mi, a Green Fox Academy-nél, programozókat képző iskolánkban, a kezdetektől egy erre épülő szervezeti struktúrát, a Holacracy nevű rendszert használjuk, amely self-managementen alapul.
A Holacracy a tradicionális management modell alternatívája, ahol ha bármelyikünk úgy tapasztalja a mindennapi munkája során, hogy valami nem működik, vagy működhetne jobban, akkor közvetlen ráhatása és felelőssége van annak megváltoztatására. Nincsenek hagyományos értelemben vett főnökök, akik dönthetnek ilyen helyzetekben, nem kell tehát a manager jóváhagyására várni, hanem a döntés azok kezében van, akik azon a területen dolgoznak, megbízott szakértők. A szervezet így napról napra változik annak megfelelően fejlődik, hogy a benne dolgozók mit látnak jónak bevezetni. A javaslataikat egy szigorú, ún. integratív döntési módszer alapján fogadja el az a szakmai kör, amelynek tagjai. Ez a döntési módszer biztosítja, hogy mindenkinek legyen szava, és emelje is fel azt, ha úgy érzi, a bevezetni kívánt javaslat bármely módon hátráltatná az ő vagy a szakmai kör munkáját (ellenvetés), ugyanakkor a módszer nem törekszik konszenzusra.
Magyarul: nem kell egyetérteni, de ha káros lehet, inkább találjunk ki valami jobbat.
Mit jelent nálunk a self-management?
Ahhoz, hogy erről gondolkozzunk, először arról mesélnék röviden, mit jelent nálunk a self-management. Hogy lehet ezt tetten érni, azaz honnan tudjuk, ha valakinek ez jól megy?
Maga a tény, hogy erre egy saját indíttatásból összehozott tanulós alkalommal magunk is kerestük a választ, jó példája a témának.
Igyekszünk a lehető legobjektívebben, viselkedéses módon leírni, mit jelent a self-management nálunk, hogy ily módon fel tudjuk ismerni, tudjunk tanulni róla és fejleszteni magunkban ezt a készséget.
Aki jó self-manager, az más szavakkal jól szervezi a saját erőforrásait (idejét és energiáját) és a hozzá érkező elvárásokat és feladatokat. A mindennapokban az ilyen csapattagra lehet számítani, mert időben és a cég prioritásait szem előtt tartva végez a feladataival, és folyamatosan fejleszti a folyamatokat, a cég működését.
- Követhetően vezeti a projektjeit
- Nyíltan kommunikál: gyakran tesz fel tisztázó kérdéseket, vagy kér segítséget a priorizálásban (ez fontosabb/sürgősebb most vagy az?)
- Gyakran és proaktívan kér és ad visszajelzést a munkájára
- Mer döntéseket hozni vagy akár nemet mondani, ha úgy ítéli meg, nem tudja vállalni a feladatot. Nem a legutóbbi feladatra mond nemet, mert lehet, hogy az fontosabb, mint azok a kötelezettségei, amelyek előtte vállal, hanem a legkevésbé sürgősre vagy fontosra.
És akkor a fő kérdés: mi a legnagyobb kihívás HR-szempontból?
Röviden: felnőni ehhez a működéshez. Haladni efelé a személyes és szervezeti érettség felé. A gyakorlatban ez több területen is tetten érhető:
1. Recruitment
: a toborzás, kiválasztás során nagyon hangsúlyos, hogy a leendő csapattag milyen szintű self-management skillekkel vagy tanulási potenciállal rendelkezik. A szervezetben az fogja jól érezni magát és hatékonyan dolgozni, akiben megvan a rugalmasság és a fejlődési vágy egy ilyen irányú munkaszervezésre.2. Onboarding
: különösen hangsúlyos, és egyre többrétű támogatást igyekszünk nyújtani az új csapattagoknak ebben a “kultúra-és szervezetváltásban”. Több onboarding találkozóval, tréningekkel és személyes szakmai és baráti mentorálással segítjük a beilleszkedését.3. Learning and Development
: hogyan válhatunk jobbá self-managementben? Sok-sok visszajelzés szükséges, a feedback kultúra kialakítása nagy feladat. Visszajelző, feedback randik, feedback chat-csatornák, elégedettségi kérdőívek segítenek ebben. A másik, a legjobb tanulás a sok-sok gyakorlásban rejlik. Ezt igyekszünk egy tanuló-gyakorló kultúra erősítésével támogatni, amely módszertant a nálunk hallgatók, leendő programozók is elsajátítanak. Ezen kívül fontos a példamutatás, egymástól tanulás és belső tudásmegosztó alkalmak. Látszik, hogy van igény a külső és belső tréningekre is, előbbit anyagilag is támogatja a cég, utóbbit folyamatosan fejlesztjük.Kérdésem Érsek Gizellához, az Ericsson képzés-fejlesztési vezetőjéhez szól:
Mi működik és mi nem a soft-skill fejlesztésben?
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
HR Szubjektív rovatunkban Pospischek Berta, a Deloitte Senior HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy &... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy & Employee Relations managere kérdez, miután válaszolt Ligeti Kata, a Ford Közép-... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Ligeti Kata, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. HR SSC Igazgatója (EMEA) kérdez, miután válaszolt dr. Malik... Teljes cikk
- Hogyan készüljünk az EU bértranszparencia-irányelv bevezetésére? Gyakorlati tippek 3 hónapja
- Mit kezdjen a HR a csapaton belüli láthatatlan küzdelmekkel? 5 hónapja
- Hogyan segíthet a keleti filozófia a sikeres vállalatvezetésben? 5 hónapja
- Adatvezérelt HR: Hogyan tehetjük hatékonyabbá a döntéshozatalt? 5 hónapja
- Temetőgondnok, bonsai, hintaszék: avagy miért van szüksége a vezetőnek humorérzékre? 5 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 7 hónapja
- Onboarding és szakmai képzések: hogyan építsük vállalati szinten a szaktudást? 8 hónapja
- Hogyan lehet a mai turbulens világban új vállalati értékeket integrálni? 9 hónapja
- Olimpia 2024: Vezetői tízpróba 10 hónapja
- A hozzáállás és az AI tudás lesz a döntő az állásra jelentkezésnél 10 hónapja
- Mekkora próbatétel a HR struktúra átalakítása? Aki válaszol: Mindler-Kazal Ágnes, Praktiker 10 hónapja