kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 13 éve

Áll az outsourcing piac: miért nem jönnek a beruházások?

Az elmúlt években világszerte átalakult az outsourcing iparág. Míg régen főként a multinacionális cégek használták ki a folyamatok központosításából adódó előnyöket, mára ez elérte a közép- és kisvállalatok szintjét is. Ugyanakkor nem minden alvállalkozónak kiadott munka klasszikus kiszervezés, a modell lényege, hogy a munkavégzést ágazati specializáció révén hatékonyabbá tegyék. Erre pedig van igény: 2010 végén mintegy 25 milliárd dollár volt az outsourcing piac mérete.

images

images

Karsai Gábor, a GKI Gazdaságkutató vezérigazgató-helyettese szerint a globalizációt lehet szeretni vagy nem szeretni, egyszerűen van, nincs értelme küzdeni ellne. Hasonló a helyzet az outsourcinggal is, ezért érdemes törekedni arra, hogy a cégeknek megérje Magyarországra jönni.

Karsai kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy gazdaságunk jelenleg nem kedvez ennek a folyamatnak. Magyarországon a visszamenőleges jogszabály változtatások és a különadók (bank- és chipsadó) miatt az általános gazdasági környezet romlott. Fennáll annak a veszélye, hogy az extra adók és extra kedvezőtlen jogszabályi változások rontják a piaci pozíciókat. Az első negyedév eredményei: a beruházások panganak és a belföldi kereslet is; az export megy előre, elsősorban az iparban, a szolgáltatás területén szintén a külföldi piaci kapcsolatokkal rendelkező szállítás és a turizmus teljesít jobban. Más területeken visszaesés van.

Pintér Mónika, a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. közép-kelet-európai régiói Shared Service Center divízió igazgatója szerint világszerte átalakult az outsourcing iparág az elmúlt két-három évben. Amíg régen főként a multinacionális, globális jelenléttel bíró cégek használták ki az outsourcing és a folyamatok központosításából adódó előnyöket, napjainkra ez a folyamat elérte a közép- és kisvállalatok szintjét is. Ezek a központosított szervezetek a cég méretétől függően 30-2000 főig terjedhetnek: szinte minden méret képviselteti magát, önálló cégként üzemelnek, több esetben a cég egyéb gazdasági jelenléte nélkül. A kelet-közép-európai régió országai hagyományosan népszerű outsourcing lokációk.
A végső döntést soktényezős matematikai modell alapján hozzák egy többszintű, sokszereplős döntési mechanizmusban. Az outsourcing projektek esetében Pintér Mónika szerint az ország gazdasági környezetéből a legfontosabb paraméterek az elérhető támogatások mértéke, a munkáltatókat terhelő bérjárulékok, a társasági adóhoz kapcsolódó igénybe vehető adókedvezmények mértéke, A munka törvénykönyv megfelelő rendelkezései, tehát a megosztott szolgáltató központ költségét közvetlenül befolyásoló tényezők. Az új különadók, illetve a visszamenőleges változások is hatással vannak a döntésekre. A bizonytalanság érzése megkérdőjelezi a jövő tervezését, ami Pintér Mónika szerint lokációváltást eredményezhet, bár ilyen tapasztalatuk egyelőre nincs, érezhető a bizonytalanság a piacra újonnan belépőknél, és ez befolyásolja a versenyhelyzetet az outsourcing tevékenységben aktív országok között. Hosszú és komplex feladat más tényezők, pl. nyelvoktatás minőségének, kommunikációs képességek, szolgáltatás és vevő központú gondolkodás fejlesztése.


Áttelepülnek, ha megéri

A legfontosabb kérdés az, miért dönt egy anyavállalat Magyarország mellett, és itt hozza létre szolgáltató központját. -Nem rólunk álmodozik a világ, tennünk kell azért, hogy a befektetők Magyarországot válasszák - fejtette ki Szabó Zoltán, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) operatív igazgatója. Gyakran 40-50 ország neve áll a listán, melyeket outsourcing célországként mér fel az anyavállalat. Vizsgálják az adózási rendszert, bérköltségeket, képzett munkaerőt, infrastruktúrát, milyen mértékű a bürokrácia, kultúra és környezet. Egy megosztott szolgáltató központ létrehozásánál vagy outsourcing esetén a fő döntési faktorok: költségoptimalizálás, elérhető "A" kategóriás irodaépületek, nyelveket jól beszélő, képzett munkaerő folyamatos biztosítása, valamint az adott ország infrastrukturális, kulturális és gazdasági környezete - foglalta össze Pintér Mónika. Ez utóbbi a legnehezebb téma, hiszen sok múlik nem tényszerű adatokon egy ország általános megítélésében.

Túlélésre hangolva

Felvetettük, hogy a kevesebb megrendeléssel dolgozó cégek a munkaerő jobb kihasználása miatt - hogy kitöltse a munkaidejét a dolgozó, lényegében takarékossági okból - saját munkaerővel oldhatják meg azokat a feladatokat is, amiket kívülről olcsóbban lehetne. Szabó szerint hasonló rövidtávú törekvések előfordulhatnak, míg Pintér Mónika felvetésünk ellenkezőjét látja a cégek részéről. Gyorsan reagálnak az üzleti folyamatok változására, és ez a munkaerő létszámának folyamatos alakításán, igazításán is látszik. Nem 1-2 ember folyamatos mozgatásáról van szó, ha a megrendelések kicsit csökkennek, hanem az üzlet folyamatos tervezéséről, a fontosabb a kiszolgáló tevékenységek létszáma és az üzleti folyamatok közötti kapcsolat folyamatos elemzéséről. Ezeket a döntéseket nem pár hét vonatkozásában hozzák meg, hanem hosszabb távra szóló tervezés eredményeként, de egyértelműen látszik a trend. Pintér Mónika úgy látja, hogy ha a cég hosszabb távon a megrendelések csökkenését prognosztizálja, akkor gyorsan meghozza a releváns személyzeti döntéseket.
Magyarországon mindenre kiterjedő kutatást még nem végeztek a témában. Kisebb esettanulmányokra, outsourcing modellek felállítására volt példa, illetve szakdolgozatok, doktori értekezések születtek. Az egyik ok, hogy nehezen kutatható terület. Általában az üzleti szolgáltató szektor jóval nehezebben definiálható iparág, mint a hagyományosnak mondható iparágak. Az outsourcing egy bonyolult vállalati funkció. Gyakran a szakemberek sem értik pontosan ugyanazt a fogalom alatt. Sokszor előfordul, hogy a cégek tevékenységét közelebbről megvizsgálva nem beszélhetünk ténylegesen outsourcingról; vagy fordítva, nem is tudják, hogy ilyen tevékenységet végeznek - fejtette ki Szabó Zoltán. Egy-egy kisebb kutatás kapcsán az is kiderült, számos vállalat nem szívesen ad információt az adatok, szerződések titkosságára hivatkozva. Schindele Miklós, a Központi Statisztikai Hivatal Vállalkozásstatisztikai főosztályának főosztályvezető-helyettese tájékoztatta lapunkat arról, hogy outsourcing tevékenységgel kapcsolatos megfigyelést nem végeznek, és a jövőben sem tervezik a bevezetését. Ennek oka, hogy forrásszűke miatt, csak a legalapvetőbb statisztikai adatok előállítására van lehetőségük.


Az iparág képviselői szerint az outsourcing megoldást kínálhat a munkaerő-hiány bizonyos problémáira is. A közelmúltban született a "rural sourcing" fogalma, amely olyan kiszervezési gyakorlatra utal, amikor a magas munkabérű, esetenként szakemberhiánnyal küzdő városi területekről vidéki térségekbe szerveznek ki egyes, távolról is ellátható feladatokat (pl. programozói munkákat, rendszerfelügyeletet, stb.).

Szabó Zoltán elmondta, hogy az outsourcing a gazdasági válság idején nyújthat megoldást vállalati stratégiai kérdésekre. Kockázatmegosztáshoz vezet a vállalat és partnerei között, és gyorsabb alkalmazkodási lehetőséget jelent a piaci változásokra. A HOA szakembere szerint támogató intézkedésekre és nagyobb felkészítő kampányra lenne szükség. A kínai kormány felismerte az ágazat súlyát, és az üzleti szférával együtt összesen mintegy 5 milliárd dollárt fektetett olyan angolnyelv-oktatási programokba, melyek kifejezetten az szolgáltató központok potenciális munkavállalóit célozzák meg. A fejlődés érdekében a HOA tervei között szerepel egy outsourcing módszertani központ felállítása.
Az IBM idén megjelent Fehér könyvéből kiderült, hogy a munkavállalók közül még mindig kevesen hajlandóak az új ismeretek befogadására. A kutatás szerint a hazai cégek nagy része teljesen immunis a technológiai és a szervezeti innovációra. Az 50 fő alatti munkavállalót foglalkoztató cégek 35 százaléka nem vezetett be semmilyen szervezeti innovációt az elmúlt három évben. A helyzeten képzéssel is lehet változtatni. Szabó Zoltán szerint kulcskérdés, hogyan tudjuk hosszú távon biztosítani a cégek számára a képzett munkaerőt. A helyzet nem túl rózsás, a HOA elsődleges célul tűzte ki a munkaerő-piaci kereslet-kínálat egyensúlytalanságára utaló, foglalkoztathatóság javítását. Ennek első lépése, hogy a munkaerő-piacot és az oktatáspolitikát közelebb kell hozni egymáshoz.


A kis halak is harapnak

Bíznak abban, hogy a kis- és középvállalkozások nagyobb számban épülnek az iparágba beszállítóként - tudtuk meg Szabó Zoltántól. Tapasztalataik szerint egyre több magyar kkv-t foglalkoztatnak a multinacionális vállalatok. A lassú folyamat okaként a multinacionális vállalatvezetők leggyakrabban a szolgáltatási szektor magyar kultúrától való idegenségét emelték ki.

A szakemberek kedvezőnek találják, hogy egyre több fiatal dolgozik multinacionális vállalatnál, ahol magukba szívják a külföldi céges kultúrát. Mellettük szól, hogy a helyismeretük is megvan. A beszállító kkv-k vezetői leggyakrabban valamely multinacionális vállalatnál töltöttek be vezető beosztást, ez a könnyebb út, mert tudják, mit várnak el tőlük. A kkv-k piacán megváltoztak az igények. Már nemcsak a régiót, hanem a tágabb környezetet kell kiszolgálni, pl. az EU-t vagy Ázsiát. "Jóban kell lenni a kínai, indiai vállalkozókkal is. Szemléletváltás kell, mert újak a versenytársak" - mondta Szabó Zoltán.

Szerinte a kiszervezések volumene összességében nőtt, de egyes területek (pl. BPO) visszaestek. Pintér Mónika úgy ítéli meg, hogy az outsourcing és megosztott szolgáltató központoknak nyújtott szolgáltatások terén tudták teljesíteni a célkitűzéseiket, az igény a folyamatoptimalizálás és automatizálás, tehát az operatív költség csökkentését célzó intézkedések felé tolódik, illetve minden olyan szolgáltatás felé, ahol konkrét kapcsolat áll fenn a produktivitás növelésével és a költségek csökkentésével. "Az outsourcing területen egyértelműen fejlődést látunk a személyzeti, úgynevezett HR funkciók szolgáltató központba szervezésében, a folyamatoptimalizálásban, hatékonyabb erőforrás menedzsment körüli aktivitásban. Egyértelmű a visszaesés az új központok magyarországi létrehozása terén és a környező országokkal folytatott versenyben" - összegzett Pintér Mónika.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk