Az interim menedzserek, mint stratégiai erőforrások
Interim és projekt menedzsment
Az interim piac növekedését jelentősen befolyásolja a projekt menedzserek szakértelme és tapasztalata iránti kereslet. Az interim menedzserek a projekt és program menedzsment területén szerezett szakértelmük révén egyre több vállalattól kapnak felkérést, hogy átsegítsék és támogassák őket a főbb projekt kezdeményezések kivitelezésében.
Az Executives Online jelentése szerint több mint 10 százalékkal növekedett a projektmenedzserek és programigazgatók felkérésének száma. Ez az arány az elmúlt évben megduplázódott és az érdeklődés a projekt menedzsment irányába tolódott el. Számos oka van, hogy miért vetik meg a lábukat az interim menedzserek a projekt menedzsmentben. Egyrészt, mert minden projektnek - legyen szó nagyról vagy kicsiről, csúcstechnológiáról vagy nehéziparról - van eleje, közepe és vége. Számukra az teszi olyan vonzóvá ezeket a megbízásokat, hogy könnyű megállapítani, meddig tart a felelősségük. Másrészt, a projektek többsége olyan egyedi jellemezőkkel bír, amelyhez megfelelő szakértelemre és tudásra van szükség. Ezzel a tudással valószínűleg a vállalatnál dolgozók nem, de egy erre a területre specializálódott interim menedzser rendelkezik.
Az interim menedzserek egyre fontosabb erőforrássá válnak. Egy 2004-ben készített felmérés szerint 84 megkérdezett vállalatból minden ötödik kiemelte, hogy állandó alkalmazottainak számát alacsonyan kell tartania, továbbá arra is felhívták a figyelmet, hogy új projektek megvalósításához folyamatosan ébernek kell lenniük. Egy 2002-ben, 100 céggel készített jelentés azt találta, hogy a vállalaton belüli változás projektek 34 százaléka igazgatósági szinten dőlt el, míg 22 százalékukat a vezérigazgató bírálta el. A 2006 júliusában megkérdezett vállalatok beszámolói szerint a korábbinál kisebb arányban vett részt a döntéshozatalban a vezérigazgató (10 százalék), míg a projekt és funkcionális vezetők 31 százalékban, más igazgatók pedig 29 százalékban.
Interim menedzserek a változás hírnökei
Feltűnően kevéssé módosul a brit vállalatok menedzsmentje, ami igencsak aggasztó, ha megnézzük milyen nagyszámú üzletet szándékoznak kötni a változtatások kapcsán. A változásmenedzsment témakörére irányuló kutatások alanyainak többsége szerint, a brit vállalatok nem szeretik a változást, de tisztában vannak azzal, hogy a fejlődéshez szükség van rá. Az interim menedzsereket és ügyfeleket a vállalati változásról szóló programokban való részvételükről kérdezték, továbbá arról, hogy mi a leghatékonyabb módja a változás finanszírozásának. A listát a belső erőforrások vezetik, azzal, hogy a válaszadók több mint fele működtet olyan csoportot, ami a változásokért felelős és véleményük szerint hatékonyan is működik.
Természetesen létezik egy kisebb csoport, ahol külső erőforrásokat vesznek igénybe. A külső erőforrások hatékonysága között jelentős eltérések lehetnek. A válaszadók nagyobb része (20 százaléka) hatékonyabbnak tartja a tanácsadást, mint a vállalaton belüli csoportok munkáját. A megkérdezettek 22 százaléka szerint a független változásmenedzserek munkája a legeredményesebb, mert végigkövetik és irányítják a változás folyamatát.
A felmérésekből kiderült, hogy a vállalatok többsége még nincs tisztában a független változásmenedzserek szerepével. Bár az érdeklődők és alkalmazók száma alacsony, kitűnő eredményeik vitathatatlanok. A független változásmenedzserek sikerének titka megszerzett tudásukban, képességeikben és tapasztaltukban rejlik. Páratlan lehetőséget nyújtanak átszervezés előtt álló brit vállalatok, és szervezetek számára.
Mészáros Etelka