Mészáros Etelka
Megjelent: 13 éve

Az interim menedzserek, mint stratégiai erőforrások

A megkérdezett ügyfelek 42 százaléka stratégiai forrásnak tekinti az interim menedzsereket, a többségük, 56 százalékuk viszont úgy nyilatkozott, hogy nem ebben a megvilágításban nézik őket. A 2002-es márciusi felmérésben megkérték az interim és a változás menedzsereket, hogy ismertessék utolsó három megbízásukat. Meglepő volt, hogy 400 különböző munkát neveztek meg és ebből csak alig néhány volt azonos.

Interim és projekt menedzsment
Az interim piac növekedését jelentősen befolyásolja a projekt menedzserek szakértelme és tapasztalata iránti kereslet. Az interim menedzserek a projekt és program menedzsment területén szerezett szakértelmük révén egyre több vállalattól kapnak felkérést, hogy átsegítsék és támogassák őket a főbb projekt kezdeményezések kivitelezésében.

Az Executives Online jelentése szerint több mint 10 százalékkal növekedett a projektmenedzserek és programigazgatók felkérésének száma. Ez az arány az elmúlt évben megduplázódott és az érdeklődés a projekt menedzsment irányába tolódott el. Számos oka van, hogy miért vetik meg a lábukat az interim menedzserek a projekt menedzsmentben. Egyrészt, mert minden projektnek - legyen szó nagyról vagy kicsiről, csúcstechnológiáról vagy nehéziparról - van eleje, közepe és vége. Számukra az teszi olyan vonzóvá ezeket a megbízásokat, hogy könnyű megállapítani, meddig tart a felelősségük. Másrészt, a projektek többsége olyan egyedi jellemezőkkel bír, amelyhez megfelelő szakértelemre és tudásra van szükség. Ezzel a tudással valószínűleg a vállalatnál dolgozók nem, de egy erre a területre specializálódott interim menedzser rendelkezik.

Az interim menedzserek egyre fontosabb erőforrássá válnak. Egy 2004-ben készített felmérés szerint 84 megkérdezett vállalatból minden ötödik kiemelte, hogy állandó alkalmazottainak számát alacsonyan kell tartania, továbbá arra is felhívták a figyelmet, hogy új projektek megvalósításához folyamatosan ébernek kell lenniük. Egy 2002-ben, 100 céggel készített jelentés azt találta, hogy a vállalaton belüli változás projektek 34 százaléka igazgatósági szinten dőlt el, míg 22 százalékukat a vezérigazgató bírálta el. A 2006 júliusában megkérdezett vállalatok beszámolói szerint a korábbinál kisebb arányban vett részt a döntéshozatalban a vezérigazgató (10 százalék), míg a projekt és funkcionális vezetők 31 százalékban, más igazgatók pedig 29 százalékban.

Interim menedzserek a változás hírnökei
Feltűnően kevéssé módosul a brit vállalatok menedzsmentje, ami igencsak aggasztó, ha megnézzük milyen nagyszámú üzletet szándékoznak kötni a változtatások kapcsán. A változásmenedzsment témakörére irányuló kutatások alanyainak többsége szerint, a brit vállalatok nem szeretik a változást, de tisztában vannak azzal, hogy a fejlődéshez szükség van rá. Az interim menedzsereket és ügyfeleket a vállalati változásról szóló programokban való részvételükről kérdezték, továbbá arról, hogy mi a leghatékonyabb módja a változás finanszírozásának. A listát a belső erőforrások vezetik, azzal, hogy a válaszadók több mint fele működtet olyan csoportot, ami a változásokért felelős és véleményük szerint hatékonyan is működik.

Természetesen létezik egy kisebb csoport, ahol külső erőforrásokat vesznek igénybe. A külső erőforrások hatékonysága között jelentős eltérések lehetnek. A válaszadók nagyobb része (20 százaléka) hatékonyabbnak tartja a tanácsadást, mint a vállalaton belüli csoportok munkáját. A megkérdezettek 22 százaléka szerint a független változásmenedzserek munkája a legeredményesebb, mert végigkövetik és irányítják a változás folyamatát.

A felmérésekből kiderült, hogy a vállalatok többsége még nincs tisztában a független változásmenedzserek szerepével. Bár az érdeklődők és alkalmazók száma alacsony, kitűnő eredményeik vitathatatlanok. A független változásmenedzserek sikerének titka megszerzett tudásukban, képességeikben és tapasztaltukban rejlik. Páratlan lehetőséget nyújtanak átszervezés előtt álló brit vállalatok, és szervezetek számára.

Mészáros Etelka
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter