Aki kérdez: Kaszás Helga
HR Szubjektív rovatunkban Kaszás Helga, az Eurest Kft. HR- és kommunikációs igazgatója kérdez, miután Siba Balázs, nonprofit és felnőttképzési tanácsadó, a GROW Civil Support Nonprofit Kft. szervezetfejlesztője kérdésére válaszol.
Két oldalról közelítem meg, miért is kerültem a Károli Egyetem szupervízió szakirányú képzésére. Az egyik szál inkább magánéleti és világnézeti. Mivel nincs elválasztás, ez értelemszerűen hatással van a szakmai életemre is. Aki olvassa a blogomat, tudja, hogy a biologika híve és képviselője vagyok. A biologika egy olyan természettudományi rendszer, amely pontosan leírja a betegségek lefolyásának szakaszait, testünk természetes helyreállítási folyamatát és ami a legizgalmasabb, a betegségek lelki okait. Pedig mennyivel könnyebb azt hinni, hogy láthatatlan erőknek, titkos társaságoknak vagy éppen gonosz vírusoknak van életünk kitéve, mintsem a szembenézni a legegyszerűbb összefüggési rendszerrel, a kauzalitással. Az életünkben mindennek, így a betegségeknek is oka, mégpedig bio-logikus oka van. Nem egy kísérlet része vagyunk. Nem vagyunk statisztika. Azáltal, ahogyan most reagálunk a környezetünkre, azzal meghatározzuk jövőnket. Amit most tapasztalunk, élünk meg, az viszont elmúlt cselekvéseink eredménye.
Ezt a szemléletemet nem rejtem véka alá, és munkatársaimmal is szoktam róla beszélni, főként, ha tüneteket produkáló kollégákról van szó. Elhangzik pár kérdés, melyre adott válaszokból szépen kirajzolódik a lelki probléma, a konfliktus. Kérdéseket teszek fel a helyzetre, a kliens érzelmeire, a történések megélésére vonatkozóan. Nem diagnosztizálok, nem gyógyítok, és nem mondom meg a tutit, hanem csak kérdezek és rávezetem az illetőt a lehetséges összefüggésekre. Az esetek többségében a probléma munkán kívüli, és mivel nincs elválasztás, a probléma mégis megjelenik a munkahelyen. Ez pedig kihat már a munkatársi viszonyokra valamint munkahelyi teljesítményre.
Természetesen számos esetben a tünetek egyértelműen munkahelyi stresszorok következtében alakultak ki. Ez a fent említett második szál, a HR-es munka igazi szépsége. Itt van előttem egy ember, aki mellesleg a munkatársam, és középvezetőként a munkahelyi (vezetői) problémáit nem tudja kivel megbeszélni. Vezetői magány? Kiégés?
Ezekben a helyzetekben az első és legfontosabb feladat nem a tuti megmondása, az aktív cselekvésre késztetés, hanem a hangsúly a hallgatáson, az értő figyelmen van. És itt jön a képbe a szupervízió, amely az ittről és a mostról szól és aktív jelenlétet, teljes nyitottságot és ítélkezésmentességet kíván meg. Kérdések és azok láncolata adja a folyamat vázát, aminek köszönhetően az egyén (a szupervizált) története egyre kerekebb, színesebb lesz, minden mondattal közelebb jutunk a probléma gyökeréhez. A beszélgetés nem biztos, hogy ott helyben megoldást is hoz. Az sem biztos, hogy bármiféle cselekvésre készteti az egyént, viszont elindít egy folyamatot, mely a mindennapokban szépen lassan önálló életre kel. A szupervizált szemlélete változik, másképp reagál megszokott helyzetekre, és valahogy a probléma is megoldódik. A szupervízió emiatt lesz hatékony, és így járul hozzá a személyiségfejlődéshez is.
