Az Imago párterápia a szervezetfejlesztésben
Párkapcsolataink minősége alapvetően befolyásolja életünk minden területét. Hatása nem csak életörömünkre, egészségünkre, hivatásbeli- és privát kiteljesedésünkre, hanem másokhoz való kapcsolatainkra is kisugárzik. Ezen túlmenően a partneri kapcsolatok minősége társadalmak egészsége vonatkozásában is felmérhetetlenül fontos. A párterápia egyes eszközei a szervezetfejlesztésben, a konfliktus coachingban is jól alkalmazhatók.
Kiemelt jelentősége van annak, hogy a párok a romantikus szerelmi fázist követően is képesek legyenek kapcsolatukért - egymást segítő és személyiségükben is fejlesztő módon - tenni.
Párkapcsolatban az örömteli időszakok mellett bőven vannak próbatételek, kihívások, lehetnek konfliktusok, és keletkezhetnek sérülések is. A konfliktusok önmaguktól legtöbbször nem oldódnak meg. A sérüléseket nem az idő, hanem az egymással való figyelmes, tudatos és beleérző bánásmód segít gyógyítani. Ehhez nyújt kiemelkedően nagy segítséget az un. IMAGO módszer, amelyet Dr. Harville Hendrix felesége, Helen Hunt és mások által dolgozta ki. A módszer - hatékonyságának köszönhetően - egyre ismertebbé válik világviszonylatban is.
Az IMAGO alapgondolata
A tartós partneri kapcsolat a személyiség fejlődésének és növekedésének a közös útja, amelyen egymást kísérik és segítik a partnerek. A módszer kiindulási alapja pedig az, hogy gyermekkori élményeink lényegesen befolyásolják későbbi párkapcsolatainkat, és a kapcsolatainkat más emberekhez is. Célja a legnagyobbrészt tudattalan tényezők és azok összefüggéseinek tudatosítása, és a partnerek közötti konstruktív, egymás megbecsülésén alapuló, figyelmes kommunikáció elsajátítása és használata, amivel mindketten felelősséget vállalnak kapcsolatukért.
Az IMAGO fogalma
Az IMAGO (képmás, mélylélektani értelme: példakép, magatartási minta) kifejezést a terápiával való összefüggésben elsőként C.G. Jung használta 1912-ben.
Imago ebben az értelemben egy olyan összetett kép, amelyet gyermekkorunkban alakítunk ki magunkban, és azoknak a személyeknek az összességét képezi le, akik gyermekkorunkban alapvetően befolyásoltak bennünket. A kép magában foglalja a személyek pozitív és negatív tulajdonságait egyaránt. Ezek elsősorban a szülők, de lehetnek a nagyszülők, testvérek vagy más fontos személyek is. Ez a - többnyire tudattalan - érzelmi kép életünk során viszonylag változatlan marad, és alapvetően befolyásolja a későbbiekben a más emberekhez való kapcsolatainkat.
A partnerválasztásról:
Harville Hendrix és Helen Hunt munkájuk során arra a következtetésre jutottak, hogy tudattalanul mindenki olyan partnert választ, aki erre a képre emlékezteti, aki megfelel a belső imagojának. Olyan személyt, aki magában hordozza szülei pozitív és negatív tulajdonságait egyaránt, akik talán sokat adtak, de akik időnként vagy tartósan meg is vontak dolgokat, vagy akiktől megbántást szenvedett el. Mivel mindenkiben él a tudattalan vágy, hogy rendbe hozza azt, ami a múltban nem jól működött, a párkapcsolatba lépéssel az emberek esélyt látnak arra, hogy ezúttal megkapják azt, amit nélkülözniük kellett. Figyelmet, megértést, önállóságot, védettséget vagy más kielégületlen kívánságaikat, vágyaik teljesítését.
A párok felismerhetik kapcsolatuk mélypszichológiai összefüggéseit:
Amikor találkoznak egy ilyen személlyel - aki emlékezteti őket az imagojukra - aktivizálódnak ezek a vágyak, párosulva azzal a reménnyel, hogy ezúttal ki is elégülnek. Remélik, hogy egy olyan személytől, aki emlékezteti őket szüleikre, megkapják mindazt, amit tőlük nem kaptak meg. De ez a remény a házasság első romantikus fázisát követően többnyire csalódáshoz vezet, mert a partner nem tudja megadni azt, amit a szülők nem adtak meg, és maga is saját vágyai kielégítésére törekszik. Ennek a felismerésnek a következménye hatalmi harc és konfliktusok. Mégis ez a konfliktusos állapot jelent esélyt a pároknak arra, hogy felismerjék kapcsolatuk mélypszichológiai összefüggéseit, a konfliktusok okait, egymás igényeit és szükségleteit. Ha sikerül elindulni ezen az úton, akkor ez a személyiség növekedéséhez és a partneri kapcsolat kiteljesedéséhez vezethet.
A legfontosabb kérdések ekkor:
- Milyen az én IMAGO-m, és mi az ebből adódó fejlődési feladatom?
- Melyek azok az élettapasztalataink, amelyek kapcsolatunkat jelentősen
befolyásolják?
- Mi az, amit egymásnak adhatunk, hogy sebeink gyógyulhassanak, vágyaink teljesülhessenek?
Ez utóbbira egy példa
Előfordulhat, hogy az egyik partnernek több közelségre, védettségre van szüksége, a másiknak pedig több függetlenségre, távolságra. Ilyenkor mindketten attól tartanak, hogy ha megadják a másiknak azt, amire szüksége van, akkor kielégítetlen marad saját vágyuk. De ha mindketten megadják a másiknak azt, amire vágyik, akkor mindkettőjük vágya teljesül. Mindketten nyernek a kapcsolatban.
Az IMAGO dialógus
Az IMAGO módszer speciális kommunikációs formájának köszönhetően egy egészen különleges lehetőséget biztosít a kapcsolatokban (nem csak párkapcsolatokban) élő embereknek megértőbben, beleérzőbben és elfogadóbban közelebb kerülni egymáshoz. Segítségével felismerhetik, hogy rendelkeznek mindazzal, ami lehetővé teszi kapcsolatuk kiteljesedését, a boldog párkapcsolat megvalósítását. Tudatosíthatják, hogy melyek azok a káros magatartás- és kommunikációs mintáik, amelyek gátolják őket ebben, és megváltoztathatják azokat. Ez az egymást megbecsülő figyelmes kommunikáció az IMAGO dialógus, amely egy terapeuta vagy facilitátor által kísért, strukturált beszélgetési forma.
Az IMAGO kapcsolati terápia szerint maga a kapcsolat a terápia!
Az IMAGO módszer más családi kapcsolatokban és a szervezetfejlődésben
A módszer alapelveit ma már a párkapcsolatokon túlmenően a szülő és gyermekek közötti (generációs) kapcsolatokban, a testvéri kapcsolatokban, de a privát- és a hivatásbeli élet más területein is nagyon hatékonyan alkalmazzák. Így például a konfliktus coaching területén, ahol a strukturált beszélgetésvezetés egy olyan minta elsajátítását teszi lehetővé, amely a kommunikációs kultúra tartósan pozitív megváltoztatásához vezethet.
Dr. Bodóné Horváth Valéria
Szexuálterapeuta, IMAGO párterapeuta
Képző – mester coach
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 3 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 4 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 9 hónapja
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 9 hónapja
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 9 hónapja
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 10 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 11 hónapja
- Ezek a legidegesítőbb embertípusok a munkahelyen a dolgozók szerint 11 hónapja
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 11 hónapja
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 12 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 13 hónapja