Szerző: HR Portal
Megjelent: 11 hónapja

Assistant, partner, director - pozíciók jelentése magyarul

Angol kifejezések és munkaköri megnevezések, amelyek meghonosodtak a vállalati, különösen a multinacionális nyelvezetben. De mit jelent és milyen feladatokat takar az assistant? Ki partner? És miért érdemes árnyalni a director magyarul igazgató megnevezést?

Pozíció, munkakör, job title definíció-

Assistant

Assistant – asszisztens vagyis helyettes, kisegítő személy a pozíciót ténylegesen betöltő munkavállaló mellett, helyett. Vállalatoknál jellemző az assistant manager pozíció, aki a menedzser mellett segítő feladatokat lát el a napi működésben, hierarchiában egy szinttel a menedzser alatt helyezkedik el. Amennyiben a menedzser nincs jelen vagy nem elérhető, akkor általában rendelkezik az ő hatásköreivel, helyettesíteni tudja őt a feladatok gördülékeny haladása érdekében.
Az assistant manager konkrét feladatai és felelősségei vállalatonként változhatnak, de általában a következőket tartalmazhatják:

Menedzseri támogatás: Az asszisztens menedzser támogatja a felsővezetőket vagy a menedzsereket az üzleti működés irányításában. Ez magában foglalhatja napi ütemterv készítését, az üzleti találkozók és események szervezését, email-ek kezelését és dokumentumok előkészítését.

Kommunikáció és koordináció: Az assistant manager fontos kapcsolattartó szerepet tölt be a vállalat belső és külső partnerei között. Kommunikál más osztályokkal, csapatokkal, és biztosítja a hatékony információáramlást. Koordinálhatja a projekteket és felügyelheti a határidők betartását.

Adatkezelés és jelentések: Az asszisztens menedzser gyakran felelős az adatok és információk kezeléséért, valamint a jelentések és elemzések előkészítéséért. Ez lehetővé teszi a menedzserek számára, hogy megalapozott döntéseket hozzanak a vállalat tevékenységével kapcsolatban.

Projektmenedzsment: Az assistant manager részt vehet projektek irányításában és koordinálásában. Ez magában foglalhatja projekttervek készítését, a csapatok felügyeletét, a költségvetés kezelését és a projektek előrehaladásának nyomon követését.

Személyzeti ügyek: Az asszisztens menedzser segíthet HR kérdések kezelésében, beleértve a munkaerő toborzását, a dolgozók képzését és fejlesztését, valamint a teljesítményértékelést.

Senior assistant – a senior assistant feladatai nagyon hasonlóak az assistant manager feladataihoz. Elsősorban felsővezetőket támogat, akár stratégiai illetve vállalatirányítási döntések meghozatalában.

Adminsztratív funkcióban is létezik senior administrative assistant pozíció, aki a felsővezetők napi feladatainak szervezésében segédkezik, megbeszéléseket, találkozókat szervez, azokat dokumentálja, valamint szervezi, előkészíti a vezető(k) utazásait, az ahhoz kapcsolódó foglalásokat, adminisztrációt intézi.

Partner

Partner – a partnernek az üzleti életben több jelentése is van. Üzleti partner tágabb értelemben minden olyan cég vagy személy, amivel vagy akivel egy vállalkozás kapcsolatban áll, akikkel közös célokat, projekteket, tevékenységet valósítanak meg.

A partner pozíció azonban egy vállalkozás esetén mást jelent - a fogalom természetesen itt is az együttműködésen alapul -, tulajdonostársat jelent, akivel az üzlet irányítását, a cég hasznát és esetleges veszteségét is közösen viselik a tulajdonosok. A cégvezető partnerek egyenlő alapon osztoznak a feladatokban, felelősségekben és a döntéshozatalban, valamint közösen dolgoznak az üzleti célok eléréséért.

HR területen a Business Partner pozíció lehet még fontos, amely ugyan nem tulajdonosi részvételt jelent, de üzleti, tulajdonosi szemléletet a HR stratégia megvalósításában. A HR Business Partner pozíció kialakulása fontos lépés volt a HR adminisztratív szerepből stratégiai szerepbe kerülésének.

A HR BP közvetlenül együttműködik a vállalat vezetőivel és a különböző üzleti egységekkel, aktívan részt vesz a stratégiai tervezésben és a döntéshozatali folyamatokban is. Az HR BP fontos szerepet játszik a vállalati kultúra kialakításában és a munkavállalói elkötelezettség előmozdításában. Célja, hogy az emberi erőforrásokat stratégiai előnyként kezeljék, és hozzájáruljanak a vállalat sikeres üzleti eredményeihez.

Director

A director vagyis igazgató, a felsővezetői pozíciók közé tartozik. Magyarul egy nagyon általános kifejezés, amely nagyon különböző pozíciókat fedhet le, különböző kiegészítésekkel, ezért érdemes árnyalni, pontosítani a kifejezést a felelősségi kör megjelölésével.

Az igazgató lehet akár egy cég illetve vállalat vezetője (ügyvezető igazgató, vezérigazgató, főigazgató), aki felügyeli, irányítja annak tevékenységét, de lehet vezetője egy vállalat részegységének is. Az igazgató feladatai és felelősségei iparágtól, szervezeti struktúrától függően változhatnak. Általában feladata a stratégiai irányítás (a stratégia kidolgozása és végrehajtása) és felelős a szervezet vagy az üzletág eredményességéért és növekedéséért. Valamint feladata még a források és az erőforrások kezelése, a szervezeti struktúra kialakítása, a munkatársak vezetése és motiválása, valamint a kockázatok kezelése. Az igazgató gyakran képviseli a szervezetet külső kapcsolatokban, például üzleti partnerekkel, befektetőkkel, kormányzati szervekkel és más érdekelt felekkel való tárgyalások során.

Az igazgató lehet managing director, vagyis ügyvezető igazgató, aki a hierarchia szerint a CEO vagyis a vezérigazgató alatt helyezkedik el. Magyarul a két pozíció megnevezése gyakran keveredik, a CEO-t előfordul, hogy az ügyvezető igazgató megnevezésére is használják. A különböző igazgatói, vagyis C-szintű pozíciókról korábban részletesen írtunk. A nagyvállalatok vezetésében többek között pénzügyi igazgatói, HR igazgatói, kommunikációs és marketing valamint jogi, complience és informatikai igazgató pozíciókkal is találkozhatunk. Multinacionális vállalatoknál tovább bonyolódik a helyzet a helyi és régiós, illetve globális felelőséggel és irányítási feladatkörrel rendelkező vezetők esetén.

A senior director magyarul főigazgatót jelent, aki lehet akár a szervezet legfelsőbb vezetője, vagy felelhet a szervezet nagyobb részéért, több területéért, mint egy igazgató. Általában jelentős tapasztalattal és menedzsment háttérrel rendelkezik. Egyértelműen stratégiai szerepe van, aki meghatározza az általa irányított szervezet céljait.

Head of – valamilyen területnek, egységnek a vezetőjét jelenti, általában igazgatói pozícióval feleltehető meg.

Nyitókép: Pixabay

 

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk

Ezért fontos, hogy a toborzó kommunikáció ne csak a fiataloknak, hanem szüleiknek is szóljon

A cégeknek érdemes részt venni a duális képzésben, hiszen a tanulók jelentős része a duális képzőhelyén szereti meg igazán a szakmáját és... Teljes cikk

Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel?

Jó ötlet-e az állásinterjú végén megkérdeznie a pályázónak, hogy milyennek látták a teljesítményét, milyenek az esélyei? Jogában áll-e... Teljes cikk