Az értékesítők ösztönzési lehetőségei
A vizsgálat középpontjában, amely a Debreceni Egyetem munkapszichológiai témájú szakdolgozati kutatásához készült, az értékesítők motivációs komponenseinek, az ehhez közvetlenül kapcsolódó karrierhorgonyok, időperspektívák és a külső-belső kontroll személyiségjellemző, valamint az ösztönzési lehetőségek, vágyak, elképzelések feltárása áll.
Az interjúk során gyűjtött adatok által átfogóbb jellegű képet kaphattunk az értékesítők jellegzetességeiről, vágyairól, motivációiról, jutalmazási rendszerrel kapcsolatos elképzeléseikről. Elmondható, hogy az interjú során az értékesítők meglehetősen idő- és haszoncentrikusan gondolkodtak, s a legtöbb esetben a státusszimbólumok is előtérbe kerültek. Valamennyien leginkább élményekre, különleges utazásra, önfejlesztő képzésekre vágynak, s nem tartják kellően motiválónak a jelenleg tapasztalt, elsősorban versenyekre épülő ösztönzést. Alapvetően kedvelik a kihívást, a lehetőségeket a szakmájukban, valamint azt is, hogy a kezükben van a kontroll. Juttatások tekintetében pedig az élmények mellett egy magasabb alapbért tartanak kedvezőbbnek. Különbség mutatkozott az értékesítői és kontrollcsoportközött az ösztönzés módjára vonatkozó vágyakban. Az értékesítők közül többen inkább félévente vagy évente egy nagyobb volumenű, elsősorban élmény jellegű ösztönzésre vágynak, szemben a kontroll csoport tagjaival, akik inkább havi pénzbeli, vagy a hétköznapokban használatos élelmiszer, műszaki cikk vásárlási kuponra, s nagyobb fokú elismerésre vágynak.
A hipotézisek vizsgálata során szignifikáns különbség mutatkozott a két csoport között a külső-belső kontrollosság tekintetében. Az adatok alapján az értékesítők alapvetően sokkal inkább saját magukban, képességeikben hisznek, semmint abban az állításban vagy eszmében, hogy a világot külső erők irányítják. Miután a külső-belső kontrollosság Pikó és Keresztes (2006) szerint korrelál a külső-belső motivációval, azt mondhatjuk, az értékesítők esetén sokkal fontosabb az, hogy belsőleg motiváltak legyenek, hogy a vágyaik találkozzanak az ösztönzéssel. Egy későbbi vizsgálat során ezt a tendenciát javasolt lenne szélesebb körűen feltárni a mélyebb megértés érdekében.
Szintén szignifikáns különbség mutatkozott a két csoport között a jelenhedonizmus tekintetében. Az értékesítők magasabb jelenhedonizmussal rendelkeznek, amely azt jelenti, hogy meglehetősen az „itt és mostban” élnek, élményorientáltak, ahogyan a csoport neve is mutatja, a hedonizmus erőteljesen jellemzi őket az élet minden területén. Ezt a tendenciát és az élményjellegű vágyakat az interjú adatai is alátámasztották, hiszen az értékesítők 55 százaléka leginkább élményjellegű ösztönzésre (pl. utazás, vacsora, utazás, kalandpark belépő, extrém élmények, windsurfing, bungee jumping) vágyik. A kutatás eredményei ezáltal megerősítették Kahneman, Diener és Schwartz (1999) azon állítását is, hogy az értékesítők meglehetősen élménycentrikusak és magas ingerkeresés jellemzi őket, valamint Winer és Schiff (1980) esetében azt, hogy kockázatvállalóbbak.
Az adatok alátámasztják azt a hipotézist is, hogy az értékesítők magasabb általános és célra irányuló teljesítménymotivációval, valamint magasabb hatalommotivációval rendelkeznek a kontrollcsoporthoz képest.
Karrierhorgonyok tekintetében szignifikáns különbség mutatkozik az értékesítői és a kontroll csoport között az önállóság valamint a tiszta kihívás karrierhorgonyok esetén. Az értékesítők csoportjában kiemelten fontos motivációs tényező az, hogy ne irányítsák, hogy saját maga irányíthassa a munkavégzését, munkaidejét, hogy önmaga „ura” legyen. Ez összefüggésben áll a magas hatalommotivációval és a belső kontrollos attitűddel is. Mindkettő azt támasztja alá, hogy az értékesítők a kezükben szeretik tartani a kontrollt, ugyanakkor meglehetősen magas ingerkeresés is jellemzi őket. Ez utóbbit mutatja a magas fokú tiszta kihívás karrierhorgony. Nem kedvelik a könnyed feladatokat, teljesítményben is legtöbbször a kihívást jelentő célokat, feladatokat keresik.
Ideális ösztönzés terén tehát elmondható, hogy az értékesítők 67 százaléka a sokkal magasabb alapbért, nagyobb fokú részesedést kérne az eladások után, valamint élmény jellegű utalványokra vágyna, ezzel szemben a többi válaszadó már önmagában a számára vágyott utalványokat is megfelelő ösztönzési módszernek tartja.
Összességében elmondható, hogy jelen kutatás eredményei hozzájárulhatnak az értékesítésből profitáló cégek hatékony ösztönző rendszerének kialakításához, valamint választ adnak a gyakorlatban felmerülő, az értékesítők motivációjával kapcsolatos kérdésekre. Bár a kutatás önmagában nem válaszol meg minden kérdést, mégis ösztönzőleg hathat további kutatások megvalósulásához.
Zoltai Alexandra
Pszichológus (munka-és szervezetpszichológia szakirányon)
Dr. Balázs Katalin
Pszichológus
Egyetemi adjunktus- Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet, Szociál-és Munkapszichológiai Tanszék
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A járvány utáni évek rugalmassága leáldozóban van: egyre több cégvezető követeli vissza dolgozóit az irodába, szigorítja a teljesítménymérést... Teljes cikk
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 3 hete
- "Állás-apokalipszis" - nehéz helyzetben a frissdiplomások 1 hónapja
- A fenntartható karrier mint új HR-trend 1 hónapja
- Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés 1 hónapja
- Új vezérigazgató az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. élén 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 2 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 2 hónapja
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 2 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?