A szupervízióra, mint tanulási folyamatra teljesen illeszthető Peter Schamer új tanulási elmélete, az U-elmélet. Scharmer szerint a jövőben a tanulás csak úgy magától felmerül, amit ő Presencingnek nevezett el a Presence - jelen lenni - és Sensing - érzékelni - szavak összevonásával. Scharmer szerint a "presencing" nem más, mint a valódi, mély forrásunk víziója. Egy olyan megtapasztalás, mely során nemcsak az elménket nyitjuk meg, hanem szívünket és akaratunkat is a körülöttünk felbukkanó világ, mint új valóság megismerése érdekében. Scharmer szerint, hogy a valóságot kétféleképpen lehet érzékelni, megtapasztalni. S ez a megtapasztalás maga a tanulás:
1. Downloading - letöltés:
a látott, hallott új dolgokat folyamatosan mérlegeljük, próbáljuk beilleszteni a mintáink, tapasztalataink közé. Ez alkalmas a hétköznapi dolgok tanulásához, de nem elég a fejlődéshez.2. Real learning - az igazi tanulás:
elmerülni az ismeretlenbe. Ennek szintjei az U vonalát követik: összeköt az intézményi buborékunkon kívüli világgal (U leszálló ága), összeköt a belül felmerülő világgal (U alja) és előre visz egy új világba (U felszálló ága). Ezen az úton az U alja az a belső határ, amely azt kívánja meg tőlünk, hogy elejtsünk mindent, ami nem esszenciális. Ez az elengedés folyamata (régi egónk és önünk) és a fogadásé (az legnagyobb jövőbeni lehetőségünk: Énünk), mely létrehoz egy valós kapcsolatot a tudás ősforrásával.A "presencing" lényege, hogy egyszerre van jelen a régi én és az új, jövőbeli ÉN, melyek az U alján találkoznak, s kezdenek el egymásra hallgatni és rezonálni. Ha ezt egyszer ezt elérjük, akkor már semmi sem lesz a régi.
A modell újdonsága többek között abban is gyökerezik, hogy a tanulási folyamatban nagy szerepet játszanak az érzések. Ezáltal az aktív, tudatos lépés útján készülünk fel az U alján lévő jelenléthez, melyhez három tényező együttes megléte szükséges:
a. nyitott tudat:
nyitottság az új dolgok befogadására. Ne ítélkezz, hanem figyelj és maradj nyitott.b. nyitott szív:
korábban a tudomány tisztes távolságot tartott a megfigyelt, a kutatott dologtól. Az U-elmélet szerint létfontosságú a kapcsolat, a kapcsolódás azzal, amit megfigyelünk. Készen kell állnunk új dolgok megtanulására, befogadására.c. nyitott szándék:
add fel annak az ideáját, hogy valami különlegeset, fontosat elérj; ne félj attól, hogy elveszíted az irányítást.A törekvés a problémák megoldására, a személyiség fejlesztésére, a fejlődésre, az igény az ítélkezésmentes meghallgatásra mindannyiunk sajátja. Úgy látom, hogy ez a legnagyobb segítség, amit másoknak (és magunknak) adhatunk. A teljes figyelem, az értő hallgatás, feltett kérdések, finom reflexiók azaz empátia a szimpátia helyett az, ami a legnagyobb elakadásokban is ki tudja mozdítani embertársunkat. Nagyszerű lenne, ha minél több vállalat élne a szupervízió lehetőségeivel, hiszen a kiegyensúlyozott, nagyobb önismerettel rendelkező, egymás irányában nyitott, és egymással szívesen együttműködő munkatársak stabil építőkövei minden sikeres vállalatnak.
KÉRDÉS:
Kérdésem Lerf Andreához, a Coaching Team szakértőjéhez:
- A munkahelyen egyre több generáció képviselői dolgoznak együtt, és gyakran a közöttük kirobbanó konfliktusok csupán abból erednek, hogy nem értik, nem ismerik az egyes korosztályok egymást, elbeszélnek egymás mellett. Hogyan látod, miként lehetne ezeket a feszültségeket csökkenteni? S mire figyeljünk mi, HR-esek?
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Nem tudunk szabadulni azon paradigmáinktól, hogy a komplex vállalati struktúrák, bonyolult szervezetek, kapcsolati hálózatok tervezéséhez és... Teljes cikk
Csak úgy nyüzsögnek körülöttünk – de döntő többségükben inkább messze felettünk – a főnökök: cégvezetők, elnök-vezérigazgatók,... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Trencséni Zita, a Trans-Sped Kft. szervezetfejlesztési vezetője kérdez, miután válaszolt Pospischek Berta, a Deloitte Senior... Teljes cikk
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 2 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 4 hónapja
- "Műszaki művészetre" van szükség - együttműködést kötött a Mol Nyrt. és a Miskolci Egyetem 4 hónapja
- A magyar kutatóknak érdeke a kínai és török együttműködés 5 hónapja
- Ez a vállalkozás Magyarország egyik leginnovatívabb cégévé fog válni 5 hónapja
- Szijjártó Péter: kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra 5 hónapja
- Bejelentették: a kormány új digitális fejlesztési programot indít 6 hónapja
- Oktatási, kutatás-fejlesztési együttműködést kötött a BME és a V-Híd Csoport 6 hónapja
- Ez lett a legfontosabb készség, avagy "superskill" a munkaerőpiacon 7 hónapja
- Balatoni Katalin: csaknem 1400 milliárdos oktatási fejlesztés történt 9 hónapja
- A pénzügyi edukáció, a juttatásokról szóló tájékoztatás egyre fontosabb része a HR munkájának 9 hónapja